Mugge Till startsidan
38 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 8669
Senast inloggad: 2019-03-29 07:05
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 518i Touring -95 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2007-11-05 För bara några timmar sedan fick Touringen en ny ägare.

Under de 7 månader jag hade bilen i min ägo, hann jag med att avverka drygt 1000 problemfria mil.

Slutnotan för ägandet av min 518i Touring blev 27,02 kr /mil över en sträcka av 1005 körda mil.

I milkostnaden ingår:
================
Bränslekostnader: 10,56 kr/mil
Servicekostnader: 1,24 kr/mil
Fasta kostnader: 5,28 kr/mil
Övriga kostnader: 1,98 kr/mil
Värdeminskning: 7,96 kr/mil

Den nya ägaren finns vad jag förstår inte på AutoPower.se


[Tagen under en långtur med Touringen] ---> Bloggbild
 
  2007-11-01 Under de senaste veckorna har Touringen fått stå en hel del. Under denna period fick bilen påhälsning två gånger. Första gången slog de in den lilla rutan på höger bakdörr men lyckades aldrig ta sig in i bilen. Troligen blev de avbrutna av någon.

Andra gången bröt de sönder tanklocket och slangade lite bensin.
 
  2007-09-17 Sedan någon dag tillbaka hade bilen börjat varna för att det var dags för service och igår lyckades jag äntligen hitta tid till att utföra ett oljebyte. Inget direkt märkvärdigt, olja och filter byttes och SI-enheten nollställdes.

När bilen ändå var uppkopplad mot en diagnosdator passade jag även på att läsa av bilens felminne, men inte helt oväntat fanns det inga felkoder lagrade i minnet.


[Dags för Oljeservice] ---> Bloggbild
  2007-09-17 [Nyservad] ---> Bloggbild
 
  2007-08-27 En roadtrip tur och retur till Norrland hade sedan länge varit planerad, men inte kunnat bli av pga. olika praktiska orsaker. Men eftersom hösten, med allt vad det innebär, börjar närma sig med stormsteg, kändes det som att det var dags för en liten kompromiss. För att kunna få ihop schemat, fick Norrland ge vika för gränsen till Dalarna och en hel vecka fick bli en helg.

Jag hade sedan tidigare lovat att ställa upp med bil och 518i Touringen får ställa upp som landsvägskryssare, fastän det numera även står en 540i på parkeringen.

Bara att lasta i all packning och alla förväntansfulla medresenärer och bege sig iväg.


[Buffy tackar aldrig nej till en utflykt! ] ---> Bloggbild
  2007-08-27 [Fina vägar med lagom trafik] ---> Bloggbild
  2007-08-27 På en rastplats längs E4 fanns följande ekipage att beskåda. Det verkar som att ägaren har övergett bilen sedan ett försök till att byta däck misslyckats och därefter har vandalerna gjort sitt.

Man undrar vad föraren tänkte på när han/hon bestämde sig för att byta däck på en grusplan.


[Japanska bilar är pålitliga sägs det] ---> Bloggbild
  2007-08-27 [Det hinner bli kväll innan vi kommer fram] ---> Bloggbild
  2007-08-27 På vägen hem, inte långt från Hasso-land, stöter jag för första gången på en M3 E92.


[Den första M3 E92 jag ser IRL] ---> Bloggbild
  2007-08-27 På väg tillbaka lämnar jag av resekamraterna hemma hos sig och får fortsätta de sista 55 milen själv med Buffy, som nu verkar vara något mindre entusiastisk över att behöva åka bil.


[En trött Buffy] ---> Bloggbild
 
  2007-07-26 Det emblem som satt på motorhuven såg så trött och slitet ut att jag var tvungen att pensionera den.


[Före] ---> Bloggbild
  2007-07-26 [Efter] ---> Bloggbild
 
  2007-07-24 Jag märkte för någon dag sedan att det fanns vibrationer när jag bromsade med bilen, bromsarna verkade inte heller ta jämnt. När jag stannar och gör en okulär kontroll, noterar jag att fälgen höger fram är påtagligt varmare än övriga fälgar. Misstänker direkt att det är bromsen som ligger an, vilket gör att skivan hettas upp under körning vilket ger vibrationer samt nedsatt bromsverkan på just den bromsen.

Igår passade jag på att riva frambromsen för att göra rent, smörja okets glidytor och motionera kolven lite.


[Före] ---> Bloggbild
  2007-07-24 Jag hittar snabbt boven i dramat, oket glider inte riktigt som det ska och behöver göras rent. Jag demonterar oket, borstar rent alla anliggningsytor med stålborste och rostlösare och penslar på lite kopparpasta.

Beläggen är inte speciellt slitna (mer än 50% kvar) men hade inte legat helt rätt mot skivan, därav rostranden på skivan. Jag motionerar oket och tömmer ut lite bromsvätska ur luftningsnippeln.

Insexbultarna som oket glider på, får bada i T-röd under några minuter innan de torkas rent och smörjs in med bromscylinderfett (silikonfett). Sedan är det bara att montera tillbaka allt och kontrollera så att oket glider som det ska och sedan göra samma sak på andra sidan. Sagt och gjort!

Tar ut bilen för en provrunda. Bromsarna tar nu jämnt och fint utan att vibrera det minsta. Inte heller verkar fälgen bli varm under körning.


[Rengjord och motionerad] ---> Bloggbild
 
  2007-07-13 Det fanns en Panasonic CD spelare monterad i bilen redan när jag köpte bilen. Spelaren hade för övrigt suttit i bilen redan innan Janne köpte den, men mer om det senare.

Jag var aldrig helt nöjd med spelaren, även om den skötte sitt jobb bra. Det är främst två saker som stör mig med den. Det ena är utseendet som är enligt mig lite för futuristisk för att harmoniera med E34ans övriga interiör, den passar inte in helt enkelt, knapparna lyser inte ens rött! Det andra är att den har en stor display som lyser så starkt att det bländar(!) vid körning i mörker.


[CD spelaren som fanns monterad vid köp] ---> Bloggbild
  2007-07-13 Till en början var jag väldigt osäker på om huruvida jag skulle investera i en ny CD spelare eller inte, men till slut kunde jag inte hålla mig längre. Efter lite letande inhandlades en Sony CD spelare.


[Ny inköpt] ---> Bloggbild
  2007-07-13 I samband med demonteringen av den gamla stereon var det många frågetecken som besvarades. Jag hade tidigare noterat att jag hade ovanligt dålig mottagning på radion samt att fadern på stereon inte fungerade. Den person som hade monterat stereon hade alltså klippt ISO-kablarna och kopplat in stereon i bilen genom att skarva ihop kablarna med hjälp av sk. sockerbitar, och dessutom gjort ett uselt jobb av det hela. Bl.a. hade man missat att förse antennförstärkaren med ström och skarvat in fram och bak högtalarkablarna på stereons främre utgångar.

Efter en snabbtur till Biltema, hade man återställt så väl bil och stereo till ISO-standard. Passade även på att skriva ner ett litet kopplingsschema på det hela som kan vara bra att ha om man nu skulle bli tvungen att göra om det hela med en annan bil i framtiden.


[Återställd till ISO-standard] ---> Bloggbild
  2007-07-13 Nu när bilen var återställd till ISO standard, vara det bara att koppla in den nya stereon, vilket gick som på räls. När stereon väl satt på plats, skulle det visa sig att mina förväntningar gällande hur bra stereon skulle passa in i bilen hade överträffats.


[Nya stereon på plats] ---> Bloggbild
  2007-07-13 Det ser dessutom väldigt bra ut när interiörbelysningen slås på i mörker.


[Härligt med röd belysning] ---> Bloggbild
  2007-07-13 Spelaren visar skivans titel, här spelas skivan "E34 Nostalgi".


[Titel] ---> Bloggbild
  2007-07-13 Låttiteln visas när man byter spår. Jag är mycket nöjd ännu så länge. Även med ljudet :)


[Låttitel] ---> Bloggbild
 
  2007-06-29 I samband med köpet, fick jag veta att glasrutan på bagageluckan kunde öppna sig utan anledning. Till en början var det inte så farligt, på sträckan Göteborg - Öland öppnade rutan sig endast en gång. Men med tiden så blev det hela bara värre och värre, till slut hade problemet börjat bli väldigt irriterande, det räckte med små ojämnheter på vägbanan för att bakluckan skulle öppnas.

Jag skrev på forumet och bad om tips. Det dröjde inte länge innan folk började komma med bra tips och förslag. Bl.a. var det användaren SimonK som föreslog att "låsstiftet" behövde justeras med någon millimeter.

Själva justeringsarbetet visade sig vara väldigt enkelt, man drar loss skyddskåpan, använder en 13mm nyckel för att lossa kontramuttern. Sedan är att bara att vrida på stiftet tills den kommer ut några millimeter och sedan spänna kontramuttern och pilla tillbaka kåpan.

Det verkar som om problemet är löst! Jag har kört en del idag och luckan förblir stängd.


[Justering av låststift] ---> Bloggbild
 
  2007-06-24 Idag hade man för ovanlighetens skull lite tid över att slå ihjäl och eftersom det var sol och ca 20 garder ute så infann sig en stor lust att gå ut och börja pilla lite med bilen.

Även om jag hade lovat att inte förvandla den här bilen till ett putsobjekt så blev det inte bättre än att jag körde iväg och dammsög ur bilen grundligt. Därefter började jag med hjälp av lite Ajax och en gammal tandborste göra rent i alla skarvar och andra svåråtkomliga ställen, för att därefter ta alla plastytor så som ramen runt bilens främre säten, lister och dörrsidor.

När det var klart så var det dags att ta sig an bilens skinninredning. Till detta använder jag BMWs egna rengöringsskum och Meguiar´s läderlotion.


[Lädervård på tur] ---> Bloggbild
  2007-06-24 Proceduren var enkel, skaka, spraya, massera in och torka rent! Bara att göra det på allt som är skinnklätt så som säten, ratt, damasker och delar av dörrsidor.

När det var klart, så var det bara att börja massera in Meguiar´s läderlotion.


[Förarsäte under rengöring] ---> Bloggbild
  2007-06-24 Allt som allt tog det drygt 2 timmar att pilla rent interiören, men resultatet överträffade mina förväntningar. Jag passade även på att ta en drös med bilder på interiören som jag har laddat upp i galleriet.

Spana in slutresultatet (bild 8 - 17) ---> [LÄNK]


[Recondad interiör] ---> Bloggbild
 
  2007-06-13 Åkte förbi Biltema idag och köpte 2 styck av deras flata torkarblad som enligt forummedlemmarna skulle hålla bra kvalitet. Biltemas tabeller rekommenderade 22 tum stora torkarblad till E34 karossen. Väl framme i bilen jämför jag de nyinköpta torkarna mot de befintliga och inser att det saknas ca 5 cm på varje torkare. Går in till biltema och ber att få byta till 24 tum stora torkarblad som för övrigt kostar lika mycket. 24 tummarna är något större än de Bosch torkare som sitter på, men jag tror att det ska gå bra ändå. Jag börjar med att montera torkaren på passagerarsidan och noterar att torkaren har svårt att följa böjen längst ut på E34ans vindruta, men det är enbart när torkaren är i vilotillstånd och jag tror inte att det kommer att inverka på torkarens funktion.


[Torkarblad av flat modell] ---> Bloggbild
  2007-06-13 Att montera på torkarbladet på förarsidan var lite knepigare än väntat, p.g.a. den felvända kroken på torkararmen (se tidigare blogginlägg). Men det var inget som man inte snabbt luskade ut.
Man fick ta loss klippset från torkarbladet, montera på torkarbladet på torkararmen och dra ner torkarbladet längs torkararmen, sätta fast klippset på torkarbladet och sedan skjuta in torkarbladet i kroken.


[Steg 1.] ---> Bloggbild
  2007-06-13 [Steg 2.] ---> Bloggbild
  2007-06-13 [Steg 3.] ---> Bloggbild
  2007-06-13 [Steg 4.] ---> Bloggbild
  2007-06-13 De 24 tum stora torkarbladen torkar faktiskt rent en större yta än vad de bosch blad som satt på innan gjorde, detta utan att sticka upp utanför rutan under torkning. Strax efter att jag bytt torkarblad började det duggregna och man fick tillfälle till att testa torkarnas effektivitet och det fanns inget att anmärka på, de torkade rent utan att lämna några ränder efter sig. Vi får se hur länge de håller bara.

Priset för dessa torkarblad var 99 kr/st, vilket är väldigt billigt om man jämför med t.ex. Bosch, SWF med mera.


[Monterat och klart] ---> Bloggbild
  2007-06-13 På dagordningen stod även tömning av ett källarförråd tillhörande min gamla lägenhet, som tur är så har man en rymlig Touring som kan agera plaståsna.

Jag var smått osäker på om allt skulle få plats, men när jag hade lastat i allt så fanns det gott om plats kvar att lasta på.


["Fullastad Touring"] ---> Bloggbild
  2007-06-13 Efter att ha lämnat av lasten så kör jag åter till Biltema för att köpa ett bromsverktyg som jag behöver för att kunna byta justerstaget till handbromsen på brorsans 316i Compact. Jag parkerar som vanligt i P-rutan på parkeringen utanför Biltema (med nosen utåt) och går in och handlar.

När jag återvänder till bilen ser jag att någon haft vänligheten att köra i Touringens vänstra bakskärm. Givetvis besvärade man sig inte heller med att lämna en lapp i rutan. Det är skador på skärm, stötfångare samt stötfångarlist. Något försäkringsärende blir det inte heller då bilen inte är helförsäkrad, utan enbart är halvförsäkrad.

Lacken på Touringen är inte världens bästa, det finns gott om andra skavanker, även om ingen så omfattande som denna, så det känns inte lika hårt som det hade kunnat göra om samma skada hade hänt med en bil man är väldigt rädd om, som t.ex. 523an. Men det är fortfarande väldigt störande.


[En vänlig hälsning från en okänd Biltemakund] --->
Bloggbild
 
  2007-05-28 Sedan jag köpte bilen för snart 2 månader sedan har jag hunnit lägga ca 400 mil med bilen. Jag kan inte säga annat än att det är billigt ägande:

Förbrukning: 0,91 liter/mil

Bränslekostnad: 10,43 kr/mil
Servicekostnad: 0,63 kr/mil
Fasta kostnader: 5,64 kr/mil
Övriga kostnader: 3,16 kr/mil
Värdeminskning: 0 kr/mil
======================
Milkostnad: 19,86 kr/mil

Servicekostnaden är här i princip obefintlig vilket beror på att bilen köptes nyservad och inte heller behövt repareras, men eftersom jag servar bilen själv räknar jag med att den posten kommer att hålla sig på en låg nivå.

Till posten Fasta kostnader hör saker som skatt, försäkring, P-plats etc. Försäkringspremien betalas halvårsvis, vilket gör att 4 månaders outnyttjad premie redan är förbetald dvs redan är inräknad i kalkylen. Posten Fasta kostnader beräknas därför sjunka, tills det blir dags att betala fordonsskatten.

Till posten övriga kostnader hör saker som t.ex. tvättpoletter, medel för rengöring och vård av bilen osv. Posten övriga kostnader beräknas sjunka.

Posten värdeminskning beräknas enbart i samband med försäljning.
 
  2007-05-22 Det har gått över en månad sedan jag senast skrev något i bilbloggen. Det har inte funnits så mycket att rapportera om. Bilen fungerar bra, startar alltid och tar mig dit jag ska utan att bråka.

Det har visat sig att mina misstankar om att torkararmen skulle ha varit utbytt varit falska. Jag har tittat på många andra E34 bilar som har haft samma utformning på sina torkararmar. Har dock inte hunnit byta ut torkarbladen ännu.

Nu till helgen ska jag ut på en relativt lång resa med bilen, beräknar köra drygt 100 mil under helgen. Därför passade jag på att göra en snabb genomgång av bilen. Det enda som fanns att anmärka på var ett par trasiga glödlampor till interiörbelysningen. Något som var lätt fixat.


[Bild på fungerande interiörbelysning] ---> Bloggbild
  2007-05-22 Bloggbild
 
  2007-04-14 Idag slog mätaren över till 24 000 mil.

[240000 km] ---> Bloggbild
 
  2007-04-11 Ett låsbart tanklock är en billig investering som betalar sig snabbt. I takt med att bensinpriserna stiger ökar också antalet "slangade" bilar på parkeringen. Troligen är det små tonårspojkar som springer runt på natten och slangar bilarna och märker de att man har monterat ett låsbart tanklock går de snabbt vidare till nästa bil, även om tanklocket i sig inte är speciellt svår att forcera.

När jag ändå var inne och handlade bildelar så tänkte jag passa på att även köpa nya torkarblad till bilen. Väl framme vid bilen noterar jag något konstigt. Det sitter olika typer av torkararmar på bilens förar och passagerar sida.

Troligen är torkararmen på förarsidan bytt mot annan modell. Kroken som ska greppa om torkarbladet är felvänt, d.v.s. fästet måste vara av en sådan typ att torkarbladet hamnar vid sidan om armen och inte under armen som det är original.

När det är svårt att förklara hjälper bilder.


[Torkarblad på förarsidan] ---> Bloggbild
  2007-04-11 Om man tittar noga så ser man att kroken som greppar om bladet är felvänd.


[Torkararm på förarsidan] ---> Bloggbild
  2007-04-11 På passagerarsidan ser det dock rätt ut, kroken är rättvänd och torkarblad med normala BMW fästen går att montera.


[Torkarblad på passagerarsidan] ---> Bloggbild
 
  2007-04-09 Under hemresan börjar bilen varna för att det är dags att börja tanka. Så vi styr in mot första bästa bensinstation och tankar fullt. Under tiden som pumpen sköter sitt noterar jag att vi har hunnit avverka 839 km sedan vi tankade fullt i Göteborg. När pumpen slår i från och jag kontrollerat så att det inte går att få i mer bensin, visar pumpen att vi tankat 69.99 liter 95 oktanig bensin. Vilket ger ett snitt på hela 0.83 liter/mil.

Jag hade räknat med en förbrukning på ca 0.9 - 1 liter/mil med tanke på hur bilen belastats. Jag känner mig lite små imponerad, när jag räknar ut att bränslekostnaden hamnat på 9.47 kr per mil.


[På väg hem mot Göteborg] ---> Bloggbild
 
  2007-04-07 Vi hade hyrt en stuga på Öland över påsk och då passar det ju väldigt bra med en Touring bakdel. Vi packar bilen full, 4 vuxna, 1 liten hund och full packning. Innan vi begav oss iväg passade jag på att köra bort till Jet och fylla tanken för att beräkna hur mycket bilen hade förbrukat under hemfärden.

Under 35 körda mil med en olastad bil hade den förbrukat 28.48 liter, vilket ger en förbrukning på 0.81 liter/mil. Det skulle bli intressant att se hur förbrukningen skulle påverkas av att bilen lastades full.


[Behaglig förarmiljö] ---> Bloggbild
  2007-04-07 Jag hade trott att bilen skulle få problem med att släpa runt på all denna vikt. Inte minst med tanke på att den har en tjänstevikt på hela 1630 kg, till det kan man addera vikten av ytterligare 3 vuxna och en liten hund samt ett bagagerum fyllt till max, det är mycket vikt för en 115 hästars motor att släpa på. Men det gick ovanligt bra och det kändes aldrig ansträngande att köra bilen.

Vi hade dessutom tur med bra väder som höll i sig under hela påskhelgen.


[Kör över Ölandsbron] ---> Bloggbild
 
  2007-04-06 Igår morse var det tänkt att man skulle ha tagit tåget som gick från Göteborg C kl 10:42 och vara framme i Västerås C kl 14:25. Men så blev det inte riktigt. Ett X2000 tåg hade havererat och skulle bogseras tillbaka till Göteborg vilket försenade alla avgångar. 11:30 lämnar X2000 tåget med mig ombord Göteborg C i riktning mot Västerås (med byte i Katrineholm C). När vi närmar oss Katrineholm meddelas vi att ett X2000 tåg varit inblandad i någon form av olycka och vi uppmanas att sitta kvar och följa med ända till Stockholm. Efter 30 minuters väntan på Stockholm C sitter man åter på ett tåg och denna gång på väg mot Västerås. Kl 16:30, drygt 2 timmar senare än beräknat hoppar jag av i Västerås C där jag möts upp av Jan Söderman, bilens tidigare ägare och tillika denna sites grundare.


[Mellanlandning i Stockholm] ---> Bloggbild
  2007-04-06 Vi åker hem till Janne där det bl.a. bjuds på fika. Vi ordnar med ägarbytet och jag får en snabb visning av Jannes Alpina B3 som snart ska ställas på för att åka till Elmia. Dessvärre har förseningarna med tågen gjort så att man inte kan stanna och snacka så mycket längre utan måste bege sig mot Göteborg ganska snabbt för inte komma hem allt för sent.

Eftersom jag helt glömde bort att försäkra bilen medan jag fortfarande befann mig hemma hos Janne, så fick jag stanna på en mack och ringa min far som via Internet kunde ordna en trafikförsäkring till mig. Tydligen kunde företaget inte erbjuda hel- eller halvförsäkring efter kontorstid, så man får vänta tills de öppnar igen på Tisdag efter påskhelgen. Jag passar även på att tanka fullt, för att kunna se hur mycket bilen slurpar i sig innan man kommer fram till Göteborg.

Väl ute på motorvägen får jag möjlighet att känna lite på bilens resurser och det visar sig att bilen tuffar på rätt bra och den 115 hästars motorn har inga problem med att släpa med sig den drygt 1600 kg tunga karossen. Slår man dessutom på farthållaren i 120 km/h så glömmer man lätt bort att man bara har en liten rak 4:a under huven.


[3000 rpm vid 110 km/h på 5:e växeln] ---> Bloggbild
  2007-04-06 Inte heller känner man av att det är en Touring man kör. Jag kan inte säga att jag tycker att ljudnivån i kupén är märkbart högre i denna Touring jämfört med de tidigare E34 sedaner jag ägt. Så det är lite ovant att se 3 nackstöd och lastnät varje gång man tittar i backspegeln. 35 mil och ca 5 timmar senare var man hemma i Göteborg igen.


[Ovant med Touring-vy i backspegeln] ---> Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 15667 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2019  AutoPower.se