Bild på användaren Abbe Till startsidan
45 år. Bosatt i Gävle, Gävleborgs Län ID: 5678
Senast inloggad: Idag 11:39
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ Alpina B8 4,6 -95 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2013-06-24 Då vart det klart! Med sorg i hjärtat är nu Lille Hans såld och nya ägaren som figurerar här på forumet har nyss åkt iväg med den. Jag har för första gång haft riktigt ångest över att sälja en bil! Detta då jag sålde bilen på grund av tråkiga förändringar i livet och inte för att jag tröttnat på den! B8:an är klart sjukaste bil jag någonsin ägt, kommer att sakna ljudet och vridet fruktansvärt mycket, hoppas någon gång i livet kunna äga en liknande bil!

Till sist vill jag önska Carl-Henrik stor lycka till med bilen och hoppas du får lika bekymmerfritt ägande som jag har haft. Bloggbild
  2013-06-24 Bloggbild
 
  2013-06-22 Lille Hans lämnar troligen boet kommande vecka! Som vanligt när det gäller mina bilar så blir de sålda när den första spekulanten som tittar på de köper de bilen! Önskar att jag ville sälja denna bil för att jag tröttnat på den och inte på grund av separationen jag genomgick förra året! :(
 
  2013-04-03 Då är bilen ute på PowerBörsen, fick den inte såld förra året så jag provar igen, vi får se om den blir såld, blir den inte såld så blir jag ju inte ledsen! :)
 
  2012-10-16 Lille Hans ställdes av förra veckan! Förra veckan var jag in på efterkontroll och jag fick så klart godkänd, tanken som slog mig var vilka lättförtjänta pengar SBP drog in! Kontrollen tog max två minuter att utföra till en kostnad av tvåhundra kronor! Hur som helst blev det ca tvåhundra mil körda med bilen denna gång, sista längre resan var BOS träffen i Eskilstuna, på vägen hem gick ett luftventil till vänster bakdäck sönder, så vi fick byta till reservhjulet som aldrig var använd tidigare, det sved lite i min nördiga hjärta på grund av det. men men, vi hade inget vall så det var bara och byta! Nu står han avställt i garaget och väntar på våren. Tills dess ska jag byta till original dämpare och fjäderben då jag märkte att den del spekulanter gillade inte coilovers prylarna. Till våren kommer den ut på annons igen, vi får se om den blir såld då. Det känns väldigt skönt att jag absolut inte måste sälja bilen så det processen kan ta den tid det tar. Bloggbild
 
  2012-09-12 Besiktade B8:an eller Lille Hans :) som jag numera kallar den för i måndags, dessvärre blev det poäng! Jag har av ren lathet låtit bli och bytt bakdäcken fast jag har haft nya liggande hemma sen i våras och mycket riktigt var de inte godkännda! Nu står bilen hos polaren som ska byta däcken runt om åt mig.
På lördag ska jag åka till BOS träffen i Eskilstuna, ska bli kul då det blir årets enda träff för mig.

Annars har jag nyligen fått ett bytes förslag som kan vara intressant, vi för se vad som händer med det, annars ställer jag in bilen för året om några veckor.

Och för att jag ska komma ihåg det själv, olja och kylarvätska byttes vid 10600 mil.
  2012-09-12 Så där, däcken bytt och nu står den hemma! Blir nog tvätt och städning imorgon inför träffen på lördag.
 
  2012-08-06 Eftersom intresset för bilen har varit dålig så provade jag annonsera den på mobile.de, och det verkar absolut finnas intresse för den i hemlandet! Ett par tyskar har nu hört av sig med seriösa frågor, vill egentligen inte att den lämnar landet men kommer de med pengarna så får de bli så! :(
 
  2012-06-27 Jag har gått och våndats om hur jag ska göra med denna pärla efter min separation, den är ju betald och kostar mig nästan ingenting att äga, men jag har hela tiden tänkt att det smartaste har är att sälja den och så får jag vara utan lyxet att äga en hobbybil! Men varje gång jag bestämt mig för att lägga ut den på Blocket har jag av någon anledning varit ute och kört med den ett sväng och ångrat mig vad det gäller försäljningen! :) Men nu tog jag mitt förnuft till fånga, med snudd på tårar i ögonen så åkte den ut på Blocket nyss! :( Nu tror jag inte att det går direkt fort att sälja denna men man vet aldrig! [LÄNK]
 
  2012-04-13 Jaha då var 525:an såld och levererad till en tillsyns nöjd köpare! Jäklar vad fin den var! Bloggbild
  2012-04-13 Nu blir det troligen inte BMW åkande till vardags, imorgon ska jag till Uppsala och titta på ett objekt som jag troligen slår till på. Bloggbild
 
  2012-04-09 Idag gjorde jag en ryck och bytte packboxarna längst bak på lådan! Detta gick mycket enklare och fortrare tack vare att jag fick hjälp av en vän och fick låna en annan väns garage med lyft! Det var packningen till växelföraren som läckte vilket syntes tydligt, men då jag ändå var tvungen att riva så mycket prylar för att komma åt den så bytte jag även den på utgående axeln från lådan också i förebyggande syfte. Så skönt och bli av med läckaget!

Vad det gäller försäljningen så är det som väntat helt dött! Ett mail har jag fått om bilen, men jag har ju inte direkt ansträngt mig heller, har inte ens annonserat ut den på Blocket!
 
  2012-02-25 Tyvärr är pärlan till salu! annons kommer på börsen senare men om någon är intresserad så går det bra att skicka en powerpost!
  2012-02-25 Nu är annonsen ute, kom och köp!
[LÄNK]
 
  2012-01-22 Mycket riktigt var membranet påväg att ge upp, det var små sprickor och ett litet bit fattas. Även någon sorts gummiplugg hade torkat och spruckit! Nu är den högra ventilkåpan återmonterat, nu väntar jag bara på att få delar jag beställt. Bloggbild
  2012-01-22 Bloggbild
 
  2012-01-20 Jag har sen någon vecka sen börjat med vinterns underhåll av bilen, den har läckt olja sen jag köpte den, något som stör mig rejällt! Nu har jag rivit större delar av fronten och motorn för att åtgärda detta. Höger bröstkåpa läckte rätt mycket så jag började riva den, när jag hade gjort det så tänkte jag att jag tar den vänstra också för säkerhetsskull. Men för att kunna göra det fick jag demontera generator, oljefilterhuset och vattenpumpen! När jag väl gjort det så slog det mig att bakventilen/membranet längst bak på insuget brukar ju strula på dessa motorer, tja.... det är väl lika bra att riva insuget och byta den med! Så jag har nyss lagt en beställning på diverse delar och börjar återmontera motorn nästa vecka. Åtminstone den övre delen! Sen ska oljtråget ska få nya packningar!. Bloggbild
  2012-01-20 Bloggbild
  2012-01-20 Bloggbild
  2012-01-20 Bloggbild
 
  2011-10-20 Idag är det ett års jubileum med B8:an! Denna är nog helt klart den roligast bil jag någonsin haft vad det gäller motorn! Älskar fortfarande råstyrkan som finns där tillgänglig när man vill i stort sätt! Tidigare i september var jag och körde "förarträning" med BMW CS på Lunda och fick känna på bilen när det gäller väghållningen, och jag är riktigt nöjd! Möjligen att den kanske släpper lite lätt där bak men det har nog mer med motorstyrkan att göra än väghållningen! :) Jag kommer och ställa av bilen om någon vecka och under vintern ska jag ta tag i oljeläckaget från motorn, samtidigt som det ska bli skönt att slippa detta så ser jag inte fram emot själva meckandet då det inte är gott om plats att hålla på med i motorutrymmet.
  2011-10-20 Bloggbild
  2011-10-20 Bloggbild
  2011-10-20 Bloggbild
 
  2011-08-27 Mycket har hänt sen sist! Muttern på styrleden som vägrade släppa släppte till slut efter mycket värmande och våld så släppte den till slut! Så nu är båda styrleden bytt och framvagns inställningen gjort! I veckan besiktigade jag bilen och det med blankt papper vilket alltid är skönt!

Senaste veckorna har jag samlat på mig delar, och köpt en del begagnade delar som jag köpte från fiddes garage! Tyvärr så fick jag fel blinkers till höger bak så nu larmar bilen på trasiga lampor bak vilket ar falsklarm. tog upp det med Fredrik och det var inga problem, vi drog av summan för lyktan från den beställning som jag samtidigt gjorde! Jag har nu bytt samtliga blinkers till gula då min bil hade detta från början och inte vita, och så har jag bytt bägge lyktglasen fram då de började bli blästrade och såg tråkiga ut. När jag ändå var igång så bytte jag äben grillplåten till pre facelift modellen alltså den med smalare njurar! Är nu riktigt nöjd med bilens utssende! Jag väntar nu på leverans av nya innerskärmar fram så jag kan byta ut de som sitter på bilen, de har lite sprickor och ser allmän risiga ut. Bloggbild
  2011-08-27 Bloggbild
  2011-08-27 Bloggbild
  2011-08-27 Bloggbild
 
  2011-07-23 Hade lite tråkigt och kände mig rastlös så jag gick ut till garaget och tänkte byta styrledarna på B8:an innan jag ska göra framvagns inställning på den, de känns inte glappa men jag tyckte det var lika bra att byta de!
Det gick inte som jag tänkt mig! Den inre muttern som låser styrleden mot styrstången vägrar lossna! Nu har jag haft massor med 5-56 på den och låter den stå över natten så får vi se om det hjälper!
 
  2011-07-05 Oj, har ju varit riktigt dålig på att blogga ser jag! Sen sist har det hänt en del med bilen, Alpina märkena på C stolparna är borta, bilen är polerad, nya styrleder är köpta och ska monteras innan framvagnsinställning, disco stereon är utbytt mot en SONY DSX 300.

Vidare så beställde jag "rätt" njurar och grillplåt av Schmiedmann i Malmö, mycket snabb hantering av ordern och leverans vilket jag gillar! När jag fick delarna upptäckte jag dessvärre att något var fel med plåtdelen, hur än jag gör så passar inte njurarna där de ska, efter samtal med Viktor och mail växling med Jams så ska plåten tillbaka och ett nytt skickas till mig! Det var absolut inga problem med det och de har hela tiden varit mycket trevliga att ha med och göra! Det uppskattar jag verkligen, det har sköts klockrent! Det har tagit lite tid men det Brodde på att JAG drog till Grekland ett tag! :) Så jag rekommenderar starkt Schmiedmann om ni ska handla delar!
 
  2011-04-01 Idag fick jag besök av Ando G som besiktigade B8:an inför anskaffning av entusiast försäkring hos if, det hela gick bra och nu är den entusiast försäkrad upp till ett värde av 200 000:-. Tack Ando för hjälpen och den trevliga pratstunden!
 
  2011-03-31 Nu har mina coilovers från XYZ Sweden blivit levererat! troligt bra service hos de, tack Mats K![LÄNK]
Kunde ju så klart inte låta bli, fick mina coilovers i tisdags och igår vi 24:00 var de monterat och klar! Det var otroligt enkelt att montera de, demontering av fjäderbenen och montering coilover runt om tog ca 1 timme! Det är betydligt enklare och göra detta på E36 än E30 som jag är van vid! Justeringen av höjden tog desto längre tid! Jag hade bestämt mig för att sänka bilen 1 cm runt om men vid monteringen sänktes bilen fram 4 cm och höjdes bak med 2 cm! Snacka om raggar stuk på bilen efter detta! :) Ett par av och på monteringar senare så lyckades jag med och till den höjden jag ville ha! Imorse provkörde jag bilen och är mer än nöjd! Det är svårt att jämför mot innan då jag knappt hann köra bilen innan avställning.
  2011-03-31 Började med att palla upp bilen, notera avståndet mellan skärmkanten och däck. Bloggbild
  2011-03-31 Original fjäderben, dämpare och fjädrar är i mycket bra skick så de ska sparas. Nu har jag två uppsättningar fjäder ben och dämpare till fram, kan tänka mig att sälja ett par av de. Bloggbild
  2011-03-31 Färdig monterat coilover fram, jag började ana oråd när jag såg avstånds skillnaden mellan skärmkanten och däck! Bloggbild
  2011-03-31 Fortsatte med bak sen, även bra skick på grejerna där också. Bloggbild
  2011-03-31 Monterat och klar bak. Bloggbild
  2011-03-31 Sen sänkte jag ner bilen på backen, det blev lågt, tok lågt! Hade jag varit som när jag var 25 skulle jag ha blivit överlycklig för det men nu är ja ju halv gammal gubbe och tyckte inte alls om det! Bloggbild
  2011-03-31 Bloggbild
  2011-03-31 Bloggbild
  2011-03-31 Jag fick höja bilen med tre cm fram och sänka den lika mycket bak. Och så ser färdiga resultatet. Bloggbild
  2011-03-31 Bloggbild
 
  2011-01-26 Hjälper Patrik Skoog som deltar i BMW cup, han har drabbats av inbrott och mycket delar har stulits! Läs mer under länken nedan och håll ögonen öppen!

[LÄNK]
 
  2011-01-22 Jag var rätt rastlös nu i eftermiddag och kände ett starkt behov av att göra något! Redan när jag köpte bilen så visste jag om två små ytliga rost fläckar under batteriet. Jag hade köpt blästring sand sen tidigare så det var bara och sätta igång och fixa rosten. Plockade ut det mest nödvändiga och så klart batteriet. Blästrade de två rost prickarna rena och efter en rejäl dammsugning av bakluckan så torkade jag rent ytan med t.röd. Efter detta så grundlackade jag den ytan plus lite där batteriet står då batteriet hade skavt bort lite färg, efter tre omgångar med grundfärg så var det dags med den svarta färgen. Jag använde samma färg som bilen är lackad i men då färgen i bakluckan är ganska matt från fabrik så blir det inte riktigt rätt nyans! Men det gör inget tycker jag då hela den ytan täcks av batteriet och golvmattor etc. Skönt och ha detta gjort, numera är bilen 100% rostfri! åtminstone vad jag har sett.....
  2011-01-22 Det rostiga området. Bloggbild
  2011-01-22 Efter blästring. Bloggbild
  2011-01-22 Grundlackat. Bloggbild
  2011-01-22 Färdig! Färgen är nyss sprejad på bilderna så när den har torkat blev den mattare. Bloggbild
  2011-01-22 Bloggbild
 
  2011-01-10
Jag har samlat på mig delar till B8:an, jag har köpt bland annat, "sitta still" stol och underrede till detsamma, ställbara topplagringar från Millway men dessa såldes vidare, slutsteg och baslåda, nya högtalare och diskanter till hatthyllan, nya högtalare fram, kablar och prylar så jag kan läsa av felkoder och sånt och så har jag beställt ett coilover kitt!

Stolen är monterade jag på underredet och satt på plats i bilen, stolen är Sabelt Titan XL, det är rätt tajt med plats i bilen och den fick precis plats i bilen! Dock är den något för stor för mig på bredden så jag vet inte riktigt om jag kommer att behålla den. Det som är kvar att göra är att fixa bälteslås till den så jag kan använda vanliga bältet, under tiden så har jag monterat ur den och satt tillbaka original stolen.
Nästa sak att fixa var bak högtalarna! När jag köpte bilen reagerade både jag och polaren över att det lät väldigt märkligt från de, när jag undersökte saken så visade sig att det inte var så konstigt att de lät illa, båda högtalarna var rejält spruckna! Bytte ut dessa högtalare och diskanterna och självklart var det stor skillnad i ljudet! men jag var ändå inte riktigt nöjd så jag kompletterade ljudet med en baslåda och ett litet slutsteg, jag vill ha lite mer "fylligare" ljud/bas och dessa uppfyllde mina önskemål väl! När jag väl hade gjort det så bestämde jag mig för att byta de främre 5,25 högtalarna vid fötterna också så jag köpte nya sådan och bytte även de.
Och så var det dags för topplagringarna! De främre hittade jag på rejsa och de bakre beställde jag från Millway strax före jul. Jag hade funderat mycket kring stötdämpare och fjädrar och bestämde mig för att beställa en kitt från XYZ i mellandagarna. Då ingår även topplagringar i detta kitt så bestämde jag mig för att sälja de som jag skaffat tidigare, dessa sålde jag på mindre än ett dygn och fick tillbaka pengarna jag hade lagt ut. Så i början av Mars när jag får coilover kittet levererad kommer jag att montera ditt de.
  2011-01-10 Bloggbild
  2011-01-10 Bloggbild
  2011-01-10 Bloggbild
  2011-01-10 Bloggbild
  2011-01-10 Bloggbild
  2011-01-10 Bloggbild
  2011-01-10 Bloggbild
  2011-01-10 Kablarna drog jag om efter detta foto så numera syns de inte längre! Bloggbild
  2011-01-10 Bloggbild
 
  2010-12-24 Tänkte bara önska er god jul! Det kommer snart en uppdatering innehållande paket som tomten kom med! Jag måste ha varit riktigt snäll! :)
 
  2010-12-08 Senaste veckorna har jag jobbat med B8:an en del, Har tagit det väldigt lugnt med det då båda bil modellen (E36) och V8 motorn är helt nytt för mig. Precise som jag trodde var det riktigt trångt att får bort ventilkåporna! Jag fick lossa på diverse delar för att få bort den vänstra, den högra var värst, där fick jag lyfta motorn lite för att få bort den kåpan. Ditt sättningen av dom var betydligt enklare av någon anledning! Jag varmkörde den här om kvällen och tycker mig ha betydligt stabilare tomgång nu, vilket är riktigt skönt.
C-låset då, jag rev dörrsidan och började undersöka saken, men kunde inte hitta något fel så jag gav upp och lät den vara. Några dagar senare skulle jag undersöka detta igen mån då upptäckte jag att den funkar som det ska helt plötsligt! Märkligt! Får avvakta se om den strular igen.
En grej till som jag åtgärdat är ljudet, närmare bestämt bak högtalarna! När jag hämtade bilen reagerade jag på att ljudet från bak i bilen lät väldigt
"ihålig" eller "burkigt", så jag tittade efter hur store de högtalarna var och köpte nya. När jag jag skruvade ut lådorna högtalarna sitter i så förstod jag varför de lät så illa! Den ena var nästa sprucket varvet runt och den andra var sprucket till hälften! Nu har jag bytt bägge 4":arna och diskanterna. Jag ska även komplettera med ett litet baslåda och steg, absolut inte några värsting prylar, bara något som fyller i bas ljudet lite gran. Någon som har sånt liggande? PM:a mig så kanske jag köper det av dig! Bloggbild
  2010-12-08 Resultatet av otäta packningar, det var mindre läckage på vänstersida! Bloggbild
  2010-12-08 Smutsiga ventilkåpor. Bloggbild
  2010-12-08 Bloggbild
  2010-12-08 rena och fina, dags för montering. Bloggbild
  2010-12-08 Bloggbild
  2010-12-08 Kammarna var fina. Bloggbild
  2010-12-08 Åter en hel motor. Bloggbild
 
  2010-11-03 Jag då var B8:an avställd! Ställde av den i söndags, det kommer och bli olidligt långt till våren! Hann köra ca 30 mil med den. Nu har jag börjat gjort en lista på saker som ska göras i vinter:

-Byte av ventilkåpa packningar, den högra fuktar. Det är väldigt trångt på ett ställe, det ska bli "intressant" och byta den. Byter den vänstra också när jag ändå håller på.
-Oljetrågs packningen ska bytas, troligen lämnar jag bort det jobbet.
-Förardörrens c-lås har lagt av, förmodligen något med C-lås motorn.
-Låsknopparna är kråmade, gillar det inte alls! Vet inte om det är original grejer eller ej, jag har köpt svarta sådana och ska byta de.
-Locket till spolarvätska behållaren var trasigt, beställde ny men det fanns tydligen två varianter och jag fick så klart fel variant och väntar på den nya.

Vidare så köpte jag hjuldolly på Jula, första uppsättningen fick jag reklamera då de vek sig när jag sköt bilen åt sidan, den andra uppsättningen fungerade utan problem. Och så har jag städat i garaget ordentligt, nu är det gott om plats för bägge bilarna i garaget. Det ska bli skönt att kunna sätta barnen i bilen i garaget istället för som tidigare då de fick vänta utanför medan jag backade ut. Nu slipper jag oroa mig för att de i värsta fall ska springa bakom bilen och jag missar det när jag backar!
 
  2010-10-21 Woho!!! Då har jag varit och hämtat nya pärlan! Det blev en BMW Alpina B8 4,6, nr 27 av 93 tillverkade sedan. Jag är riktigt nöjd, det är brutalt mycket kraft i motorn! På väg hem var jag bara tvungen att prova den ordentligt och varva ur den ordentligt, hade inte öronen suttit där de sitter hade huvudet trillat av! :)



Antal läsare till bloggen: 36444 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2019  AutoPower.se