Mugge Till startsidan
44 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 8669
Senast inloggad: 2025-02-04 15:37
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 750iAL -91 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2007-01-14 Bloggbild
  2007-01-14 Bloggbild
 
  2007-01-01 Tog en titt på bilen idag och kunde konstatera att pumpen inte skurit utan att den pumpar runt kylarvätskan trots att det läcker/droppar från den.

Fyllde på med kylarvätska och provade att köra varm motorn, vilket gick bra. Det droppade ytterst lite från pumpen och eftersom kylaren snabbt blev varm efter att termostaten hade öppnat så vågade jag mig på att köra hem bilen igen.

Hemfärden gick bra, tempmätaren passerade aldrig mittensträcket. Så nu kan man i alla fall låta eventuella spekulanter provköra bilen kortare sträckor.

Länk till annonsen ---> [LÄNK]
 
  2006-12-26 Nu är bilen till salu och kan hittas på Powerbörsen ---> [LÄNK]
 
  2006-12-21 Idag skar vattenpumpen, det började rinna ut kylarvätska från pumpens nedre del, motortempen överskred aldrig det normala eftersom felet upptäcktes direkt. Men j*kligt störande att behöva ställa bilen och åka buss för att komma fram.

Funderar verkligen på att sälja bilen billigt som den står och köpa en något mera ekonomiskt. Någon som är sugen?

Får ringa runt lite och se om jag hittar någon vattenpump.
 
  2006-12-20 Igår fick man sig ett litet smakprov på vintern. Fick för första gången skrapa rutan igår morse. Men idag är det varmt och soligt igen, blir nog ingen vit jul i år :-(

[Frusen 750] --->
Bloggbild
 
  2006-12-13 Man ska vara försiktig med vad man önskar sig. Tidigare skrev jag i bloggen att det inte finns så mycket att skriva om när det gäller 750in, [LÄNK] . Nu blev det svar på tal :-/

Jag svängde inom Selma Lagerlöfs Torg idag för att göra ett kort besök på Apoteket. När jag kommer ut noterar jag att en granitsilver E34 med V8 front står parkerad mitt emot 750in. Första tanken, oj vad liten E34 känns nu när man har vant sig vid E32. Kort därefter noterar jag att E34an saknar framskylt, tänker inte mer på det utan kör vidare. När jag väl parkerat och är på väg bort från bilen, noterar jag att även min bil saknar framskylt.

Tar mig en närmare titt och inser att jag även bakskylten är delvis demonterad. Jag måste ha avbrutit busarna när de höll på. Monterar tillbaka bakskylten och springer upp och ringer Polisen.

Polisen tar upp en anmälan via telefon och jag får veta att jag numera har körförbud på bilen. Härligt! Därefter får jag höra att jag måste ta mig ner till polisstationen i Mölndal för att hämta tillfälliga skyltar.

Men men... Mölndal står ju under vatten!!!

[Stulen framskylt] ---> Bloggbild
  2006-12-13 Fick lägga halva dagen till att åka och införskaffa en tillfällig skylt. Tack vare snabb handläggning på polisstationen så förlorade man enbart 3 timmar, och då räknar jag tiden från att jag upptäckte att skylten saknades tills dess att jag hade fått tillfällig skylt. Man hjälpte även till med att beställa ny skylt.

Kostnad 120 kr, 60 kr för den tillfälliga skylten + 60 kr för en ny riktig regskylt.

[Tillfällig skylt] ---> Bloggbild
 
  2006-12-12 Det hinner gå ungefär 2 veckor mellan bloggnoteringarna, vilket är lite trist kan man tycka. Eftersom jag länge velat ha en E32 och dessutom aldrig tidigare provat V12 så hade jag trott att jag skulle ha mer att skriva här. Men bilen sköter sig väldigt bra, den krånglar inte som tur är, utan tar mig dit jag ska och är lika komfortabel och angenäm att köra som man kan vänta sig av en 750iAL.

Ska man ändå hitta något att anmärka på så får det väl bli att färddatorn ibland utan förvarning bestämmer sig för att varna för att det 30 minusgrader ute. Problemet beror på korrision i kontaktytorna till givaren som sitter på kofångarens insida. Det åtgärdas enkelt genom att man tar loss givaren och gör rent och sprayer kontaktytorna med lite kontaktspray. Inget som är avancerat eller tidskrävande. Men vädret lockar inte direkt till gå ut och meka. Så där har vi något att lägga på vår att göra lista.

Jag har idag, bortsett från när jag körde hem bilen från den förra ägaren i Helsingborg, aldrig tagit ut den på någon längre tur. Utan det har bara varit mer eller mindre korta sträckor inom Göteborg. Är väldigt sugen på att ta en längre Roadtrip någonstans.
 
  2006-12-05 Jag lyckades genom att ha igång belysningen för länge, ladda ur batteriet. Stora batterier tar lång tid att ladda upp, vilket resulterade i en helg utan bil. Fast nu i efterhand är det skönt att veta att batteriet är fulladdad och syrehalten kontrollerad.

En sak är dock säker, har man elektriskt manövrerbara baksäten i sin bil, så monterar man inte av sittdynan (för att komma åt batteriet) om man inte absolut måste. Tog mig över 30 minuter att få allt att sitta som det skulle. Pilligt värre!

[Batteriet på laddning] ---> Bloggbild
  2006-12-05 Jag ville ha en snabb, kraftfull och komfortabel bruksbil och jag hade ännu inte provat V12 vilket resulterade i att jag köpte den här 750in. Tanken är att den skulle bruksköras och inte så mycket mer, vilket innebär att bilen får den vård och service den behöver utan att på något sätt behandla den som en entusiast bil. Men det betyder inte att man inte kan smycka ut den lite för det. Här om dagen passade jag på att montera på den Autopower skylthållare jag hade beställt.

[Skylthållare monterad] ---> Bloggbild
 
  2006-11-23 Färddatorn visade att man kunde köra ytterligare 53 km med kvarvarande soppa i tanken när jag bestämde mig för att styra nosen mot närmaste JET station. Väl framme får pumpen jobba hårt för mätta 750ins stora törst. 92.99 liter 95 oktanig bensin gick i den 102 liter stora tanken innan pumpen slog i från.

Efter att ha konsulterat min excel-fil där jag skriver ner alla bilrelaterade utgifter, ser jag att förbrukningen ligger betydligt lägre än väntat. Jag hade räknat med att bilen skulle dra minst 1.8 liter per mil men bilen var alltså betydligt snålare i realiteten.

Resultat över de 2 senaste tankningarna:
* 23 okt 2006 - 28 mil - 35.25 liter = 1.26 liter/mil
* 23 nov 2006 - 129.5 mil - 207.05 liter = 1.60 liter/mil
=======================================
Summa: 242.3 liter / 157.5 mil = 1.54 liter/mil

Lite driftkostnader:
Bränsle: 16 kr/mil
Service: 1.33 kr/mil
Övrigt: 15.58 kr/mil (skatt, försäkring etc)
===============
Totalt: 32,91 kr/mil

Med andra ord, det är inte så himla dyrt att köra 750 som folk tror, visst kostar det lite mer än genomsnittet, men man får en hel del extra för merkostnaden! Bloggbild
 
  2006-11-06 Fick en ny digitalkamera igår, vilket resulterade i en fotosession av 750in. Dessvärre fanns det inte riktigt tid till att fixa i ordning bilen inför fotograferingen, utan en vintersmutsig bil fick agera fotomodell.

Blir till att fixa lite bättre bilder så fort jag hunnit ge bilen en rekonditionerings-omgång.
 
  2006-11-04 Härom dagen pratade jag med min granne som har sin P-plats intill mig. Hon berättade att hon hade köpt ett nytt batteri och att stått på sin p-plats och bytt det. Nästa morgon när hon skulle till jobbet så hade någon brutit sig in i bilen och stulit batteriet. Så nu hade hon köpt ett nytt batteri och låtit svetsa fast skenan som håller batteriet på plats.

Så nu har man utökat sitt stöldskydd med en kraftig rattkrycka.

[Rattkrycka] ---> Bloggbild
  2006-11-04 Då består stölskyddet utav:

* Rattlås
* Eftermonterad startspärr
* Larm som även aktiverar deadlock
* CODE funktionen i OBC
* Dubbla låsbultar till fälgarna
* Låsbart tanklock

Allt för att bibehålla stuket ---> Bloggbild
 
  2006-11-03 Idag hade bilen träffpremiär, "sommarens" sista Götaplatsträff som idag hölls utanför Burger King vid Eriksberg.

[Utanför BK Eriksberg] ---> Bloggbild
 
  2006-11-02 Mamma köpte en omgång nya dubbdäck till sin Mercedes 190E i förrgår. Det visade sig att bilen hade slitet lite snett på insidan på de gamla däcken, så jag lånade hem hennes bil för att låta göra en framvagnsinställning på den.

På morgonen när jag skulle åka iväg med bilen, så ser jag att någon hade haft vänligheten att bryta upp tanklocket och slanga ur all bensin. Eftersom detta hände på min P-plats, där 750in normalt sett står, blir man ju lite orolig. Har man dessutom en bensintank som rymmer mer än 100 liter så blir ju lätt lite paranoid och inhandlar snabbt ett låsbart tanklock till bilen.

[Tanklock med lås] ---> Bloggbild
 
  2006-10-29 Jag hade Pioneer stereo liggandes hemma, så jag passade på att montera in den i bilen när jag ändå hade en liten stund över. Det är visserligen inte CD stereo, men den får duga tills jag har införskaffat en lämplig CD spelare. Lyssnar ändå mest på radio.

Det stora ljudpaketet låter klart bättre än E34/E32ans standardsystem som för övrigt inte heller är fy skam.
 
  2006-10-21 Då var det dags att uppgradera till en ny bil. Det blev ett exemplar av BMWs flaggskepp från 1991, en 750iAL. Bilen som är i bruksskick köptes av en god vän, vilket känns bra. Då vet man vad som har gjorts och inte gjorts med bilen.

I samband med köpet byttes kylarvätska och stödlagret i kardanen. De flesta bussningar i framvagnen är bytta och även spjällmotorerna är genomgångna samt i ordning gjorda av föregående ägare. Bilen saknar EDC dämpare vilket gör det lättare att sova om nätterna. Vita blinkers runt om samt 16" alufälgar med Gislaved NordFrost däck med god mönsterdjup ingick i affären. Däremot saknas sommardäck, men det ska vi ordna till sommaren.

Jag har ännu inte hunnit ta och fotografera bilen så fler bilder kommer snart.

Bilen imponerade med att enbart förbruka 35 liter bensin under 30 mils körning, vilket inkluderar en resa från Höganäs till Göteborg och några mils körning i centrala Göteborg, vilket ger ett snitt på 1.25 liter per mil.



Antal läsare till bloggen: 6252 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se