Mugge Till startsidan
42 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 8669
Senast inloggad: 2022-07-26 13:08
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 318i Touring -07 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2008-12-14 E91 är en mycket väl sammanställd bil, bra blandning mellan komfort, säkerhet, körglädje och kvalitet och det är verkligen trevligt att ha ägt en medan den fortfarande var ny.

Under de 8 månader bilen fanns i min ägo, hann jag med att köra drygt 2000 mil (fr 897 till 2910 mil) med bilen. Under denna period/sträcka drabbades bilen av totalt 3 enklare fel och 1 mindre allvarligt fel. Totalt innebar detta långt över 20 (!) besök hos verkstaden på BMW Group Göteborg och man lyckades trots detta inte att åtgärda alla fel.

Det förlorade förtroendet för BMW Group Göteborgs serviceorganisation hade en stor men inte helt avgörande roll i valet av ersättningsbil som till slut blev en nyare Mercedes-Benz av mindre modell med ca 1000 mil på mätaren. E91an byttes in hos Hedin Bil här i Göteborg i samband med affären.

För de intresserade följer som brukligt en ägandekostnadskalkyl. Kalkylen är baserad på 2017 körda mil under en tidsperiod av ca 8 månader.

Benämning: (Total)
====================
Bränslekostnad: 19 928,38 kr
Servicekostnad: 5 792,00 kr
Fast kostnad: 3 379,00 kr
Övrig kostnad: 178,00 kr
Kapitalkostnad: 8 573,97 kr
Värdeminskning: 57 000,00 kr
=====================
Summa: 94 851,35 kr

Benämning: (Per mil
=====================
Bränslekostnad: 9,88 kr
Servicekostnad: 2,87 kr
Fast kostnad: 1,68 kr
Övrig kostnad: 0,09 kr
Kapitalkostnad: 4,25 kr
Värdeminskning: 28,26 kr
=====================
Summa: 47,02 kr


Odubbade RFT vinterdäck (Hakkapeliitta) , velourmattor och bagagerumsmatta passande E91 finns att hämta hos mig om någon är intresserad.



[Arbetshäst och resekamrat] --->

Bloggbild
 
  2008-11-05 Tiden går fort när man har roligt heter det ju, vad man inte säger är att milen tickar iväg desto snabbare.

Det var i slutet av augusti som jag senast skrev i bloggen, då hade jag precis passerat 2000 mil, nu idag drygt 2 månader senare, har man hunnit med ytterliggare 700 mil. Men det känns inte så farligt då bilen är ny och allt känns fortfarande mycket fräscht, man åker både säkert och komfortabelt.

Det är kort o gott underbart att ha en ny bil, så när som på värdetappet. Min 318 har tappat ca 140 000 kr sedan den för 14 månader sedan rullade av bandet, det är ganska så exakt 10 000 kr/mån, mycket tack vare konjunktursvängningen och finnanskrisen. Som tur är köpte jag den inte helt ny, annars hade jag haft fullt upp med att amortera ikapp det tappet nu.

I måndags var det även dags för bilens första ordinarie service (tidigare har enbart leverans-service utförts). Hade fortfarande 250 mil kvar att köra på enligt OBC men redan 2700 mil är i överkant av vad som känns bra att köra mellan två servicetillfällen.

Strax innan bilen lämnades in, provade jag att känna på oljan. Tänk er en fabriksny motor med ren olja, 2700 mil senare tar man lite olja mellan fingrarna och känner på konsistensen. Ja då känner man (!) ett mkt fint lager av partiklar mellan fingrarna. Det kan omöjligen vara bra för motorn. För er som undrar hur det känns, ta lite tandkräm mellan fingrarna, skölj med vatten och känn efter.

Nu är i alla fall oljan bytt och SI-enheten visar imponerande 40 000 km till nästa oljebyte. Jag kommer definitivt att byta oljan själv innan dess.


[4000 mil till nästa oljebyte] ---> Bloggbild
 
  2008-08-24 De senaste veckorna har inneburit en hel del landsvägskörning och jag har kommit att konstatera två saker:

1. E9x är en formidabel landsvägskryssare, något jag inte hade trott om en bil från 3-serien

2. Det är underbart kul och avkopplande att kryssa längs våra fina motorvägar, speciellt när trafiken är gles, musiken rätt och vädret fint.


[Fikastund längs E6an, när du älskar att köra] ---> Bloggbild
  2008-08-24 I ett tidigare inlägg berömde jag däckglansmedlet från Turtle Wax. Till min stora förvåning överlevde däckglasen inte en resa genom regn och rusk från Göteborg till Malmö (ca 30 mil). Däcken såg rent ut sagt riktigt misshandlade ut.

Nu är det här det första däckglansmedlet jag provar, så jag är osäker på hur produkten står sig mot sina konkurrenter. Men någon här känner till något bra däckglansmedel, så droppa av en PowerPost till mig.
  2008-08-24 För några dagar sedan tickade km-räknaren förbi 20 000 km, dvs 2 000 mil. Vilket känns lite tråkigt, nu är bilen inte längre ny på något sätt.

Men den sköter sig riktigt bra, tar mig fram bekvämt, säkert och billigt.

Färddatorn meddelar att 11000 km återstår till nästa service.


[2000 mil] ---> Bloggbild
 
  2008-07-25 Det har inte varit så mycket bloggande här på ett tag och det har i ärlighetens namn berott på att det inte funnits så hemskt mycket att skriva om. Bilen är ny och allt fungerar som det ska och skulle man ha något att anmärka på så är det bara att åka till BMW och räcka över nyckeln. Tråkigt men bekvämt!

Snart har man hunnit köra hela 1000 mil med bilen, inte illa på 4 mån och 5 dagar.

Jag har i huvudsak bara ägt och kört äldre bilar tidigare och jag har aldrig kört 1000 mil med en bil utan att åtminstone utföra en oljeservice. Bilen har nu rullat 1800 mil ungefär och enligt färddatorn återstår hela 1800 mil till den första servicen. 3600 mil på en och samma olja, det känns rätt udda. I normala fall hade jag hunnit med minst fem oljebyten under samma sträcka!

Det jag kan berätta om är att jag nu har hittat två väldigt bra produkter som jag kommer att använda mig av hädanefter. Turtle wax extreme black tyre och Extreme nanotech wheel cleaner.


[Produkterna] ---> Bloggbild
  2008-07-25 Någon bild på hur fälgen såg ut före tvätt har jag tyvärr inte, men det var ingen vacker syn. Fälgmedlet rådde dock bot på det utan större problem, men suck så trötta o slitna däcksidorna såg ut efter tvätten.


[Däcksida före behandling] ---> Bloggbild
  2008-07-25 Efter endast en behandling ser däcket helt nytt ut!


[Betydligt vackrare däck] ---> Bloggbild
 
  2008-03-22 Efter ca 1000 mil bakom ratten på min 540 kändes det om om det vore hög tid att byta upp sig till något annat. Jag kunde bara inte komma på vilken modell jag skulle köpa här näst.

En dag när jag hade lite tid över, bestämde jag mig för att gå in till Hedin bil och kika på den nya C-klassen som man hade hört så mycket om. En provkörning senare var jag relativt säker på att jag ville ha ny C-klass. Säljaren hjälpte mig att speca bilen och gav mig ett riktigt bra pris. Men jag bestämde mig ändå för att inte göra något förhastat och bad om att få tänka igenom det hela under några dagar.

Vissa i bekantskapskretsen hade svårt förstå hur jag, en BMW entusiast, överhuvudtaget kunde tänka mig att köpa en MB. Efter övertalningar från många håll beslöt jag mig för att även kika in om BMW Group Göteborg för att se vad de kunde erbjuda för samma pengar.

Även om jag ämnade att köpa en fabriksny bil så blev det inte bättre än att man ändå tog ett snabbt varv på övervåningen där beg.bilarna står. Och det var då jag snubblade över den här bilen. Touring med helrätt spec och få mil. En provkörning på 20 minuter varade i 1.5h och bilen reserverades eftersom André, en säljare som jag känner sedan tidigare hade gått hem för dagen.

Dagen därpå söker jag upp André och ber om råd, jag kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på en fabriksny bil eller slå till på den här bilen. Den saknar ju både Individual High-End Audio system (något som jag absolut hade valt till på min egen bil) och Efficient Dynamics motorn. Men efter en kort överläggning, bad jag André fixa i ordning pappren på den här bilen och lite senare samma dag, kunde jag hämta ut min nya bil.


[Min bil i BMW-hallen (annonsbild)] ---> Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 2946 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2022  AutoPower.se