Bild på användaren Programmer Till startsidan
58 år. Bosatt i Skåne Län ID: 7828
Senast inloggad: 2023-08-31 23:55
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 550iAM Touring -08 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2011-06-09 Var i morse förbi Vonne i Arlöv och bokade tid för en PAS-lackkonservering. Gjorde ju en sådan på både M5:an och 530'n och var då mycket nöjd så det ska säkert bli bra den här gången också.

Bad honom även att få en transparent skyddsfilm (folie) monterad på bakre stötfångarens ovansida för att ge lite extra skydd när man lastar i och ur. Att ha denna del lackerad är ganska idiotiskt och även om man är försiktig så lär man ju förr eller senare ändå repa den. På E39:an var det svart plast där och är betydligt tåligare.
 
  2011-05-25 I dag kom Snap-in adaptern från Tyskland och är nu monterad. Han testat att telefonen passade och att den laddade när den låg på plats.

Däcken som satt på bilen när jag köpte den, dvs 245/40-18 GY NCT5 RFT la jag ut på PowerBörsen i går och har en spekulant som ska titta på dom i morgon.

M135-fälgarna ska skos med vinterdäck till hösten.
 
  2011-05-20 Köpte idag en "snap in adapter" för Bluetooth Handfree som passar min Blackberry. Hittade en bättre begagnad på tyska eBay och priset inkl frakt hamnade på strax över 500kr vilket är ungefär hälften av vad BMW tar för en ny.

En pryl man givetvis skulle kunna klara sig utan men lite bättre mottagning samt en möjlighet att ladda telefonen i bilen skadar aldrig.

Fick mail ganska omgående att den var skickad så förhoppningsvis dyker den upp i början på nästa vecka.
 
  2011-05-12 550'n är den första bilen jag har som kan spela MP3, eller det är väl inte riktigt sant för jag tror att Golfens CD-spelare kan läsa MP3 också men jag har aldrigt testat.

I alla fall så hittade jag lite musik och la på ett USB och testade idag och det funkade klockrent. Kunde också nu konstatera att ljudet i Logic 7 i E61 låter märkbart bättre än DSP i E39.
 
  2011-05-05 De nya golvmattorna har legat i bagaget sedan förra torsdagen men nu har dom i alla fall blivit "monterade". BMW har tydligen gjort om fästsystemet som jag haft på samtliga tidigare BMW. Numera ligger dom löst där bak och fram är det en kardborrellösning. Var lite trixit att få höger fram på plats då jag har en barnstol höger bak och inte i onödan vill ändra inställningarna på stolen.

Detta med stolsinställningen hände förresten när vi var ute och körde förra veckan...frun sitter fram med dottern bakom i sin bakåtvända stol som delvis är fäst i framstolens underrede. Då vill frun sänka sitt nackstöd och börjar då testa samtliga knappar på stolsinställningen för att hitta rätt, trots att jag berättar vilken knapp det är. Resultatet blir givetvis att dotterns stol inte längre sitter fast ordentligt.
Nu har jag lagt in inställningen i minnet så är det någon mer klåfingrig person som ändrar så är det åtminstonde lätt att återställa.
 
  2011-04-29 I kväll var det BMWCS-träff på Förenade Bil och hela familjen hängde med. Alltid trevligt men ovanligt lite prylar till utförsäljning. Vid tidigare tillfällen har det alltid varit gott om kläder, skor, modellbilar och annat kul som varit rejält prissänkta.

Men 20% på hela sortimentet är ju bättre än inget ;)
Blev gummimattor fram och bak, bagagerumsmatta och en instruktionsbok på svenska. Trots rabatten blev det ändå kring 2000kr för detta...och sen fick barnen några leksakbilar också...

När jag letade fram artikelnummer på RealOEM för de saker jag skulle beställa så blev jag inte riktigt klok på bagagerumsmattan. Det fanns ett par olika och på den som verkade vara den som jag skulle ha [LÄNK] så stod det att den ej var för bilar med automatiskt bagagelucka vilket min bil har. Jag har lagt mattan på plats och kan inte se varför denna matta inte går att använda i min bil. Får kolla upp detta vid tillfälle.

Nu blir det att läsa på lite i instruktionsboken för det är en del saker, bl a avåkningsvarnaren, som jag inte riktigt fått grepp på hur de funkar.
 
  2011-04-24 Har ju ännu inte skaffat någon plastmatta för bagaget och då vi i dag skulle ha vagnen med oss tänkte jag att varför inte testa hur mattan från E39:an passar. Förvånande nog så passar den nästan exakt...Bredden är identisk men den är ca. 5 mm för lång men det var bara att trycka den lite innåt så gick det att stänga luckan utan problem.

På torsdag så har BMWCS sin traditionella vårträff på Förenade Bil och då är det 20% på allt så jag har en liten lista med plastmatta till bagaget, gummimattor, svenska instruktionsböcker (det är mycket finesser att läsa om och på tyska är det svårt att ibland förstå alla detaljer). Sen brukar man ju hitta lite annat också bland allt dom säljer ut. Sonen hoppas ju på några nya fräcka Pumaskor liknande de som vi hittade förra året...

 
  2011-04-21 I dag blev äntligen de nya fälgarna monterade. Kunde snabbt konstatera att nya 19" icke-RFT rullar både tystare och mjukare än halvslitna 18" RFT. Bloggbild
  2011-04-21 Bloggbild
  2011-04-21 Bloggbild
 
  2011-04-20 Var för ovanlighetens skull ute hos en kund idag. Blev väl en 15-16 mil mestadels motorväg med farthållare på strax över 110 och färddatorn som jag nollade innan visade 0,94.

På kvällen så monterade jag mina MTEC-lampor till Angel Eyes. Tog några bilder innan och efter men då bilen stod lite dåligt till och det samtidigt skymde under tiden jag höll på så syns inte skillnaden lika mycket på bilderna som i verkligheten.

Bild på original Bloggbild
  2011-04-20 Bild på MTEC Bloggbild
 
  2011-04-14 Att jobba hemifrån har sina fördelar...Tog en paus på förmiddagen och vaxade mina nya 19" fälgar. Var för några dagar sedan ner på Mekonomen (tidigare Micro) i byn och köpte Autosmarts Wheel Protector. Det fanns även en produkt från Sonax men den var både dyrare och innehöll mindre och då Autosmart brukar ha hyffsade produkter så föll valet på denna. Det var inga större problem att applicera och polera av och resultatet blev riktigt bra. Återstår ju att se hur bra det fungerar och hur länge det håller.

Åter till jobbet en stund och sen kom posten...såg att brevbäraren fick öppna "tömmningsluckan" på brevlådan för att stoppa in en lång smal brun försändelse...Yes! skyltarna har kommit. Jobbet fick vänta en stund till och en paus togs för att montera skyltarna. Den klär helt klart bättre i svenska skyltar än i tyska exportskyltar.

På eftermiddagen så tänkte jag att nu när fälgarna är klara så är det ju lika bra att köra in dom till däckfirman i Lund, man var ju lite sugen på att köra den nya bilen också...

Fälgarna levererades och tydligen hade två av de beställda däcken kommit och eventuellt de andra också för han hade inte hunnit gå igenom den senaste leveransen. Han lovade i alla fall att dom skulle vara monterade innan midsommar...(kul kille) Får han väl hem de sista däcken så brukar dom fixa monteringen rätt så snabbt så någon gång i nästa vecka borde det bli.

Det var då fördelarna med att jobba hemifrån...Nackdelarna är att man nu på kvällen inser att man inte hunnit med så mycket som planerat så kudden får vänta en bra stund till...
 
  2011-04-12 Var i morse och regbesiktigade bilen på Carspects ganska nyöppnade station i Malmö. Allt gick som det skulle och bilen är nu "svensk".

Då min försäkring från Tyskland upphörde 31/3 och den svenska importförsäkringen bara gällde i 7 dagar från införsel så var ju bilen oförsäkrad. Löste detta via IF som gav mig en tillfällig trafikförsäkring som gällde från hemmet till besiktningen och tillbaka. Skyltarna gällde ju inte heller längre men den risken fick man ju ta.

Väl hemma och med svenskt regnummer så ringde jag runt till försäkringsbolagen och ganska väntat var det BMW Originalförsäkringar som gav den lägsta premien. 6945 kr för helförsäkring inkl Stor Bilextra och med BMWCS-rabatten avdragen. Helt ok och något lägre än jag räknat med.

Så nu är det bara att invänta skyltarna...
 
  2011-04-07 När jag var inne för att lägga på sommarhjulen på 530'n så beställde jag även däck till 550'n. Det blev Hankook S1 Evo i dimensionen 245/35-19 respektive 275/30-19. Kollade igår på Däckonline och Gummihuset och då hamnade däck + frakt + montering på 10.050kr respektive 9835kr. Priset jag fick av min däckfirma var 9600kr så det får nog anses vara ett helt ok pris även om det självklart är mycket pengar.

Dom kommer nästa vecka men tänkte ändå vänta att montera tills bilen har blivit reggad.

De original M135 som sitter på bilen tänkte jag använda som vinterfälgar men frågan är vad man ska göra med de GY run-flat som sitter monterade på dom i dag? Det är ca. 4,5 mm kvar på dom och frågan är om det är något man kan sälja eller om det är bättre att spara och ev återmontera vid en försäljning av bilen. Har ju dock planerat att ha denna bil en längre tid så risken är ju att dom bara blir liggande och sedan får gå till tippen om en 4-5 år.
 
  2011-04-05 Blev uppringd av Carspect och dom hade tid den 12 april. Bara två dagar bättre men 2 mil dit istället för 16 mil till Ljungby samt att jag med besiktning tisdag med största säkerhet kommer att få skyltana innan nästa helg medan en besiktning på en torsdag innebär skyltar efter helgen. Så två dagar tidigare är i praktiken säkert fyra...
  2011-04-05 Hittade några forumtrådar igår om hur man kan få AngelEyes-ringarna att lysa med lite vitare ljus. Byta till LED-lampor var ju en metod och det fanns ju lite olika varianter för mellan 500-1500kr. Dock så lyser inte LED så starkt och flera tyckte att dom fick ett bättre resultat med speciella H8-lampor som lyser starkare och vitare än original. Då dessa är ganska överkomliga i pris så beställdes en uppsättning Mtec Cosmos Blue från England. Med frakt så hamnade det på drygt 170kr. Bloggbild
 
  2011-04-04 Ursprungskontrollen äntligen klar och godkänd. Ringde till Bilprovningen med förhoppning att kunna hitta en tid så snart som möjligt. Tjejen i bokningen började med att kolla Malmö/Lund men omnejd...22 maj fanns det en tid...Jag höll på att trilla av stolen, det skulle betyda över två månader från bilen kom till Sverige innan den blir körklar. Bad henne att kolla övriga stationer i Skåne, att köra någora mil för en tidigare tid är inga problem. Kristianstad 28 april. Hon kollade vidare i Blekinge men inga tider som var bättre men Halmstad hade 21 april. Ok, nedkortat med en månad från där vi startade. Sista kollen var i södra Småland och i Ljungby fanns det 14 april vilket nu är bokat.

Senare på kvälle så kom jag på att det numera finns alternativ till Bilprovningen. Carspect har två stationer i Malmö samt en i Kristianstad så jag ringde dit. Dom tog alla uppgifter om bilen och den som ansvarar för registreringsbesiktningar kommer att kontakta mig under morgondagen. Killen i kundtjänst sa att det normalt brukar gå att få tid ganska fort men det återstår ju att se.

När jag pratade med Bilprovningen så fick jag också veta anledningen till att det just nu är väldigt svårt att få tider. De flesta fordon som är avställda under vintern ställs på precis nu och alla de som har sin normala besiktningsperiod under vinterhalvåret ska göra den nu istället.

Jag har tidigare importerat bil i juli/augusti men då var det semestertider på Bilprovningen så det var svårt att gå tid så denna tid undviks. Nu vet man att även kring den 1/4 är det tjockt...För de bilar jag importerat i september och februari så fick jag tider nästan omgående.
 
  2011-03-29 På det gamla briefet som jag fick med när jag köpte bilen så fanns ju namnet på det företag som ägt bilen tidigare och en då man vill vet mer om bilens historik så gjordes en enkel googling på nätet.

På en av de första träffarna så fanns en länk till deras hemsida...man vet inte om man ska skratta eller gråta när det som dyker upp är hemsidan för en begravningsbyrå och det är då ägaren till denna som haft bilen.

Detta slår ju nästan "tidigare ägare är en äldre doktor"...

Hittade även att denne ägare också deltagit i flera historiska rallyn med en BMW 2002 Alpina...
 
  2011-03-27 Har inte kört speciellt mycket med bilen även om det är helt ok fram till måndag. Men med det lilla jag kört lokalt så är bilen till full belåtenhet både för mig och min son Oskar som inte missar en tur.

Stötte också på fenomenet eller rättare sagt problemet att backa med öppen dörr som jag läst om på forumet...det går inte.

Bytte Navi-DVD'n från original 2007-2 till en 2010 utan problem så nu är man lite mer up to date med nya vägar.

Kollade också igenom bilen lite mer och såg att det får plats med ett reservhjul där bak även om jag mer lutar åt ett mobility kit nu när jag kommer att köra på vanliga däck. Kör man med ett extra däck i bagaget så behöver man ju även en domkraft och verktyg...Får fundera lite på detta.

Kollade på Transportstyrelsens hemsida och om man utgår från att dom håller samma fart på ärendena så kommer dom att behandla min ursrpungskontroll på fredag eller nästa måndag. Sen återstår det ju att se hur lång tid det tar tills jag får besked. Undrar om dom även skickar det med mail för då tjänar man ju säkert två dagar?
 
  2011-03-22 En 550iA Touring skulle jag köpa redan hösten 2009 när jag sålde min M5 -03. Hade då några på gång men av olika anledningar så blev det inget köp och en Golf GTI -06 inhandlares istället för att fylla behovet av två bilar i familjen.

Höll sedan stenkoll på mobile, autoscout24 och Blocket men i princip inga intressanta ex dök upp. Just 550iA Touring med M-sportpaket är ingen vanlig bil. Just nu så finns det 3 st på Blocket och en 7-8 st på mobile och har man som jag en del krav på utrustning, miltal och färg så blir utbudet väldigt litet. Den absolut vanligaste färgen är carbonsvart och även om den är kanonsnygg nytvättad så ville jag helst inte ha en bil i svart utan föredrar då hellre grå eller silver. Dessutom är Golfen svart och det räcker med en svart bil.

Tiden gick och Euron skönk och jag började så smått snegla på M5 som ett alternativ då dessa började komma ner i pris. Utbudet är gigantiskt jämfört med 550iAT M-sport. Finns i dag 57 st M5 Touring på mobile och säkert ett 10-tal på Blocket. Kunde även tänka mig en sedan vilket då tredubblar utbudet.

Var som sagt ganska inställd på att det skulle bli en M5:a till tills det i slutet av februari dök upp en 550 med nästan exakt rätt spec. Spacegrå med svart skinn 8.000 mil ett ok pris och rejält laddad med utrustning. Dessutom var det en Premium Selection.

Vet att de 550iAT med M-sportpaket som lagts ut med vettiga priser ofta försvunnint snabbt så jag resonerade med mig själv någon dag och kom fram till att 550 trots allt hade många ekonomiska fördelar jämfört med M5 och då mina bilbehov egentligen täcks av en 523 så känns ändå inte en 550 så illa...

Bestämde mig och gav ett bud till säljaren vilket blev accepterat. Detta var i början av mars och pga av jobba så blev inte hämtningen av bilen av förrän i går.
  2011-03-22 Bilen fanns i en liten ort som heter Wunsiedel. Wunsiedel ligger i nordöstra Bayern när den tjeckiska gränsen och det var inte direkt enkelt att ta sig dit. Mina tre tidigare importer har alla skett från norra delen av Tyskland och jag har vi två tillfällen flugit ner, hyrt bil, bott en natt på hotell och sedan hämtat bilen och kört hem. Senaste så körde jag ner med en kompis bodde en natt på hotell och sedan körde vi två bilar hem. Då 550'n fanns nästan 100 mil hemifrån så var det sista alternativet inte att tänka på utan det blev att kolla på olika flyg till de orter som fanns hyffsat nära och för att inte behöva göra tre byten med flyg eller betala 6-7' för en biljett så var i princip det enda alterntivet att flyga till Frankfurt. Kollade tågmöjligheterna till Wunsiedel...Dom fanns men det var ingen smidig lösning så det blev hyrbil.

Flög ner på söndageftermiddagen och fick min hyrbil som visade sig vara en sprillans ny Hyundai ix20. Det viktigaste var dock att den hade navigator.

Blev faktisk postivt överraskad av bilen den pinnade på rätt så bra och det gick att hålla 160-170 utan att det kändes direkt dramatiskt. Blev lite förvånad när jag sen såg att den bara hade 90hk. Kvaliteten kändes som vilken japan som helst. Det sämsta var väl stolarna och 32 mil kändes i kroppen. Bloggbild
  2011-03-22 Det var autobahn hela vägen fram till det var 3 mil kvar och sista biten lagom till det blivit mörkt var smal, kurvig och kuperad landsväg. Lite spännande...Hittade mitt hotell Wunsiedler Hof, checkade in och avslutade sedan med en lättare middag och en weissbier i hotellets restaurang. Bloggbild
  2011-03-22 Hyfsat tidigt uppe och en sydtysk frukost med "semeln" eller vad deras frallor nu heter. Checkade ut och tänkte passa på att tanka upp hyrbilen så det var gjort. Upptäckte då en svaghet med det annars rätt flashiga navigationssystemet som satt i Hyundaien, det fanns bara möjlighet att mata in adresser. Det gick alltså inte att söka på saker som hotell eller bensinstationer. Wunsiedel är en lite ort och ofta ligger bensinstationerna i utkanten av orterna och det fanns fyra st större vägar som gick in i orten. På den andra jag testade så fick jag träff.

Sedan begav jag mig till BMW-åf och fick snabbt kontakt med säljaren som jag haft kontakt med. Han visade mig bilen som stod i deras leveranshall. Gjorde en översyn och kunde inte hitta något att anmärka på. Hittade inga repor eller parkeringsbulor och det var även sparsamt med stenskott fram. Inuti kändes den som ny.

Efter en del papper att skriva på så blev bilen utkörd och det var dags att bege sig hemmåt. Klockan var ännu bara strax innan 10 så det hela hade flytit på smidigt. Skyltar hade säljaren ordnat i förväg vilket gör att man sparar några timmar.

Säljaren ringde sedan till Europcar i grannorten och bad dom att hämta min hyrbil på BMW. Bra service och ytterligare lite tid som sparades vilket var bra då den långa hemresan ändå kommer att ta sin tid. Bloggbild
  2011-03-22 Knappade in Puttgarten i navigatorn och började hemresan. Passade även på att tanka upp innan jag körde på motorvägen. Har inte direkt någon erfarenhet av I-drive så det blev en del letande innan kartan visades på ena delen och färddatorn på andra. Körde sedan 3 timmar och han då avverka dryga 40 mil av de nästan 100 mil jag hade att köra. Snitt på 137km/h var rätt ok med tanke på att det var en hel del vägarbeten på vägen. Bilen går som ett lokomotiv och farthållare på 170 känns i princip som att ligga i 110 med vilken annan bil som helst. Man blir lätt fartblind...
Tog en paus med ett McD-besök Bloggbild
  2011-03-22 Tog även vid denna paus lite bilder på bilen. Bloggbild
  2011-03-22 Bloggbild
  2011-03-22 Bloggbild
  2011-03-22 Bloggbild
  2011-03-22 Nästa anhalt var CITI-köpcenter strax utanför Lübeck. Då detta inte gick att hitta i Navigatorn så blev en liten extra runda på A1 innan jag kom rätt. En snabb runda på Toy's 'r Us för något till barnen och sedan en snabb runda i CITI för lite drick- och ätbart att ta med hem. En latte to go och sedan sista sträckan upp till Puttgarten. Visste att båtarna gick kvart över och kvart i och kom fram till att om jag ansträngde mig lite så kunde jag hinna till 18:45. Trots en del 80-sträckor och vägarbete så köpte jag biljett 18:43 och rullade på som sista bil.

19:35 körde jag i land och då hade jag 22 mil kvar. Inte den mest spännande vägen då man kört den åtskilliga gånger men då det var mörkt så lekte jag lite med nightvision som bilen är utrustad med. Såg inga djur men när man närmar sig bilar bakifrån så syns det tydligt att det är avgasröret som är den varmaste delen på bilen.

21:25 så var jag hemma och då var 102 mil avverkade. 130 km/h i snitt är rätt ok med tanke på alla vägarbeten samt lite snurrande i Lübeck. Förbrukning på 1,15 är väl också det som förväntat. Var upp på 1,20 innan färjan men lite lugnare tempo i Danmark och Sverige gjorde att den sjönk till 1,15.
Får väl ser framöver hur den ligger vid mer normal blandad körning. Enligt BMW så ska den dra mindre blandat än min 530 -01, 1,07 mot 1,09. Bloggbild
  2011-03-22 Har idag gjort anmälan för ursprungskontroll samt skickat in alla dokument och betalat. Transportstyrelsen skriver på sin hemsida att dom nu behandlar ärenden inkomna 14/3 vilket skulle betyda att dom kommer att behandla mitt ärende omkring den 1/4.



Antal läsare till bloggen: 4514 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se