[ Senaste blogginlägg ] |
|
2008-10-13
|
Nu är fästena på plats och så även hardtopen.
Fantastiskt var snygg bilen blev med den på.
blev nästan sugen på att köra den över vintern, nu är det ju tak på med fäste för tackräcke och värme i bakrutan, jo det är ju det i cabrutan med....
Men nu har jag ju en bil till som dessutom har nya vinter däck så den får rulla i vinter och caben vila, så blir det roligare i vår när jag få plocka fram den.
|
|
2008-10-09
|
När jag hittade en hardtop på blocket med rätt färg och till rätt pris var inte valet särskilt svårt.
Ringde säljaren som bodde en bra bit hemifrån och sa att jag kunde hämta den.
Nu visade det sig att han skulle upp till mina trakter och jobba bara några dagar senare och kunde ta den med sig, hur mycket tur ska man ha :-)
Och tur var väl det....
Vi träffades på utsatt tid och plats men när jag tog bort skyddskåporna till hardtopfästena visade det sig att min bil inte var hardtop förbered. uäk.
Vi hade båda uppfattningen att alla svensksålda bilar var hardtop förberedda men så var tydligen inte fallet.
Som tur var skulle säljaren vara kvar några dagar, så med svansen mellan benen for jag till Dr. Perre som beställde hem det som behövdes till ett överkomligt pris.
Ringde säljaren igen och köpte hardtopen utan att kunna sätta den på bilen och han levererade den till ett säkert förvar, i morgon ska jag få detaljerna från doktorn.
Egentligen undrar jag varför jag köpt den då jag ställer undan bilen över vintern men på något vis känns det bra att ha en om jag skulle få för mig att bara ha en bil i framtiden och som sagt den hade ju redan rätt färg och det är inte alltid så lätt att få tag på.
Har mailat BMW och frågat om det här med svensksåld och hardtop förberedd men har ännu inte fått något svar.
|
|
2008-06-04
|
Här om veckan var bilen inne hos SBP och bilen fick som kontrollanten själv sa det "med beröm godkänt"
|
|
2008-05-16
|
Bilen hämtades som planerat ur en lada någonstans i dalarna, färden gick först till en vän i Falun för en fika som blev så lång att den övergick till middag.
Först vid åtta tiden började färden hemmåt.
Inget regn alltså inget tak, full värme, underbar musik
ur högtalarna och bara natthimmlen som tak.
Det mina vänner det är njutning det!!
Redan innan bilen ställdes undan kännde jag att något inte stog rätt till med inställningen av hjulvinklar.
Ett besök bokades således hos en viss Dr. Per så snart bilen kommit hem.
Under tiden bilen behandlades träffades jag på en välkänd profil från AP en mr. Ask.
Det blev ett minst sagt intressant möte där även en provkörning av Gas erbjöds.
Min kännsla av att något inte var rätt med hjulen vissade sig vara helt riktig.
Men nu står ratten "rakt" vid färd rakt fram och jag kan se fram emot att de dyra däcken inte kommer att slitas mer än vad som är normalt.
|
|
2008-04-14
|
Nu är allt fixat och bilen ska hämtas den 26 april
Jippiiiii.
|
|
2008-01-22
|
Längtan till våren och att få åka nercabbat igen är stor.
Tittade till bilen i sitt vinteride under julhelgen och allt såg ut att var i sin ordning, batteriet fulladdat och så.
Snurrade lite på hjulen och kollade om det kommit rost vid bromsbeläggen men det såg faktiskt riktigt bra ut.
Har undersökt föräkringen LF där jag har touringen och boendet försäkrat har gjort om i rabattsystemet så det blev för att var den bil det är riktigt överkommligt.
Det skillde mer än 3000:- till min favör mot när jag kollade i oktober inkl. nya skatten, Märkligt men synd att klaga.
|
|
2007-10-25
|
Så var det dax att ställa undan skönheten.
Ägnade hela tisdag eftermiddag till att tvätta caben och resten av bilen samt impregnera cabtyget med BMW orignal produkter så klart.
Passade även på att lägga ett lager vax på bilen.
På lördag ställs den undan i en lada någonstans i landet under ett fint täcke.
Tänkte ta mig tid att trycka isär bromsbeläggen så de inte ligger så nära skivorna så hoppas jag på att slippa skak i vår.
Skall även ställa den på låga bockar för att avlasta hjulen lite.
C-teck laddar är inköpt så slipper jag oroa mig för batteriet.
Skruvade dit den lilla sladden med kontakt på direkt på polerna så är det bara att jacka in när det är dax.
Så får jag åka touring i väntan på vårsolen.
|
|
2007-09-11
|
Fick tillbaka bilen i förra veckan med bytt kamaxelgivare så nu går den som den skall. MEN verkstadschefen i Linköping hade klassat Termostat och ABS komnunikationsfelet som orelevanta fel och att de därför inte skulle täckas av garantin så dessa fel kvarstår på bilen.
Skrev ett mail till säljaren i Linköping med en fråga varför det var på det viset men fick bara svaret att han skulle vidare befodra frågan till sin verstadschef och därifrån har det inte hörts ett ljud.
Tack till Bilcentralen som gjort vad de kunnat i detta fall.
Kampen fortsätter!
|
|
2007-08-17
|
Då inte alla nycklar fanns till bilen begärde jag att få komleterande nycklar vid köpet.
Jag har nu fått dem och på Bmw i segeltorp tog de bort de saknade nycklaran ur bilens system.
Samtidigt gjordes en koll av bilen i övrigt och det framkom en del obehagligheter.
Kamaxelgivaren gör avgas sidan var trasig, termostaten var stömlös samt att komunikationen till ABS inte fungerade som den skulle.
Det är ju så typiskt bilhandlare att inte åtgärdar dessa fel innan försäljning så att det i stället skall gå på garanti kontot och jag måste krångla med rekvisitioner mm.
Men det är ivarje fall skönt att jag inte behöver betala reparationerna nu men jag har egentlingen gjort det i form av ett högra pris då jag köper från märkeshandlare.
Man frågar sig vad som blir billigast i slutändan?
|
|
2007-08-02
|
Första tvätten på dagen två veckor efter köpet.
När man är så nära och synar bilen så finns ju en del små små skavanker att ta tag i.
Får se när andan faller på eller om det blir något proffs som får åta sig det.
Helt klart är i varje fall att jag skall beställa stänkskydd till den, så spar vi lite lack bakom hjulen.
Nu är den i varje fall ren och alla vet ju hur skönt det känns med ren bil eller hur!
|
|
2007-07-31
|
Vid tiotiden i går kväll kändes det att jag inte fått min dos av cab åkande då jag hjälpt min bror på hans jobb hela dagen (på min semester!).
Tog vägen fram och till baka till Riksten där det finns en del trevliga kurvor att testa väghållningen i.
Måste säga att det var en angenäm upplevelse. Känslan var bra men det är ändå en viss skilnad från den Renault Clio 16V -91 som jag tidigare hade men det var mer en gocart, nu är ju inte dessa bilar riktigt jämförbara men det är bara den jag har att referera till då det är närmare sju år sedan jag hade en E36 coupé.
Fick även tillfälle jag känna på hur det var att åka med vindskyddet uppe vilket tidigare inte haft tid att prova då hela familjen alltid varit med.
Vilken skilnad på vind drag i nacken, nu kan man ju åka hur långt som helst med taket nere och även i högre motorvägsfarter. Trevligt!
|
|
2007-07-29
|
Jag och min äldsta dotter tog som planerat tåget till Linköping torsdagen den 19/7 för att hämta bilen.
Stor besvilkelse på vädret som var regnit men det kan man ju tyvärr inte göra någonting åt. Tittade noggrant igenom bilen och upptäckte att vänster bakhjul var betydligt mer slitet än det andra, fick inget bra svar på varför men om jag fick problem skulle jag höra av mig. fälgarna var snyggt lagade och omlackade så det fanns inte en skråma på dem frågan var om något däck kunde vara skadat efter en kraftig kantstötning? ett par mycket små parkerings bucklor fanns men inget jag brydde mig så mycket om.
Vi satte oss tillrätta i bilen och började vår färd hemmåt men först behövdes lite bensin, svängde in på närmsta mack och hann knapt ur bilen förren en kille kom springande från en närliggande bilhandel.
Det visade sig vara den förre ägaren, lustigt, fick lite info om vad han gjort med bilen och lite historik...Kul.
Hemfärden gick bra och när vi nått Södertälje sken somlen så vi för första gången kunde cabba av.
Vilken känsla att sitta där under bar himmel.
Vid hemkomst packades resten av familjen in och vi cruisade runt lite på stan.
Att det var något som inte stämnde med det bakdäck som jag påpekade vid köpet fick jag ganska allvarligt erfara då det efter c:a 40 mil var lufttomt.
Jag hade packat in hela familjen samt packning och var på väg till sväföräldrarna på fredagkvällen.
Mitt emellan två mindre städer hördes ett obehgligt bekant ljud: ingen luft i däcket bak.
Efter att fått ur all packning och bytt till det lilla fåninga nödhjulet visade det sig att det bara var halvfullt med luft.
Tog mig hjälpligt till nästa stad där alla mackar var stängda men i en mataffär fick jag tag på en kille som jobbade på en mekanisk verkstad.
Han var snäll och åkte med dit och öppande samt satte på en kompressor så att vi kunde få i luft för att fortsätta.
Naturligt vis fick han betalt för sitt besvär.
Vad som orsakade punkteringen gick inte att se på plats. tyvärr upptäckte jag skadan försent så däcket blev tyvärr för skadat för att laga, vad som är mycket märkligt är att det är två oförklarliga skador på insidan av däcket ser nästan ut som skär skador, var de kommer ifrån och hur det kommit dit är en gåta, kantstötning?
På måndagen besökte vi en lokal däckhandlare i tron om att snabbt få ett nytt däck.
Men så lätt var det inte, det däckmönster som satt på bilen hade utgått ur Goodyears sortiment så det blev till att köpa två nya däck.
Nu kom nästa problem det finns inga 255/35-18 att få tag på.
Efter att ha ringt till 5 ellet var det 6 olika leverantörer fick han tag på 2st Cooper däck som passade.
De levererades dagen efter och sedan var det frid och fröjd igen med det.
Jag kontaktade säljaren av bilen dagen före däck leveransen och han lovade ta ta på sig kostnaden för däcken, tack för det!
|
|
2007-07-18
|
I morgon händer det!
Jag skall jag hämta min hittills mest efterlängtade bil.
En CAB.
Hittade för några veckor sedan denna 325ci -01 med bara 5000 mil på mätaren, och nu är det dax att hämta den.
Äntligen skall en dröm bli sann.
Hoppas jag kan sova i natt ;-)
|
Antal läsare till bloggen:
1416
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.