[ Senaste blogginlägg ] |
|
2018-10-21
|
Planerade att åtgärda kabelbrott vid gångjärnen till bakluckan denna helg (E61-klassiker), men låset till glasluckan slutade fungera i veckan, så det var några dagar för sent. Eftersom jag behöver öppna glasluckan för att komma åt kablarna, även ström eller switch till låset för glasluckan, så hamande jag i ett moment 22. Ska be BMW-verkstan om hjälp.
Låsa och låsa upp dörrarna med fjärr har också nyligen slutat fungera med båda nycklarna, så även där misstänker jag kabelbrott till antennen i glasluckan bak. Vet ej om antennförstärkaren behövs för att låsa upp med fjärr, men mottagning av FM-radio fungerar.
Ett framsteg är att jag lyckades ändra en parameter i CAS så att även nycklarna larmar av bilen. Det var enkelt med Carly app och blåtandsdongel via OBD-uttaget. Nu slipper jag sirenen när jag öppnar en dörr. :)
|
|
2017-11-20
|
Monterade nyvaxade originalfälgarna med nya Hakka9 på bilen när snön lade sig igår. Stor skillnad i grepp jämfört med dubbdäcken från 2008. Nu styr framhjulen bättre in i rondeller. Tvättade 17"-fälgarna och lade in annons här på PowerBörsen.
|
|
2017-11-16
|
Hämtade nya dubbdäcken (Hakka 9) monterade på 16" orginalfälgarna. Provar vax från Collinite på fälgarna och monterar dem till helgen. Sen blir det rengöring av 17"-fälgarna för att sälja dem. Väntar fortfarande på OBD2-blåtands-adaptern från iViNi-tech eftersom de hade missat att skicka min order.
|
|
2017-11-11
|
Nu verkar vattenläckan tätad sen jag monterat ny skyddsskåpa under batteritråget. Det är fortsatt torrt i reservhjulsbaljan, och batteritråget har dränering eftersom jag kör utan gummilocket längst ned längst bak. Har kört i regn och spolat med högtryckstvätt utan problem. Bytte alla reläer och styrdon i reservhjulsbaljan, så nu fungerar nivåregleringen igen.
|
2017-11-11
|
Rengjorde 16" fälgarna med slitna sommardäck under veckan och lämnade dem på gummiverkstad för nya Hakka 9. Nu har jag gott om tid att leta M-fälgar till sommarsäsongen.
|
|
2017-10-28
|
Ännu ett par fynd i jakten på vattenläckan. När jag skulle byta trasigt plastskydd för batteritråg fann jag en massa blött grus kring tråget, och kabelgenomföringen (till EHC-kompressorn) i trågets bakre gavel verkar skadad av att någon dragit en kabel för släpvagnskontakten den vägen. Bäst blir nog att köpa nytt kablage till EHC-kompressorn och dra släpvagnskabeln någon annan väg. Det var enkelt att tömma tråget på vatten genom att pilla ur bottenpluggen som satt lägst.
|
|
2017-10-15
|
Upptäckte idag vatten i reservhjulsbaljan vilker förklara alla fel jag haft och den underliga lukten. Återstår dock att reda ut hur vattnet kommer dit. Funderar på att borra hål för dränering. MPM (Micro-power module) har brunnit så den går ej att rädda. Öppnade styrdonet för nivåregleringen, och det kan eventullet fungera med nytt relä.
|
|
2017-10-14
|
Celldöden slog i veckan ut det startbatteri från Biltema som satt i när jag köpte bilen. Nu har jag lyft i ett premium-batteri och bytt säkring F57 till MPM (Micro-power module). Nu har jag bildskärm och radio igen. Bilen drar för mycket ström i viloläge, så jag har kopplat ur batteriet till jag hittar felet. Det var vatten i batterilådan (som jag läst att flera E61:or har), så nu börjar ett mödosamma arbetet att hitta läckor, både ström och vatten. Men jag lär mig att hitta i E61 på köpet. ;)
|
2017-10-14
|
|
Antal läsare till bloggen:
1494
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.