Bild på användaren jonar-anders Till startsidan
57 år. Bosatt i Umeå, Västerbottens Län ID: 16991
Senast inloggad: 2023-11-20 20:39
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 525i Touring -04 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2021-07-20 Bytte bromsbelägg fram för första gången på E61. Köpte ett budget-verktyg för att pressa tillbaka bromskolvarna. Det fungerade utmärkt och känns säkrare jämfört med tvingar som jag kört med tidigare. Att montera slitagevarnare var lite knepigt, men när jag lyfte hela framvagnen och vred på ratten så gick det enklare. Bloggbild
 
  2020-07-25 Oljeservice klar (bytt motorolja och oljefilter) men jag lyckas inte återställa service-indikatorn med Carly. Jag får kontakt med bilen men Carly-appen misslyckas i det sista steget. Jag har samma Dongel och Android-telefon som när jag återställde service-indikatorn för microfiltren till kupéluften med Carly i april 2019. Jag ska söka i forumet och se om fler har fått problem med Carly efter uppdateringar av Android-appen.
Edit: Har fått hjälp i forumet så jag gör det manuellt med CBS reset istället för Carly. Bloggbild
 
  2019-09-09 BMW i Umeå kontrollerade batterikabelns förgreningspunkt idag på min E61 eftersom jag fick brev om det i juli. Kontroll och infettning tog bara 20 minuter, så jag passade på att kollade en M850i (G15) medan jag väntade. Läcker cupé för de som inte har långa vänner i baksätet.
 
  2019-08-01 Bytte även halogenlampa för parkeringsljus fram på passagerarsidan, så ny lyser båda sidor lika starkt. Jag vred fast den lilla strålkastaren på första försöket när jag hade god belysning och såg vad jag gjorde. Övning ger färdighet. Bloggbild
 
  2019-07-03 Bytte lampa för parkeringsljus vänster fram. Svårast var att få Hella-reflektorn på plats när det är så trångt, men sambon hjälpte till. Halogen 10W med 9 millimeters bayonettfattning (BA9s). Hittade Philips 12024 i en lokal butik (Autoexperten). Osram 64113 sitter till höger och ska bytas den också eftersom den har larmat några gånger. Viss skillnad blev det. Bloggbild
 
  2019-04-28 En händelserik vecka efter påsk. Ny front efter en parkeringsskada klar på tisdag. Bytte till sommarhjul på onsdag. BMW-verkstaden hjälpte mig byta ett par bromsrör bakom motorrummet och bromsslang vänster bak på torsdag. Godkänd i efterkontroll på lördag. Nu är det dags att felsöka AC. Bloggbild
 
  2019-04-02 Byte av microfiltren visade sig väldigt enkelt på E61. (Stor skillnad jämfört med E34.) Det var också enkelt att återställa servicepunkten med Carly blåtandsdongle i diagnosuttaget. På bilden jämförelse av nytt och ett begagnat filter. Nytt filter från BMW. Bloggbild
 
  2018-10-21 Planerade att åtgärda kabelbrott vid gångjärnen till bakluckan denna helg (E61-klassiker), men låset till glasluckan slutade fungera i veckan, så det var några dagar för sent. Eftersom jag behöver öppna glasluckan för att komma åt kablarna, även ström eller switch till låset för glasluckan, så hamande jag i ett moment 22. Ska be BMW-verkstan om hjälp.

Låsa och låsa upp dörrarna med fjärr har också nyligen slutat fungera med båda nycklarna, så även där misstänker jag kabelbrott till antennen i glasluckan bak. Vet ej om antennförstärkaren behövs för att låsa upp med fjärr, men mottagning av FM-radio fungerar.

Ett framsteg är att jag lyckades ändra en parameter i CAS så att även nycklarna larmar av bilen. Det var enkelt med Carly app och blåtandsdongel via OBD-uttaget. Nu slipper jag sirenen när jag öppnar en dörr. :)
 
  2017-11-20 Monterade nyvaxade originalfälgarna med nya Hakka9 på bilen när snön lade sig igår. Stor skillnad i grepp jämfört med dubbdäcken från 2008. Nu styr framhjulen bättre in i rondeller. Tvättade 17"-fälgarna och lade in annons här på PowerBörsen. Bloggbild
 
  2017-11-16 Hämtade nya dubbdäcken (Hakka 9) monterade på 16" orginalfälgarna. Provar vax från Collinite på fälgarna och monterar dem till helgen. Sen blir det rengöring av 17"-fälgarna för att sälja dem. Väntar fortfarande på OBD2-blåtands-adaptern från iViNi-tech eftersom de hade missat att skicka min order. Bloggbild
 
  2017-11-11 Nu verkar vattenläckan tätad sen jag monterat ny skyddsskåpa under batteritråget. Det är fortsatt torrt i reservhjulsbaljan, och batteritråget har dränering eftersom jag kör utan gummilocket längst ned längst bak. Har kört i regn och spolat med högtryckstvätt utan problem. Bytte alla reläer och styrdon i reservhjulsbaljan, så nu fungerar nivåregleringen igen. Bloggbild
  2017-11-11 Rengjorde 16" fälgarna med slitna sommardäck under veckan och lämnade dem på gummiverkstad för nya Hakka 9. Nu har jag gott om tid att leta M-fälgar till sommarsäsongen. Bloggbild
 
  2017-10-28 Ännu ett par fynd i jakten på vattenläckan. När jag skulle byta trasigt plastskydd för batteritråg fann jag en massa blött grus kring tråget, och kabelgenomföringen (till EHC-kompressorn) i trågets bakre gavel verkar skadad av att någon dragit en kabel för släpvagnskontakten den vägen. Bäst blir nog att köpa nytt kablage till EHC-kompressorn och dra släpvagnskabeln någon annan väg. Det var enkelt att tömma tråget på vatten genom att pilla ur bottenpluggen som satt lägst. Bloggbild
 
  2017-10-15 Upptäckte idag vatten i reservhjulsbaljan vilker förklara alla fel jag haft och den underliga lukten. Återstår dock att reda ut hur vattnet kommer dit. Funderar på att borra hål för dränering. MPM (Micro-power module) har brunnit så den går ej att rädda. Öppnade styrdonet för nivåregleringen, och det kan eventullet fungera med nytt relä. Bloggbild
 
  2017-10-14 Celldöden slog i veckan ut det startbatteri från Biltema som satt i när jag köpte bilen. Nu har jag lyft i ett premium-batteri och bytt säkring F57 till MPM (Micro-power module). Nu har jag bildskärm och radio igen. Bilen drar för mycket ström i viloläge, så jag har kopplat ur batteriet till jag hittar felet. Det var vatten i batterilådan (som jag läst att flera E61:or har), så nu börjar ett mödosamma arbetet att hitta läckor, både ström och vatten. Men jag lär mig att hitta i E61 på köpet. ;)
  2017-10-14 Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 4865 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se