chassIT
JohanE Till startsidan
40 år. Bosatt i Säter, Dalarnas Län ID: 15560
Senast inloggad: 2017-10-14 20:06
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 325 -93 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2009-04-18 För några dagar sedan fyllde bilen 30000mil, den 15:e april närmare bestämt. Grattis. Bloggbild
 
  2009-04-01 Idag blev bilen besiktad. Det gick sådär, bara 4 poäng
och det var på parkeringsbromsen som var otillräcklig.
De såg inget konstigt i bakvagnen heller, vilket iofs var synd.
Snart fyller bilen 30000mil också och motorn går fortfarande finfint. Visserligen ett par mil kvar till de 48000mil som 145:an rullat. Men den för inget oväsen och känns kraftfull och drar minimalt med olja och inte mycket bensin heller. Känns bra helt enkelt.
Nej det här är ingen säljesannons, jag är bara nöjd över att bilen funkar bra som brukis.
Nu ska jag bara lappa ihop golvet runt domkraftfästet som blivit lite kexigt och spänna upp parkeringsbromsen.
Sen ska jag kolla över antispinnsystemet för det fungerar inte längre och har inte gjort det på ett bra tag heller. Jag tänkte ta tag i det nu när jag har två bilar igång.
 
  2009-03-28 Har gjort en framvagnsinställning på bilen då ratten kom snett efter styrväxelbytet. Har bara inte orkat tagit tag i det förrän nyligen.
Sen har jag märkt att bilen känns lite slingig på halt väglag. Jo jag vet att det är en BMW... Men detta känns inte som att den sladdar utan mer som att den byter riktning och att det inte sker med framhjulen.
Jag har besiktningstid på onsdag så om jag kommer ihåg det så ska jag be besiktningsmannen att ta en noggrann koll på det. Detta känns dock inte lika bra på rena/torra vägar utan mer på snö/is.
 
  2008-12-01 Fixade kupéfläkten så nu funkar alla lägena. Nu är det bara ASCn kvar som inte fungerar alls. Blir att plocka loss spjället och kika över givarna där... ...nån annan gång.
 
  2008-09-17 Lagade kylaren idag med super epoxi och ett rör. Tyvärr hade jag inget rör i rätt dimension så jag fick tillverka ett eget. Sen blandade jag epoxi och smetade ut på röret och inne i kylarens anslutning samt i rörbiten som gick av. Sen tryckte jag i mitt rör i kylaren och sen på med rörbiten och lät det härda. täckte även rörets insida med epoxi för att förhindra eventuell rost. Nu får vi se om det håller.
 
  2008-09-16 Idag var ingen bra dag. Allt har krånglat när jag var i garaget med den röde och på väg hem gick övre slangkopplingen till kylaren rätt av på den här. När ett fel är avhjälpt så kommer det genast ett nytt.
 
  2008-08-13 Sen jag skrev här sist har jag hunnit med att byta slavcylinder två gånger till för den jag köpte på demonteringen höll väl 20mil på sin höjd. Köpte en renoveringssats istället och satte tillbaka den och nu har den hållt tätt.
Servooljan började läcka lagom till man fick bukt med bromsvätskeläckaget så jag har även bytt styrservon. Nu är det väl bara ASC:n som inte funkar och så AC:n förstås. Ja just det, kupéfläkten fungerar bara på högsta läget också, men motståndet var helt...
 
  2008-05-24 Har tagit ut bilen på en långresa nu. Blev ett bra tillfälle att testa bränsleförbrukningen under landsvägskörning nu efter diffbytet. Tyvärr så hamnade jag i ett vägbygge med ett nära två timmar långt kökörningsrace varierande mellan gångfart och stillastående vilket sabbade testet en aning.
Innan vägbygget så låg bränslenålen på strax ovanför 30L-strecket och jag hade då åkt 50mil ganska precis vilket ger en förbrukning på runt 0,6L/mil.
När jag sen tankade så slutade förbrukningen på 0,66L/mil vilket ändå är helt acceptabelt för en bensinsexa på 2,5L.
Körstilen var som den brukar, följandes trafikrytmen och farthållare använd så ofta som möjligt.
Som det är nu så ser jag inga nackdelar med att ha bytt till en Dieselklump. Anorlunda känsla att kunna växla ner till tvåan i 70 vid omkörning. Funkar fint på trean och de övriga högre växlarna också i och för sig. Förvånansvärt mycket ork på femman vid omkörning också.
Byter inte tillbaka då bilen är mycket lugnare nu.
 
  2008-05-14 Igår bytte jag bakaxelklump till en från en diesel med utväxling 2.65:1. Original 325 har 3.15:1 så nu varvar den betydligt mindre. Trodde att bilen kanske skulle bli för slö med denna klump men jag beslutade mig för att testa ändå.
Inga problem att starta från stillastående och krypkörning på femman i 50km/h var heller inga problem. Nu varvar den knappt 2000v/min på femman i 90km/h och ekonomimätaren står på mellan 0,5 och 0,6l/mil. Kan bli bra, får väl se när jag kört upp någon tank om man tjänar på detta byte eller om jag blir tvungen att byta tillbaka. Det vill jag helst inte då den blev trevligare att åka med nu.
Bilen når nästan 120km/h på tvåan med denna klump.
Bytet gick relativt enkelt när jag fick tag på rätt verktyg.
2 st 13 lednyckel till krängningshämmarfästena.
1 st 18 ringnyckel till skruvarna till klumpfästena.
1 st 16 ringnyckel till kardanaxeln.
1 st E12 hylsa till drivaxlarna.

Klumpen passade "bolt on" vilket den borde göra då de har samma nummer på diffhuset.

Fixade in en bild på mätarna. Lite lägre varvtal än original. :) Bränslemätaren gör ingen ledsen heller. Farthållaren på 110 och plan väg. Bloggbild
 
  2008-05-08 Idag blev armaturen/torkarmekanismen bytt. Det var ett eländesjobb, trångt och trist. Fick lov att skruva loss motorn från mekanismen innan jag kunde ta ut den och det var på håret att det gick ändå. I med den hela var ändå värre då den ju var lite större. I med mekanismen sedan dit med motorn och passa in den för att sedan skruva fast den i mekanismen och allt detta i det lilla utrymmet bredvid värmepaketet. Nåja nu är det klart och nu ska jag ta mig an läckan i servoslangen. Sen fick jag såklart oväsen från handbromsen också...
 
  2008-05-04 Med Murphy som närmaste arbetskollega så passade naturligtvis inte armaturen från sedanen till coupén. Imorrn bär det av till skroten och hämta en "ny" eller i varje fall en som är hel.
 
  2008-05-03 Häromdagen så gick torkararmaturen av. Roligt.
Den fungerar fortfarande men är lite sladdrig. Tur att jag sparade en armatur från min andra E36 som numer vilar sig för evigt i väntan på att bli nytt råämne. Blir väl inte det roligaste att byta armaturen då det är väldigt trångt där som det såg ut. Får ta tag i det till veckan.
Dessutom såg jag att det läcker lite olja från en servoslang också. Får kika över den också. Alltid är det nåt man måste pyssla med.
 
  2008-04-29 Har fått en accellererande läcka i kopplingens slavcylinder och det blev ohållbart att fylla på bromsvätska varannan dag. Var och inhandlade en ny slavcylinder och bytte den så nu ska jag väl vara av med det problemet hoppas jag.
 
  2008-02-16 På besikningen fick jag nedslag på att spindelleden var glapp så nu är den bytt.
 
  2008-01-06 Bytte handbromsbanden och ny monteringssats idag.
 
  2007-08-30 Var trött på 740in (Volvo), som är en riktigt tråkig bil och dessutom börjar det komma småfel lite då och då. Men den har ju passerat 46000mil så det får väl anses acceptabelt ändå. I alla fall så inhandlade jag en annan året runt-bil. Det blev en E36 325i från år 1993. Verkar vara helt ok i skicket och inte sönderstylad heller. Den är importerad så det som ska göras med den är att fixa så halvljusautomatiken funkar som man är van den.
Provade att stoppa dit en ljusomkopplare modell "Schweden" och tyckte när jag kollade att det blev bra. Kollade naturligtvis mitt i solskenet och bara på framlysena. Tyvärr så visade det sig att när det är mörkt ute och lyset är på så är det bara framlysena som lyser i läge två, baklysena och instrumenteringen är släckta. Bak och instrument lyser bara i läge 1 och då lyser bara positionslysena fram. Har börjat kolla upp skillnadena i de båda omkopplarna och kabelhärvan till ljusomkopplaren.
Bilder på nyförvärvet finns här: [LÄNK] Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 2000 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2017  AutoPower.se








Däck365