Bild på användaren hasso Till startsidan
66 år. Bosatt i Kumla, Örebro Län ID: 1258
Senast inloggad: Idag 08:19
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 520i -89 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2022-11-11 Var ju rent o fint under ventilkåpan, smörjröret blåstes rent för säkerhets skull , ny packning och lite uppfräschning av kåpan som såg tråkig ut.
Växellådan och bakaxeln har fått ny frisk olja likaså servostyrningen
Bränslefilter får vara till våren likaså ombyggnad av avgassystemet dvs den ljuddämpare som är borttagen där ska det dit en ny dämpare.
" Bussratten" får nog läggas på hyllan till förmån för nått mindre. Bloggbild
  2022-11-11 Bloggbild
  2022-11-11 Bloggbild
  2022-11-11 Bloggbild
 
  2022-11-07 Det kom en rotor och fördelarlock så igår kväll efter det stora Indy 500 firandet av Marcus på torget i Kumla där ca 7000 personer slutit upp så var det bara gå de 200 meterna till garaget och köra hem 520. Fick 40 liter 98oktan också.
Nu spinner motorn fint och jämnt.
Fast mera jobb finns att göra. Silenblocken bak är beställda det ena såg ut att ha vulkat isär sig från centrumröret.
Testade " mellan" Launchen som har 20 pinnarsadapter
har bara testat på en 850CSI -94 med gott resultat, men fick faktiskt kontakt även på denna gamle vagn.
Bloggbild
  2022-11-07 Bloggbild
  2022-11-07 Bloggbild
 
  2022-10-31 Klassisk kylsystemluftningsinställning ala E34 Bloggbild
 
  2022-10-30 Kamkedjor har jag bytt massor på BMW och kamremmar på en massa olika bilmärken men nu har jag bytt kamrem på min första BMW också.
Inklusive vattenpump vilket inte var fel lite glapp fanns.
Fick beställa ny rotor och fördelarlock också så allmänt dåligt ut.
33 år gamla servo och generatorremmar så nya får jag införskaffa i morgon ingen idé att sätta tillbaka dessa. Bloggbild
  2022-10-30 Bloggbild
 
  2022-10-29 Igår eftermiddag ringde det på dörren och UPS stog med ett stort paket med framvagnsdelar.
Förmiddagen fick jag ägna åt 325an och byta ledlamporna till Angeleys då 1 gått sönder igår. Hade ett par set hemma och var tvungen att byta på bägge sidor då styrkan på ljuset skilde för mycket.

På eftermiddag skifta jag till 520 och böt ut de 33 år gamla länkarmarna
var välbehövligt då gummit torkat och vulkat isär sig på ena sidan.

Det börjar bli lite hugg på Z4an några har visat intresse.
Bloggbild
 
  2022-10-26 I väntan på att kylarslangarna ska anlända, så blev det ett varv med polermaskinen. Noterade igår när jag backade och körde framåt igen för att kolla bromsarna att ena framhjulet flyttade på sig. Så det var bara att beställa ett kit med framvagnsdelar också, gummit i bussningar har torkat sönder gissar jag. Vinterhjulen åkte på också. utifall jag måste flytta den. Bloggbild
 
  2022-10-24 Gick åt en hel dag att gå igenom bromsarna, obegripligt att den klarade besiktningen med bra värden när det satt fast och kärvare överallt.
Men nu är det rengjort uppsmörjd och nya belägg o bromsvätska
Nått jag räknade med att få göra, egentligen aldrig bra att. ha en bil stå still. Ett större servicekit har också anlänt. Bloggbild
  2022-10-24 Bloggbild
  2022-10-24 Idag blev det oljeservice , nya NGKstift, luftfilter. Började spåna på solluckan låg ett löst bleck som jag lyckades få bort kunde sedan få igen luckan genom att överköra till tiltläge och sedan tillbaka. Nått är trasigt på passagerar sidan får kolla vidare på det inte akut.
Verktygslådan saknade de fasta nycklarna, men jag kom på att jag övertog en bra o halåda av granngubben som fick gå fritt å plocka på den lokala bilskroten och rensat en del BMW på verktyg i flera uppsättningar
Så kompletterat ,fattas kanske nått mera har ingen koll.
Kul att leta på den gamla servicereseten funkade utmärkt efter 20år Bloggbild
  2022-10-24 Bloggbild
  2022-10-24 Bloggbild
  2022-10-24 Bloggbild
 
  2022-10-22 Nu är den hemmavid och tvättat och fotat till Bilsport försäkringen.
Regnade nästan hela vägen och de rätt så gamla torra däcken var ingen höjdare Men blir nya av favoritfabrikat till våren.
Är översyn av bromsarna närmast, en mittljuddämpare ska monteras för nuvarande ljudnivå gillas inte. Storservice med kamremsbyte , vattenpump termostat och slangar mm. Taklucka är inte ok heller och tejpade på hemvägen
När man tvättar så hittas det alltid små skavanker, men har nog lite Alpinevit färg kvar sedan Gascompackten. Bloggbild
 
  2022-10-17 Efter att bestämd mig att jag kört färdigt med Z4an och funderingar på att pensionen om ett par år sjunker och inte försvarbart att ha 2 dyrskattade BMW, så kom jag på att en Skattebefriad och veteranförsäkrad BMW vore en perfekt lösning. Nu var det väl inte tänkt att den skulle bli så här, men när denna dök upp funderade en stund och först slog det ut hågen, diskuterat med Abbe i Gävle där bilen fanns, så fick jag meddelande om att bilen var såld. Men en del dispyter där säljaren förklarade att de kunde sätta sig på tåget och åka hem igen. Inga sista priset polare här inte.
Då bestämde jag mig kollad med Abbe så han var ledig, tankade 325an full med 98+ a 24kr liter och hämtade upp honom när jag anlänt till Gävle.
Åkte till ett litet fd brukssamhälle utanför Gävle där bilen fanns.
Abbe och jag bara tittade på varandra, finns det sånna här bilar eller är det en hägring ? Uttrycket "Hassoskick" är ju välkänt för gamla AP rävar som kom ihåg min 528-96 här är det nära och på en bil som är 33år
Säljaren var en trevlig prick så det blev en lång köpdag med mycket bilsnack
han hade suttit och surfat runt på tyska bilsajter julhelgen 2016-17 och hittat denna hos en bilfirma. Hans anställda från Polen var hemma och firade Jul och frågade om dom kunde plocka med bilen, när julledigheten var över.
Efter lite köpslående, fanns lite olika fälgval mm, så var det bara att Skriva papper och betala, och så blir det tåget upp att hämta hem den, är ju lite jobb på en bil som knappt rullat 17 mil per år dem senaste 5 åren.
En väldig basic vagn med Sollucka tyvärr krånglande och avtagbart Drag som utrustning. Jag har alltid gillat E34 men aldrig ägt någon, ska blir roligt även om det är "lille" motorn




Antal läsare till bloggen: 407 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2022  AutoPower.se