[ Senaste blogginlägg ] |
|
2007-08-09
|
|
|
2007-08-03
|
|
2007-08-03
|
|
|
2007-07-30
|
|
|
2007-07-29
|
|
2007-07-29
|
|
2007-07-29
|
|
|
2007-07-27
|
|
|
2007-07-20
|
|
2007-07-20
|
|
|
2007-07-14
|
|
|
2007-06-26
|
|
|
2007-06-25
|
|
|
2007-06-24
|
|
|
2007-06-13
|
|
2007-06-13
|
|
2007-06-13
|
|
2007-06-13
|
|
2007-06-13
|
|
2007-06-13
|
|
|
2007-06-12
|
|
|
2007-05-30
|
|
2007-05-30
|
|
2007-05-30
|
|
2007-05-30
|
|
2007-05-30
|
|
|
2007-05-17
|
|
2007-05-17
|
|
|
2007-05-09
|
|
2007-05-09
|
|
2007-05-09
|
|
|
2007-05-04
|
|
|
2007-04-29
|
|
|
2007-04-23
|
|
2007-04-23
|
|
|
2007-04-16
|
|
|
2007-04-06
|
Den höra bulten "innehåller" en insex för spänning av kedjan ... tror jag "nästan säkert".
... eller så är det den vänstra men tror inte det ty det är en gmg bult och för att du skall få dit insex-nyckeln måste bulten bort.
|
|
2007-04-03
|
|
2007-04-03
|
|
2007-04-03
|
|
2007-04-03
|
|
2007-04-03
|
|
2007-04-03
|
|
|
2007-03-31
|
|
|
2007-03-21
|
Vattenventil nyare resp äldre modell
|
|
2007-03-16
|
|
|
2007-02-27
|
|
2007-02-27
|
|
|
2007-02-26
|
Vad är detta för underlägg till fjäderbenslager?
|
|
2007-02-24
|
M70 konverteringskit till Mustangkoppling
|
|
2007-02-09
|
|
|
2007-02-07
|
|
|
2007-02-04
|
|
|
2007-02-03
|
|
|
2007-02-02
|
Var montera ljusspolare?
|
2007-02-02
|
... batterikontroll
|
|
2007-01-30
|
|
2007-01-30
|
|
|
2007-01-23
|
|
2007-01-23
|
|
2007-01-23
|
|
2007-01-23
|
|
2007-01-23
|
Det är således fråga m den nerde säkringen på det vänstra säkringspaketet om 4 st säkringar.
Den nedre bruna säkringen.
Vad "heter" den säkringen???
|
|
2007-01-21
|
Askens övning per 2007-01-21.
Några blev kvar på Donalds bortåt 1800.
|
|
2007-01-19
|
Leak-downtestare
|
2007-01-19
|
Tjuvkoppling EML- funktionen M70
|
2007-01-19
|
Explosion i luftvärmepumpen ...? Nej bara jag som skall meka fläktmotorn litet tystare.
|
|
2007-01-17
|
Stenskottskydd för generator 750/M70
|
|
2007-01-15
|
Specialare för att byta tätningar med topparna kvar på en M70.
|
|
2007-01-12
|
|
2007-01-12
|
|
2007-01-12
|
|
2007-01-12
|
Original halvljushöjare/sänkare
|
|
2007-01-06
|
... paniklagad läckande taklucka / E28.
|
|
2007-01-03
|
"Vart faen é gnist"?
|
2007-01-03
|
|
2007-01-03
|
|
|
2006-12-29
|
Olja droppat på generatorn.
Gått 700 mil. Bytespris 3600:-.
Drabbad: en granne med Rover 209
Kollektorn: ... ser ut som T-baneräls
Kolen: ?? upplösta i olja
|
|
2006-12-22
|
|
2006-12-22
|
Svänghjul M70 manuell. Tillverkat special.
|
2006-12-22
|
HC-mätplugg före kat M70.
Det är pluggen tv varav den undre är urskruvad
|
|
2006-12-19
|
Här står den inför montering: Alpina B12- dräparen ...
|
2006-12-19
|
|
|
2006-12-18
|
Bild för på fästet för jiggen.
"V"-et skall stå alldeles under oljeröret.
|
|
2006-12-07
|
Denna del är som synes sönder.
Den vä är av.
|
2006-12-07
|
Denna lilla del sitter under airbagen - kostar ca 50:- - är lätt att byta men airbagsystemet måste startas om med DIS.
Nya delen var vit is t f svart som den gamla var.
Ej klarlagt vad denna lilla pryttel har för egentlig funktion och motiv till sin existens!
|
|
2006-12-01
|
Har nu fått min MotoMeter lufttrycksmätare.
450:- ... fritt skrivbordet.
Sandtler sålde.
Är mycket nöjd!
|
|
2006-11-29
|
Jag har gjort litet "fel" i hanteringen av min blogg vad gäller bilder jag "publicerat". I tron att öka överskådligheten har jag rensat bildbanken med jämna mellanrum.
Inte bra eftersom jag i olika inlägg hänvisar till min blogg.
I fortsättningen skall jag låta dom ligga kvar och börjar med en neutral bild om att lägga ner elkabel till mekboden.
Vad har den bilden får BMW-anknytning? ... Jo att TRX / M535 är perfekt att pressa kabelgraven med.
MVH /// Paap Reeder
|
|
2006-11-27
|
|
|
2006-11-16
|
|
|
2006-11-06
|
|
2006-11-06
|
|
2006-11-06
|
|
2006-11-06
|
|
2006-11-06
|
|
|
2006-10-27
|
|
|
2006-10-19
|
|
2006-10-19
|
|
|
2006-10-13
|
|
|
2006-10-12
|
|
2006-10-12
|
|
|
2006-10-11
|
|
|
2006-10-09
|
|
2006-10-09
|
|
|
2006-10-05
|
|
|
2006-09-20
|
|
2006-09-20
|
|
|
2006-09-10
|
|
2006-09-10
|
|
|
2006-09-03
|
|
|
2006-08-17
|
|
|
2006-08-14
|
|
2006-08-14
|
|
|
2006-08-12
|
|
2006-08-12
|
|
2006-08-12
|
|
|
2006-08-08
|
|
|
2006-08-07
|
|
|
2006-07-27
|
|
|
2006-07-26
|
|
|
2006-06-15
|
|
|
2006-06-05
|
I den vä sitter en 25% lamelldiff från en M5/E34.
Den hö har ingen lamelldiff.
|
|
2006-05-29
|
|
|
2006-05-25
|
|
|
2006-05-20
|
... från forna tider ... men det är fortfarande över 14,0 i kompression så ?? ... bild när jag -92 vann 3,5-litersklassen i Borlänge.
Då körde jag med man+Schrick+Chip och idag är det std+aut men med 3,91.
(Notera att en hel del fina bilar klippte man men så åkte jag på torsk av en M5:a i det slutliga kvalet ... illa)
MVH /// Paap R
|
2006-05-20
|
... sedan har vi ju hela resrvdelslagret. Uppåt 10 flyttkartonger med allt från rostiga men även nya bromsok till M5 ... till fabriksny värmefläktmotor, generator o s v ... sida upp och sida ner.
Skall även det ingå börjar vi nog närma oss 30 Kkr.
(I yttersta undantagsfall kommer man att behöva stå och hänga vid resrvdelsdiken ...)
MVH /// Paap R
|
2006-05-20
|
... givetvis finns ju allt dokumenterat på minst 10 excel-ark ... men den enda utomstående mekaniker som fått röra vagnen är Nibe-gummi som varje år 4-hjulsmätt chassiet ... så man inte krökt till det alltför mycket.
... här stiften vid 36900 mil.
MVH /// Paap R
|
2006-05-20
|
... mycket har också givetvis "hänt" ... hur kan en stol bara "gå rakt av??!!" (Men jag var först ut från rondellen ... och då får det kosta ...)
MVH /// Paap R
|
|
2006-05-19
|
Således blir det försäljning av min kära M535:a men jag kan inte ha 3 bilar - kommer att få överta min mors GolfII som jag skall ha som reservbil till 750:ian.
Kommer att börja skriva en lista på bilen med det sämsta först.
Får ta det litet i omgångar.
MVH /// Paap R
|
2006-05-19
|
... bilden visar när jag -92 vann 3,5-litersklassen i Borlänge.
Fast då körde jag Man+Schrick+Chip ... idag är det std + aut.
|
2006-05-19
|
... bilden visar när jag -92 vann 3,5-litersklassen i Borlänge.
Fast då körde jag Man+Schrick+Chip ... idag är det std + aut.
(Notera att man klippte ett antal fina bilar men sedan åkte jag på torsk av en M5... illa)
MVH /// Paap R
|
|
2006-04-28
|
|
|
2006-04-17
|
|
2006-04-17
|
|
2006-04-17
|
|
|
2006-03-26
|
|
2006-03-26
|
|
2006-03-26
|
|
2006-03-26
|
|
2006-03-26
|
|
|
2006-03-19
|
|
|
2006-03-18
|
|
|
2006-03-09
|
|
2006-03-09
|
|
2006-03-09
|
|
2006-03-09
|
|
2006-03-09
|
|
|
2006-02-09
|
|
|
2006-02-02
|
|
|
2006-01-27
|
|
|
2006-01-17
|
|
|
2006-01-15
|
|
|
2005-12-30
|
|
|
2005-12-19
|
Paap Reeder
4.062 st
Idag 20:43
Rapportera svaret
Äger följande BMW:
--------------------------------------------------------------------------------
M535iA E 28
750iA -91
BMWCS # 209
CYLNR LEAK-DOWN PYSLJUD KOMP TÄNDSTIFT
1 99,5 Ngt 12,4 Bra+
2 99 Ngt 12,0 Bra
3 99,5 Obet 12,2 Bra+
4 100 Obet 13,0 Litet oil
5 100 Obet 12,0 OK
6 100 Obet 12,1 OK-
7 99 Obet 11,4 OK men oil på kanten
8 80! 90! Kraftigt 8,0! 8,5! Ser OK ut ???
9 100 Obet 12,0 OK--men oil på kanten
10 99,5 Pyser 10,0 11,0 OK ?men oil på kanten
11 100 Obet 11,9 OK men oil på kanten
12 98 Obet 11,9 OK men oil på kanten
Vad tror den samlade leak-downexpertisen på AP om detta??
Motorn ställdes efter ca 10 mils körning. Ej startad sedan dess.
Motorn handljummen med motorvärmaren på i 4 timmar.
Värdena är "dubbelkollade" efter att ha kört med starten i 2-3 min (stiften ur) så att ordentligt med oil kommit upp på kammarna och förmodlingen även på cylenderväggarna.
Skumma cyl är 4, 8, 10.
Dessutom nopterade jag att om man rörde vevaxeln någon grad från ÖD på resp cyleinder så ändrades pysljudet. Beror det på om ringarna är uppe eller nere i spåret?
De cyl som har OK värden "orkar man med nöd och näppe" hålla emot på veven med en bautaBacho om ÖD passeras med ca 9 kg tryckluft.
Cyl 8 kunde man lätt låta passera över ÖD med fullt tryck in genom tändstiftshålet. Den gav nog bara 50% effekt.
Att OBS är att bilen gick klockrent när jag ställde den 1 sept. HC var dock förhöjd till ca 150 PPM. CO var ca 1,0.
Frågan är nu: "Kan man lita på mina dubbelkollade värden eller ej?"
|
Antal läsare till bloggen:
6885
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.