dan Till startsidan
52 år. Bosatt i Stockholm, Stockholms Län ID: 228
Senast inloggad: 2021-02-16 17:26
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för dan
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2009-04-17 Har bilen inne för inspektion 2 hos Per Larsson i Stockholm. 7500 kr tar han för insp2.

Byter automatlådeolja i 2 steg, vilket byter c:a 80 % (10 liter). 4700 kr
Uppgraderar motorstyrningen och växellådestyrningen till senaste programversionen. 1500 kr.
Byter övre kylarslangen som ju har krånglat tidigare. c:a 1000 kr.
Kontrollerar oljepumpsbultarna. 600 kr.
De påtalar "läskiga luftbälgar" till stötdämpningen bak, så usla att man ej skall köra alls med dem.
Främre högre styrled börjar bli dålig men jag har verkligen inte råd att fixa det i det här läget...

Luftbälgarna kostar visst 1955 styck (läste om 1700 i en annan tråd) och jobbet 1000.

Det är ju helt sjukt vad mycket det kostar.
Om jag har tur och inget mer händer på ett par år så kanske jag kan bli glad igen...

Bakluckan rostar också.

Shiiiitbil!
 
  2009-02-27 Fredag morgon.
Meken har inte ringt. oro.

vi kör förbi kl 10 för att hämta skidorna iaf, men då är allt klart. Tjohoo!
Fyllning, pysning, provkörning, tryckkontroll, 2,5h a 700kr, en abaklamma för 12kr och 4 liter glykol.
Stop-felet nollställdes via diagnosuttaget. det hade jag inte klarat själv iaf. och lånebilen fyllde jag bara upp med soppa. så runt 2400 kr blev det, men jag hade berett mig på att allt under 5000 kr och hemresa på lördagen som planerat var bra i det läget.

inga andra felkoder enligt meken, men check control visar INSPECTION vid varje start nu. jag skall tidigarelägga nästa insp 2.

bilstrul på semestern borde förbjudas! även om man kan agera smartare än mig. Varför i hela friden har en sån fin bil en sådan helt omöjlig luftningsprocedur?? schiitbil

Såhär i efterhand så trodde jag väl att jag kunde klara mig ända hem till Stockholm efter skidveckan och fixa bilen här om det nu var något mer som var kasst kring kylsystemet.
 
  2009-02-26 3 mil till backen och 3 tillbaka varje dag.
kollade slangen och den verkade inte röra sig, förrän på torsdagen. då hade den rört sig 1 mm, jag micklade på den till ursprungsläget. ändå lossnade den helt precis när vi parkerar vid skidbacken (200m stigning sista biten). Jag sätter tillbaka slangen men väntar tills efter skidåkningen med att fylla på vatten pga frysrisken. kl 16 fyller jag 3-4 liter och så åker vi ner för berget. Denna gång på väg direkt till OK för att köpa abaklamma, samma OK har också en verkstad har jag kollat upp så där kan man kanske snacka lite med mekarna om problemet.

nehejdå, bilen komer bara ner för berget och 500m till innan tempen slår i taket och bilen går ej att starta igen trots att slangen är intakt. OBS, tempen är alltså fast i maxläge, trots att blocket aldrig kan ha blivit så varmt på den korta biten. Nåväl, vi får tag på OK på telefon och de kan ta sig en titt trots mycket bokningar, de har också fått in sin lånebil precis, men flera mekar har redan gått hem och de kan ej hämta mig. jag får bogsering de 4 km av en annan bil som är på väg hem från skidbacken ända till OK.

Som tur är verkar en av mekarna känna till v8orna ganska bra, och han skall kolla på morgonen. Vi åker en gammal honda hem till stugan.

Meken har pratat om luftfickor och att det i värsta fall kan ha gått sönder något riktigt jobbigt i motorn.. Somnar efter några öl.
 
  2009-02-23 På väg till Leksand och sportlov.
I Uppsala lossnar en kylvattenslang och all kylarvätska pumpas snabbt ut, med rök och temperaturvarning samt väggrensparkering som resultat.

Sade jag att bilen var fylld med packning, barn och sambo med skidbox på taket. Skitväder var det förstås också... Kändes toppen! NOT

Inget såg dock trasigt ut vid första anblicken. En snäll uppsalakille stannade och tillsammans tryckte vi tillbaka kylslangen och fyllde expansionskärlet med den halvliter vatten vi hade, samt en massa snö. Bara det mentala stödet just då var otroligt uppskattat. Killen trodde jag kunde fylla på och åka vidare, och jag tänkte inte många klara tankar själv.

Stannade på närmaste ok någon kilometer fram, men de hade ingen abaklamma. Jag köpte 3 liter röd glykol och 8 liter batterivatten då de inte hade andra dunkar. Ville helst inte stå där alls, eftersom mörkret närmade sig allt mer.

Fyllde det som gick kanske 3-4l, körde 4-5 mil, pling från check control om låg kylvätskenivå, men jag trodde förstås det värsta och kastade mig ut i väggrenen. Fyllde igen och lugnade ner mig lite.

Fortfarande tänkte jag inte så klart eftersom jag inte rört avluftningsskruven, men jag trodde ju iofs att slangen skulle lossna när som helst. Men inte heller såg jag till att skaffa en abaklamma.

jag har själv bytt expansionskärl för 10 månader sedan och då höll vi på ett par timmar med avluftningen men det mindes jag tydligen inte. Istället inbillade jag mig att jag sedan dess läst att det var automatisk avluftning på bilen...

Körde resterande 20 mil till stugan utan mer problem än att det blivit mörkt och att sambon körde i diket 500 m från stugan. Det var så att plogen plogat en bra bit utanför vägen (men det såg man ju inte i snön) och en mötande bil låg för mycket i mitten tyckte sambon. Vi åkte kanske 20km/h då. Vi kom iaf inte loss trots att den mötande bilen kom tillbaka och försökte dra upp oss. Men sedan kom en stor fyrhjulsdriven bil och drog upp oss lätt.



Antal läsare till bloggen: 763 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se