[ Senaste blogginlägg ] |
|
2007-11-09
|
|
|
2007-10-29
|
Hmm något blev fel. Råkade lägga upp en utav bilderna som handlaren skickade till mig innan jag köpte bilen...
|
2007-10-29
|
|
2007-10-29
|
|
2007-10-29
|
|
|
2007-10-21
|
Då var man äntligen hemma och utvilad med M5:an.
Vilken makalös bil.
Köpte bilen hos en liten auktoriserad BMW handlare i en liten by som heter Schongau och ligger ca 7 mil utanför München.
Jag hade pratat med handlaren ett antal gånger och frågat om vissa saker däribland om skicket på bromsarna. Har bara fått svar som " Bromsarna är ok". Vilket fått mig lite skeptisk.
Johan tipsade om en fin M5:a till salu här i Sverige som jag blev sugen på, men p.g.a olika omständigheter så blev det aldrig någon affär. Så jag bestämde mig för att slå till på M5:an jag tittat på först. Den verkade vettig.
Såld ny av samma handlare och servad hela vägen av denne. Endast en ägare på bilen och det utökade skinnet med alcantarainnertak vilket jag gärna ville ha.
Kommer ner och får titta på bilen innan jag slår till.
Bilen är i bättre skick än vad jag trodde, ber om att få kolla i Briefet och ser att handlaren haft bilen inne till salu sedan oktober 2003. Med 14 000mil på en 2 år gammal E39 så förstår jag att bilen var totalt iskall eftersom de antagligen låg högt i pris.
Handlaren gjorde en Insp. 1 för mig, kopplingen var 900mil gammal, bromsarna ser i princip nya ut samt hjälpte mig med exportskyltarna och allt annat fungerar. Det enda jag kan anmärka på en Checkkontrollen som är totalt oläsbar. Så jag får skicka ner instrumentet till Tyskland.
Handlaren skrev den viktiga texten på köpekontraktet "Km-stand ist orginal" D.v.s garanterade mil =).
Bilen gick perfekt de 1450km hem. Var uppe i 263km/h enligt mätaren som mest på autobahn. Hade gärna pressat den lite till men trafiksituationen tillät inte sådana utsvävningar. Var det inte vägbyggen så var det antingen kö eller regn. Så det cruisades mest runt 200-220 med bilen.
Här är en bild på handlaren:
Handlaren hade många feta bilar med stora fälgar i lager.
|
2007-10-21
|
Här tankas det för första gången. Vi är påväg upp till Augsburg för att återlämna hyrbilen och sedan åka tillbaka till Schongau för några kalla öl och en steak. Vi tog en extra natt på hotellet för att kunna köra utvilade hem.
|
2007-10-21
|
Rasthof Kassel. Dags för en AutobahnSchnitzel mit Pommes.
|
2007-10-21
|
Fortfarande samma rasthof. Bilen ser lite nerlastad ut med 4 vinterhjul och lite av traktens öl i skuffen och andra godsaker i flytande form. Sprit är billigare i matvaruaffärerna i Tyskland än på Calles i Burg där jag normalt brukar handla. Dock så är Calles billigare på öl.
|
2007-10-21
|
Inredningen.
|
2007-10-21
|
Skoj att mitt namn står på bakluckan =).
|
2007-10-21
|
Det utökade skinnet. =)
|
2007-10-21
|
Ännu en bild på bilen efter den snabba tvätten jag gjorde igår.
Jag har bestämt mig för att sälja orginalfälgarna som sitter på bilen. Jag vill ha 19" BBS eller liknande fälgar på bilen.
Så om det är någon intresserad så...
|
|
2007-03-14
|
Idag kom äntligen mina eftertraktade njurar.
Nya M5 Orginalnjurar från BMW ÅF BMW Skjellet i Bernau, Tyskland, mycket snabb leverans och billiga var de också. Kvittot låg snyggt i kartongen med =).
Börjar bli dags att göra iordning bilen inför sommaren. Jag ska smörja lädret i helgen, tvätta motorn, montera mina nya bakdäck, lämna in bilen för polering och sedan så blir det som vanligt lite allmänt småputsande så borde man vara nöjd ett tag =).
|
2007-03-14
|
En njure monterad. Ganska stor skillnad mot pre-facelift.
|
2007-03-14
|
Båda njurarna monterade =)
Blev ett ganska stort lyft. Nu är det bara M5 speglar och toning av framrutorna som är kvar för att jag ska vara nöjd med det exteriöra.
|
|
2007-03-07
|
Satt framför datorn under fredag förmiddag och hade en stund över när det plötsligt slog mig att jag var tvungen att besiktiga bilen. Gick in på SBPs hemsida och började kolla lediga tider. Det visade sig att jag kunde välja precis vilken tid jag ville under hela måndagen. TOPPEN!
Så kl 12.50 på måndag så besiktigade jag bilen, bilen hade så bra bromsvärden den kan ha och avgasvärdena var minst lika bra. Dock så fick jag en tvåa på spindelled, främre, höger. Fick tid hos Göteborgs Bilservice idag som bytte delen på 15min. Sedan in på ombesiktning. Bilprovaren sa att han aldrig under sin karriär gett en tvåa på främre spindelleden. Konstigt tycker jag...
Blev rekommenderad att göra 4-hjulsinställning på Åbygummi så jag åkte förbi idag och fick tid till imorgon. De kändes mycket seriösa och jag återkommer med resultatet imorgon.
För att få 100% rätt inställning så skulle jag helst sätta på sommardäcken, vilket jag har gjort idag. Vilken underbar känsla, men det känns ändå fel att ha dem på. Inte riktigt den där vårkänslan som brukar infinna sig.
Speciellt surt är det eftersom jag i söndags la ca 4h på att polera och vaxa fälgarna.
När det gäller att kränga om däck eller skifta hjul så gör jag det hos Brodalens däck, litet enmans företag med kvällsöppet som värnar om kunden, dessutom försiktig och nogrann vid montering/balansering samt billig.
Sitter fortfarande och väntar på mina njurar. Har ingen aning om betalningen gått fram än. Men iom att firman som sålde dem var aukt. BMW firma samt hade strax över 200 positiva kommentarer och inga negativa så tror jag inte att jag bör oroa mig.
|
|
2007-03-04
|
Var inne på BMW Göteborg och tänkte beställa mittstag och hjälpstyrarmsbussning, men jag kunde inte få hjälp om jag inte hade reservdelsnummer. Han visste inte exakt vilken bussning det är...
Imorgon är det dags för besiktning, enligt min mekaniker så är glappet så litet så att jag bör inte få anmärkning hos bilprovningen men jag vill ändå byta dessa två delar för att kunna göra en 4-hjulsinställning.
Nya M5 orginalnjurar är beställda från E-bay i Tyskland, hoppas på att de dyker upp i slutet på veckan.
Nya Good Year F1 Assymetric är beställda 265x35x18.
Eftersom det inte ligger uppe bild på dem på däckonline än så lägger jag upp en bild. Får hoppas att de är bra och framförallt att de är hållbara.
Ska sälja mina 265x35x18 Hankook med ca 4mm kvar, om nån är intresserad.
Har även bestämt mig för att tona framrutorna. Det blir den allra ljusaste toningen som går i svagt grönt. Kommer att lämna in bilen till en firma som ställde ut på bilmässan i Göteborg. Återkommer senare med resultatet, men det jag kunde se på mässan så var det mycket hög klass på tejpen och arbetet.
|
2007-03-04
|
|
|
2007-02-21
|
I förra veckan byttes den omnämnda kylaren m.m.
I måndags blev det en tur fram och tillbaka till Karlstad. Bilen drog i snitt 0.87 det får ses som väldigt bra eftersom jag inte snålkörde utan körde som vanligt. Bilen var inte helt fräsch när man var hemma som man ser på bilden.
|
2007-02-21
|
|
2007-02-21
|
Utanför en välkänd biltillbehörs affär för att avfettningen tog slut vid gårdagens tvätt.
Skönt att ha en ren bil igen...
|
2007-02-21
|
Väglaget i Göteborg runt lunchtid...
235orna sköter sig väldigt bra. Pirelli Winter Snowsport 240 fram och
Continental WinterContact TS 810 bak.
Säga vad man vill om Volvo och Saab men dessa märken är oslagbara i vinterföre.
|
|
2007-02-12
|
I fredags morse hittade jag en liten pöl under bilen i garaget. Reflekterade inte så mycket utan körde bilen till stan, parkerade och noterade en något mindre pöl under lunchen. Tog kompledigt och åkte hem för att felsöka. Kylaren hade en minimal spricka på högersidan, sett framifrån, vid slangästet.
Suck bara att försöka få tag i ny kylare. Började ringa runt till lite firmor och alla hade hunnit stänga eller inte ha någon hemma. Så det får bli BMW orginal idag. Står i valet och kvalet om man ska byta vattenpump och termostat samtidigt. Lika bra att få det gjort kanske?
I förra veckan så byttes krägningshämmarstag bak samt höger bärarm. På onsdag ska jag lämna in bilen för att byta höger styrled och en bakvagnsbussning. Sen så blir det fyrhjulsinställning och sedan får vi hoppas att bilen är perfekt.
Det har f.ö framkommit att bilen rullat oförsäkrad i 3 månader p.g.a att Salus Ansvar lämnat en felaktig offert och har inte dragit några pengar. Fick ett fint brev från trafikförsäkringsföreningen på 3900:-. Tack för detta Salus, aldrig mera kund hos er. Får heller inget för stöldförsöket på fälgarna där bakkofångaren blev repig samt en tröskel skadades lite granna. Får ta och lämna in bilen till lack i april så tar man huv och frontkofångare samtidigt så borde bilen bli perfekt.
Annars inget nytt. Har 4mm kvar på sommarbakdäcken. 265x35x18, funderar på att sälja dessa och köpa nya GoodYear eftersom jag har GoodYear fram, så att det blir mer enhetligt.
Just för tillfället står bilen hemma i garaget och skäms med en blöt pöl under sig. Har fått låna kompisens sportröda sporthalvkombi sportSaab NG900 med sportkörförbud p.g.a rostiga sportbromsledningar. Detta är jag evigt tacksam för, då det underlättar mycket. Slipper åka kommunalt och trängas med alla vanliga människor.
Känner att det vore skönt med helg igen. =)
|
2007-02-12
|
Såå då har man varit på BMW och lämnat sitt bidrag för familjen Qvants överlevnad =).
Slog till på: Kylare, Vattenpump, Termostat, Kylarlock. Får hoppas att det räcker.
Nu ska man bara hitta nån som e kunnig och vill byta grejerna för en billig penning så att man slipper söla med det själv. (Jag har dessutom tummen på ett annat ställe än den borde vara)
|
2007-02-12
|
Med vinterfälgarna på.
|
2007-02-12
|
|
|
2007-02-08
|
Tyskarna kan inte vara bäst på allt. Som att montera skidor på taket t.ex =)
|
|
2006-12-23
|
Kompisens 325iM Cab, årsmodell 1990.
|
2006-12-23
|
|
2006-12-23
|
|
2006-12-23
|
|
2006-12-23
|
|
2006-12-23
|
|
|
2006-12-22
|
Köpte mig en ganska fräsch 318i E30 igår. Bilen är tillverkad 1986 eller 1987, har gått 14000ärliga mil och damkörd de senaste 6 åren så vissa småskavanker finns, men kopplingen är iaf nybytt =).
Det var ett ganska kraftigt impulsköp =).
Märkte efter köpet att bilen har ett dåligt hjullager bak samt sista platsen i garaget blev upptagen i veckan. Vilket betyder att jag måste ha bilen på gatan och då kommer jag garanterat få inbrott.
Så bilen ska säljas igen... Om nån är intresserad så hör av Er.
Med 540in så är det inget nytt. Den går som en klocka. Slängde in vintermattorna i veckan och tvättade den två gånger i veckan.
Var f.ö uppe i Munkedal igår, åkte en alldeles superb omväg som kostade ca 30min extra. Bra mycket mindre än om man ska åka färjan till Lysekil, eller följa vägverkets rekommendationer.
Läste i GP idag att näringslivet i Munkedal klagar att på att det kommer att gå dåligt. Ja, inte konstigt när de inte ens har fått dieselleverans så att man kan tanka där =).
|
|
2006-12-12
|
Finfrämmande i 540 garaget.
|
|
2006-12-04
|
I fredags var det dags för de tre 540 ägarna att kolla sina oljepumpsbultar. Det visade sig att alla tre ägarnas bultar satt stenhårt. Olja, filter och trågpackning byttes samtidigt. Min bil behövde ny olja då det var ett år sedan sist och 1000mil. Den går mycket tystare i motorn nu. Känns skönt att ha detta gjort.
Idag satte jag på 17tums vinterhjulen. Kändes lite tamt.
Tvättade av sommarhjulen och ska polera och vaxa sommarfälgarna när tid finnes under vintern.
|
2006-12-04
|
En bild till. =).
|
|
2006-11-28
|
Dammsög ur bilen idag samt gjorde rent alla paneler med tryckluft och Würths rengöringsmedel för paneler. Sedan la jag på Würths medel för paneler=). Jag brukar vara emot sådandär vinylglans, men efter detta blev det matt och bra finish, så det ser fräscht ut nu.
Ska köpa nya velourmattor till våren. Nu ska snart gummi/vintermattorna in ändå.
Under vintern tänkte jag även våtdammsuga bilens mattor så att de blir fräschare.
|
2006-11-28
|
Det börjar som sagt bli bättre. Måste ta av pedalerna och göra rent dem. Och lite annat småpill...
|
|
2006-11-27
|
Inget direkt revolutionerande har hänt sen senaste blogginlägget. 540in spinner på. Har köpt nya torkarblad hos BMW Niederlassung Kassel (Kostnad 39Eur, billigare än hemma) när jag var förbi i Kassel och hjälpte en kompis med att köpa sig en likadan 540 fast Imolarot och med 19" BBS fälgar. Jösses vad snygg den är. Han finns på forumet och kommer säkert att lägga upp bilder på den om ett tag.
Sommardäcken sitter fortfaranade på, höll på att bli av med dem för ett tag sedan, vilket jag skrev i forumet. Väntar på svar från F-bolaget gällande skadorna på bilen.
Har köpt ny olja och filter samt beställt oljetrågspackning, för att kunna kontrollera oljepumpsbultarna. Funderar på att sätta på vinterhjulen men det tar emot när det är + 10 grader ute. Kanske ska vänta nån vecka till.
Ytterliggare en kompis har köpt sig en 6-växlad 540. Känns som att min bil gjorde ett gott intryckt eftersom det inte tog mina kompisar ens en månad att sälja sina bilar och köpa sig varsinn manuell 540. =)
Det som i övrigt har hänt med bilen är att jag monterat facelift baklampor och satt ut de gamla på annons för 1000:-.
|
|
2006-11-01
|
olerade upp bilen igår med riktiga medel (3M). Det blev riktigt bra nu. Tog sin lilla stund, men nu börjar jag bli nöjd med finishen. Tog lite bilder med mobilen, ursäkta den dåliga kvaliteten.
Gjorde idag rent skinnet med gliptones läder rengöring och sedan smörjde jag in det med gliptones läderbalsam. Nu ska bilen stå i varmgaraget över natten så att medlet för sjunka in ordentligt.
Det kom minimalt med snö i Göteborg idag. Alla får panik och måste sätta på vinterdäcken. Jag tror jag kör 1-2 veckor till på mina sommarhjul, det är trots allt torrt och barmark på alla vägar.
|
|
2006-10-31
|
Ja, nu har man då sålt iväg 528:an och skaffat sig en 540iM/6. Jag visste egentligen inte om jag ville sälja 528:an förräns denna 540 dök upp. Stephan735i och Dandelude åkte och kollade på bilen och tyckte den var väldigt smutsig men att bilen i övrigt var bra. Så nu gällde det att bli av med min bil, och vips, som på beställning ringde det en köpare som bara skulle ha bilen, fast till ett lägre pris mot vad jag ville ha. Efter mycket om och men så fick jag behålla mina 17" Vinterhjul och 18" M-para sommarhjul. Vilket kändes bra för mig.
Åkte upp till Stockholm för att hämta bilen, och mycket riktigt, den var grymt smutsig. Men inget som skrämde mig, jag har ju jobbat med rekond. Det viktigaste var att bilen inte hade några dörruppslag och djupa repor som inte går att polera bort. Bilen kändes lite svajig vid provkörning och mycket riktigt så visade det sig att de två små korta bussningarna bak var slut. Lätt åtgärdat!
Har nu ägt bilen i 5 dagar och är mycket nöjd. Gjort lite rekond på den. Börjat lätt med inredningen. Baksätet är klart, rengjort och insmort. Framsätena ska jag fixa nu i veckan efter att jag blåst rent instrumentpanelen med tryckluft. Bilen är polerad en gång av mig men med fel medel. Ska polera den idag med 3M;s produkter så blir det ett bättre resultat.
Har vid regn haft lite problem med kondens på rutorna. Öppnade kupefilter behållarna och det såg hemskt ut. Jag möttes av ett dammmoln, det blev till att snabbt som ögat köpa nya kupefilter och byta. Nu har jag ingen kondens längre =)
Har även hunnit med en snabb motortvätt.
|
2006-10-31
|
Såhär blev resultatet
|
2006-10-31
|
Gamla kupefiltren
|
2006-10-31
|
Nytvättat där filtret ska ligga
|
2006-10-31
|
Stor skillnad på utrymmet utan kupefilterlådorna
|
2006-10-31
|
Nya filter monterade.
Otroligt vad stor skillnad det gjorde för luften i bilen. Känns mycket bättre när man sitter och kör nu... =)
|
|
2006-05-30
|
Jaha... Då har man äntligen blivit PowerUserPro...
Mest för att stödja autopower och kunna lägga upp bilen i galleriet. Ska fila mer på den presentationen i veckan.
|
Antal läsare till bloggen:
7946
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.