Bild på användaren Janne (AutoPower) Till startsidan
58 år. Bosatt i Västerås, Västmanlands Län ID: 44
Senast inloggad: Igår 23:41
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 335iA touring -07 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2016-09-29 Nu är väghållningen i par med resten av bilen. En viss diffus och svampig vägkänsla i vissa lägen som borttrollad. Kränger mindre och känns agilare runt rondeller. Utan att vara obekväm eller stötig.

Receptet är bättre begagnad krängningshämmare från eBay, den något grövre modellen från en bil med M-sportchassi. Nya bussningar till den. Bättre begagnade fjädrar från en M-Sport 330d på eBay. Nya Bilstein stötdämpare, inklusive nya lagringar samt alla säten, fjäderstoppar, gummimellanlägg samt övrigt som åtgår för att bygga ett komplett fjäderben.

Fun fact: Enligt RealOEM har man redan den grövre modellen på krängningshämmaren bak om man har panoramataklucka. Bloggbild
  2016-09-29 Ett fjäderben byggt. Bloggbild
  2016-09-29 Inte konstigt den inte var optimal på vägen innan, en bakre stötdämpare läck och tvärslut. Bloggbild
  2016-09-29 Grejerna på plats. Bloggbild
 
  2016-09-01 Hittade en M-Sportfront från en skrotad bil på annons. Rätt spec med pdc-uttag och spolaruttag. Passade på att beställa sidokjolar från eBay, och låta lackera allting i rätt färg. Även instegslisterna och fotstödet är bytta till de som ingår i paketet, så nu är allt invändigt och utvändigt original M-Sport utrustningskod 337.

Fattas än så länge gör chassidelarna, även om man kunde beställa bilen med M-Sportpaket och speca standardchassi för 0:- pristillägg. Men även chassit är planerat att göras vid inom en framtid. Planen är en 26,5 mm främre krängningshämmare, sportchassifjädrar (eller motsvarande) samt Bilstein B4 som väl är en uppgradering från original. Jakt på fälgar som bättre passar in i konceptet pågår också.

Kjolarna var busenkla att montera, men det var dock allt annat än plug-and-play att få dit fronten. Plasten innanför fick modifieras på flera ställen. Hasplasten fick bytas i sin helhet. Särskilt mittgaller fick köpas med öppning för farthållarradarn. Radarögat kräver även att fronten modifieras meddelst sågning, det finns en mall att köpa på BMW för detta. Det är alltså ingen särskild front för aktiv farthållare utan den måste alltid modifieras. Vi kollade två originalfronter på bilar som levererats med aktiv farthållare. Bägge var handsågade! Detta är dock inget som syns eftersom det täcks av en kåpa.

Vid montering visade det sig att M-front, dimljus och Webasto inte går ihop. En måste bort. I mitt fall valde jag bort dimljusen. Nu är det bara glasen som sitter där. Jag kollade i gamla prislistor och det gick mycket riktigt inte att beställa M-Sportpaket och Webasto samtidigt. Så man kan säga att vill man ha kombon M-Sport/Webasto så får man göra just så, eftermontera endera och ta bort dimljusen. På originalfronten är det speciella dimljus som är platta på baksidan om man har Webasto, men placeringen är lite annorlunda med M-front så samma lösning går ej att göra då...

Bloggbild
  2016-09-01 Börjar likna något --> Bloggbild
  2016-09-01 Sidokjolarna gav inga problem --> Bloggbild
  2016-09-01 Dessa grejer köpte jag för monteringen, förutom själva fronten som kom från skroten och dimljusen som kom från eBay. Och dimjusen fick ju ändå slaktas och allt utom glasen kasseras i mitt fall. Skruvar och clips kunde återanvändas, eller fanns redan i eget lager:

Grillgaller mitten, för aktiv farthållare 51117907076 341:-
Täckplatta farthållaröga 51117907077 248:-
Schablon för urkapning 01290431720 33:-

Grillgaller vänster 51117906495 293:-
Grillgaller höger 51117906496 293:-

Deflektorläpp vänster 51718040103 81:-
Deflektorläpp höger 51718040104 81:-

Hållare dimljus vänster 51117906497 73:-
Hållare dimljus höger 51118044638 133.-

Motorskydd (hasplast) 51758040111 1485:-

Luftkanal höger 51748044594 602:-
Innerskärm, höger främre 51718044640 823:-
Anslutningsfäste för front mot innerskärm 51718040100 565:-

På vänstersidan skiljde det mindre, och gick att modifiera enkelt. Dessutom fanns det inga grejer att köpa som passade både för Webasto och M-front.
 
  2016-04-25 Noterat någon droppe mitt under bilen på det i övrigt rena garagegolvet. Det visade sig vid kontroll komma från trågpackningen på växellådan. Läge för att passa på att få det fixat och samtidigt byta olja. Det blev BMWs kit för byte 24152333907 innehållande nytt tråg, 10 l olja, filter och packningar. 5624:- inkl 10% BMW CS rabatt. Ytterligare ett byte av olja har gjorts för att få ur så mycket gammal olja som möjligt. I samband med detta byttes även tätningen till Mechatronicanslutningen. Bloggbild
  2016-04-25 Bloggbild
  2016-04-25 Bloggbild
  2016-04-25 Bloggbild
  2016-04-25 Bloggbild
  2016-04-25 Bloggbild
  2016-04-25 Bloggbild
  2016-04-25 Bloggbild
 
  2016-03-08 Tune2Air. En BT-adapter som ger musikstreaming från mobilen. Låtbyte och volym via knapparna i ratt och huvudenhet samt visning av spellistor och låtinfo i huvudenheten. Funkar i musikappen och med Spotify på en iPhone. Precis som original musikinterface. Överkomlig kostnad och extremt enkel montering. Enda kravet är USB- och AUX-ingångar. Och original BT-telefoni fungerar parallellt precis som vanligt. [LÄNK] Bloggbild
  2016-03-08 Bloggbild
 
  2015-06-10 Nästa lilla uppgradering. Jag har tänkt att fixa bakre stötfångaren då den hade några märken i plasten från Tyskland. Passade på att göra en uppdatering, då det fanns en stötfångarbeklädnad av M Sport-modell på en skrot här i Västerås. Bloggbild
  2015-06-10 Sonen skulle ändå lacka en massa detaljer på sin titansilver 328it E36 så jag hängde på där när lackeraren ändå hade blandat färg.

Den här var från en 330, och eftersom 335 har utblås på varje sida så fick jag köpa diffuser för 335. Den var faktiskt billigast på BMW, inte alltid eBay lönar sig. Bloggbild
  2015-06-10 Bytet gick bra, och jag klarade alla plasthakar utan att bryta sönder dom. Det är alltså plug-and-play, men dessa detaljer fick jag byta:

Diffuser 335i/d
51128043239 775:-
Plastskärm på diffusern (blev ful vid demontering inför omlack)
51128040152 191:-
Styrning stötfångare (måste bytas)
51127907259 vänster 213:-
51127907260 höger 213:-
Fyllnadsstycken (för att eliminera glipa under bilen)
51718044575 vänster 57:-
51718044576 höger 57:- Bloggbild
 
  2015-03-28 Jag har väl inte riktigt tyckt att inredningen har varit riktigt upp till par med resten av bilen. Visst sitter man helt ok i standardstolarna i halvskinn, men sportskinn är ändå sportskinn. Så jag har haft en stående sökning på Bildelsbasen på kompletta inredningar till E91 i hopp om att något som känns rätt ska dyka upp. Och en onsdagskväll i början av mars landar det en komplett inredning som ser rätt ut, i min rss-feed.

Nästan alla options stämmer med min befintliga inredning. Solskyddsgardiner i bakdörrarna, skisack, fällbara nackstöd bak och ställbart svankstöd i framstolarna. Donatorbilen har dock H/K Surround ljudsystem, vilket visar sig vara ett icke-problem eftersom högtalarna i dörrsidorna är identiska med mina HiFi Pro/Logic 7. Däremot är stolarna manuella, men efter lite ganska resultatlöst googlande och granskande av RealOEM finns i alla fall möjligheten att det ska gå att använda mina elstyrda stommar och bara kastbyta dynor och ryggstöd.

Inredningen kommer från en 2011 320xdt Edition Sport på 3800 mil. Svart Dakota-läder med blåa kontrastsömmar. Rena önskelistan. Jag ringer skroten på morgonen och förhör mig om priset. Den är inte prissatt än, men eftersom jag är privatperson och kommer och hämtar inredningen på plats så får jag ett bra pris, särskilt jämfört med övriga inredningar som kommit upp under vintern. Jag tar den på stående fot, lånar grabbens Caddy och beger mig till skroten.

Bara att packa in den och åka hemåt. Väl hemma konstaterar jag att, bortsett från några mindre tryckmärken efter lagringen som jag räknar med går ur med tiden, är inredningen mycket fin. Doftar påtagligt av nytt läder. Inget som helst slitage vid insteget. Bloggbild
  2015-03-28 Nästa steg är att börja demontera första stolen. Det är lite pyssel, det är helt klart. Mycket elkablar som går kors och tvärs. Kryptiskt fastsatta plastpaneler som ska tas loss utan att bryta sönder clipsen som håller dom. Men det är i alla fall fullt möjligt att göra som jag hoppats på. Det är inga problem att flytta dynorna från sportstolarna till dom elstyrda stommarna, detta passar rakt av. Ryggstöden är bara att kastbyta som det är, sitter med två skruvar (efter att man lossat diverse elkablar från sitsdelen. Jag klädde av den första ryggdelen, men det är alltså inte nödvändigt, även om det var intressant att se hur den är konstruerad. För övrigt är ryggstödets stomme annorlunda på sportstolar, det är en bit påsvetsad som ska ge ett mer markerat sidostöd. Bloggbild
  2015-03-28 Inga projekt utan motgångar. Skrotarna får inte sälja airbags, även om dom inte löst ut. Så även här, dom var noggrant demonterade. Jag har hoppats på att kunna använda mina gamla, men det var inte möjligt, dom såg helt annorlunda ut. På standardstolarna sitter dom dessutom bakom klädseln på sidan i ryggstödet, på sportstolarna är dom monterade i ett uttag på utsidan så att säga. Det finns airbags på eBay till små pengar, men nästan bara av standardmodell. Jag hittade en höger airbag till sportstol i USA, men det kändes inte optimalt att vänta kanske flera veckor på den så jag fick vackert köpa två nya för 5000:- på BMW. Bloggbild
  2015-03-28 Allt passade rakt av. Nästan. Ett av skruvhålen på förardörrsidan var till min förvåning förskjutet ett par cm, men den sitter utmärkt bra med tre skruvar och fräscha clips. De justerbara sidostöden i ryggstöden får man klara sig utan, elanslutningen till dessa går in i respektive kabelhärva, alltså så har kabelhärvan till elstolarna inget stöd för sidostöd (haha), så det är inte lättlöst att få till. Lätt att leva med, de bilar med sådana sportstolar som jag haft har jag i alla fall kört i lösaste läget. I övrigt blev allt grymt bra och verkar fungera som det ska.

Senare visade det sig att sensormattan i högerstolen stängde av airbagsystemet, tände varningslampor och satte felkoden 93C1. Det finns en brytpunkt i RealOEM på sensormattan 9/08, så risken är att man ändrat något och efter att ha startat ett antal gånger sattes felmeddelandet. Det är dock bara en teori, kan ju vara fel på mattan också, men ett motstånd från eBay sattes i kretsen och det löste problemet tills vidare. Bloggbild
 
  2014-08-26 Det var åtta år sedan jag senast köpte en bil i Tyskland så jag tänkte det skulle vara dags igen. Men dock är det förtvivlat svårt att hitta bilar som är billigare än i Sverige. Men det kunde vara intressant att sikta in sig på den delan av utbudet som är mer sällsynt i Sverige, det vill säga mycket välutrustade bilar. Och då menar jag inte dom sparsamt specade bilarna på Blocket som basuneras ut med ”Absolut fullutrustad!!” eller ”All tänkbar utrustning!!!”.

Kände inte för en E61 till, men en F11 kunde vara trevligt. Det är så pass nya bilar att priserna för dom olika motoralternativen inte har närmat sig varann ännu, utan man får nöja sig med de mindre motoralternativen i så fall. Men både dieselfyran 520d och bensinsexan 523i är ju trevliga och användbara bestyckningar.

Lade upp sökningar både på Mobile och AutoScout24. En lördagkväll dök det upp en bil som kändes helrätt. En Sophistogrå 520d F11 med svart läder, ventilerade komfortstolar, navi pro. En lång utrustningslista inklusive en del skojiga grejer som backkamera och dieselvärmare. Manuell låda men det är helt ok. €22.450 begärdes och bilen fanns i Düsseldorf, endast 9 km från flygplatsen. Jag ringde säljaren, en mindre firma med många fina och dyra bilar, i avsikt att köpa bilen.

Men mitt intresse svalnade en smula när det kröp fram att serviceboken saknades trots att den var scheckheftgepflegt enligt annonsen. Handlarens förslag att, om jag köpte bilen, i efterhand stämpla upp en ny servicebok och skicka efter till Sverige tyckte jag inte kändes klockren. BMW-verkstaden som servat bilen fanns nämligen inte på orten. Jag bad om ett bra pris men hans absolut bottenpris var 22.100 sade han. En vecka senare stod prislappen på 21.900 så där ser man vad det bottenpriset var värt. Jag beslutade att avvakta. Bloggbild
  2014-08-26 Ingen bättre F11 dök upp den närmaste veckorna, alltid var det något nödvändigt som fattades, eller så fel färg (annan färg än grå lack/svart skinn :-). Jag vidgade mina vyer och kollade efter 130:or och E91:or. Där funkar det med fler exteriörfärger men svart skinn är hög prio eftersom jag kör i arbetskläder ibland. Vore skönt att slippa använda stolsöverdrag som man får göra på ljust skinn. 130:orna låg ganska bra i pris, men jag hittade inte rätt bil. Hade dom M-paket så saknade dom klimaauto eller xenon och tvärtom. Hade dom allt man ville ha så hade dom gått långt eller var konverterade till motorgas.

Vad gäller E91:or gick det bättre. I Hamburg stod en 335i med ännu längre utrustningslista. En -07 på 13800 mil. Den var inte så sportigt specad eftersom några av dom få grejerna som saknades var sportstolar, sportchassi och M-paket. Men det är ok, vad gäller chassit så föredrar jag utan tvekan standard. En ägare in alles som tagit ut bilen i Gera och flyttat norröver till Bielefeld (25 mil söder om Hamburg) under 2013. Hur bilen hamnat i Hamburg vet jag ej. Firman som var av det mindre slaget verkade vara av den typen som tar över inbyten som ratats av de auktoriserade återförsäljarna. Ofta på grund av att dom är gamla eller har gått för långt för att ställa ut i hallarna.

Lite förvirrad mailkonversation med handlaren, hans engelska var nästan lika risig som min tyska, gjorde mig inte mindre sugen på bilen. Jag beslutade mig för att åka ner och titta på den. Tog inte med mig några kontanter utan jag hade avsatt tid för banköverföring, ifall det skulle ta ett par dagar. I reserv hade jag ett gäng bilar inom räckhåll som inte kändes så heta men jag tänkte inte åka hem tomhänt. I bakhuvudet fanns också att åka ned till Düsseldorf för att titta på F11:an där om det inte skulle dyka upp något intressantare runt Hamburg.

På fredagskvällen 22/8 bokade jag morgonplanet 25/8 från Arlanda till Hamburg. Som ressällskap fick jag med mig Jeanette vilket alltid är mycket trevligt. Bloggbild
  2014-08-26 Vi landade i tid, och jag hämtade ut hyrbilen, En sprillans ny men i mitt tycke ganska medioker och trist Opel Adam. Bloggbild
  2014-08-26 Bilfirman fanns endast 7 km från flygplatsen så vi var snabbt där med hjälp av TomTom i iPhonen. 335:an stod med baken utåt och det första jag ser är ett par märken på bakstötfångaren, visserligen snyggt ilagda med färg. Ajdå, tänker jag, ett lik. Men icke så, resten av bilen var i mycket bra skick. Inga repor, inga bucklor och inga nyansskillnader av omlackade karossdelar som brukar synas så bra på silvermetallic. Bilen såg så där riktigt välvårdad ut faktiskt.

Bakdäcken var väl inte riktigt så bra som han sagt, 25% snarare än hans uppgivna 50%, men sånt är ju petitesser. Men det var faktiskt kärlek vid första ögonkastet. Handlaren var angelägen att visa bilens alla finesser, till exempel "Look at ziz, when you press ze button, ze anhängerkopplung goez out!". Jag försökte visa mig imponerad, men tror inte att jag lyckades... Bloggbild
  2014-08-26 Bilen gick lika bra som den såg ut. Inga missljud och turbona var bytta relativt nyligen enligt BMW i Västerås som jag innan avfärd hade frågat vad dom hade om bilen. Konstaterade att fjärrkontrollen till webaston saknades och att bromsbeläggen bak behövde bytas. Jag kopplade upp MacBook Air:en och läste felkoder. Några fanns men inga allvarliga och inga färska. Stämde av med Tommie och Erik per mobil innan jag inledde en kort förhandling med handlaren. Jag fick det pris jag hade siktat på och vi var överens. Gick det för lätt att pruta? Aldrig är man nöjd. Jag lånade hans dator och gjorde en överföring från min bank till hans.

Banköverföringen blev 6.000:- billigare än om jag skulle växlat till mig kontanter på Forex hemma och tagit med mig, så det har jag gjort för sista gången. Klockan var då 13 och lite sent för att exportregistrera bilen, bättre att göra det i lugn och ro i morgon så kanske pengarna hade kommit in också. Bloggbild
  2014-08-26 Vi gick in på bookings.com med iPaden och bokade ett centralt trevligt hotell. Väl installerade tog vi en promenad till Reeperbahn och där tog vi en öl på Cowboy & Indianer med utsikt över en parkerad Titangrå E61, som av en händelse. Just en sådan som E91an ska ersätta. Bloggbild
  2014-08-26 Dagen efter dök vi upp på bilfirman vid 11-tiden som avtalat. 335an stod framkörd med handlarskyltar och handlarens sympatiske bror körde oss genom Hamburg till deras Zulassungstelle där vi skulle få försäkring, exportregistrering samt lämpliga skyltar. Bloggbild
  2014-08-26 Byråkratin tog cirkus en timme och väl tillbaka på bilfirman hade pengarna landat på handlarens konto och vi var klara att åka Bloggbild
  2014-08-26 Först ringer jag dock Folksam och helförsäkrar bilen i 30 dagar för 1471:-. Känns rätt ok, det blir lite minisemester och besöka lite vänner i Skåne och Göteborg på vägen hem.

Efter att ha stannat och tankat oss och bilarna, irrar vi lite innan vi hittar hyrbilsåterlämningen på Hamburg Flugplatz. Bloggbild
  2014-08-26 Sedan får vi ge oss ut på Autobahn. En jäkla bil att gå, jag når 248 på mätaren tämligen lätt men får kliva av gasen när trafiken tätnar. Bloggbild
  2014-08-26 Nästa stopp är för en wienerschnitzel respektive kalkongryta på ett mycket hemtrevligt värdshus i Burg. Bloggbild
  2014-08-26 Sedan är det dags att testa lastkapaciteten på Calles i Burg. Bloggbild
  2014-08-26 Hela resan går bilen som den ska. Inte ens att Erik, när vi besöker honom i Mölndal, lyckas läsa ut en felkod på lågtrycksgivaren till bränslet samt mäta upp bromsskivorna till 0,1 mm under gränsvärdet gör mig mindre nöjd. Bara att beställa ny givare samt komplettera beläggen med skivor bak Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 10567 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2018  AutoPower.se