[ Senaste blogginlägg ] |
|
2020-11-06
|
Var ju tråkigt att se.
|
|
2015-04-27
|
Köparen hämtar 318 i morgon när pengen gått över på mitt konto.
|
|
2015-04-22
|
Sista oljeservicen jag gör på 318 den ska ju säljas så fort som möjligt
|
|
2015-04-12
|
Slutar aldrig förvånas hur billigt 143 hästarn går att kör. En tur Kumla- Leksand t.o.r på söndageftermiddagen 0.66 är kanonbra.Resan resulterade för övrigt o en ny BMW.
318 ska avyttras inom kort.
|
|
2015-02-28
|
Cabben på pallbockar och tyskstuket med dubbfritt återmonterat. Känns inget vidare att slita på nya dubbdäck när det är barmark.
|
|
2015-02-20
|
Och som vanligt rullade den rakt igenom.
|
|
2015-02-14
|
Eftersom det knorrats lite grann på mina upputsade bromsrör bak som går över tanken vid förra besiktningen så jobbade jag och Stefan över i går kväll för att byta ut dom, ett jobb på ca 3,5timmme om man hjälps åt. Så nu kan man åka till besiktningen med gott samvete. Och hittade självklart även lämningar efter de Torupska husdjuren. Sist var det under startmotorn.
|
2015-02-14
|
|
|
2015-01-30
|
318 rullar på bra., dock har den till o från indikerat låg kylvattennivå på sista tiden. Nivåpinnen på flottören i expansionkärlet har saknats hela tiden och flottören har guppat omkring lite som den vill.
Beställde ett expansionkärl från Schmiedmann och lika bra att ebaya in en ny kylare också när man ändå ska börja riva och tappa ur systemet den har ju snart rullat 25.000 mil. Snabba leveranser både från Tyskland och Göteborg.
Den gamla kylaren såg inte så trevlig ut så det var nog vettigt att byta den. Och nu blir det smidigare att hålla koll på nivån på kylarvattnet och kanske slippa tjuvindikeringen då och då.
|
2015-01-30
|
|
|
2014-11-03
|
Avlastade cabben på några träkubbar och skruvade på uppställningshjulen med nya Toyo dubbfria däck på 318 istället för att spara på dubbdäcken till det blir vinter på riktigt.
Inte så snyggt med tyskstuk med det får funka som test ett tag framöver.
Kommer visst en KA som ska ha dubbfritt också ett tag.
|
|
2014-10-27
|
Har ju xenonkonverterat halvljuset och visst lyser det bra. Enda nackdelen är att det blir en väldigt starkt "streck" över vägbanan och efter det är det kolsvart då det inte har någon spridning liksom.
Helljusets H7 lyser för långt bort så jag tycker jag får ett mörkt område mellan halv och helljus. Ebayade in två mindre ledextraljus från USA för nån 500 hundring för att testa. Såg gedigna ut, men monterade bara den ena till att börja med.
Såg ut att lysa rejält på garageväggen när jag hängde dit det på 325ans 12V uttag. Placeringen blev diskret under skylten infälld i fronten. Kompletterade med ett par Osram Night Breaker till helljuset för en 200hundring på Ebay.
|
2014-10-27
|
|
2014-10-27
|
|
2014-10-27
|
|
|
2014-10-14
|
Jag slutas aldrig förvånas att 318 går billigare än gummans 60 hkr Polo
Kumla-Växjö 0.64lmil.med 143HKR .
|
|
2014-09-26
|
Har ibland haft lite oljebränd doft som irriterat. Har sedan tidigare packat om en extra vakuumpump , de brukar läcka lite där man kan dela dom. Upptäckte att den bakre mittre bulten till ventilkåpan var av, är nog en bidragande orsak också som tur är har jag ju en uppsättning att plocka av. Ny ventilkåpspackningen fanns på hyllan ebayades in för ett par månader sedan för ett billigt pris.
|
|
2014-09-07
|
Med rätt programvara och installationsanvisning från forumkillen Ola så fick jag jag fart på mitt BMW Scanner 1:4 Interface så jag äntligen kunde koda om centrallåset med blink både vid låsning och upplåsning, kryssade i även ljudsignal. Så nu är både cabben och 318 som jag vill ha det.
|
|
2014-07-09
|
Det märkliga fenomenet med tom spolarburk uppstog idag igen Förra sommaren hände det två ggr. Måste på nått sätt ha med den varma temperaturen att göra.
Jag plockade bort hela burken förra sommaren och silikonade de tätningar som fanns.
|
|
2014-07-03
|
Äntligen fick jag några timmar med polermaskinen och ett lager Fireglaze.
Då var utsidan klar.
|
|
2014-06-13
|
Fräscht med ny ruta nästan nybilskänsla. Torkararmsfästet kom från Dresden med DHLoch nya knappen sitter på plats igen..
|
2014-06-13
|
|
|
2014-06-07
|
Nja får nog spränga bort låsknappen totalt ihopärgat. Dessutom måste torkarmotorn vara riktigt stark gick knappt att vrida axeln med polygrip
Ebayade in en nytt lås med torkaraxel för en 500dring får nog ta vinkelslipen och klyva bort låset när det nya kommit.
|
|
2014-06-01
|
Ett Stenskott i nederkant på rutan för ett par veckor sedan gav några sprickor som i värmen börjat vandra en bit i taget, numera rakt upp över synfältet. Så det får bli ny ruta nästa vecka.
Nya Motorn har rullat 1500 mil oljan bytts två ggr 100 mil -600 mil men nu är det 800 mil sedan sist så det känns dags, sista oljeslatten Shell Helix ultra går åt dags att beställa 20 liter igen.
Dessutom har knappen till att öppna glasluckan lagt av igen, fixat den en gång förut men nu hittade jag en på bildelsbasen I Munkfors då den gamla inte är reparabel längre. 150 spänn i frakt å jag åkte genom Munkfors igår :) ajaja som vanligt.
Två tvättade E46 or i garaget, blev en regnskur i Torsby som ställde till cabben.
|
2014-06-01
|
|
|
2014-05-11
|
Torkad ihopsatt och åter ute i regnet. Blir Beställning /besök hos BMW för att inhandla nya clips till plasten under vindrutan i morgon.
Noterar att vännen Folke annonserat ut sin fina 528IA-00 en av få lågmilade klockrena E39 som finns kvar.
[LÄNK]
|
|
2014-05-10
|
Sjö i 318 efter att den stått still en vecka och det har kommit en 50mm regn när jag varit borta på solsemseter
Mattan på förarsidan dyngsur och dörrgången blöt, förhoppningsvis kommer det från dörren, då mattan är blöt på ett ställe från tröskeln och nedåt.
Dessutom har plasten under vindrutan släppt så torkararmarna måste bort, tar den lilla avdragaren för att slippa bryta och bända. Detta ska ju inte påverka nått läckagemässigt med ser illa ut. Ska även kolla alla avrinningshål i torpeden och luftintagen.
Matten ligger ju inte direkt på golvet utan på värmekanalen och på ett 5-6 centimeter tjock frigolitbit och det är ju inte bra med fukt då DSC sensorn sitter där, den brukar ju kunna strula när det ärgar i kontakter mm. Får nog ta en fläkt och torka upp med.Ska plocka bort dörrsidan och kolla plasten bakom som jag hoppas har släppt som också är den vanligaste felet. Vattenläckage är annars det jäkligaste som finns att leta efter för det kan t.o.m rinna uppför i en bil.
Noterar att när jag plockat bort friskluftsburken så var kupefiltret dyngsurt och under plasten mot rutan var det fullt med skit och en tätningslisten i nederkant som det fattades några decimeter på två ställen, gissar att skiten stoppat av dräneringen och vattnet tagit via den trasiga tätningslisten in till kupefiltret och in i bilen. Måste skaffa nya clips till plasten , fick ta en bred eltejp att fästa den ned mot rutan. Sedan dit med kupevärmaren.
Men ska nog kolla plasten i dörren också
|
2014-05-10
|
|
2014-05-10
|
|
2014-05-10
|
|
2014-05-10
|
|
2014-05-10
|
|
2014-05-10
|
|
|
2014-02-17
|
Uppe med tuppen idag trots ledighet.
318 skulle igenom nålsögat kl 08.00.
Klar 07.52 U.A vad annars ?
Dock lär bromsrören nog bytas bak tills nästa år, de går nog på sista versen men klarade sig utan påpekande denna gång.
318 har rullat 1300 mil helt perfekt sedan förra besiktningen.
|
2014-02-17
|
|
|
2013-12-11
|
Så var den på plats. Probert med rätt dekor och betydligt mindre slitage.
|
|
2013-12-05
|
Hittade en mycket fräsch ratt på Powerbörsen slog till direkt. Dessutom med rätt dekor på a 500 spänn . Istället för den blankslitna 23000 milaren med svart dekor.
För övrigt så har den nya "pirat" oljenivåsensorn gett en drös felkoder "Ingen signal" och så länge bilen är kall går det inte att nolla bort den, men när bilen är varm så funkar sensorn. Internfel gissar jag på, klagade på firman i UK som jag Ebayade in den ifrån de skickade omgående en ny som damp ned i brevlådan igår. Nästa oljebyte får vi byta givare en gång till.
|
|
2013-11-17
|
Årets sista hemmatvätt gissar jag. Vinterdäcken på sedan nån vecka tillbaka och försiktigt max 80 för att köra in dubben så de inte lossnar.
|
|
2013-11-04
|
318 har nu rullat 905 mil sedan första provkörningen efter restaureringen, fungerar väldigt bra och vi hoppas att den fortsätter med det. Är väl dags att skruva dit de nya Cooper vinterdäcken endera dagen får vi se hur det blir med vinterföret och framkomligheten.
Traderade in ett par nya icke original fjärrnycklar för att använda som fjärrkontroll, dessa har ett utbytbart batteri CR2025s och man kan flytta över startspärrstranspondernoch fräsa nyckelspår i om man vill. kostar typ 200 med frakt. Jag kapar svärdet och använder enbart fjärrfunktionen. Dessa funkar bättre än den gamla typen av fjärrnyckel då knapparna är säkrare funktion på.
|
2013-11-04
|
|
|
2013-09-25
|
Igår varnades för frost så igår kväll riggades timer och kablage fram till motor/kupevärmaren och tiden sattes 1.5 timme innan det var dags för avfärd.
Kupeskyddet larmades av för säkerhets skull för att inte väcka grannarna när kupefläkten går.
Verkar ha funkar bra, -1,5C tjockt islager på taket i morse men mysigt varm i bilen och den startade som om den vore varmt. Hur effektivt kontaktvärmaren är fär man väl se lite längre fram i vinter.
Monterade stänkskydden bak och var också tvungen att lägga på mera kopparpasta bakom bromsbeläggen då det börja "volvobromsgnissla" när man bromsade försiktigt.
Tappade ur oljan och böt oljenivågivare och olja/filter andra gången sedan motorbytet nu får det gå 1000 mil till. Har väl kört ca 650 mil sedan sist.
För övrigt finns det några intressanta cabbar både lokalt och på avstånd.
|
|
2013-09-16
|
Igår jag låg under bilen nästan en timme, dels med motorn igång och varvade den under flera minuter mellan 3-5000rpm för att om möjligt kunna hitta den gäckande oljeläckan som mest uppstår vid farter +110>3000 rpm. Inte en droppe har jag hittat kommit nånstans ifrån tidigare när jag gjort liknande procedur.
MEN tillslut såg jag nått bubblande typ som man kollar en halvpumpad cykelslang i en hink med vatten. Det bubblade lite mellan tråget och oljenivågivaren, märkligt det första jag bytte packning på samt klistrade lite extra silikontätning på.
Smetade dit en sträng silikon runt skarven mellen tråget och givaren tillsvidare.
En nya oljenivågivare ink packning ebayades in för 350 kr från UK.
Stänkskydden fram kom på plats. Är inte BMW original, lite mjukar gummi dessutom helt släta på insidan, originalen ser ju ut som en skopa på insidan där det alltid fastnar en massa snö. Passformen var perfekt vilket gjorde att jag ebayade in en uppsättning bak också från samma säljare från Ebay.UK.
|
|
2013-09-13
|
Nu är motor och kupevärmaren på plats. Inga större bekymmer alls, genomgång till kupen fanns i botten under batterihyllan, Och intaget borrades med med hålsåg i stötfångaren.
|
2013-09-13
|
|
2013-09-13
|
|
2013-09-13
|
|
|
2013-09-09
|
Hämtade ut den beställda motorvärmarsatsen dvs . elementet, intagskabeln och 220Voltsuttag hos Bil&EL 1448 kr totalt.
Grenledningssats har jag redan från den sats jag aldrig monterat på 540, den körs ju aldrig på vintern så den har legat på hyllan några år.
Lade ut de nya Defa kontaktvärmarna till 540 för halva priset på powerbörsen, bättre att nån som behöver dom får göra en bra affär.
|
|
2013-08-31
|
Depoljusen är ju busenkla att xenonkonvertera och eftersom jag hade ballaster liggande från 540 fd dimljuskonvertering så var de bara att montera. Inga cancellers behövdes som på 540 heller de sitter kvar på de oanvända dimljuskablarna nämligen för att slippa varningen. Iom att original xenon extraljus sitter där istället på dimljusens plats...
Inga varning för trasiga lampor på 318 trots avsaknad av dessa, smidigt.
|
|
2013-08-24
|
Resultatet blev över förväntan. Å så var det gjort inför vintern.
Beställt motorvärmareelement hos Bil&El. resten plockar jag från den sats jag har till 540 som aldrig lär bli monterad. Grenkoppling mm. den har ju dubbla värmeelement.
|
|
2013-08-23
|
Operation lackrenovering har inträtt, mossan på taket + fägelskits krackeleringar ska bort + så många repor som möjligt.
Laghega supercut 10+Menzerna FG500+Sonax Pro Waxpolish+Menzerna SG400+Fireglaze Lackskydd. En roteranade Flex polermaskin och en occillerande går det åt.
En släktning frågade för nån vecka sedan när jag sa att den behövde en rejäl polering. "Hur jäkla blank kan den bli" Så här typ.
|
2013-08-23
|
|
|
2013-08-21
|
Märkligt fenomen, en gång tidigare har det indikerat för tom spolarburk fast jag kanske spolat två ggr.
Idag hände det igen, var några veckor sedan sist.
Tomt i burken och jag har väl spolat ett par ggr.
Och då enbart på rutan, stänger man av lyset slipper man dränka hela fronten med spolarvätska från ljusspolningen.
Inget synligt läckage under bilen eller i motorrummet, märkligt.
Tog bort burken och kompletterade gummitätningarna med silikon.
Får väl se om det hjälper, att det skulle dunsta bort som någon bekant funderade på nja det tror jag inget på.
|
|
2013-08-03
|
Ännu en långresa med den röde på ca 100 mil.Denna gång med 4 personer med tillhörande packning. 0.68 dvs 4cl mera per mil än med 2 personer.
Enda fadäsen var att övre skärmskruven i dörrgången lossnde efterkörning på diverse små grusvägar av tvättbrädekaraktär.
Dock sämsta vägen i historien jag åkt på var 296 söderut från Kålböle i cirka 3mil.
Hade jag åkt 540 så hade obligatoriskt tandläkarbesök för plomkomplettering och kiropraktiker för kotåterställning. Tur 318 har komfortfjädring för den fick sig en omgång värre än biltillverkarnas testbanor.
Oljeläckaget har minskat betydligt hade bilen stog på en lyft på tomgång och med 3000 varv utan att se var det läckte förra veckan kunde inte se nått läckage alls men 100% tät är den inte än. Speciellt vid motorvägskörninh
|
|
2013-07-26
|
Nya fräscha dörr/fönsterlister monterad på bägge framdörrarna beställde igår till förardörren och hämtade den på Carlssonbil . Aluminiuminannmätet i framkanten var pulveriserat vid backspegeln på de gamla.
Noterar att bilen rullat nästan 500 mil på 4 månader.
|
|
2013-07-23
|
Idag bytte jag ut de fula skadade/trasiga kromade instegslisterna mot standard svarta från Ebay en sats bra beggade för ca 320 kr.
Ser betydligt fräschare ut när man öppnar dörrarna.
Prissättningen på svenska skrotar är häpnadsväckande en del tar dubbla nypriset för dessa. Märkligt.
Både cleaner och ett lager wax gick det åt under så klart innan de nya monterades.
|
2013-07-23
|
|
|
2013-07-22
|
318 klarade 130 mils körning både uppför och nedför utan en nysning.
Ett hyfsat bra pålitlighetstest efter den omfattande renoveringen.
Dessutom när jag tankade fullt i Svenstavik. 64 liter och kört 63 mil hem och dessutom kunnat köra 40 mil till på den nästan halva tank som återstår. Dvs totalt ca 103 mil på 64 liter.
Betyder att motorn är i ypperligt skick går som den ska och allt jobb nedlagt betalat sig till en bra brukskärra. En plump i protokollet är att den läcker en del olja från trågpackningen gissar jag efter att ha letat förra veckan.. Testar Omega 917 fnv får väl se om det ger sig.
I jämnförelse drar ju gummans 1,4 60 hk -00 polo 0,66 oavsett hur man kör liknande den Seat 1,4 som jag hade innan Gascompacten.
|
2013-07-22
|
|
|
2013-07-21
|
Det är alltid billigare att åka nedåt på kartboksidorna.
|
|
2013-07-18
|
Örebro-Rättvik klart bränslesnålaste bil jag ägt!! Vadå diesel?
|
|
2013-07-15
|
Vinterdäcken anlänt, dock inte 215 som jag traderade in utan 205/55/16 dvs rätt dimension för bilen, spelar ingen roll egentligen men hade gärna fyllt ut hjulhusen lite mera. Mönstret och dubbningen ser förtroendeingivande ut. Cooper köpte Engelska Avon och dessa är tillverkade i England. Minnet kommer igång och mina första dubbdäck var Avon, de tillhörde den Ford Mustang -67a som jag ägde 1976-1981. Många dubb som burnades loss så de smattrade i hjulhusen :)
Anledniningen till att jag köpte nya vinterdäck i rätt dimension trots att jag har en uppsättning hyfsade till Compacten kvar med 185/65/15 är att 318 är utrustad med DSC och jag misstänker att systemet blir för känsligt om man minskar bredden för mycket. Stabiliteten är ju bättre på ett bredare däck.
Jaeger interfacet testat på grannes kärra funkade klockrent. En egen spänningsmatning blev till för att slippa dra kablarna ända fram genom hela bilen. Det finns ett extra spänningsuttag/cigguttag i skuffen matad med 20A från säkring 47 gemensamt med cigguttaget i bilen. En cigganslutning monterades på spänningsintaget till Interfacet, så man bara jackar in det när man ska använda draget. För övrigt var det bara att med medföljande strömtjuvar jacka på sig på bakljusen för insignalerna till interfacet.
Jag blev lite fundersam när den entrådig bakljuslampan även fungerade som bromsljus, den bara lös starkare när man trampade på bromsen.Men det funkade som sagt klockrent.
|
|
2013-07-13
|
AHK draget på plats. perfekt passform, dock inte helt osynligt utan det sticker ned under stötfångaren.
Men för den pengen spelar det ingen roll på en bruksbil. Jättesmidigt handhavande av den lösa kroken.
Största problemet var att stötfångarbalkens mutter hade tidiagre någon gång vridits loss och nån "tugggummi" hade används för att hålla den kvar på plats.
Det blev att sätta dit den gamla stötdämparen och bulten och dra fast mutter och sprucket plast och smeta tid Hagmans kemiska metall/läcktätare.
Det verkar funka. bultarna fettades in rejält för att inte rosta fast. Den svarta plastlisten ska skuras rent med plastmöbeltvätt sp är den mekainska delen klar.
Jaegerinterfacet är på plats men ej provkört mot kärra.
Dottern snodde bilen för att åka och bada.
|
2013-07-13
|
|
2013-07-13
|
|
2013-07-13
|
|
2013-07-13
|
|
2013-07-13
|
|
|
2013-07-11
|
Det kom ett par paket denna vecka också. Drag även bak.
|
|
2013-07-04
|
Det har sporadiskt droppat olja om 318 fortfarande sedan jag böt slangen till vevhusventilationen.
Jag trodde det var oljenivågivaren den gången, men det kom uppifrån.
Jag hissade upp bilen och försökte lokalisera läckaget. Kunde inte se nått komma uppifrån men botten på tråget var oljebesudlat.
Torkade rent överallt, och startade motorn upphissad och lade mig på 3000 rpm nån minut.
Inte en droppe nånstans HMMMM något lite från oljenivågivaren möjligen. Men eftersom jag hade ny packning till oljenivågivaren och oljan skulle bytas efter ca 250 mil hade jag bestämt mig för innan. Så tappade jag ur oljan, skruvade ned oljenivågivaren, tog den från andra motorn och ny packning + packningsilikon.
4 liter ny Shellhelix ultra tappades i, så nu får vi se hur det går.
För övrigt går det ca 63 liter i tanken och jag har kört 65 pendlarmil och kan köra ytterligare 16 mil säger färddatorn. Mycket bra. Notera det att jag har högst 80km/h på vägen till jobbet vilket bara det spar bränsle genimot att åka motorvägen a 110km/h.
Jag förlorar ca 14 minuter i tid dagligen, men det är nästan alltid stopp på motorvägen nån gång i veckan speciellt vintertid därav mitt vägval, vill inte stå 1 timme för att vägen ska rensas från nån vält långtradare.
|
2013-07-04
|
|
|
2013-07-03
|
En ny avtagbar dragkrok a 1500 kr + Jaeger elsats 1250kr ebaydes för semestersysselsättning på nån av regnvädersdagarna.
|
|
2013-07-02
|
Det ebayades in instegslister då de som sitter där tappat kromet och är både buckliga och repiga.
En vindrute/tätningslist på utsidan av passagerardörren Ebayades också in för 304 kr (385 på BMW) då den gamla korvat till sig intill backspegeln pga korresion.
Ska se om jag kan få tag i en till förardörren också , för den är ännu värre. Annars blir det BMW.
|
|
2013-06-30
|
För att orka lyfta den gamla motorn och frakta den till tippen så måste jag skruva isär så mycket som möjligt.
Toppen lyftes av, inga märken i ventiler eller kolvar.
Jag ska spara överdelen , men blocket går till tippen.
Tråget var fullt med stora och små plastbitar från ett tidigare haveri som BMW repat för några år sedan. Detta är inte bra de åker ju runt i oljan och kan även fastna insuget till oljepumpen.
Små plastpartiklar kan även följa med i oljesystemet och ställa till bekymmer, vet jag sedan en kollega på Autopower råkat ut för detta på samma motortyp.
Oljepumpen är en rejäl doning med balansaxlar.
Varken cylinderlopp eller vevstakslagren hade något nämnvärt slitage trots 22.000 mil. Så den kvaliten är ju helt OK, Men kamkedjedrivningen som sagt.
|
2013-06-30
|
|
2013-06-30
|
|
2013-06-30
|
|
|
2013-06-26
|
Nu ser den inte ut som någon annan E46T med egendesignade Style 42 or.
|
|
2013-06-22
|
Midsommardagen ! Gumman åker till jobbet, vad göra. Bussningsbyte på länkarmarna fram blev beslutet vid 8 tiden. Konstaterade att bussningarna satt rejält fast. Ingen bra avdragare på hyllan. Ok lika bra att byta hela länkarmarna, för trycka dit de nya bussningarn på de nya länkarmarna med lite smörja och en hylsa var inga problem.
Så nu är hela framvagnen helrenoverad också.
Var iofs inget större fel på de gamla länkarmarna,men det blev smidigare att byta rubbet.
|
|
2013-06-20
|
Valvtronicadaptionen gjorde nog sitt för bränsleförbrukningen. Efter 20 pendlarmil ligger förbrukningen på 0.77//mil för väl ses som riktigt bra. Tidigare 0.85. Dessutom väldigt komfortabelt numera med normalfjädring.
Köpte en mittkonsol med armstöd på powerbörsen, men den har Bussgods i Örebro lyckats fått på villovägar, förhoppningsvis hittar de paketet under dagen. Ska byta länkarmsbussningar fram i helgen, samt lacka upp Style 42 fälgarna från Gasarn.
Bilen funkar väldigt bra och går kanonfint. var in på Bil&EL och fyllde på lite olja i AC systemet så tystnade den ibland knorrande AC kompressorn osså.Fundera också på att låta någon buckelfixare massera ut 3 st dörruppslag.
|
2013-06-20
|
Bussgodset hade hittat paketet.Den beigea konsolen ommålad med svart vinylspray och svart skinnarmstöd monterat.
Blev kanonbra.Finn ett fel.
|
|
2013-06-14
|
Sanningens ögonblick första besiktningen för dagen ensam på plattan utanför. Bokat igår kväll :)
Jodå bes U:A med beröm godkänt, allt är ju nytt på bilen var kommentaren. Dock var en länkarmsbussning lite slö, men vad gör det, Posten slängde av två nya länkarmar igår em inklusive bussningar. Är ju en svaghet på E46 så jag garderade mig.
Igår hämtade a 399kr jag slangen som spruckit till vevhusventilationen , returen till oljestickan. Bort mad all plast, generator, oljefilterbehållare, insuget. Börja kunna detta nu :) 3 timmar senare startades motorn igen.
I förrgår kväll var jag på Bil&Elservice som fått tillbaka Bosch ktsen från reparation och körde valvetronicadaptionen som funkade klockrent. Felkoderna för både Valvtronicadaptionen och luftmassemätaren försvann så fint så.
Det är nämligen så att funkar inte valvetronicenadaptionen så står den på maxlyft limpmode och reglerar inte insugningsluften tillsammans med luftmassemäterna som är tänkt , utan då regleras detta via trottelspjället istället. Orsaken till bortfallet är nog att bilen stog strömlös 1½ vecka.
Kört nästan 200 mil i över en månad dock med körförbud t.o.m med polisfölje en halvmil . En av våra kvinnliga konsulter körde en av våra leasingbilar i 6 månader den kom från huvudkontoret i Götet och ingen hade nån koll på bes. Tänkte nästan att försöka slå detta, men kom på att dottern ska väl låna bilen då och då
|
2013-06-14
|
|
|
2013-06-11
|
Nya "skrammelstag" dubbelt så långa nu är det tyst i framvagnen. De gamla korta anpassade för sänkning var tvärslut.
I mindre oljeläckage som jag relaterat till oljenivågivaren visade sig att det var returslangen från vevhusventilationsventilen till oljesticksröret som spruckit, varför böt jag inte dom också när jag ändå höll på ? Nu blir det bort med oljefilterbehållaren och generator för att byta ut den slangen. Ska visst regna i helgen som tur är :)
|
|
2013-06-07
|
Felsökning av torkarmotorn bak började med att plocka bort låset till glasluckan och mäta upp spärrkontakten som stänger torkaren om luckan öppnas. Inget fel. Plockade bort hela torkarracket och testade motorn direkt på ett batteri, Jodå motorn går så fint så.
Ok avbrott i gångjärnen eller styrenhetsfel som sitter på torkarmotorn.
Kikade i schemat och letade på de kablar som styr från spaken i bilen de är manöverjord och testade att jorda dom direkt i bakluckan, Men inget liv alls. Återstår styrenheten, kollade fanns en beggad motor på Svensk bilåtervinning i Odensbacken 20 minuter bort. Fick lämna tillbaka den om det inte fungerade. Men se det gjorde det, så nu är bakluckan äntligen ihopskrivad med isolering och rubbet. Gumman som är internationellt certifierad kretskortslödare sedan jobbet som repare på Ericsson fick kolla på kretskortet i den gamla men inga felaktiga eller eller dåliga lödningar upptäcktes.
Hittade ett nytt Biltema vattenavisande torkarblad på hyllan som gummit avlägsnades på kapades till och skiftades på bakrutetorkaren. Biltema !! Vadå jag konverterade ett sådant gummiblad år 2004 till 540 och det går knäpptyst fortfarande och torkar bra. :) De är faktiskt riktigt bra och går tyst, något dyrare än standardbladen de har.
|
2013-06-07
|
|
|
2013-06-06
|
Läckande diffhus är ju ingen ovanlighet på BMW pga av aluminiumbrickor som inte tål salt används som tätning.
Har man otur droppar all olja ut så småningom.
Min diff var oljekladdig och det hängde en droppe under mest hela tiden, Beställde nya tätningsbrickor på Carlssonbil hittade inga i koppar. En liter helsyntetisk GL-5 75W-90 olja inköptes och det var nog i grevenstid brickorn var rejält frätta dock var det 8 dl som rann ut.
Av "ålderskäl" ligger nu den beggade Coiloversatsen på börsen.
[LÄNK]
Såld till Alex i Oxelösund
|
2013-06-06
|
|
2013-06-06
|
|
|
2013-06-05
|
Igår kväll monterade jag ihop de nya förstärkta fjädrarna på nya fjäderbenen och idag sitter dom på bilen.
Dock var "skrammelstagen" rejält dåliga så det ebayades in nya från UK för 270 kr paret ink frakt
Hmm har man en 318iX månntro numera :)
|
|
2013-06-02
|
Om man tar bort pryttelbaljan. så får man plats med ett riktigt reservhjul istället för nödhjulet.
Monterat förstärkta normal fjädrar och normal dämpare bak idag.
Fjäderbenen fram normalhöjd anlände i Fredags,väntar på en beggad
uppsättning kompletta fjäderben att plocka delar ifrån. Får väl se om de hinner innan klämdagshelgen.
|
2013-06-02
|
|
|
2013-05-30
|
Redan igår försökte posten leverera två fjäderpaket, men dessa fick jag hämta på Ica Maxi idag. Snabba leveranser med posten denna gång 2 dygn !!.
Idag dök DHL upp med stötdämparna bak.
Samt även posten med ett stort paket innehållande insyningsskyddet.
Köpte även två beggade kompletta fjäderben för 250 kr att plocka det jag behöver ifrån.
Så nu saknas det bara de nya fjäderbenen fram, och ett besök på BMW för att hämta gummimellanläggen till bakfjädrarna som behövs.
|
|
2013-05-27
|
Nya fjädrar fram o bak förstärkta samt nya fjäderben/stötdämpare ebayades in idag.
Finner ingen anledning att åka omkring med "racerfjädring" på en bruksbil bara jobbigt och irriterande med alla lappade gator överallt.
Coilovers får väl säljas på börsen
|
|
2013-05-26
|
Syster eller broderbil dök upp på börsen igår.
tillverkad som 188 och min 189 och 4 regnummer 716 mot 720 ser nästan identiska ut.
Önskar säljaren lycka till med försäljningen.
|
|
2013-05-17
|
Nya skärmen monterad och Dysviks bilack fick till kulören bra.
|
|
2013-05-16
|
Ett SMS från den trevlige reservdelschefen Erik Eriksson på Carlssonbil upplyste mig om att den huvudnyckel jag beställt anlänt.
Så det blev en tur att hämta upp den efter jobbet.
Den hade tom inbyggt lyse i sig sicka finesser.
Så nu har jag två fungerande nycklar med respektive fjärrfunktion :)
Posten hade knackat på för att leverera Luftmassemätaren men gumman hade väl somnat i solstolen gissar jag så den får jag hämta på ICA maxi i morrn ,likväl som en nylackat skärm ska hämtas upp också.
Ebayade in ett mittarmstöd i svart skinn för en 350 kr samt ett insyningsskydd till skuffen för en 1000lapp ink frakt.
|
|
2013-05-10
|
Fick köpa en ny Luftmassemätare, den gamla ger återkommande felkoder, den verkar lägga av när man varvar till stillastående så får den ett orimligt värde i livedata och felkoden kommer, går att radera men går att provcera fram igen. Körde en graf i Autocom häromdan, så rätt vettigt ut då. 850 kr är ju överkomligt för en Bosch från Mafservice i Berlin. Spegel och glas hämtades ut på ICA i kväll.
Har också fått konstant felkod på adaptionsinlärningen för Valvtroniken fär väl se hur de ska lösas. Bilen går annars fantastiskt bra, men har vid samma varvtal noterat en snabb dalning under acceleration. kan vara där LMM sviker med orimligt värde.
Sedan lurar jag på en sak, när jag öppnat backluckan på mina E39or med fjärrnyckel har alltid hela luckan öppnat sig, på 318 öppnas shoppingluckan ska det var så eller är det en programeringsfråga ??
|
|
2013-05-09
|
Idag har det grundjusterats handbroms, samt så har bilen försatts i högsta läge på Coilovers även bak, en manöver inte utan komplikationer. Verkar som det använts locktite gängsäkring strong då jag fick ta fram den 1½ meter länge rörtången och även värma loss justeringen och sitta och handrensa med fil i 2 timmar innan de gick att justera med full gänggång.
Så nu är det ingen "släde" längre :) Utan ganska normal E46T dock med styvare fjädring.
Både backspegelglas ssamt ny backspegelmotor har passerat Posten utrikesmottagning i morse. Kanske kan dyka upp i morrn så bilen blir besiktningsvänlig nästa vecka möjligen.
Lagt till några bilder i galleriet.
Igår var jag även till Ola ägare av Dysviks billackering, har du nu köpt en BMW till var hans kommentar :) Framskärmen ska vara klar nästa Fredag.
Han har lackat både till Gascompacten , 540 och nu 318.
Saknar nu ett insyningsskydd osså. :)
|
|
2013-05-07
|
318 är numera polerad i 3steg + högglansskydd.
Lahega supercut 10
3M finrubbing.
Sonax Pro Vaxpolisch.
3M högglansskydd
Blev inte så tokig.
|
|
2013-05-06
|
Scannade av Ebay efter en bakspegelmotor hittade en komplett utan glas för 350 kr. Nytt glas inköptes av tidigare ebaysäljare.
Noterade att ebaykontot de senaste 60 dagarna passerat 16 tusen kronor + säkert några tusenlappar till hemmavid i reservdelsinköp.
|
|
2013-05-05
|
Idag fick 318 åter bromsförmåga på bakhjulen, jo jag såg att Micke har drag där bak numera, men jag måste prioitera broms istället.
Istort sett allt satt fast Belägg som Handbromexpandern i trumman.
Lite synd för både skivorna och handbromsbackarna var bytta för inte allt för länge sedan.
det värsta jag vet är bromsfjädrar ,det har det alltid varit , men ännu värre nu när man är skadad och handikappad i händerna.
Nåja allt kom på plats , ska justera upp handbromsen efter att ha kört med bilen några mil.
Noterade att jag måste skruva upp bilen bak också..
Speglarna har inte funkat OK, tog isär förarspegeln och smörjde upp allt som gick återmonterad med det nya glaset. Se där funkade.
Passagerarsidans glas gick sönder, gör inte så mycket då det inte var i bästa skick det heller.
Här var dock kuggpinnen av, så här får vi ebaya in både nytt glas och reglering.
Det kom en beggad nyckel för fjärrmanövrering samt två nya tomhylsor så det blir SOM nytt.
|
2013-05-05
|
|
2013-05-05
|
|
|
2013-05-04
|
Det fuktade i bakkanten lite olja som droppade ned på kattarna vilket osade runt lambdazonderna och störde referensluften som gav felkoder lite oförklarigt. Innan jag tog semester så ebayade jag in en ny ventilkåpspackning för 450 kr.
Den + 3 st ebaypaket hade anlänt denna vecka så det var bara till att dra på sig stället och ut för att byta packning, samt även tätningen till vakuumpumpen.
Operationen verkar gått bra inget osande efter några mils motorvägskörning. Jodå den är försäkrad och skattad numera .Dock körförbud pga besiktning men reparationskörning är ju tillåtet;)
Man kan ju tycka jag skullet skiftat dessa in jag sänkte ned motorn, visst hade det varit mycket smidigare .Men ville inte öppna en motor med 3 månaders garanti om det inte var nödvändigt.
|
|
2013-04-24
|
Slutmontering idag så när som på skyddet under bilen som måste avfettas och högtryckstvättas innan montage. En beggad lambdasond hämtades på skroten då försvann felkoden och regleringen såg bra ut. Nya lyktglasen kom på plats också.
En provtur på ca 3 mil gav inga överraskningar förutom att 318 motorn var riktigt pigg och trevlig att köra, dessutom går den tyst och fint inget kedje eller vanosrassel. Nu tar jag välbehövlig semester innan bromsarna bak ska renoveras.
|
|
2013-04-23
|
Jag hade oturen att spräcka solenoiden på startmotorn i Söndags så det fick bli en ny sådan osså.
Men ikväll så startades nya maskinen upp, efter lite strul en slang hade lossat på undersidan insuget, Men när den var på plats så spann den som en katt:) Riktigt fint, lät den gå nån timme så kylsystemet fick bli genomvarmt.
En lambdasond får jag felkod på och kikar man på livedata i Inpa ser man att den går utanför sitt börvärde. Får väl se om det rätat till sig eller om man får byta den. Numera har jag även fjärrlås och larm. Köpte en gammal fjärrnyckel på ebay för 100kr av de som man kan byta batteri i som jag initierade, Visst man får " en larm/fjärrdosa man kapar svärdet, hängade på nyckel men det är man ju van vid. Ska beställa en icke fjärrnyckel till. Och även en fjärr ska ebayas in.
|
|
2013-04-19
|
I förrgår sänkte eller skohornade jag ned motorn och idag sattes den på plats mot växellådan och det mesta under är ihopskruvat.
Tar väl säkert minst en arbetsdag till innan man kan vrida på nyckeln och se vad som händer.
|
|
2013-04-16
|
Idag kom vattenpumpen samt remskivan till generatorn.
Jag monterade kopplingen, när Pelle svarvat om mitt Volvo centreringsdon som jag tillverkade i yrkesskolan. Numera uppgraderat till BMW N42 don.
Hämtade sedan motorlyften på Bil&EL och efter nån timmes trixande var motorn urlyft. Hur jag ska få ned den andra vette sjutton:)
|
2013-04-16
|
|
|
2013-04-14
|
Tog en sväng ut i garaget på morgonen och renoverade frambromsarna. Fremaxskivor och SCT belägg made in Germany ser ju snyggt ut. Beläggen var dåliga på ena sidan och skivorna var rostiga efter att bilen stått 1½ månad. När en sats med skivor och belägg kostade 700 spänn så är det ingen ide att lägga ned jobb på svarvning även om skivorna var rätt tjocklek på.
Fick bort ännu några kartongen som tar plats.
|
|
2013-04-13
|
I går kväll levererades en framskärm från BMW, inte kan man se nån skillnad på grundlacken mot en icke original skärm, Köpte två stycken till Compacten på Mekonomen när den rustade såg lika ut i grundfärgsutförande knappast nått galvat som på de som sitter på bilen.
Ett tjock lager Benganlack från Jotun får bli rostkydd på insidan även denna gång.
Laddregulatorn lämnad till Stefan för kolbyte inte så mycket kvar på den ena kolet.
Nästa vecka ska motorn skiftas är det tänkt.
|
2013-04-13
|
|
2013-04-13
|
|
|
2013-04-10
|
Idag var jag ute och lossade det sista inför lyftet.
Lossade kopplingen som satt på den nya motorn.
BMW original= LUK lamell och tryckplatta.
Jag hade ju köpt en LUK från Italien för 1200 kr den kom med en Valeolamell.
Stefan kom och hjälpte mig lyfta av huven, jag gav honom laddningsregulatorn och bad honom byta kol, då det var ganska slut. Han kikade på frihjulet på generatorn och sa det där sitter fast, så remmen kommer att hoppa och låta. Letade på ebay och hittade ett nytt för 366 kr kostar runt 1000 lappen nästan normalt. Krävs ju specialverktyg för att skifta denna med vad finns inte på Bil&Elservice som har repverkstad för generatorer och startmotorer också.
Idag Ringde jag Europdäck och frågade varför mina däck låg kvar i Tyskland efter 8 dagar utan att ha rört sig. De skulle kolla upp detta, var GLS denna gång osså likväl de som inte kunde leverera framskärmen men köra den kors och tvärs i Tyskland går bra. Europdäck sa att det var deras gamla leverantör så vi får väl se vad som händer.
Skiftade till nytt backspegelglas på förarsidan osså.
Plockade även bort tändspolarna på nya motorn två st var utbytta och skiftade till nya NGK stift (vad annars) :) De gamla såg väldigt bra ut bedömmer att de rullat ca 3000 mil vilket lär stämma med motorns mätarställning efter Inspektion 2 första bytet.
|
|
2013-04-09
|
Ebay kan ju strula en del också.
Den framskärm a 380 kr +500 i frakt jag beställde kom till terminalen i Malmö (GLS) där kom man på att paketet var för stort för att vara ett paket vilket gjorde att leverantören begärde att paketet skulle gå tillbaka.
Ingen leverans alltså löstets med att en original BMW skärm med bra rabatt beställdes. Väntar på återbetalning.
Vattenpumpen jag beställdes var restat och de fick några dagar på sig att få fram den, men det gick inte avbeställdes, så en annan beställdes dock 200 kr dyrare 560 kr för en Grafpump från Riga där jag beställt Whaler termostat med snabb leverans tidigare.
Kopplingen från Italien var hemma och vände i går fm så den får jag hämta på DHL kontoret.
För övrigt så har jag hämtat uppgraderad kedjesträckaren och ny vevaxelsenor, som trevlige Erik Eriksson reservdelsansvarig på Carlssonbil tagit hem
Vevhusventilationsventilen i normalutförande, den modifierades till kall lands utförande genom att isoleringen knäpptes av den gamla och flyttades över där sparade men typ 450 spänn.
Oringar och packningar+ en japanröd färgburk.
Backspegelglas 200 kr dök osså upp från Lettland, och ett Knecht luftfilter 100 kr från Litauen.
Att beställs däck från Europdäck är en evig väntan fick bekräftat att de var packade o klara att skicka den 2 april.
Den 8 april hade de lyckats få iväg dom till en terminal i Tyskland så de är kanske på väg. Hade man beställt om vanligt från Däckonline hade de varit monterade nu.
Kupefilter kol. 100 kr på väg från Frankrike.
Grenrörspackning 100 kr från England på väg
Nya strålkastarglas är på väg från Tyskland.
Motorn är lossad och nästan klar att lyfta ur.
hade en del problem med avgasskarven efter kattarna där två av bultarna smulades sönder och fick med hjälp av en mutterspräckare och Dremmelnmultislipen bort dom till slut.
Dock är motorlyften upptagen fnv. men mina händer behöver vila sig några dagar så de slutar värka och domna så det är bara bra med lite uppehåll.
|
|
2013-04-04
|
Nu börjar Ebayandet ge resultat idag var DHL här en gång och Posten 2 ggr. Ett komplett bromspaket med skivor belägg och handbromssats från Tyskland och En N42B20 motor från England med 13000 mil körda..
Blir nog ett jädrans rännande på speditörer här nästa vecka.
|
2013-04-04
|
|
|
2013-04-02
|
Arbetet med motorbytet är på börjat, det blev en stor kartong med bara plastdetaljer innan man "hittade"motorn. Inte BMWs mest lättmekade maskin får jag nog påstå. Ser rörigt ut , men det reders sig nog hoppas vi. Sedan kan man undra varför man sätter en vevaxlegivare under startmotorn så man får riva halva motorummet för att kunna byta denna. Får nog bli en ny innan det sätts ihop Likaså Vattenpump och termostat som de satt så man inte ens ser eländet, får bytas innan nya motorn sänks ned.
Nån av Skånes husdjur har även hittat en skyddad matplats att käka på.
|
2013-04-02
|
|
2013-04-02
|
|
|
2013-03-28
|
Bristen på sommardäck uppenbarade sig Lurade ju på att sätta 16" Compakthjulen på 318 , dock är två däck som behöver bytas.
Skummade lite på blocket. Hittade 1 km hemifrån 4 helt OK 16" originalhjul med Michelin Energy för 1800 kr bra med mönster dessutom. Så nu är den bristen avklarad.
Nu är både stor och liten i garaget, Vinschades in med gumman bakom ratten.
|
2013-03-28
|
|
|
2013-03-26
|
Jaha nu börjas det på ny kula.
Ett repobjekt inköpt som nästa bruksbil istället för Gascompacten som ska säljas så småningom.
Nytt Nordström 80Ah batteri för att kunna köra diagnos på ett säkert sätt.
En hel drös med kamsensor relaterade koder , men blev bara en kvar till slut. Kamsensor avgas. Med det hindrar knappast bilen från att starta.
Komprov noll o motorn har nog kuggat över och skjuter baklänges ut genom insuget.
Finns inte en beggad N42B20 motor i sverige förutom utbytes för 32 papp. England och Ebay hittar en 13.000 milad för ca 9000 kr köpte den fick fri frakt dessutom värt 1300 spänn.
Hittade en ny framskärm för 350 kr på Ebay osså.
Nu är det bara att vänta tills det är dags för motorbyte.
Total renovering av bromsarna står också på programmet.
|
Antal läsare till bloggen:
26493
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.