Dawwe Till startsidan
48 år. Bosatt i - Övrigt utomlands ID: 3950
Senast inloggad:
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ M5 -94 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2009-05-04 Bilen står på verkstad nu för en "mindre" renovering...Körde bilen till verkstaden i helgen, o på vägen dit så mötte jag en polisbil som kom åkandes i motsatt riktning. Eftersom bilen inte är/var tvättat på ca 2 år så låg/ligger det ett tjockt lager damm på den...Naturligtvis vände polisbilen eftersom de undrade "vad i h-lv-te va de där???"*haha*...
 
  2009-04-30 Bilen besiktigades igår, o det gick "bra", dvs den gick igenom ua (nåja, nästan...Egentligen var ena dimljuset lite för högt ställt men jag fick "tillfälle" att dra loss kontakten...). Avgasvärdena var helt OK, o det utan att köra som en "biltjuv", körde bara som vanligt men på varv kring 3500rpm...Nästa vecka kommer määäääängder med nya delar monteras, man kan säga att operation "EDC-chassie -09 inkl extra allt" kommer att genomföras..,Kostnaden är mer än saftig...Men men, bilen har redan spårat ur så varför inte fortsätta på samma linje...Har även varit i kontakt med Mobimech för lite "moddning" av diffen (med tanke på kommande trimning av motorn) o det jag begärde var fullt möjligt...Får se om jag väljer denna "modning" eller om jag slår till på komplett RF-avgas inkl racekattar...Den som lever får se....
 
  2008-12-25 Då var det dags för ett litet inlägg igen, jag är ingen frekvent bloggare men bättre lite än inget:-). Det har "hänt" lite sen sist, har bla införskaffat helt nya EDC dämpare inkl "samtliga tillbehör" runt om. Har även monterat ihop fjäderbenen, ser bra ut:-)! Just nu så går funderingarna till själva monteringen av alla delar jag har (fjäderben,kardan,framvagn osv), skall jag göra detta själv eller lämna iväg, finns för o nackdelar med båda...Har även tagit en noggrannare koll på de gamla fjäderbenen o de ser oförskämt fräscha ut, är det bytta tidigare månne? Helt torra (3 st, ena bakdämparen fuktar något) o utan nämnvärd rost, normalt så brukar ju 14 år gamla fjäderben se betydligt rostigare ut...Nåja de gamla fungerar som de skall iaf o skall säljas när de nya väl är på plats. Jag har även satt upp några enkla mål för kommande år...Det första är att montera alla nya delar, vilket jag planerar göra runt april/maj när vädret blivit bättre...Det andra målet är att använda bilen i år, att hitta tid att köra...Som det sett ut de senast 2-3 åren har varenda helg varit vigd åt vindsurfingen, varje fredag kväll har "tåget" gått till skåne eller annan lämplig ort, i jakten på vind. Min "bruxis" (Passat Kombi -95) har fått bekänna färg, den rullar i snitt 600 mil/mån när det är "surfsäsong", dvs april-oktrober...Jag vet inte om det kommer bli nån ändring på detta men en tanke som slagit mig är att kanske lämna kvar bruxisen med alla surfgrejer nere i skånë (är bördig därifrån), ta buss/tåg hem o sedan ta M5:an ner kommande helg... Bloggbild
 
  2008-10-08 Lite drygt 2 år sen sist...Bilen är kvar o skicket blir bättre o bättre även om jag inte ägnat bilen några större tankar de senaste 2 åren men nu är det dags igen...Har vindsurfat en hel del sen sista inlägget, även skaffat GPS för o kunna se hur fort jag "kör", 34 knop som mest hittills med seglet som man kan se i föregående blogg inlägg...Iofs har jag haft en himla otur med det seglet, har kanske kört med det max 8 gånger o nu för en vecka sedan behaga det att "spricka" i luffen...Förvisso är det enorma krafter när man "sträcker upp seglet" men det skall hålla längre än så. Har tagit kontrakt med tillverkaren o hoppas på "goodwill", ett nytt segel kostar minst 6000. Bifogar en bild på skadan. Går för övrigt i "väntans tider", nya EDC-dämpare bak inkl fjädrar är beställda, tillika en ny komplett kardan (vet inte om det är nåt fel på den gamla men jag tycker mig känna små-små vibbar i "baken", kan kanske bero på att jag har en sliten del i framvagnen..). Tanken är att dessa delar samt en komplett ny framvagn o en hel del annat skall monteras snart, de främre EDC-dämparna/fjädrarna får vänta lite, som tur är funkar alla 4 dämpare som de skall men de borde ha sett sina bästa dagar tycker man.... Bloggbild
 
  2006-09-29 Det var länge sen man skrev något eller ens var här på AP, närmare bestämt sen början av juli...
Har varit nere i europa på en 800-mila trip med M5:an, allt gick planenligt, inga som helst bekymmer.Bilen gick som den skulle hela tiden, lite "spännande" var det när det blev en lååång "stau" på autobahn utanför Berlin i 37 graders värme (åkte hem runt den 18 juli mitt i värsta värmen), vattentempen steg något, passerade mittenläget med några mm, typ halvvägs mot det första vita strecket efter mittenläget, oljetempen steg den oxå till ca 103grader (detta efter ca 20min tomgång i värmen), AC:n (som för övrigt provtrycktes under semestern då jag tyckte den kylde dåligt i 35 graders hetta, men det visade sig att allt var som det skulle, det kyler helt enkelt inte bättre än så när det är så varmt ut, dessutom blir det ju bra varmt i motorutrymmet på M5:an....) tryckte in ungefär 20gradig luft i kupen vid detta tillfälle så även den fick slita hårt...Några direkta toppfartstester gjorde jag inte utan nöjde mig med några "race" upp till ca 230-240, bla mot en idiotisk förare av en Audi A6 eller va de heter (nyaste modellen med 3.2 motor om jag ej minns fel). Det hela började med att han körde ca 1m bakom mig i 140, han ville tydligen om för han helljusblinka osv, då flög "fan" i mig o ja växla ner till 4:an o gasa på....Han började sakta men säkert försvinna i backspegeln, runt 230 tyckte jag att det räckte för mig (tillåten hastighet 130), så ja började bromsa in för det var bilar framför som körde bertydligt långsammare. Då kommer den där Audi-föraren i över 200 o kör i full fart över alla filer o bränner ut på vägrenen o kör om, var själv på väg o släppa förbi idioten så det kunde slutat riktigt illa om jag inte haft koll på honom.På det hela taget blev resan lyckad om man bortser från bränsleförbruningen som trots lugn körning hamnade på ca 1.1 (låg allt som oftast runt 130-140 med några enstaka urgasningar emellanåt). Får tillskriva den den något höga förbrukningen (i mina ögon iaf) 19" fälgarna...Det där irriterande klonket från framvagnen är dock tillbaka o högre än nånsin*haha*, antar att de fantastiskt gropiga vägarna i östra europa har en hel del med detta att göra (bytte tidigare i "gnirkstagen" o då blev det tyst men nu är det något annat som klunkar). Eftersom jag hatar att göra saker o ting halvdant kommer samtliga bärarmar,leder mm bytas på båda sidor i framvagnen längre fram, förmodligen även i bakvagnen.
För övrigt så ligger min BMW på "is" sen ca 2mån, har på nytt återupptagit windsurfingen på allvar o då hinns inte BMW:n med så den står bara, har inte ens haft tid/lust/intresse att göra den vinterfin, men det intresse kommer nog när det blir för kallt o windsurfa...

PS: Inte jag på bilden men jag har iaf ett likadant segel:-) Bloggbild
 
  2006-05-24 Då funkade yttertemperaturmätaren igen, det var givaren som knasat...Hittade även ett ställe där kablarna var skarvade mindre snyggt (i närheten av själva givaren), gjorde om skarvningen snyggt o prydligt:-)
 
  2006-05-14 Jag överlevde surfingen o det iskalla vattnet, kan inte ha varit mycket mer än 8 grader i vattnet...Det enda jag frös om vad händerna, o det rejält:-(. Nåja det blir varmare snart:-).
Ikväll gjorde jag "rycket" o monterade de nya krängningshämmarstagen samt bussningarna till dessa. Bak hade reservdelskillen på BMW klantat sig då jag fått bussningar till 18mm krängningshämmaren, har 19mm på min bil, så jag hoppas de står sitt kast:-). Va lite bökit o lirka dit stagen där bak, men med lite hjullagerfett o ren styrka så lyckades jag "pressa" på stagen på krängningshämmaren. Fram gick allt mycket lätt, alla bultar var lätta att lossa nästan som om de blev ditsatta nyligen. Försökte efteråt att "locka" fram de där "gnirk" ljudet jag hört ibland men det gick inte:-). Så förmodligen var det ett/flera stag som gnirkade ibland...men inte nu längre:-).
 
  2006-05-12 Då har jag hämtat alla delar till krängningshämmarstagen bak/fram...Ska försöka montera i helgen men det ser lite mörkt ut för förhoppningsvis blir det surfpremiär imorgon, Torö väntar:-)
 
  2006-05-09 Var o hämtade de nya "pendelstagen" samt monteringsdetaljerna hos BMW idag, dessvärre var den ena krängningshämmarbussningen restad så har jag otur så blir det inget byte av delarna i helgen...Passade även på att beställa nya "pendelstag" samt krängningshämmarbussningar bak oxå, lika bra när man ändå är igång så att säga:-)
 
  2006-05-03 Då har bilen fått lite "service"....igen:-). Denna gång blev det byte av oljetrågspackningen, nya motorfästen samt nya växellådsfästen. Fylldes även på med ny "färsk" olja, Castrol RS 10W60 o självklart nytt filter. Var kanske lite onödigt att byta oljan egentligen då den byttes i höstas o hade ej gått mer än 100mil, men det kändes snålt att återanvända, tur att man har "billig" Castrol RS från Mapodo:-), annars hade de varit snudd på kapitalförstöring att slänga den "fina" Castrol oljan som gått knappt 100mil...
Ska hålla kolla framöver på trågpackningen så den är helt tät, men jag är rätt säker på att Bil & Motorteknik gjort ett bra jobb, som vanligt då:-)
Nästa projekt blir nya "krängningshämmarstag" samt nya bussningar till krängnigshämmaren då ja tycker mig höra lite oljud därifrån nån gång ibland. Förmodligen beställer jaf delarna imorgon o med lite tur genomförs bytet den närmsta veckan.
 
  2006-03-23 Då får man väl anse att luftningen är klar. Gick betydligt smidigare än befarat! Det enda som strula lite var att få slangarna till kylaren att hålla helt tätt där de ansluter till kylaren, men nu e de täta för jag såg då inget droppande på det torra golvet (trixet är att dra åt slangklämmorna precis lagom, dvs börja löst o dra sedan åt tills det är tätt, när bilen är driftsvarm vill säg), skall dock hålla koll på dessa slangar ett tag fram över för säkerhets skull!
Kommer kontrollera kylvätskenivån imorgon o toppa upp till "cold" om det behövs.
Nästa grej att ordna blir "waschwasserplinget", är en slang som läcker i stötfångaren...
Har även bokat tid hos Bil&Motorteknik för byte av oljetrågspackning,motorfästen samt växellådsfästen. Skall även be de kolla oljepumpsbultarna o kedjans spänning. Förhoppningsvis tar de ner tråget vid packningsbytet så de kan rengöra invändigt, skall höra om detta snarast. Om de inte gör det får jag höra efter hur mycket extra det kostar, lika bra o göra allt ordentligt
 
  2006-03-19 Då var operation "säkerställa kylsystemets funktion" nästan helt genomförd. Bilen uppstartad o varmkörd med de nya grejerna, helt odramatiskt. Hittade till slut 3 ställen man kan lufta på, fyllde på vatten från "alla håll o kanter" tills de kom kylvätska ur hålen, därefter toppa jag upp expansionskärlet. Fick värme med en gång i kupen o alla slangar blev varma. Är dock inte helt nöjd än utan det skall varmköras mer o luftas lite till (har ju inte behövt lufta alls, kanske tacka vare att jag fyll på via luftningshålen me lite "special" slangar:-)...). Nåväl det är lite för tidigt att säga om allt är 100% som det skal vara...Men det ser lovande ut!
 
  2006-03-15 Då så har man kommit halvvägs med operation "säkerställa kylsystemets funktion":-)

Har nu monterat den nya pumpen samt den nya termostaten, det som är kvar är att sätta i den nya kylaren samt fylla kylsystemet o lufta. Men innan dess skall oljekylaren rengöras:-). Bifogar lite bilder på de gamla delarna o en bild på den nya fina kylaren:-) Bloggbild
  2006-03-15 Känns bra att veta att kondesorn är bytt 2002 av föregående ägare (fick dock inget kvitto på detta men eftersom det på satt en datumlapp med 2001/07 på kondesorn så...För övrigt skall även AC-pumpen vart bytt till en ny 2003, inget jag betvivlar heller då det sitter en tydlig lapp på svenska på pumpen som säger "Fylld med PAO olja"...Känns bra att veta att mycket är nybytt... Bloggbild
  2006-03-15 Finn ett fel:-) Bloggbild
  2006-03-15 Den gamla men felfria pumpen...delarna är för övrigt till salu Bloggbild
  2006-03-15 Bloggbild
  2006-03-15 Den gamla kylarens sida som satt mot fronten till....lite smutsig men mycket fin ändå...Bytet av kylaren var egentligen overkill men men... Bloggbild
  2006-03-15 Inte så stor skillnad på den gamla kylarens "motorsida" kontra den nya faktiskt... Bloggbild
 
  2006-02-17 Så...då har man fått de nya original M-speglarna med minnesfunktion samt värmeglas (inte för att plånboken nånsin varit tjock men nu e den klart "slimmad"*haha*)..Ska bli skönt att äntligen kunna ställa in speglarna "som vanligt":-). Skall försöka få de lackade närmsta månaden, ni som har "lackerar-vänner" vet säkert hur ja menar:-)...
Ringde BMW o frågade vad en ny kylare kostar till bilen, de tar bara 6100:-)!! Man kanske borde ta 5 på en gång:-)!! Kommer lägga in en beställning på EN kylare längre fram i vår.
 
  2006-02-14 Premiär inlägget blir (ett) kort...:-) Bloggbild
  2006-02-14 Då är förmodligen de helt nya minnes M-speglarna på ingående, förhoppningsvis...Lite drygt 6000kr fattigare.
Hoppas bara jag får de för nu så här i efterhand så känns det lite ovisst...Killen tog mina original M-speglar i byte (vid ett personligt möte) o skall enligt uppgift lägga en beställning på speglar passande min bil idag. Han jobbar på BMW o har en mail-adress dit oxå, men det var ändå oförsiktigt att ge speglarna till honom i god tro..Nåväl...I värsta fall har ja torskat speglarna, har dock hans kontaktuppgifter...
Jag vill gärna tro att folk är lika ärliga som jag själv, för det heter ju att man bedömmer andra efter hur man är själv...
Har själv sålt en del saker på POWER-börsen o alltid fått betalt i förskott så nu förstår jag hur ovisst det måste kännas att göra så, för även om jag inte luras så kan ju inte den andra veta det...
Men det går nog vägen, han såg ärlig ut iaf :-)
Så fort jag har speglarna i min hand bär det av till BMW igen för att beställa en ny kylare, lika bra o byta den med. För även om den gamla är i mycket bra skick så är den just....gammal. Den läcker inte o ser fräsch o fin ut men eftersom det med största sannolikhet blir en lång europa-resa i sommar så tänker jag gardera mig så mycket det bara går...
Fortsättning lär följa....



Antal läsare till bloggen: 3329 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2020  AutoPower.se