Bild på användaren Clubsport Till startsidan
52 år. Bosatt i Västmanlands Län ID: 13912
Senast inloggad:
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för Clubsport
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2015-07-06 Det bästa med att köpa ny bil är i min mening faktiskt tiden fram till kontraktsskrivning. Som i mitt fall så sliter jag mitt hår i förtvivlan över vilken jag ska köpa. Det står mellan M135iA, 120dA, 320dA och 330i. Samtliga lci då det slumpar sig som så att ettan och trean lanseras som lci samma halvår.

Idag ska jag låna hem F30 320dA xDrive över natten.
F20 ligger i dagsläget före då jag får mer utrustning för pengarna, senaste 120d specen landade med 104.000 i extrautrustning och då har jag ännu inte valt till xDrive. Har gjort som så att jag nu sitter och väljer utrustning sen i sista hand själva modellen. Funkar ju inte prickfritt då F30 lci har en hel del pkt, på F20 kan man bara välja M Sport eller Advantage pkt..

I början av processen var det mest huvudvärk men nu när man har kommit igång med tankeprocessen så är det mer angenäma problem.
Tänkte först byta sedvanligt då min har fyllt tre, då förmånerna försvunnit..
Men av en slump så kollade jag inbytespriset för min M135 redan nu, visar sig att jag kommer att gå ca 55.000 kr plus vilket gör att kontantinsatsen på nya BMW:n löses utan minsta problem.

Det är först i augusti jag räknar med att skriva på så tid finnes för fortsatta funderingar...

Bloggbild
 
  2015-05-31 Myten om 98 oktan måste jag ju försöka undersöka lite närmare. Sen priset på 98 oktan höjdes med 20 öre ytterligare mot 95 oktan så har jag inte tankat annat än 95 oktan i mina bilar. När sommardäcken åkte på tänkte jag testa om förbrukningen sjunker överhuvudtaget med 98 oktan det sägs ju att den gör det men att den ev vinsten äts upp av att den är 50 öre litern dyrare,

Har nu kört på enbart 98 oktan i min M135 i 2 månader och jag konstaterar att det är svårt att jämföra i vardagsmiljö till o från jobbet. Omedvetet eller medvetet å kör jag nog lite offensivare med 98 oktan för att jag tror att den borde ju ge nån ynka hk mer...

0,87
0,86
0.95
0,89

Detta är den verkliga förbrukningen med 98 oktan till o från jobbet.
Med 95 oktan och sommardäck på fick jag 0.85 2 ggr... Det går ungefär 38 mil mellan mina tankningar större än så är inte tanken i min bil.

Ren landsvägskörning samma sträcka i sommar borde kanske ge en mer rättvis bedömning. Placeboeffekten gör att jag kör lite mer inspirerat med 98 i tanken.. Kör tor till Gävle rätt ofta och på den sträckan går det ju att hålla jämn fart.


 
  2011-09-18 Gävleträff innan hockeyn en kombo som aldrig kan bli fel.. Förväntningarna var höga på den nya återförsäljaren för BMW i Gävle då jag ej har besökt dom tidigare. Den förra åf Autovation hade ju den trevliga uppsidan att den låg väldigt nära Läkerol Arena, men undermåliga lokaler. Min högst personliga åsikt och jag vet att BMW hade synpunkter på LO:s bil i Västerås då dom förlorade agenturen att dom även säljer Citroen, att sen nya åf i Västerås är ingift i högsta ledningen hade säkert inget alls att göra med att LO:s bil förlorade agenturen ;o)
Där var ju den officiella synpunkten att dom ville ha servicen i egna lokaler..., nepotism i högform :o)

I Gävle går de tydligen utmärkt att samsas med andra märken. Trevliga lokaler men nog ska BMW av idag ha en egen lokal. Träffen som sådan hade en helt ok uppslutning det var ju flytande träff under Erikssons Bilteam öppettid så var det ju så visade det sig att många hade dragit vidare när vi kom dit strax efter 12.
Hade inte tid att mingla då vi hade ett pressat schema tidsmässigt men en tur i F11 530d hanns ju med och jag säger det jag alltid har sagt. Dieslar skall vara 6-cylindriga men jag är inte helt kontant med dieslarnas korta varvtalsområde. Lagom när det börjar hända saker så är det dax att växla.. Bloggbild
  2011-09-18 Bild från Gävleträffen Bloggbild
  2011-09-18 Och en till.. Bloggbild
  2011-09-18 Och till sist.. Truckers potenta touring Bloggbild
 
  2011-09-04 Västeråsträffen 2011 avklarad.
Bloggbild
 
  2011-08-30

Plötsligt händer det...
Bloggbild
 
  2011-08-26
Bloggbild
 
  2011-08-25 Efter att ha läst ikapp om SAAB:s situation så insåg jag att det börjar bli lite bråttom att provköra 9-5. Har fullt upp med att prova BMW:s modellprogram så det har inte funnits tid att testa Saaben för än idag...
9-5 Biopower 220 hk stod på dagens meny hade hoppats på Turbo6 men då får jag bege mig in till Västerås.
För att vara felhjulsdriven så är det en ganska trevlig bil den är stor och känns ännu större bakom ratten då det är mycket luft fram till vindrutan. cabforward som det kallas i USA och nog märks det att vagnen utvecklades under GM:s vingar.
Materialvalet i dörrsidan får tom 1-serien att kännas premium och då är det faktiskt ganska illa för en bil som går loss på 377500 grundpris, det finns nog prutmån för hugade spekulanter dock...
Bloggbild
 
  2011-08-23 Testade banan på Sala Racing Park i söndags.
Kan nog bli bra i framtiden då planer finns på att bygga ut den med en lång raksträcka. Nu ska den enligt dom själva ha en varvtid på 44 sekunder och toppfart 130 km/h.
Jag som rookie i sammanhanget jämför med den enda banan jag kört tidigare, Sviesta i Linköping. Där hade jag en varvtid på 1 min 14 sekunder och maxfart 195 km/h.
Sala där vet jag inte vad jag kom upp i eftersom man hade fullt sjå att ratta hela tiden! Men inte mer än 90 km/h tror jag. Körde varvet runt på 3:ans växel. Använde tvåan dom sista två varven också för att få upp farten. Filmade när andra körde och det ser väldigt långsamt ut i banans snabbaste parti som är den lilla rakan innan sista kurvan innan målflagg. Bloggbild
  2011-08-23 Brostugan igår och rekordlåga 10 st BMW:ar plus en Toyota Stertman Bastu Edition...
Bloggbild
 
  2009-04-03 Äntligen dax att byta till sommarhjulen, trevlig att skruva dit sprillans nya hjul. Hylsan till momentnyckeln sprack när det var dags att skruva ditt första hjulet.
BMW Original kvalitet minsann. Den har ju bara använts 2 ggr per år sen hösten -05.
Köper inte nya hylsan på BMW, det finns nog bättre alternativ.
Bloggbild
  2009-04-03 Dessa fälgar blir en fröjd att hålla rent om man jämför med dom andra fälgarna jag har haft till mina E90. Bloggbild
 
  2009-03-20 Tänkte redovisa bränsleförbrukningen från scratch.
Har tankat 3 ggr med följande resultat.
1:a stinten 0.93
2:a stinten 0.92
3:e stinten 1.04
Detta är den riktiga förbrukningen mellan tankningar och inte enligt färddatorn.
Bilen har gått 103 mil och förhoppningsvis sjunker förbrukningen när den har blivit inkörd.



Antal läsare till bloggen: 8661 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se