Mugge Till startsidan
42 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 8669
Senast inloggad: 2022-04-30 18:16
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 540iA -96 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2008-07-06 Nu har min 540 hittat en ny ägare, en bilmekaniker från Skåne. Jag hoppas att den nya ägaren får mycket glädje av bilen och att han fortsätter att hålla den i fint skick. Bloggbild
 
  2008-07-04 Sedan 318i Touringen köptes har 540in börjat kännas allt mer överflödig. Bilintresset är inte längre vad den en gång varit och då känns det plötsligt mycket svårare att motivera en 540i. Jag lägger därför ut bilen på PowerBörsen.

Länk till Annonsen: [LÄNK] Bloggbild
 
  2008-01-11 Det kändes som en bra ide att inspektera vattenpumpens och remmarnas skick nu när kylarsargen och fläkten är borta.

Både AC- och Generator-remmen var ordentligt torrspruckna, troligen inte bytt på många år/tusen mil.

Demonterade multirem & remskiva för att göra en okulär inspektion av vattenpumpens kondition. Vattenpumpen såg ut att ha många år på nacken, bl.a. var det nav som omgärdar pumpens utgående axel lätt rostangripen. Vattenpumpen är troligen aldrig bytt.

Passade på att titta förbi BMW Group Göteborg och beställa lite delar till bilen. Följande delar är köpta:

(Alla priser inkl BMW CS avdrag)
Kylarsarg: 360 kr
Vattenpump: 1 191 kr
Packning till pump: 20 kr
Multirem: 361 kr
ACrem: 210 kr
Termostat + packning: 371 kr (Mekonomen)

Allt fanns hemma utom vattenpumpen som kommer i början av nästa vecka.

Det enda som saknas nu är en kylarfläkt.


[Lite nya delar, fler kommer ] ---> Bloggbild
 
  2008-01-05 Idag råkade jag utför ett mycket osannolikt fel på min 540. Jag befann mig på motorvägen i höjd med Kungälv och körde riktning mot Göteborg när det hela inträffade.

Jag kör i normal motorvägstempo när jag hinner ikapp bilen framför och bestämmer mig för att göra en snabb omkörning, så jag petar till sport-knappen på automatlådan slår till blinkersen och kliver på gasen samtidigt som jag slänger över bilen i vänster körfält. Automatlådan växlar ner och varvränarnålen går upp till 5000 rpm när det plötsligt dunkar till en gång framtill på bilen. Först hörs ett kraftigt dunk, tätt följt av en del mindre smällar och man känner att något lossnar och flyger under till på bilen.

Min första tanka är att jag måste ha kört på något, ett mindre djur eller ett föremål som legat på vägbanan, så jag kliver av gasen och rullar försiktigt vidare tills jag kommer till första bästa avfart där jag kan ta av och inspektera skadan.

Första bästa avfart visar sig här vara en rastplats beläget mellan Kungälv och Göteborg, strax innan Angeredsbron.

Fronten visar sig vara helt intakt och jag lyfter på huven för att ta mig en titt. Det första jag noterar är att fläkten saknar ett par fläktblad.


[Fläkten saknar ett par blad] ---> Bloggbild
  2008-01-05 En närmre titt visar att 3 intilliggande fläktblad är av!

[3 intilliggande blad är av] ---> Bloggbild
  2008-01-05 Det ligger lösa plastbitar lite här och var, bland annat ovanpå kylaren (se bild1). De visar sig komma från kåpan som sitter runt kylaren. Den är helt sönderslagen. Alla kylarslangar verkar dock vara intakta och inget direkt läckage verkar förekomma.

Som tur är så har jag en verktygslåda i bagaget. Plockar fram en mejsel och lossar på kylarkåpans snabbfästen och drar ut kåpan som faller i sär.

Det är ingen bra ide att fortsätta köra med fläkten när 3 blad är av, det blir obalans vilket innebär stor påfrestning för vattenpumpens utgående axel. Så jag bestämmer mig för att demontera viskon.


[Kåpa och fläkt demonterad] ---> Bloggbild
  2008-01-05 Givaren till AUC (aut. återcirkulation) sitter normalt fast på kylarkåpan, men just nu hänger den bara i sladden, verkar helt oskadd. Så den kilas fast intill luftfiltret.

Kylaren verkar ha ådragit sig en del mindre skråmor, dock inget allvarligt. Alla kylarslangar kontrolleras och visar sig vara hela. Även vattenpumpen kontrolleras och när jag försäkrat mig om att kylarvätskan cirkulerar vågar jag mig på att fortsätta färden hemåt.


[Tur i oturen, enbart mindre skråmor på kylaren] ---> Bloggbild
  2008-01-05 Hemfärden går utan problem och allt verkar normalt. Min teori är att kylarkåpan gått sönder och flugit in i fläkten under "höga varv". Detta ska normalt inte kunna inträffa, men någon bättre förklaring kan jag inte erbjuda i dagsläget.


[540i klar för hemfärd] ---> Bloggbild
 
  2007-12-28 Polisanmälan över telefon gjordes i samband med att skadan upptäcktes. Däremot hade försäkringsbolaget stängt över julhelgen och jag fick vänta tills idag (torsdag) innan jag kunde komma i kontakt med en skadereglerare. Försäkringspersonalen (BMW Originalförsäkring) visade sig vara väldigt snabba och effektiva. Det krävdes enbart ett telefonsamtal för att få ärendet registrerat, därefter uppmanades jag att söka upp närmsta auktoriserade BMW verkstad för tidsbokning.

Eftersom min arbetsplats enbart ligger ett stenkast från BMW Groups lokaler, passar jag på att göra ett personligt besök istället för att ringa. Jag kliver in i hallen men blir snabbt omdirigerad till avdelningen för plåt och lack som ligger på baksidan. Kliver in på kundmottagningen och får prata med en ur personalen. Jag berättar att min bil har blivit utsatt för inbrott samt att försäkringen kräver att arbetet utförs av en aukt. BMW verkstad. Jag förklarar att min bil har skador på passagerardörrens låskolv, en omgivande kåpa samt en lackskada som kräver omlackering.

Jag får då veta att man tidigast kan boka in mig den 11 februari p.g.a. hög arbetsbelastning. För mig är det viktigast att kunna låsa om min bil, lackjobb kan vänta. Så jag frågar om de kan ge mig en tid för lagning av dörrlås alternativt att de beställer låskolv & kåpa och låter mig utföra arbetet på egen hand så att det inte inkräktar på deras tid. Arbetet är ju rätt simpelt och tar ju inte mer än 20 – 30 minuter att utföra.

Efter att det konstaterats att den blå 540 E34 som står parkerad utanför porten är min bil, får jag svaret och förklaringen: ”låskolven måste kodas in i bilens dator för att fungera och det har du inte utrustning till, så det är inget du kan göra själv”. Jag blir förvånad för att inte säga lite ställd över verkmästarens svar, vad menar han egentligen? Försöker han vara lustig eller tror han på fullaste allvar jag ska tro på vad han säger? Varför säger han bara inte nej om det är så att han inte ville gå med på det? Varför måste han idiotförklara en?

För en liten stund känner jag för att be honom förklara hur han har tänkt att en låskolv som opererar helt mekaniskt och är helt befriad från elektroniska komponenter ska "kodas in"? Eller vilken av E34ans moduler som är så känslig att den kräver initiering (in kodning) av en solid metallkolv? Men jag orkar inte lägga mer tid på honom utan nöjer mig med vetskapen att han har förlorat mig som kund och lämnar lokalerna.

Väl tillbaka på kontoret ringer jag Wölkes men de har stängt och öppnar igen 2008-01-02. Ringer till Olle Rutgersson (BMW i Uddevalla) men även där är det stängt till 2008-01-02.


[Låskolven i fråga är objekt nr 3] ---> Bloggbild
  2007-12-28

[Vintersmutsig & stöldskadad] ---> Bloggbild
 
  2007-12-24 När jag på söndagkvällen skulle bege mig ut och köra en runda upptäcker jag att bilen är upplåst. Jag vet att larmet låser bilen om bilen står olåst i mer än 10 minuter utan att nyckeln sitter i tändningen.

Jag springer runt och inspekterar dörrarna och det visar sig att mina misstankar är befogade, låset till höger passagerardörr samt kåpan runt låset är uppbrutna. Som om det inte vore nog, har man sluntit med sina redskap och åsamkat en 15 - 20 cm lång skada i lacken. Efter en liten stunds letande hittar jag de bortbrutna delarna i närheten av bilen.

Jag larmar av och öppnar bildörren, inspekterar interiören och men hittar inga direkta skador på interiören, mittkonsoll, stereo (utan front), tändninglås med mera verkar vara intakta. Inga föremål verkar heller saknas. Allt tyder på att jag eller någon annan har avbrutit gärningsmännen.

Jag tog lite bilder med min telefonkamera, bättre bilder kommer snart.


[Mobilbild på skadorna] ---> Bloggbild
  2007-12-24 [Skada på lack] ---> Bloggbild
 
  2007-12-11 Härom dagen när jag skulle till jobbet en kall vintermorgon upplevde jag att startmotorn lät en smula ansträngd när jag vred om nyckeln. Enda sedan dess har jag varit en smula orolig för att bilen inte ska starta en kall vintermorgon. En V8 är ju trots allt lite tyngre att dra runt än en "vanlig" motor.

Räknar man dessutom med faktorer som att bilen är utrustad med automatisk växellåda, vilket gör att bilen ej går att putta igång samt att jag har en något ogynnsam körprofil, vilket innebär många korta sträckor där batteriet inte hinner laddas upp ordentligt samt att bilen har en hög utrustningsnivå där det mest antingen manövreras eller värms upp elektriskt, så är det inte svårt att inse att batteriet har en tuff uppgift.

Fastän bilen alltid hoppar igång på första försöket när nyckeln vrids om, så ligger oron och maler någonstans i bakhuvudet. För att bli kvitt denna oro och få lite ro, har ett nytt startbatteri inhandlats och monterats. Ett batteri som är något större (höjden) och något starkare än vad som är standard på en 540iA E34.


[Nytt vs Gammalt] ---> Bloggbild
  2007-12-11 När batteriet kopplas loss förvinner en del information som finns lagrad i bilens OBC (färddator), bland annat den totala snittförbrukningen under min ägo. Jag har nu hunnit köra 310 mil sedan jag köpte bilen och den totala snittförbrukningen under dessa mil ligger enligt OBC på 14.1 liter/100 km.

Uppmätt förbrukning enligt "full tank till full tank dividerat med körd sträcka" ligger på 14.02 liter/100 km. Detta innefattar lugn stadskörning under relativt korta sträckor (ca 10 km enkel väg) där man mesta dels håller sig till de stora lederna. Förbrukningen väntas sjunka när bilen börjar användas till långkörningar.


[Förbrukning enlig OBC] ---> Bloggbild
 
  2007-11-21 Idag var det dags att bege sig ut till bilen och montera de bakljus med vita blinkers som legat på hyllan ett par veckor och samlat damm.

Jag passade givetvis på att ta lite före och efter bilder. Dåliga ljusförhållanden i kombination med värdelös digitalkamera gör dessvärre att bildkvaliteten lämnar en hel del kvar att önska.

Så här såg i alla fall min vintersmutsiga 540 ut innan bytet. På bilden skums även de vinterdäcksfälgar jag tidigare skrivit om i bloggen.


[Före bytet] ---> Bloggbild
  2007-11-21 Baklampan sitter fast med 3 muttrar, det är bara att lossa och dra ut lampan. Tar ca 1-2 minuter per sida.


[Utan baklampa] ---> Bloggbild
  2007-11-21 [Dags för återmontering av baklampan] ---> Bloggbild
  2007-11-21 [Slutresultatet] ---> Bloggbild
  2007-11-21 Och så slutligen en bild på hur hela bilen i vinterkostym. Det enda som saknas nu är lite fler mil på mätaren, och det tänkte jag börja arbeta på direkt :)


[540iA -96 i Vinterkostym] ---> Bloggbild
 
  2007-11-17 Idag nollställdes även SI-enheten, så nu lyser åter igen 5 gröna när man vevar igång maskineriet.

Nu är det enbart vita blinkers bak som ska monteras, därefter kan man med gott samvete börja bruksköra bilen, vilket förhoppningsvis får milkostnaden (f.n. 71.09 kr/mil) att sjunka lite :)


[Nollställd SI-enhet] ---> Bloggbild
 
  2007-11-16 Som jag tidigare har berättat här i bloggen, har jag haft problem med att bilen ibland felaktigt varnat för låg oljenivå, troligen för att den nivågivare som sitter i tråget är defekt. Den förra ägaren skickade med en ny givare i samband med köpet. Dessutom fanns ett oljeläckage från tråget, något som indikerar på att packningen blivit för gammal.

Idag var det äntligen dags att riva oljetråget för att kontrollera oljepumpsbultar och byta oljenivågivare och trågpackning.


[Oljeläckage från tråget] ---> Bloggbild
  2007-11-16 I samband med att jag tömmer ut motoroljan är jag väldigt nyfiken på om och i så fall hur många oljepumpsbultar jag kommer att hitta i tråget.

En sak som överraskar när jag börjar riva oljetråget är att så gott som alla de 25 bultar som håller fast oljetråget sitter löst. Något som förklarar oljeläckaget.


[Nivågivaren som ska bytas] ---> Bloggbild
  2007-11-16 Oljetråget demonteras och dess innehåll inspekteras. Mitt bland den olja som är kvar hittar vi en stor oljepumpsbult.

Den packning som sitter runt oljetråget, är av äldre modell och av ett material som användes förr om åren. Något som vittnar för att oljepumpsbultarna inte varit kontrollerade på många år eller kanske alls sedan bilen kom till Sverige.

En inspektion av själva oljepumpen visar att det verkligen var hög tid att utföra denna kontroll. Även den andra stora pumpbulten satt löst.

Oljepumpen består av två halvor som hålls samman med av 5 små bultar (på pumpens baksida), även dessa bultar satt mycket löst.


[En lös oljepumpsbult ligger i tråget] ---> Bloggbild
  2007-11-16 Därefter var det bara att skrapa bort den gamla packningen, tvätta rent tråget och byta ut nivågivaren.

Att skrapa rent tråget från fastbrända packningsrester var det tråkigaste och mest tidskrävande momentet idag.

För att vara helt säker på att blir tätt lägger jag på ett tunt lager av loctite's flytande packning på tråget.

BMW Original trågpackning av nyare modell (metall med gummiklädda kanter) skymtas bakom tråget.

De märken som syns på bilden, mitt på tråget, är orsakade av den lösa oljepumpsbulten.

[Klar för återmontering] --->
Bloggbild
  2007-11-16 [Tråget återmonterat] ---> Bloggbild
  2007-11-16 Bara att montera ett nytt oljefilter och fylla på med ny och fräsch olja!


[Ingen varning om låg oljenivå] ---> Bloggbild
 
  2007-11-15 För att få av det sista sommarhjulen fick den kärvande hjulbulten borras ut. Som tur var blev det inga skador på fälgen.

Det sista vinterdäcket monterades och sommarhjulen tvättades ren på den lokala GDS tvätten.


[Nytvättade M-system II fälgar] ---> Bloggbild
  2007-11-15 Fällbart ryggstöd är guld värd på en E34 limo! Med ryggstödet fällt, var det inga problem att lasta i 4 st 235/45-R17 hjul, en stor verktygslåda, en stor bag innehållandes en domkraft och ett gäng pallbockar.


[Lastkapacitet som en liten kombi] ---> Bloggbild
 
  2007-11-13 I morse när jag slog upp ögonen möttes jag av en trevlig överraskning, det hade snöat under natten. Dags att slänga på vinterdäcken.

Hjulbultarna satt hårdare än jag någonsin varit med om, vet inte vem det är som har drog åt dem senast. Vanligt fälgkors var inte att tänka på. Med hjälp av en hjulmutternyckel och hävarm modell större gick det att få av hjulbultarna till 3 av däcken.

På vänster framdäck var det stört omöjligt att få loss sista bulten som dessutom var skadad. Vågade inte riktigt ta i lika mycket som jag hade gjort med de övriga eftersom jag befarade att jag skulle lyckas "runda" bulten. Det gick väl så där och när irritationen väl infann sig så gick det inte bättre än att bulten rundades i alla fall och jag fick åka hem från garaget med ena vinterdäcket i skuffen.

Blir till att åka till en verkstad där jag får tillgång till vettig utrustning för att försöka få ordning på det hela.

Som plåster på såren, beställde jag via en kompis på forumet (som nyligen öppnat en reservdelsfirma) nya bromsskivor till framhjulen, skivorna bak är nyligen bytta.

Batteriet fungerar som det ska, men jag tycker att startmotorn låter aningen trött, så jag funderar även på att köpa ett nytt batteri nu när vi har 20% dag på BMW Group Göteborg.


[Vyn från fönstret vid sängen kl 7 på morogonen] ---> Bloggbild
 
  2007-11-07 Det var ganska så exakt 2 månader sedan jag skrev något i den här bloggen, vilket är rätt illa. Det är inte intresset som avtagit utan bara tiden som tryter.

Jag skäms för att säga det, men jag har ännu inte hunnit riva tråget för att byta packning, givare samt kontrollera oljepumpsbultarna och just därför körs bilen väldigt sparsamt. Jag har sedan köpet i slutet av augusti inte kört med än ca 150 mil mer bilen.

Utan det har varit mest körningar till och från träffar och lite sådant. Bl.a. körde jag och två kompisar från forumet upp till en Jönköping för att närvara vid en träff och hamnade mitt i en regnstorm på vägen.


[På väg till träff i Jönköping, 2007-09-08] ---> Bloggbild
  2007-11-07 Stort tack till Mattias som hade en omgång Hella baklampor med vita blinkers till E34 liggande som jag fick ta över till ett mycket bra pris. Har dock inte hunnit montera dessa ännu, men det kommer snart.


[Baklampor med vita blinkers] ---> Bloggbild
  2007-11-07 De vinterdäck jag hade fått till min 518 Touring hade bra mönsterdjup men fel omkrets, 195/55R15 så vinterdäcken jag fick till 540in fick gå till min 518 Touring.

Dessutom förtjänar en 540 riktiga fälgar av lättmetall även till vinterdäcken. Min 518i Touring fick donera sina 15" kryssekerfälgar och en omgång odubbade vinterdäck av dimensionen 205/65-R15 inhandlades från Däckonline.se. Det hela gick väldigt smidigt!

Däcken skickades direkt till den däckfirma jag hade valt för montering och så var det bara att köra dit fälgarna och få däcken monterade.

Har dock tänkt att avvakta med att slänga på vinterhjulen tills det verkligen blir halt, främst för att jag ännu inte hunnit med någon fotosession med bilen och då ser det mycket roligare ut med M-system II än tråkiga 15" krysseker.


[Vinterhjulen, i väntan på montering] ---> Bloggbild
 
  2007-09-06 Som jag tidigare hade nämnt, fungerade inte centrallåsmotorn till bakluckan. Därför lade jag in en köpesannons på Powerbörsen och det dröjde inte många timmar innan ett svar trillade in. Roger från Luleå hade en passande motor som han ville sälja, vi gjorde upp affären och idag kunde jag hämta ut motorn på posten.


[Centrallåsmotorn] ---> Bloggbild
  2007-09-06 [Den nya centrallåsmotorn monteras] ---> Bloggbild
  2007-09-06 Nu låses bakluckan upp tillsammans med centrallåset igen. Tack till Roger för C-låsmotorn och en smidig affär.


[Motorn på plats] ---> Bloggbild
 
  2007-09-02 Jag fick med en omgång nya vita sidoblinkers när jag köpte bilen. Idag när jag ändå hade en liten stund över, passade jag på att montera dessa. Nu är det bara bakljus med vita blinkers som saknas.


[Vita sidoblinkers monterade] ---> Bloggbild
 
  2007-09-01 I onsdags var jag på BMW och köpte en del delar, därbland:

2 x sats med vetilkåpspackning à 2 packningar
1 x oljetrågspackning
4 x fästen till den stora motorkåpan
4 x pinnbultar
4 x muttrar
1 x låsbricka
1 x skyddsdamask till kabelstam

Utöver detta hade den tidigare ägaren redan beställt och betalat:

1 x oljenivågivare
1 x o-ring
1 x sprint till handsfacket

som jag kunde hämta upp nu när jag ändå hade vägarna förbi BMW.

Väl tillbaka vid bilen, så fick man skrapa/torka rent toppen från ev rester från den gamla packningen. Ytan ska vara ren och fin om den nya packningen ska hålla tätt.


[Klar för återmontering av ventikåpa] ---> Bloggbild
  2007-09-01 Ventilkåpornas insida rengjordes innan återmontering. Det blev lite skillnad, se skillnaden mellan rengjord och icke rengjord yta på ventilkåpans insida.


[Det stora rummet rengjort] ---> Bloggbild
  2007-09-01 [Ny packning på plats, i väntan på återmontering] ---> Bloggbild
  2007-09-01 Det kräv en del lirkande för att få på ventilkåporna igen, men med lite tålamod så går det bra till slut. Därefter är det bara att återmontera alla tändspolar och provköra motorn.

Med hjälp av en burk startgas, kan vi även konstatera att det inte finns något läckage från insugsmembranet. Vilket gör att det bara återstår att återmontera alla motorkåpor med tillhörande isolering.

Den stora motorkåpan sitter fastskruvad på 4 fästen som har en mycket skör konstruktion. Det är två pinnar av metall som sitter ihop med hjälp av lite skumgummi, en korkad konstruktion som aldrig håller. På min bil var alla 2 av 4 fästen redan av och de 2 kvarvarande hade ärgat fast i mutten, vilket gjorde att de aldrig överlevde demonteringen av huvudkåpan. Lyckligtvis hade jag inhandlat 4 nya fästen som nu monterades på plats.

Motorn går nu lika jämnt och fint som tidigare med undantaget att den nu aldrig missar på någon cylinder. På Göteborgsträffen, konstaterade Alain att tomgången är tillräckligt len för att det ska gå att ställa en cigarett på motorkåpan med motorn i gång utan att den välter.


[Foto: Jesper Hillerström] ---> Bloggbild
 
  2007-08-29 Idag påbörjades arbetet med åtgärda det oljeläckage jag hittade igår. Det är packningarna som sitter mellan topp och ventilkåpa som behöver bytas och för det behöver ventilkåpan demonteras.

Nu när alla plastkåpor och tändspolar är demonterade går det i teorin ganska smidigt att ta loss ventilkåporna. Varje ventilkåpa sitter fast med 11 st bultar. När alla bultar har lossats sitter kåpan ändå fast som berget, nu är det bara ventilkåpspackningarna som håller kåpan på plats och detta talar för att dessa packningar inte har varit bytta på länge.

När ventilkåpan väl kommit loss från toppen, gäller det att få ut den också. För det krävs att man lyfter kåpan över kamaxalnarna med tillhörande skyddsskena och bultar. Något som inte syns speciellt bra på bild är hur trångt det är under huven på en 540i E34. Redan innan man lyft ventilkåpan över kammen kommer kåpans övre del att slå emot mot AC:ns påfyllningsrör. Det krävs en hel del lirkande och tålamod för att få ut ventilkåpan och värst är det på passagerarsidan, men har man väl luskat ut hur man ska göra en gång går det betydligt enklare nästa gång.


[Ventikåpan tar emot rör till AC] ---> Bloggbild
  2007-08-29 [Rören sätter stopp] ---> Bloggbild
  2007-08-29 Hemligheten ligger i att man först lyfter av den främre delen och sedan håller tillbaka AC rören och försiktigt lirkar ut kåpan.


[På väg ut] ---> Bloggbild
  2007-08-29 [Äntligen ute] ---> Bloggbild
  2007-08-29 Det är alltid intressant att ta sig en närmare titt på kamaxelns knockar. Det ger en mycket bra bild om hur bilen varit skött och körd.

Har man ofta överskridit serviceintervallet och/eller gasat hårt med kall motor kommer kamaxeln att bära tydliga spår av slitage.

En sliten kamaxel har knockar som är nergångna i mitten, så att knocken får en U-form. En frisk kamaxel har en jämn och slät yta på sina knockar.

Jag blir smått förvånad när jag kikar på kamaxelns knockar, inte nog med att de är fina, utan jag kan inte se något spår av slitage alls. Verkligen svårt att tro att denna kamaxel har hängt med i hela 27000 mil! Man får väl vara tacksam att M60 till skillnad mot M40 har hållbara toppar, annars hade det varit dyrt att äga och köra 540.

Jag har dålig kamera och det är mörkt, vilket gör det svårt att få till bra bilder, men här kommer en närbild på några knockar.


[Närbild på knockarna] ---> Bloggbild
  2007-08-29 [Samma bild men med lite digital zoom] ---> Bloggbild
  2007-08-29 [Och så gör vi samma sak på förarsidan] ---> Bloggbild
  2007-08-29 [Förarsidan från en annan vinkel] ---> Bloggbild
  2007-08-29 Nu är även alla tändspolar rengjorda och klara för att återmonteras.

Imorgon blir det till att åka till BMW Group Göteborg för att hämta nya
ventilkåpspackningar, en oljetrågspackning, en oljenivågivare som den förra ägaren har beställt till mig samt nya fästen till den stora motorkåpan i mitten.

Målet är att ha motorn ihop-plockad innan Fredag, så att bilen kan närvara vid Göteborgsträffen. Annars får jag ställa 540in och åka 518 Touring igen.

[Insidan av ventilkåporna] ---> Bloggbild
 
  2007-08-28 Vad gör man om man är uttråkad och det står en nyinköpt 540i på parkeringen? Precis, man gör en grundlig mekanisk genomgång av bilen.

Steg 1 är att låta en diagnosdator göra sitt och mycket riktigt finns det en hel buffé av gamla felkoder lagrade i bilen alla moduler. Man kan aldrig veta om en felkod, representerar ett aktuellt eller ett gammalt fel. Därför brukar man läsa av och radera alla befintliga felkoder, för ett par mil senare göra en ny avläsning. Då vet man i alla fall att alla felkoder är aktuella.


[Protokoll från en första diagnos] ---> Bloggbild
  2007-08-28 I samband med köp upplystes jag av den förra ägaren att bilen hade 3 kända fel/brister.

Det ena var att bilen ibland kunde varna för låg oljenivå och en ny nivågivare skulle medfölja vid köpet. Detta är dock inget som säljaren hade hemma, utan behövde beställa från BMW Group Göteborg.

Det andra var att centrallåsmotorn till låset till bagageluckan inte fungerade. Man får alltså låsa upp bagageluckan manuellt.

Det tredje var att ena manöverarmen till fällningen av baksätets ryggstöd, hade gått av och behöver bytas.

Alla dessa 3 fel ska göras vid snarast möjligen, men i samband med bytet av nivågivaren, ska även oljepumpsbultarnas åtdragning kontrolleras och trågpackningen bytas.


[Färddatorn varnar för låg oljenivå] ---> Bloggbild
  2007-08-28 Under min första provkörning av bilen noterade jag att bilen ibland om än ganska sällan kunde missa på en cylinder på tomgång. Jag försökte påtala detta, men motorn gick ändå tillräckligt lent för att det skulle uppfattas och troligen viftas bort som ett halvdant försök till att pruta.

När jag startade motorn för att köra iväg, noterade jag att samma fenomen igen. Motorn kunde då och då missa på en cylinder för att åter igen börja gå lent och fint.

Detta är en symptom på ett mycket vanligt fel på E34 med V8 motor, (läs begagnatguiden), läckande ventilkåpspackningar gör att olja ansamlas i stiftbrunnarna och tränger så småningom i mellan tändstift och spole, vilket resulterar i att motorn inte tänder på just den cylindern.

Jag stänger av motorn direkt och börjar riva i motorn och eftersom jag hade en kamera till hands, bestämde jag mig för att dokumentera hela proceduren, just in case det skulle finnas ett behov av ett mektips om detta.

Här nedan följer en kort sammanfattning:

vi börjar med att demontera den stora övre kåpan som sitter fast med 4 muttrar.


[Kåpan innan demonteringen] --->
Bloggbild
  2007-08-28 [Under kåpan finns en ljudisolerande kudde] ---> Bloggbild
  2007-08-28 [Kudden borta] ---> Bloggbild
  2007-08-28 [Kåporna till spolarna demonterade] ---> Bloggbild
  2007-08-28 När spolarna är borta, kan man tydligt se att ventilkåpspackningarna läcker och att stiftbrunnarna är oljefylda.


[Olja i stiftbrunnarna] ---> Bloggbild
  2007-08-28 Totalt var 7 av 8 tändspolar oljiga längst ner. Enbart stiftet på 5:ans cylinder hade klarat sig.


[Alla tändspolar demonterade] ---> Bloggbild
  2007-08-28 Längst bak på insuget/spjällhuset, finns ett lock med tillhörande packning, även känt som insugsmembranet. Till insuget, via membranet är vevhusventilationen kopplad. När membranet börjar läcka, suger vevhusventilationen tjuvluft, vilket påverkar motorns tomgång, samt gör att trycket i vevhuset stiger, vilket i sin tur leder till att ventilkåpspackningarna börjar läcka.

Nu hade jag en tomgång som var näst intill perfekt, det vill säga, inget som tyder på att membranet skulle läcka, men för att vara helt säker tänkte jag kontrollera saken mera ingående.

Det vi behöver komma åt ligger mellan torpedväggen och längst bak på spjällhuset, precis under expansionskärlet. Mycket trångt och besvärligt! Jag är allt för lat för att gå med på att tömma kylsystemet och demontera expansionskärlet, vilket skulle göra det mycket lättare att komma åt, så istället blir den hel del lirkande, innan jag lyckas få ut den ljudisolerande kudde som sitter mellan spjällhus och torpedvägg.


[Efter många om och men, är kudden ute] ---> Bloggbild
  2007-08-28 Konstigt nog, hittar jag lite olja ner till under membranet, troligen är det ett tecken på läckande membran. Men jag är lite osäker, men får undersöka det hela närmare efter att ventilkåpspackningarna har bytts.


[Spår av olja under membranet] ---> Bloggbild
 
  2007-08-24 Jag hade inga planer på att köpa ny bil, men när jag hittade denna på annons, kunde jag inte riktigt motstå frestelsen. Den mycket välskrivna och informativa annonsen väckte verkligen ha begär hos mig.

Jag ringde upp annonsören, känd forumprofil, och bad om att få komma och titta på bilen, vilket givetvis gick bra. Jag tog mig en liten funderare, men kom till slut fram till att det vore dumt att låta bil att lägga ett bud.

Sedan kl 14 idag är jag en lycklig ägare till en mycket välvårdad 540iA - 96 limo.



Antal läsare till bloggen: 12426 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2022  AutoPower.se