Ambush Till startsidan
47 år. Bosatt i Karlskrona, Blekinge Län ID: 2227
Senast inloggad: 2020-09-01 10:19
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för Ambush
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2007-05-05 Idag bytte jag silentblocken på 540:n. Egentligen behövde dom inte bytas men i och med att den redan är upp-pallad så var det lättast att testa verktyget där innan jag gör jobbet på 520:n som verkligen är i behov av byte.
Verktyget har en del att önska vad gäller utseende men funktionen är helt tillfredsställande - tillsammans med en värmepistol för att värma bussningssätet så tog det runt 20 minuter per bussning vilket är helt ok. Passade på att sätta dit Powerflex bussningar i Polyuretan istället för originalbussningar.

Tog dock ett tag att hitta rätt förfarande vid bytet. Först försökte jag bara pressa ur bussningen med hjälp av verktyget men efter att ha dragit av M12-stången två gånger så insåg jag att något mer behövdes. Därför gick jag på bussningsfästet med värmepistol för att få den att expandera lite. Efter att ha värmt fästet ordentligt så kunde jag dra ut bussningen en bit tills det började gå trögt igen. Då gick jag på med värme igen för att sedan dra ut bussningen en bit igen. Jag använder bara ett vanligt hylsskaft för att gänga ur bussninen - försökte först med mutterdragaren men då gick stången bara av p.g.a. det höga momentet. En glad överraskning var att bussningen faktiskt smälte lite på utsidan p.g.a. värmen vilket smörjde lite i fästet så det gick lättare att få ut bussningen. Så rekommendationen är att värma ordentligt under arbetets gång då det underlättar ordentligt.

Som tur var så var Powerflex bussningarna tvådelade och gjorda för att monteras utan verktyg vilket gjorde monteringsjobbet mycket enkelt. Tyvärr blir det nog till att bygga en inpressare för att kunna få i originalbussningarna när jag byter på 520:n. Bloggbild
  2007-05-05 Passade även på att flödestesta min boschpump med nummer 0580254933. Mätte flödet till 7 liter per 4 minuter vilket ger 105 liter/timme i trycklöst system. Det är mindre än hälften av vad min 044 pump ger vid 5 bar vilket innebär att min plan att använda 933:an som primärpump för att mata cachetanken gick i stöpet :(

Antingen skaffar jag en 933:a till och kör parallellt eller så skaffar jag helt enkelt en annan pump som kan matcha 044:an i kapacitet. Enklast och tryggast är nog att skaffa en 044:a till, det finns dock två nackdelar till det:
1) Priset - 044:an är dyyr
2) Strömbehov - 044:an drar 13 ampere (!) vid full kapacitet. Nu tror jag inte att primärpumpen drar så mycket men det kommer gå åt mycket ström till pumparna - vet inte riktigt om generatorn klarar det.
 
  2007-04-04 Igår var jag och hämtade en ny CTEK XS 7000 laddare att ersätta min gamla häck till laddare som aldrig vill fungera ordentligt. Stod och valde mellan 7000 och 800 modellerna men valde 7000 mest p.g.a att jag vill kunna ladda alla storlekar av batterier. Kopplade in den igår så nu står den och laddar hemma i garaget. Ska bli skönt att kunna sluta oroa sig för batterierna utan bara låta laddaren stå inkopplad och underhållsladda. Bloggbild
 
  2007-03-26 Var och hämtade ut en roterande polermaskin från Mirka. Jämförde med en från Festtool men Mirkan var lättare, smidigare, starkare och dessutom billigare så valet var inte så svårt. Den har 6 hastighetslägen upp till 3700 varv och en motor på 1400W. Blir nog ett mycket bra komplement till min Metabo SX450 Duo excenterslip som jag inte tyckte var någon höjdare till polering. På bilden har den en 125mm tallrik monterad samt en hård skumgummirondell från 3M. Bloggbild
  2007-03-26 Bloggbild
  2007-03-26 Här är en bild av huven på en av bilarna som jag tog när jag tvättade dom i helgen...anar att någon har använt en stålborste för att tvätta den någon gång i tiden...tur att det inte var BMW:ns huv iaf :) Bloggbild
 
  2006-10-19 Dags för ett blogginlägg igen - bara sådär 7 månader sen sista :)

Marknaden för smårostiga 318 verkar vara ganska begränsad. Har haft bilen ute ett par dagar nu och några har hört av sig men ingen som kommit och kollat. Synd, hade ju hoppats kunna byta upp sig till en större men nu får man se om man kanske får behålla lill-bilen. Man vill ju inte sänka priset för mycket, man har ju trots allt lagt ned en hel del pengar på bilen så man får kanske försöka få plats i den lilla bilen ett par år till...

Imorgon tänkte jag åka förbi lackgrossisten och se om dom har meguairs polerprodukter. Behöver beställa lite polermedel, rondeller och mikrofiberdukar nu när det är dags att hösttvätta bilarna inför vintern
 
  2006-03-08 Igår skulle jag starta E36:an efter en veckas stillestånd. Öppnade dörren och larmet gick. Gick inte att larma av, trots att jag höll sändaren direkt mot mottagaren innanför rutan. Plocka loss minuspolen från batteriet och satte dit den igen och voila - nu gick det att larma av. Dock ville bilen inte starta, inte en tillstymmelse till att vilja dra runt motorn så det blev till att skruva ur batteriet och sätta på laddning. Sedan fick man ringa taxi och be dom komma och hämta.

På eftermiddagen ringde sedan frugan och sa att bilen (en Volvo 945) inte startade...suck! Sa att batteriet nog hade gett upp där också så hon fick ragga upp en arbetskamrat med startkablar som hjälpte henna att få igång bilen. Lånade en bil på jobbet och åkte och köpte ett nytt batteri till volvon. Igår kväll började sedan projekt batteribyte-i-gammal-volvo-med-fastrostade-skruvar. 2 timmar senare hade jag använt större delen av dom eldrivna verktygen i garaget samt en kofot men nu sitter det nya batteriet där och båda bilarna startar fint. Om det är något som visar ett dåligt batteri så är det 20 minusgrader!
 
  2006-02-24 Har börjat lägga igen dörrlisterna nu. Provade som sagt att tennspackla men det går åt alldeles för mycket tenn = dyrt så det blir att TIG:a igen resten. Mitt tålamod tog slut idag med min oscillerande tryckluftsslip - den orkar ju absolut ingenting, vet inte om det är en skitslip eller bara så som tryckluftsslipar funkar - kanske en kombination. Hur som helst så beställde jag en Metabo SXE 450 Duo eldriven excenterslip som nog kommer göra jobbet många gånger bättre och enklare. Den kommer nog användas flitigt när det börjar bli dags för lackering. Lade upp lite bilder i galleriet på dörren före och efter spackling.
 
  2006-01-16 Fick lite tid i garaget nu. Har nu tennspacklat det nya golvet i bagagerummet och fyllt igen hålen efter BMW-emblemen på huven och bagageluckan. Ska bara slipas och spacklas nu. Nästa steg är att ge sig på listerna på dörrarna - tänkte först tennspackla igen dom också men det blir nog att TIG:a igen dom med lite plåt.
Lade upp lite bilder i galleriet.
 
  2005-12-15 Har tagit en ofrivillig pause i garaget nu. Skulle lägga i ett nytt golv i bagageutrymmet när fingret fastnade mellan en plåtkant och lyften. Så nu sitter man med 4 stygn och en plåtskena på handen och ser fram emot när man kan fortsätta i garaget om en dryg vecka när stygnen tagits bort. Bloggbild
  2005-12-15 Besiktigade den lilla BMW:n idag. Bara nedslag på handbromsen, den tog inte alls på höger bak så det blir lite jobb framöver. Lägligt nu när man bara har nio fungerande fingrar...
 
  2005-12-14 Yes! Idag hade tennspacklingsutrustningen jag beställt kommit. Pastan och en rak fil var visst det som tog tid men nu har jag allt:

Pasta
Fil
Spade
Tenn

Nu är det bara att lära sig detta också :)
 
  2005-12-13 Hmm fick en offert på ny lampa till projektorn i hemmabion. 1870 euro skulle dom ha, blodsugarna!
Konstigt när samma lampa kostar $600 från USA inklusive frakt. 600 dollar är ju också rätt maffigt så det får nog vänta lite, den nuvarande lampan funkar ju bra men börjar bli lite ljussvag. Att få iordning BMW:n är dock första prioritet.

Projektorn jag har är en JVC DLA-G10E - en D-ILA projektor med 1360x1024 i upplösning och 16x9 optik.
  2005-12-13 Rörmokarn var här och gjorde det sista vid den nya pannan. Har bytt ut den gamla elpannan mot en ny CTC EcoEl med en EcoAir luft/vatten värmepump. Än så länge är jag mycket nöjd, har kört ett par veckor nu och det funkar mycket bra.
Det som kvarstår är att byta alla element. Tyvärr så har huset de tidiga PEX-rören som inte var diffusionstäta vilket gör att elementen rostar. Nu är dom nästan 30 år och har börjat gå sönder så nu har jag investerat i nya konvektorer med kopparrör som förhoppningsvis ska hålla bättre. Dessutom har dom högre effekt vilket inte är fel nu när man kör värmepump.

Tyvärr så tar det ju tid från bilprojektet men jag antar att så är det när man har hus.
 
  2005-12-12 Hittade en spionbild på nya BMW:n, dom verkar ha ingått samarbete med FIAT om denna... Bloggbild
  2005-12-12 Blaah! Skulle in och byta in en oanvänd rulle rostfri tråd till MIG:en för lite rostfri och alu-pinnar till TIG:en men dom hade slarvat bort mitt konto i flytten till nytt datasystem. Får vänta ytterligare några dagar tills jag kan spräcka TIG-oskulden
 
  2005-12-10 Är sugen på att testa den nya TIG:en men först måste jag köpa tillsatsmaterial. Har en oanvänd rulle rostfritt till MIG:en som jag hoppas kunna byta in mot lite TIG-pinnar. Måste vänta till måndag dock...får försöka fördriva tiden tills dess

Ska passa på och kolla om dom fått in tennspacklingsutrustningen som jag beställt. Pastan verkar vara svår att få tag på - tillverkaren gör visst en stor sats och sedan väntar dom tills den har tagit slut överallt tills dom gör nytt så hittills har det gått två månader sedan jag beställde utan att dom har fått in det. Tur att det bara är december - några månader kvar tills bilen ska vara klar

 
  2005-12-08 Idag köpte jag en begagnad TIG-svets så nu kan man börja svetsa aluminium. Tänkte först bygga den nya tanken i rostfritt men nu blir det nog aluminium, ska bara lära mig TIG:a först, är ju lite annorlunda teknik mot MIG/MAG som jag kört innan.

Det enda som saknas nu är en plasmaskärare :) Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 2078 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2022  AutoPower.se