Bild på användaren jonar-anders Till startsidan
51 år. Bosatt i Umeå, Västerbottens Län ID: 16991
Senast inloggad:
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för jonar-anders
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2018-10-21 Förlängde Pro-medlemskapet igen. Det gick snabbt via PayPal, och jag behövde inte ens logga ut och in igen till AutoPower. :)
 
  2014-07-16 Förlängde mitt Pro-medlemskap ett år till fr.o.m. idag. Hoppas få lite mer tid för mekande under semestern. Fortsätter skriva i bloggarna för respektive bil.
 
  2013-08-03 Blev idag klar med projektet fälgar M System II till E34. Nu sitter alla navsköldar och navkåporna fast runtom. Jag tejpade fast tre brickor som distans bakom navskölden för varje M6-skruv som fäster den mot fälg-stommen. Distansen gör att klämmorna på navkåporna får plats utanför fälgstommen till de båda fälgar som är märkta 2 226 403. Till de båda fälgarna 2 226 706 behövs ingen distans. Bloggbild
 
  2013-07-27 Grovrengjorda M-fälgar system II till E34. Av för mig okänd anledning har jag fälgar med två olika artikelnummer trots att alla fyra är 8x17". På denna bild ser man små skillnader mellan 2 226 403 och 2 226 706. Bloggbild
  2013-07-27 M-fälg system II med ny navkåpa på min E34 -96. Rost i framskärm återstår att fixa som synes. Bloggbild
 
  2010-07-16 Förlängde Pro-medlemskapet igen mitt i mekarsäsongen. Ett trivsamt semesternöje är att besöka bilskroten som numera regelbundet får in äldre E34:or. Det är ett bra komplement när jag har olika ambitioner med mina båda bilar. I vintras var bilarna gömda under snön, men nu ser man var E34:orna vilar.
 
  2010-02-16 Ikväll fick jag tid att skriva ett nytt mektips till Autopower. Jag hade en del bilder från bytet av glödlampor i klimatpanelen (IHKA) i 96:an, så det vara bara att skriva texten och skicka till redaktionen.

När jag bytte lampor/dioder i 92:an (IHKR) så hade jag mektipset på bimmer.se att tillgå, men det fanns inget för IHKA.
 
  2009-12-12 Invigde den nya alu-domkraften idag. Med lägsta lyfthöjd 83 mm + en extra gummikudde, rullar den med god marginal in under motorbalken på en E34 med sportchassi. Tyvärr finns inget utrymme för att pumpa eftersom skaftet tar i spoilern. Skaftet är ett tudelat rör, så jag överväger att kapa det rör som sitter i längs ned vid skarven till det övre röret. Med kortare skaft skulle det kanske gå att pumpa vid sidan av motorn utan att det tar i spoilern.
 
  2008-06-28 Not till mig själv: Förlängde nyss Pro-medlemskapet som var utgånget sedan 60 dagar (hoppsan). Under semester ska jag meka. :)
 
  2007-07-11 Mot förmodan fick jag faktiskt svar från Vägverket angående informationen om vägarbetets sträckning på webbplatsen. När man håller markören ovanför symbolen på kartan ser man föreslagen alternativ rutt för att kringå vägarbetet, och när man klickar mer info får man se vägarbetets sträckning i rubriken. Längre ned upprepas alternativ sträckning under rubriken Position, men för mig som saknar Navigator i bilen var detta otydligt. Nåja, jag gör inte om misstaget, och jag har bett Vägverket förtydliga på webbplatsen generellt.
 
  2007-06-27 Midsommarturen stördes av ett vägarbete som vi inte hade räknat med p.g.a. felaktig info på Vägverkets webblats. 2 mil i stenkross krypandes på 2:an (mellan Botsmak och Burträsk i Västerbotten) lessnar man på. Kontaktade Vägverket i måndags men jag tror inte de ids uppdatera informationen. Vi mötte en långfärdscyklist som fick leda sin cykel med tung packning 2 mil den stackarn.

Tanken med Vägverkets info på Internet är ju bra, men i praktiken helt värdelös om de inte uppdaterar informationen och korrigerar felaktigheter. Bloggbild
 
  2007-06-17 Nu är mitt mektips om bromsrörsbyte publicerat :) Tack redaktionen.
 
  2007-06-13 Bytte den svarta plastlisten på höger framdörr ikväll. Fick även fjädern till tankluckan på plats efter en stunds funderande. Det kvarstod sedan gångjärnet till tankluckan gick sönder i våras, men när jag bytte gångjärn hade jag glömt hur fjädern satt, så den blev liggande en tid. Nu håller sig tankluckan dock stängd.
 
  2007-05-29 Bromsarna gnisslar inte längre, så det var mödan värt att fetta baksidan av bromsbeläggen.

Fick äntligen tid att sammanställa mitt mektips om bromsrörsbyte, så jag skickade det just till redaktionen.
 
  2007-05-25 Godkänd på Bilprovningens efterkontroll idag! Det var en lång kö av bokade bilar, så bilprovaren kollade bara bromsröret och körde ett väldigt snabbt bromsprov bak på 1.2. Han iddes inte ens vänta på att bakhjulen fick upp farten, så bromsvärdena säger ingenting annat än att det är godkänt.

Nu återstår bara att sätta ihop mekartipset och skicka till redaktionen, och förhoppningsvis sker det under helgen.
 
  2007-05-24 Motionerade det åretstående bromsoket, vänster fram, och fettade baksidan på bromsbeläggen. Imorgon blir det en provtur för att kolla om bromsgnisslet har försvunnit.

Upptäckte däremot att damasken till bromskolven är sprucken, men det hinner jag inte göra före efterkontrollen på fredag, så det får bil ett senare projekt. Bromskolven rör sig lätt ännu, men det borde åtgärdas.
 
  2007-05-23 Passade på att motionera bromsoket höger fram och fetta baksidan av bromsbeläggen när bilen liks stod upphissad igår kväll. Tar vänster frambromsok ikväll. Efterkontroll av bromsröret på Bilprovningen sker på fredag, så då får vi se om det ger någon effekt. Vill i första hand bli av med bromsgnisslet.

En kollega har nyss köpt en Nissan 350Z med Brembo-bromsar, och i dessa bromsmekartider noterade jag att luftningsnipplarna är lätt åtkomliga mellan ekrarna på 18"-fälgarna, så han slipper skruva av hjulen när han ska lufta bromsarna.
 
  2007-05-18 Bytte bromsröret idag och luftar systemet imorgon. Bromsröret var mjukare än jag förväntade mig, men bromsrörstången underlättade ändå för de tvära krökarna.

Det momentet som tog mest tid var att lossa/dra år muttern vid T-kopplingen eftersom det är så trångt. Jag tog en massa bilder under arbetets gång, så min plan är att skicka ett mektips till redaktionen. Bloggbild
  2007-05-18 Luftade bromsarna runtom med frugan som pedaltrampare idag. (Barnen var också med, så det blev en pedagogisk familje-aktivitet ;) Är lite osäker på om jag fick ur all luft men vi pyste ur 20 gånger vänster bak för att vara på den säkra sidan. Ska provköra under helgen och på efterkontroll (Bilprovningen) på onsdag, så det visar sig. Bloggbild
 
  2007-05-16 Idag fick jag Biltemas bromsrörtång via en kollega vars släktingar passerade Biltema i Sundsvall igår. Tången ser kraftigare än jag förväntade mig, så det kanske kommer att fungera. Långhelgen är räddad!
 
  2007-05-11 Biltemas bromsrörstång för 3/16" (4,75 mm) stålrör skulle nog underlätta jobbet [se bilden]. Tyvärr verkar Biltema ha slutat med postorder, och jag har 25 mil till närmaste varuhus :( Nåja, jag gör väl ett försök att bocka bromsröret för hand, och skulle jag misslyckas så är ju orginalrören billiga på BMW. Bloggbild
 
  2007-05-09 Hämtade bromsröret på BMW igår. Det är spikrakt och känns hårdare jämfört med kopparrören från Mekonomen. Frågan är om jag behöver en bromsrörsbockare för att få det på plats i trängseln med nivåregleringen?
 
  2007-05-03 Hmm, hittade inga små 6-kantiga ringnycklar (till nipplarna för att lufta bromsar) på stan (bara 12-kantiga), men en hylsa kanske skulle fungera? Ska prova om jag kommer men mina hylsor till helgen.
 
  2007-05-02 Beställde nytt bromsrör på BMW idag, så jag har det på tisdag 8/5. Siktar väl på att byta bromsröret helgen 12-13/5. Fram till dess hinner jag känna på luftningsnipplarna och skaffa 6-kantig ringnyckel (har bara 12-kantig i den lilla dimensionen).

Bromsröret får jag bocka till själv, så det blir nog inga större problem att få det på plats i stort, men vi får se hur bra det går med finliret.
 
  2007-05-01 Framsteg med bromsröret: Idag sprayade jag rostlösning på alla skruvar för att underlätta kommande byte. Efter lunchpaus kännde jag försiktigt på alla skruvar. Klamporna (nr 7 i skissen från RealOEM) var lätta att lossa med en lång plattmejsel. Kopplingen vid slangen (nr 8) lossade ganska lätt med u-nycklar 14 och 11.

Det svåraste momentet var att lossa muttern vid T-kopplingen (nr 1) eftersom det var så svårt att komma åt. Hjulupphängingen, avgassytemet och nivåregleringen är i vägen. Efter att ha letat ett bra grepp i godan ro lossande den dock till slut :) En U-nyckel 11 med längre hävarm skulle underlätta.

Eftersom det gick spåpass bra idag gör jag nog ett försök att byta röret själv. Kör förbi BMW imorgon och köper/beställler bromsröret och bromsolja, och så hoppas jag att det går att lirka in det nya röret på plats. Alla rör till nivåregleringen ställer till det, men min plan är att ta bort båda hjulen för att få mer utrymma att lirka in röret från sidan.
 
  2007-04-26 Bilprovningen underkände rostiga bromsrör bak igår. Eftersom det är stålrör förväntade jag mig det redan ifjol. Då var det bara ytrost, men nu är det dags för byte.

Bifogar en bild (800x600 JEPG) på mina rostiga bromsrör. De grövre rören är till nivåreglering, och de tunna rören är bromsrör (och ev. syns något bränslerör också, jag iddes inte följa alla rör och se vart de leder).

Eftersom det är lite trångt vid bakaxeln och avgassystemet så lutar jag åt att lämna bort jobbet. Jag är rädd att ha sönder saker i onödan, och bromssystemet vill jag inte snåla med. Bloggbild
  2007-04-26 Här är motsvarande skiss (från realOEM) på bakre bromsrören. Rör nr 5 verkar mest rostigt, men det kanske är lika bra att byta alla rör bakom T-kopplingen (nr 1) och slangarna (nr 8 och 10) när man liks håller på. Bloggbild
 
  2007-01-29 Efter tillökning i familjen och en flytt blev det inte mycket mekat 2006, men nu är det dags att börja meka igen. Blev således Pro-medlem idag och testar bloggen. Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 4270 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2018  AutoPower.se