Bild på användaren Janne (AutoPower) Till startsidan
61 år. Bosatt i Västerås, Västmanlands Län ID: 44
Senast inloggad: Idag 09:05
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ i3 94Ah -17 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2021-02-10 i3 kanske kan tyckas vara lite oväntat bilval efter att ha åkt 335i och M135i några år. En sak är säker, det är inte av miljöskäl i första hand, det kan alltid diskuteras om den kalkylen flyger. För min del är det mest en vilja att testa något nytt, och det är en annan värld och ett annat tänk. Oavsett är den helt klart rolig att köra på ett annat sätt än snabba fossilbilar. Även om den är snabbare från stillastående upp till 70 än det mesta jag haft. Och jag är inget annat än positivt överraskad hur svinbillig den är att köra. Mer om det nedan.

Jag har i skrivande stund haft bilen i fem månader och kört 350 mil. Det passar förstås inte alla av köra elbil, men mig passar det perfekt. Bor i eget hus med varmgarage och trefas laddbox som jag lät installera efter köpet. Det är sällan jag är ute på riktiga långfärder varken före eller under Corona. Det längsta jag kör normalt är till jobbet ett par gånger i månaden, 16 mil tor. Det vore inga problem att komma fram och tillbaka förutom under årets kallaste dagar. Men eftersom jag har flera alternativ på laddmöjlighet där är inte det heller några problem.

Jag har inte haft någon som helst räckviddsångest och kom på häromveckan att jag ännu inte sett varningen för lågt batteri. Så jag körde tills den aktiverades bara för att testa.

Jag har en E61 som backup, men har egentligen bara behövt den en gång. Ironiskt nog för att Blocketfynda vinterhjul till i3an 16 mil bort. Annars kör jag E61an varm någon gång i månaden för att den inte ska stå och förfalla. Funderar på att avyttra den och de få gånger jag skulle behöva åka långt så kan jag kastbyta bil med sonen. Han brukar ändå parkera sin BMW och låna min i3 de veckor jag är borta på jobb och inte har bilen, ty även han har fri laddning på jobbet.

Det är inte som med en fossilbil att man kör tills den varnar för lite bränsle. Man pytsar i lite ström då och då, gärna på nätterna när strömmen är billig eller på de publika laddarna som finns överallt vid köpcentrum och på stan. Och jag har alltså även en publik laddare vid jobbet, 100m från där jag parkerar, även om jag inte kör bil till jobbet särskilt ofta. De flesta publika laddare är enfas (3,7kW), så man måste stå där ett tag för att det ska vara någon idé. På stan finns det några trefasladdare (11kW) som ingår i parkeringsavgiften, dvs det kostar lika mycket att stå vid laddare som att parkera i en vanlig ruta. Har ännu inte betalat för "riktig" snabbladdning (50kW) men får väl testa någon gång.

Under större delen av hösten betalade jag cirka 91-95 öre per kWh för att ladda hemma. Bilen drog cirka 1,4 kWh/mil, så det blir billiga mil. BMW släppte sin nya app My BMW i början av december och där får man laddningshistorik. Enligt den har jag laddat 173 kWh hemma och 156 kWh borta sedan dess, på ställen där man ändå stått parkerad. Mitt jobb, sonens jobb och andra gratisladdare. Såklart en darrig kalkyl men faktum är att jag betalat typ 80 öre milen uppskattningsvis. 1:40/mil hade det blivit om jag betalat allt själv. Nu är det vinter och kallt och lite tuffare. Vet inte exakt vad elpriset nu i februari blir ännu, klart är att det blir rekorddyrt. I januari kostade 1kWh 1.38 för mig, och bilen drar ungefär 2kWh/mil under vintern.

Bloggbild
  2021-02-10 Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 250 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2021  AutoPower.se