Mugge Till startsidan
44 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 8669
Senast inloggad: 2025-02-04 15:37
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 320iA -89 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2006-07-29 Bilen såldes idag till entusiast med egen verkstad som skulle återställa bilen till bra bruksskick.
 
  2006-07-27 Alla 3 motronic reläerna är nu bytta och bilen har startat utan problem de gånger jag har kört den. Men idag när en spekulant hade kommit för att titta på den så gick bilen igång och direkt efter så dog bilen. Efter det så har den inte velat starta mer.

Efter lite felsökning har jag börjat misstänka soppa pumpen.

[Felsöker soppapumpen] ---> Bloggbild
 
  2006-07-19 Efter en del lirkande med motronic reläerna lyckades jag få igång motorn. Jag passade på att köra en första runda med bilen som imponerade med sexans mjuka gång och karraktär.

Jag kunde inte höra något tickande från motorn, något som annars är mycket vanligt för modellen. Den förra ägaren berättade visserligen att toppen hade renoverats år 2002, men eftersom det inte fanns några papper på renoveringen avfärdade jag det hela som säljsnack. Jag kunde även konstatera att fläktkopplingen fungerar som den ska.

Enligt pappret ska en 320iA vara en hundradel långsammare till 100 än vad min 518i med manuellväxellåda är. Bakom ratten är dock upplevelsen helt annorlunda och 320in känns betydligt snabbare än vad den är och de som säger att automatlåda inte passar E30 borde ta sig en provtur!

[Bild på interiören] ---> Bloggbild
 
  2006-07-18 Tittade lite snabbt på motorn och kunde konstatera att motorn varken får soppa eller gnista. Mina misstankar riktas därför mot de berömda motronic reläerna.

Ska försöka kontrollera om något av dem felar och därmed orsakar motorns startproblem.

[Bild på de misstänkta reläerna] ---> Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 897 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se