Wiberg Till startsidan
41 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 33891
Senast inloggad: Idag 16:18
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 330 CiA -02 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2009-03-19 Idag byttes den in. Sorgligt var ordet. Ska bli spännande att följa den i sin fortsatta resa. Hoppas att nästa ägare uppskattar den lika mycket som jag har gjort!
 
  2009-03-18 Många inlägg på slutet nu.. Nu är i alla fall allt klart för bilbytet, åker till bilhandlaren imorgon och hämtar ut vår nya bil. Alla papper är förberedda och sommarhjulen är lastade i bilen.

Sambon tog farväl i garaget ikväll, själv tar jag bilen till jobbet och åker direkt till handlaren på eftermiddagen för att byta bil. Lite sorgligt är det, bådas första bil är det som försvinner.
 
  2009-03-17 Just fått besked från inbyteskontrollen som utfördes av BMW Group Gbg. Trist besked faktiskt, förutom handbromsen som jag visste var rätt dålig så hittades ett flertal punkter med problem, varav jag inte visste om ens hälften. Dock var ribban lagd rätt högt så att säga, bilen är ju ändå snart 7 år gammal och har enligt mig rätt att ha en del blessyrer. Jag tyckte att det var lite gnälligt, men ändå är det bra att BMW är noggranna när de utför en liknande kontroll. Antar att jag mest är besviken på bilen och i förlängningen mig själv, jag trodde att kontrollen skulle gå bättre än så.

Totalt slutade det med att bilhandlaren fick betala lite mindre för vår bil och så kom vi överens ändå.

Det jag gläder mig åt är att det nu bara är en sak som står mellan oss och den nya bilen och det är typen av finansiering, antingen BMW Finans eller vår egen bank. Ska ta ett beslut under dagen och sedan siktar jag på att hämta bilen torsdag eftermiddag.
 
  2009-03-15 Jaha, då kanske den här bilen snart byter ägare. Har skrivit på för ny bil och det enda administrativa som återstår är att lämna in vår nuvarande bil på en inbyteskontroll. Det sker förhoppningsvis på tisdag, samtidigt som bromsvätskeservice utförs. Så nu hoppas jag att allt sådant löser sig på bästa sätt. I så fall lämnar vi med viss sorg ifrån oss bilen på torsdag eller fredag. Sorgen dämpas såklart av att den nya bilen hämtas ut samtidigt..

Sen senaste verkstadsbesöket så har det rullat på problemfritt. Bränsleförbrukningen sjönk tillbaka till det normala efter termostatbytet vilket inte var helt fel. Eller oväntat..

Trött på att köra dubbat så det var inte en nackdel att nästa bil står på fräscha friktionsdäck. Fraset är lite för enerverande.

Efter att ha provkört lite blandad kompott av bilar så måste jag ändå säga att motorn i denna bil står sig väldigt bra även i den "moderna" konkurrensen. Ljudet, hur den levererar kraften och bredden på motorn är väldigt bra även om man jämför med senare motorer. Bränsleförbrukningen är inte helt ute och cyklar den heller.

Återkommer när definitivt besked om inbytesdealen kommer.
 
  2009-01-08 Lämnade igår in bilen för termostatbyte. Valde Wölkes istället för BMW Group den här gången, mest pga att Wölkes gav en prisuppgift som var 1000 kr lägre än gruppens. Hämtade bilen på eftermiddagen och tog en provtur och visst såg motortemperaturen betydligt bättre ut. Rätt upp till kl 12 och sen stannade den där resten av färden. Kanske inte så otroligt för er övriga, men för mig var det stort. :)

På "jullovet" passerade bilen 10000 mil vilket kändes lite tråkigt. Men det har varit hyfsat problemfritt senaste tiden så den får väl rulla på. Är dock sugen på att byta till något nyare som har garantier kvar. Vi får väl se..
 
  2008-12-09 Uppdaterar lite i bloggen igen.

Lädret blev fixat av Ditec med otroligt bra resultat! Jag är slarvig med bilderna, men förarsätet återställdes till i stort sett precis samma status som innan jag lyckades repa stolen. Vilket var mer än jag hade hoppats på. Kanonjobb av Ditec. Hoppas att det håller också. Billigt blev det också för övrigt. Kan än så länge varmt rekommendera Ditec i Mölndal, de har skött sig kanon.

Annars rullar bilen på ungefär som vanligt, särskilt många mil blir det inte dock. Nu närmast väntar en julresa på ca 50 mil, i övrigt blir det mest helgturer och någon tur till jobbet då och då.

Satt och läste lite på Autopower igår och insåg att de problemen jag har upplevt förmodligen beror på en dålig termostat, så den ska jag byta på Wölkes i början på januari. Temperaturen har varit lite svajig och på besiktningen fick jag något högre HC-halt än normalt. Inte för hög, men inte heller så låg som jag tycker att den borde vara. Gjorde inte kopplingen till termostaten förrän jag läste här på forumet och då bestämde jag mig för att det är värt att testa att byta termostaten. Av ren lättja anlitar jag en verkstad trots att jag faktiskt är lite nyfiken på hur jobbigt det är att byta. Men årstiden talar för att det blir en verkstad eftersom det annars blir ett utomhusjobb för min del.

Fick för övrigt ett ofrivilligt test av larmet i bilen. Glömde dra upp rutan vid ett tillfälle när jag ställde bilen i garaget och nästa gång jag gick ner till bilen (några dagar senare) låg en lapp från grannbilen som klagade på att bilen tjöt varje gång han gick förbi. Klantigt av mig och det var skönt att det inte hände något med bilen, men samtidigt faktiskt skönt att larmet fungerar. :) Har försökt testa det själv vid tidigare tillfällen men inte fått igång det.

Så är läget. Försöker uppdatera bloggen oftare, men händer inget så finns det liksom inget att rapportera. Och nu har bilen bara rullat på det senaste. Vilket faktiskt har dämpat bilbytarsuget en del. När bilen bara fungerar och rullar på så är det rätt behagligt och "billigt".
 
  2008-11-11 Lite uppdatering i bloggen.

Vintersulor monterade och jag passade samtidigt på att byta bakre bussningarna på länkarmarna fram. ATPs bussningar visade sig inte hålla högsta kvalitet, så nu fick det bli originaldelar.

Sen senaste inlägget så har också rosten fixats på B-stolparna. Har inte hunnit ta bilder än, men det ser helt ok ut. Jag tror att det går att se en skarv, men med dörrarna stängda syns inget och det är det som jag bryr mig om. Att det syns att det är omlackat med öppna dörrar kan jag leva med.

Dock var bilen tokigt smutsig när jag hämtade ut den vilket jag hade lite svårare att acceptera. Rejält dammig inuti och fula fettfläckar på rutorna. Efter att ha påtalat detta så fick jag en tid hos BMWs tvättkille som igår fick tvätta av bilen och städa. Resultatet blev riktigt, riktigt bra. Har väl sett någon miss här och var, men eftersom jag bara hade tänkt mig en mindre tvätt och fick en storts helgenomgång så var jag ändå positivt överraskad. Mycket trevlig kille dessutom.

När jag ändå var i Mölndal och härjade så svängde jag förbi Ditec och bokade tid för att fixa lädret på förarstolen som jag har gjort en osnygg repa i. Ska se om jag kan fixa före- och efter-bilder även på den operationen. Ska bli intressant att se hur bra det blir.
 
  2008-09-22 Idag blev bilen inlämnad för en sista roståtgärd innan garantin för evigt är borta från denna bilen. Spännande att se hur resultatet blir. Före-bilderna finns i mitt förra blogg-inlägg, efter-bilderna kommer så fort bilen är tillbaka.

Lördagen gick i bilvårdens tecken. En tvätt nere på garagets tvättplats, sedan i ilfart till föräldrarnas bakgård där en dammsugare lånades. Fönsterputs, interiörtvätt och lädertvätt samt -insmörjning. I med gummimattorna och så är bilen så gott som redo för vintern.
 
  2008-08-26 En liten bilduppdatering, något försenad pga semester. Först en glädjebild, den rena motorn efter Ditecs motortvätt. :)

Bloggbild
  2008-08-26 Nåja, renare än innan blev den i alla fall. Och kemikalielukten som förföljde mig i ett antal mil efter tvätten har nu försvunnit och motorn verkar inte ha tagit skada av tvätten. Så då är väl allt grönt..? Om det inte vore för rosten då. Här kommer ett par bilder på den.

Först högersidan. Det är alltså dörrstolpen, bakom det svarta plastskyddet precis vid låsbygeln. Man ser konturerna efter plastbiten och hur den har dels gnagt på lacken och hur det också har kommit rost från själva infästningen av låsbygeln. Bloggbild
  2008-08-26 Och så andra sidan. Precis samma ställe men på förarsidan. Syns lite mer här också, mer rostangrepp.

Detta ska bilen in för den 22 september och det går på garantin trots att den alltså egentligen redan gått ut. Jag var där sista (!) dagen på garantin och den vänlige BMW-tjejen förfakturerade jobbet vilket innebär att det ser ut som att de redan lagat skadan på garantin men den ska alltså in om några veckor. Snyggt löst av henne och all heder för det!

Nu ser jag att jag redan skrivit om det i ett tidigare inlägg, men då sitter väl kunskapen om rostproblemet som berget nu då.. Bloggbild
 
  2008-07-30 Förbesiktning och vanlig besiktning avklarat idag! Lämnade in bilen på förbesiktning hos BMW-gruppen i Gbg i morse och eftersom det inte var några konstigheter (förutom en felaktig ljusinställning som ordnades på plats) så åkte jag vidare till Bilprovningen Mölndal som hade ett gäng lediga tider idag. Bilen rullade igenom utan några större konstigheter där också. Något ojämn bromsverkan på bakbromsarna, men annars helt lugnt. Skönt!
 
  2008-07-23 Ett par händelserika dagar!

Eftersom rostskyddsgarantin är på väg att gå ut för bilen så åkte jag igår till BMW Group Gbg för att dom skulle syna bilen. Bilen blev synad efter lite krångel (rostkollen skulle egentligen ha utförts när den var inne på service fick jag reda på). Efter kollen ursäktade sig BMW-killen och gick in på kontoret. En stund senare kom han ut och sa att jo, han hittade rost. På båda sidors dörrkarmar runt låsbygeln för dörren var det rost. När han påpekade det så undrade jag hur jag har missat detta. Tydliga bubblor är det på båda sidor. Hur som helst, detta var inget som går på garantin påstod han och hänvisade till ett telefonsamtal till nån ordinarie (detta var förmodligen sommarpersonal) som hade sagt att detta inte skulle bli ett garantiärende.

Jag hade hört innan att alla rostskador inte gick på garantin så jag nöjde mig med detta svar. Senare på dagen meckade jag och min far lite med höger xenonljus då höjdjusteringen trilskats lite. Vi tog då en till kik på rosten och snäppte bort plastskyddet som sitter vid låsbyglarna. Plötsligt var det inte bara lite bubblor i lacken utan riktigt stora rostangrepp. Jag blev lite förfärad eftersom detta enligt BMW Group inte var något som gick på garantin.

Idag åkte jag till Wölkes bil i Högsbo och visade skadan för dom. Jodå, solklart garantiärende tyckte deras kille men de kunde tyvärr inte ta hand om detta då plåtavdelningen var stängd och garantitiden skulle hinna gå ut innan de öppnade igen.

Tydligen så ska bilen vara åtgärdad innan garantitiden går ut och det räcker inte med att skadan har hittats innan garantitidens utgång. Något märkligt anser jag, men så är tydligen reglerna.

Nåja, ännu mer uppgiven åkte jag tillbaka till BMW Group Gbg och visade upp hur bilen ser ut under plastskydden. En tjej tog emot mig och tog kort på bilen och lovade att återkomma när herr garantichef hade tagit en kik på bilderna. Någon timme senare ringer hon och meddelar att jodå, detta går på garantin. Puh! Puh på riktigt! Fan va skönt, rent ut sagt. 22 september ska bilen in och få detta fixat. Kruxet är att hon måste förfakturera reparationen så att de får rapporterat skadan innan garantin går ut. Men det gick att lösa i alla fall!

Kontentan är att se till att vara ute i god tid när garantin går ut eftersom bilen ska vara åtgärdad när garantitiden går ut. Och undvik gärna semestertider när bilen ska repareras! :)

Bilen fick sig också en motortvätt på Ditec Mölndal, precis bredvid BMW. Välbehövligt.

Wölkes gav ett mycket bra intryck! Ska vända mig till dom vid tillfälle. Synd att dom inte kunde hjälpa till den här gången.

BMW Group var riktigt schyssta idag men gårdagens intryck var inte bra! Förmodligen sommaranställda men tråkigt att inte få hjälp när man behöver det.

Gjorde även ett besök i reservdelshörnan och fick bra bemötande även där. Det varierar lite mellan dagarna, men även Gbg-gruppen glänser till ibland. :) Tyvärr fanns inte den delen jag sökte (trasig plastdetalj i strålkastaren) men reservdelskillen försökte så gott han kunde i alla fall!

Oj, långt och tråkigt inlägg. Men jag behövde skriva av mig lite efter en intensiv dag..

Som en liten teaser så kan jag nämna att bilder på rostskadan kommer att komma upp när min kamera är tillbaka på hemmaplan. Stay tuned!
 
  2008-07-17 En stackars duva fick sätta livet till när vi kom framsusande i 120 km/h i söndags. Förutom fågellivet som släcktes så gick det bra. Vindrutan som är nybytt klarade sig från några värre skador, det blev dock ganska angeläget med en tvätt.. Efter att ha tvättat av rutan och taket (och resten av bilen med för den delen) så kunde jag konstatera att rutan verkar ha klarat sig helt utan skador. Skönt! Hade varit irriterande att behöva byta så snart igen.

I övrigt rullar bilen på som den ska. Xenonljusinställningen ska få sig en översyn på semestern, den verkar inte fungera klockrent just nu.

Förbesiktning hos BMW sker den 30e juli, ska bli spännande. Den skarpa besiktningen sker några veckor senare. Ska till BMW redan på måndag dock och be dom kolla över om det finns någon rost. 27e försvinner nämligen garantin. Hjälp! Är nervös över att det ska krypa fram något som jag har missat. Hoppas att det inte ska behövas byta något mer. Vi får väl se!

Ska även köpa ett lädermedel som kan dölja repan på förarsätet som jag har lyckats sätta dit.. Så sjukt irriterande!
 
  2008-06-13 I måndags fick bilen nya bromsbelägg runt om. De hade inhandlats på BMW Group Gbg och monterades utan några konstigheter. Det mesta såg helt ok ut i övrigt, slitagevarnarna kunde återanvändas och skivorna håller ett tag till. Dock var handbromsbackarna mer slitna än jag trodde så där får det bli ett byte snarast. Tills vidare ska vajrarna justeras så att den nyper ordentligt i alla fall, men det hanns inte med i måndags.

Förra veckan var bilen inne på oljeservice på BMW-gruppen här i Gbg, så nu är det i alla fall dryga 2000 mil kvar till nästa service.
 
  2008-06-02 I helgen fick bilen sig en ordentlig vårstädning, det var verkligen läge efter att ha blivit nerprioriterat ett bra tag. Planen var att lämna in bilen, men pengarna behövdes på andra ställen så det fick bli jag själv som fixade och donade. Dammsugning följt av lädervård med BMWs egna läderkit och som avslutning en ordentlig tvätt gav ett ganska bra resultat. Inredningen blev klart bättre och utsidan blev nästan helt godkänd.

Jag passade på att leta efter begynnande rost på dörrarna eftersom rostskyddsgarantin går ut nu i juli men jag kunde inte hitta något. Är lite orolig att jag ska hitta rost i höst eller nästa vår som man skulle ha åtgärdat nu innan det är för sent. Men dörrarna såg helt bra ut så då får jag väl hoppas att de håller sig bra. Bagageluckan och motorhuven blev utbytta i höstas så de bör klara sig ett tag till.

Imorgon är det oljeservice som gäller, har beställt tid på BMW Group. Då ska jag även köpa bromsbelägg som ska sättas på så snart tillfälle ges. Nya belägg runtom och justering av handbroms är det som gäller som nästa projekt.

I övrigt rullar den på som den ska. Lär knäcka 10000-milagränsen i höst, lite tråkigt på sätt och vis eftersom den genast blir lite kallare på begagnatmarknaden. Men med tanke på hur marknaden ser ut för tillfället så går det väl inte att få bilen mycket kallare.
 
  2008-05-14 Idag var det spännande, klockan åtta i morse ringde de från BMW Group Gbg och sa att bilen var klar. Jag fick vänta tills efter jobbet men damp in på gruppen vid 16-tiden. Jag såg vår bil på gården och försökte granska lagningen. Bilen var dock tokdammig. Det måste vara lite av ett rekord hur dammig man kan få en bil på en vecka. Hur som helst, det såg bra ut så vitt jag kunde se så jag hämtade glatt ut nycklarna och återlämnade nycklarna till den 320i Touring som jag fick stifta bekantskap med i en vecka (se nedan).

320i ja, måhända jag är bortskämd med vår fina sexa men jag blev inte särskilt upphetsad av den motorn. Bilen som sådan är kalasfin och kändes väldigt tight, men motorn.. Nja.. I denna bilen var den i kombination med en automat vilket kanske tog bort ytterligare lite känsla. Dessutom hade bilen bara rullat 5 mil när jag plockade ut den, måhända motorn "släpper" lite efter ett tag. Annars var bilen ganska "standardutrustad", det var de bekvämligheter man vill ha men inget extra. Helt okej att känna på en vecka. Touring kändes inte alls fel, jag är nog snart mogen att ta steget till en Touring istället för Coupé. :) Men än så länge känns det ungdomligare och läckrare att köra Coupé. Så länge man nu kan/får ha en Coupé...

Det var med blandade känslor jag satte mig bakom ratten på vår egen bil. Det är något visst med nya bilar och känslan att allt sitter precis så hårt åtskruvat som det gjorde från fabrik. Jag kan inte säga att jag får riktigt samma känsla i vår bil, det är vissa detaljer som vibrerar lite mer. Denna känslan av lite lätt besvikelse höll i sig tills jag startade motorn, hörde mullret, rullade iväg och kände mig som en kung igen. Fan va trevlig bil det är!

Väl hemma igen så tvättade jag bilen lite snabbt och lätt och såg då lagningen utan damm. Det ser fortfarande bra ut i mitt tycke. Jag lägger in ett par bilder på före och efter, tyvärr är bilderna före tagna på kvällen och av en ilsken nykrockad fotograf så de är inte klockrena. Men jag tror att man ska kunna se skadan tillräckligt bra för att förstå omfattningen (ganska liten).

Stötfångaren hängde tidigare något nedanför sin originalposition även på högersidan, jag bad gruppen fixa till det också vilket gjordes utan några konstigheter. Nu vet jag inte om det bara var en justering som krävdes eller om det var något fäste som var kass, men oavsett så blev hela operationen kostnadsfri för min del. Det enda som kostade var väl irritationen och tiden, vilket inte är så lite egentligen.

Första bilden: Före lagning, efter kollision! Bloggbild
  2008-05-14 Oj, så dåligt man såg det på förra bilden.. Jag testar en till.. Som sagt, de är tagna under jäkligt dåliga förhållanden. (Dessa dåliga förhållanden är enligt damen som backade på oss den största anledningen till att hon inte såg oss. Fast jag har hört att det hjälper om man tittar bakåt när man backar...) Bloggbild
  2008-05-14 Hehe, det ser larvigt ut. Men det var faktiskt en ful skada! Och sprucken plast! Här kommer en bild från idag, efter tvätten, efter kollisionen men framför allt: efter lagningen. Bloggbild
  2008-05-14 En sista efter-bild blir det innan jag ska ge mig för den här gången. Mycket vatten kvar från tvätten, den skedde under stressade former så skinnet var inte riktigt överallt. :)

Slutligen bara ett erkännande till BMW Group Gbgs lackavdelning som återigen tog hand om mig på ett riktigt bra sätt. Tack för det! Bloggbild
 
  2008-04-25 Vindrutan utbytt idag, efter goda omdömen härifrån testade jag en "komfortruta" för en förhållandevis saftig extrapeng. Hoppas att den visar sig värd det i längden.

Sommardäcken har varit på i en dryg vecka, det är gött att slippa dubbarna. Dock inte lika gött att ett par nya bakdäck behövs. Det är ingen brådska, men det bör ordnas nästa gång jag känner mig rik. Vilket dröjer ett tag efter rutbytet.

Nästa bilrelaterade inköp blir förmodligen GTA4. :)

6/5 ska bilen in till BMW Group där dom ska laga skadan som uppkom då vi blev påbackade. Det blev inte byte av stötfångaren som jag hade hoppats på utan de lagar den istället. Jag är högst skeptisk till om det verkligen blir bra, men det återstår väl att se. Hoppas att det blir bra så att jag kan släppa det problemet.

Bilen ska få sig en riktig vårstädning också som jag har tjatat om i ett antal blogginlägg. Jag vet dock inte riktigt vart jag ska vända mig. Jag blev sugen på att testa ett företag ute i Askim, men en helrenovering av bilen såg ut att bli hiskeligt dyr. Jag ska ringa dom och få en ungefärlig prisuppgift tänkte jag.

Drygt 150 mil kvar till oljeservice, det lär bli nån gång under sommaren. Eventuellt ska de få byta bromsbelägg också om det inte rusar iväg i pris. Om det visar sig tokdyrt så blir det byte av mig istället. Nya belägg blir det oavsett.

Gjorde en snabbtvätt i onsdags som gjorde susen. Det var bara lite irriterande fläckar som uppkommit sen senaste tvätten men en avspolning och en ganska forcerad svampning gjorde att den blev tokfräsch. Hoppas att den får vara det ett tag till.

Ha det gött!
 
  2008-04-09 Dags för en liten uppdatering.

Lagningen i vindrutan har hållit bra, tyvärr hjälpte inte det när vi fick en rejäl sten eller möjligtvis en dubb i vindrutan för en vecka sen. Det sa pang, följt av ett läbbigt sprickljud. Strax bredvid det förra stenskottet satt nu ytterligare ett och detta gjorde att vindrutan valde att spricka med en ganska rejäl spricka som börjar i ena kanten av rutan. Det blir alltså byte av hela rutan. Jag tänkte dock vänta tills det blir lite mindre sten och dubbdäck på vägarna så jag slipper ett till direkt med den nya rutan.

Bara för att understryka.. Jag ligger inte precis bakom alla bilar, det senaste stenskottet kom från en bil som låg en bra bit framför mig och som bytte fil in i min fil.

Senaste update i det andra försäkringsärendet är att vi nu har blivit "frikända" och ska vända oss till Bmw Group Gbg för en skadekontroll. Såhär ett par månader efter olyckan.. Blir väl förmodligen en ny stötfångare eftersom den har en spricka och fula märken. Vet inte vad som är standard, men att laga det snyggt kan inte vara lätt. Så jag hoppas på en ny. Återkommer i det ärendet.

Vinterhjulen åker snart av, hoppas jag. Hade tänkt byta nu till helgen, men bilen ska ut en sväng på söndag till områden där det fortfarande kan ligga lite snö så bytet får nog vänta ytterligare en vecka. Ska bli skönt att slippa dubbfraset.

I helgen fick sig bilen en ordentlig tvätt, vilket var ett tag sen. Den är så sjukt fin när den är nytvättad! Blir så nöjd varje gång. :)

Fick lite vårkänslor i torsdags och blev jättesugen på att ta en rejäl biltur, men jag beslöt mig för att vänta tills sommardäcken kommer på. Då ska jag fira med en riktigt lång och skön vårtur.

När våren har kommit på riktigt så ska bilen få sig en ordentlig rekond dessutom. Har slarvat lite med lädervården och motorn behöver sig en tvätt för att se fräsch ut. Detta och lite till ska jag ta hjälp för att göra. Ska bli otroligt intressant att se resultatet, har aldrig lämnat in en bil på rekond innan. Men jag har höga förhoppningar, det verkar som att många här på forumet är nöjda.

Då säger jag hejdå för den här gången!
 
  2008-02-22 Fortfarande inget besked från försäkringsbolaget kring påkörningen. Tills dess kör vi runt med en sprucken stötfångare.

Lämnade in bilen till Ryds glas (www.rydgruppen.se) för att laga ett ganska saftigt stenskott som jag fick i vindrutan. If betalade kalaset utan självrisk eftersom dom har en kampanj just nu. Fick lite skumma vibbar av Ryds glas (besökte verkstaden på Odinsplatsen), men dom fick saker gjorda och det gick smidigt och snabbt så jag är nöjd. Återstår bara att se om lagningen kan hålla vidare sprickor borta.

Saker som ska åtgärdas framåt våren är att justera handbromsen och göra någon sorts bromsrenovering. Får se om det räcker med att byta bromsklossar eller om det är dags att byta skivor också. Tror att det är läge att byta både och. Kanske dumt att snåla utan göra en riktig renovering så vet man att det är gjort sen.

Bilen höll sig fin och ren från förra tvätten tills jag tog en resa till jobbet när temperaturen närmade sig nollan. Det räckte för att vägarna skulle bli toksaltade och bilen blev äcklig igen. Nu står den alldeles saltig i garaget och väntar på att jag ska ha tid att ge den en omgång. Får se om det blir tid över i helgen.
 
  2008-02-08 Nu har det gått en vecka sedan vi blev påbackade på en parkering. :( Försäkringsärendet jobbas på, men eftersom påbackaren har valt att försöka dra sin egen version av vad som hände så lär det ta ett tag till innan ärendet får sin upplösning. Vi har dock vittnen så vi är fortfarande hoppfulla. Annars får det bli en ny bakre stötfångare ur egen ficka. Det blir dollartecken i ögonen bara jag tänker på det. Undrar vad en sån ligger på i pris?

Blir irriterad bara jag tänker på det, så jag ska sluta tänka på det. Men det är svårt, varje gång jag ser bilen så blir jag alldeles ledsen för att den har fått en skada. Inte för att den var perfekt i lacken innan, men den hade i alla fall ingen sprucken plast. Och fästena till den bakre stötfångaren var hela..

Det är en sak om jag själv kör sönder något, då kan jag utan att gnälla betala skadan. Men nu... Grrr..

Återkommer i ärendet!
 
  2008-01-23 (Missade att det fanns både en bilblogg och en allmän blogg. Jag flyttar min text hit till bilbloggen istället.)

Tja, kanske ska använda bilbloggen när den ändå finns här.. :)

Eftersom jag inte har hängt med sen vi införskaffade bilen så får det bli en sammanfattning av vad som har hänt här.. Den är mer minnesanteckning för mig än skriven för att roa, så anse dig varnad på förhand! :)

Efter att ha jag fått jobb så kände vi att det var läge att skaffa bil. En lång och ihärdig hjärntvätt av min sambo slutade med att vi åkte upp till Stockholm med en postväxel i handen för att titta på vår nuvarande bil. Då hade jag hunnit skjuta ner många förslag på andra bilar, t.ex. Audi A4. Jag ville ha en BMW! :)

Vi gjorde många fel vid inköpet, vi gjorde inte en riktig bakgrundscheck av bilen, vi köpte den första bilen vi tittade på (utan att ha provkört någon annan 330) med mera, med mera. Men bilen kändes rätt, lagom många mil, bra utrustad och till ett helt ok pris. Sagt och gjort, vi slog till och lade handpenningen för att återvända senare i veckan och hämta bilen med en större postväxel i handen. Första resan var otroligt bra. Allt kändes helrätt. Min första egna bil och det blev en riktigt drömbil. Sambon satt bredvid och mös. :)

Ett par månader efter inköpet började den ena xenonlampan trilskas. Dumt nog kollade vi inte lamporna genom att byta sida på dom utan beställde nya lampor via Ebay direkt. Det var givetvis inte lamporna, så vi läste på Autopower efter tips. Det måste vara styrenheten! Beställ en på Ebay! Sagt och gjort.. När denna anlände så bytte vi den "fungerande" styrenheten med den vi hade köpt och satte den "fungerande" styrenheten på sidan med den "icke fungerande" styrenheten. Nej, det var inte styrenheten som var problemet heller... Vad vi borde ha gjort är att testa även styrdonet innan vi köpte ett sådant.. Nåja, korkat såhär i efterhand men vi har väl lärt oss något.. En tändenhet införskaffades istället, också den via Ebay, och efter att ha bytt även den så lyser det så fint så! Jag har även gott om reservdelar om något annat xenon-relaterat skulle gå sönder! :) Allt vårt trilskande gav åtminstone upphov till ett mekartips här på Autopower.

Detta xenonproblem sträckte sig över ganska lång tid och vår Europaresa under semestern fick ske med ett halvt fungerande xenonljus. Resan gick genom Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz, Italien, Österrike och hem igen genom Tyskland och Danmark. 450 mil totalt och bilen skötte sig exemplariskt! Den gnällde inte en enda gång och tog oss precis dit vi ville. Dessutom användes navigatorn flitigt och gav oss tips på hotell och restauranger. Ett fällbart tak hade kanske höjt upplevelsen något, men annars var bilen en mycket bra resebil.

Under hösten skulle bilen så besiktigas och vi hann fixa xenonproblemet precis innan. Tyvärr var vi tvungna att rucka på ljusinställningen för att komma åt tändenheten vilket föranledde en anmärkning på besiktningen för felinställt halvljus. Besiktningsmannen hittade också en glapp spindelled, men det glappet måste varit väldigt marginellt för när vi bytte spindelleder/länkarmar (lika bra att byta båda två) så kändes den gamla ganska glappfri. Nåja, ljuset ställdes in på en verkstad och vi bytte spindelleder (länkarmar) själva och bilen rullades igenom ombesiktningen utan problem.

Ett problem som visade sig bli ganska långlivat kom också fram under hösten. När motorn var varm och stod på tomgång så hördes ett kvittrande/gnisslande som kändes kosmetiskt helt fel (det störde motorljudet) och även kändes som att det i längden kunde ge oss större problem. Bilen lämnades till Bmw Group Göteborg för felsökning. Ett antal nya spännhjul och en ny rem senare kvarstod ljudet på exakt samma sätt. Återbesöket resulterade i ny vattenpump men vid min provkörning efter den sura betalningen kunde jag konstatera att ljudet var precis likadant. Nu stod jag i valet och kvalet om jag skulle låta Bmw Group Gbg få chansen igen eller byta verkstad. Problemet som kändes ganska futtigt hade kostat oss ett gäng tusenlappar och irritationen över att tusenlapparna lagts i onödan växte. Nå, jag gav dom en chans till. En tekniker följde med mig ut till bilen (ska be om hans namn, vilket jag glömde, för han ska få serva bilen nästa gång den ska in), lyssnade på ljudet, felsökte ett par minuter när jag stod bredvid och förklarade när och hur ljudet uppkom. Han ställde en diagnos att det var ett spännhjul som var problemet (bytte ni inte dom alldeles nyss?). Trekvart senare så var hjulet bytt. Det var tydligen ett mer avancerat spännhjul om jag ska tro deras förklaring. Antar att det är av den dyrare sorten då det inte blev bytt tidigare. Priset för mig vid det här besöket blev gratis och bilen har varit tyst sen dess.

Den senaste tiden har bilen bara rullat på, tack och lov. Nästa projekt blir att byta bromsbelägg och eventuellt skivor fram. Till sommaren ska även nya bakdäck införskaffas.

Nu på vintern rullar den på ganska slitna (kantstötta) 17" BMW originalfälgar med Nokian vinterdäck som eventuellt håller en säsong till. Den ser förbaskat bra ut även med 17-tummare, men det ska bli ganska skönt att sätta på sommardäcken med sina 18-tummare för att få lite bättre grepp och känsla igen.

Så, då var bloggen uppdaterad till dags datum. Jag får väl se till att uppdatera den lite mer regelbundet nu. :)

Ha det fint!
  2008-01-23 Kompletterar med lite bilder från året som gått, har inte blivit fullt så många på bilen som jag skulle ha velat och jag har faktiskt inte gjort en enda dedikerad fotosession för bilen.

Första bilden är tagen på en topp i Schweiz (runt 2400 m.ö.h), termometern visar runt nollan och vi var otroligt nojiga om vi skulle komma över toppen med våra sommardäck. Det gick bra! Bloggbild
  2008-01-23 Från samma resa, Italien är detta. Strax norr om Gardasjön. Bloggbild
  2008-01-23 Ett översvämmat och regnigt Schweiz. En av de få bilderna som jag har som är tagna inifrån bilen, får väl se till att ta riktiga interiörbilder under våren. :) Bloggbild
  2008-01-23 Detta bör vara en av de första gångerna som jag tvättar bilen om jag minns rätt. Den riktiga finishen finns inte där, men det har blivit bättre! Tyvärr syns "tvättrosten" på bromsskivorna så bra på detta kortet.. Får köra en sväng nästa gång innan jag tar kort. Bloggbild
  2008-01-23 Från samma tvätt. Dåligt ljus, jag vet. Bilen tvättades på mina föräldrars bakgård med många träd som skuggar. En fotosession med bilen står på min todo-lista.

Emblemet försvann i samband med en ny baklucka. Ja just det! Det missade jag i min sammanfattning ovan. Både motorhuv och baklucka är under året bytta på garantin. Grymt snyggt löst av Bmw Groups lackavdelning i Göteborg. De var proffsiga vid bemötandet och hela saken löstes på ett exemplariskt sätt.

MrCap har inte sett bilen på många år tyvärr. Dekalen sitter kvar från första ägarens besök där, om jag minns rätt så var det senaste besöket gjort någon gång under 2005. Kvittot finns kvar, frågan är om det är värt något..

Ditec ska få ta hand om bilen under våren är tanken. Den behöver tas om hand om lite duktigare putsfolk än jag själv är. Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 3264 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2023  AutoPower.se