Mugge Till startsidan
44 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 8669
Senast inloggad: 2025-02-04 15:37
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 318i -88 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2006-03-23 Idag såldes bilen till ett företag i Möndal.

Bilen som både fick agera vinterbil och arbetshäst, avverkade under knappa 3 månader i min ägo dryga 300 stundtals mycket hårda mil utan att protestera.
 
  2006-03-01 Idag var det dag att flytta. E30in agerade arbetshäst. Bloggbild
 
  2006-02-27 Idag fick det bli en obokad efterkontroll hos bilprovningen. Jag hade låtit svetsa igen avgasläckaget och bilen blev godkänd.

Dessvärre hade motorn hunnit svalna ordentligt under tiden jag stod i kön, men avgasmätning med kall motor gav ett CO värde på 1.0, betydligt lägre än gränsvärdet 3.5.


[Bes protokollet] ---> Bloggbild
 
  2006-01-25 Idag hade jag tid hos bilprovningen. Eftersom jag själv hade bytt spindelleden och ställt in bilens avgasvärden så var har helt säker på att bilen skulle gå igenom efterkontrollen utan problem.

Dessvärre hade jag fel, det visade sig att avgassystemet inte håller helt tätt trots en del svetsarbete. Spindelleden var dock godkänd. Blir till att svetsa om avgasystemet.


[Bes protokollet] ---> Bloggbild
 
  2006-01-10 Då var det dags att mäta bilens avgasvärden och det gäller att motorn är genomvarm om man ska få så låga värden som möjligt. Så jag kör varm motorn ordentligt och passar på att göra ett par rappa spurter till 100 km/h precis innan jag kör in bilen i hallen för mätning.

100 hästar känns helt annorlunda i en E30 jämfört med en E28, det var roligt gasa på lite. Kopplar på mätutrustningen och då tar det roliga slut. CO värde på 5%, max-gränsen är 3.5%, vid senaste godkända besiktningen hade man mätt upp 2.2%.

Nu är det så att tomgången ligger rätt högt och jag bestämmer mig för att sänka tomgången till rätt nivå för att se om jag kan få finare värden, efter att ha pillat lite på insprutets justerskruv, har jag lyckats få ner CO värdet till 1.7 % men nu går motorn inte helt jämnt.

På luftmängdsmätaren finns en justerskruv och efter lite justering får jag tillbaka den gamla lena tomgången och som ett stort plus har CO värdet nu lagt sig på 0.6 %. Perfekta värden!

Efter att ha kört hem, pallar jag upp bilens framvagn på pallbockar för att se om det ligger någon sanning i allt som har sagt om besvärliga spindelledsbyten på E30. Att lossa på spindelleden var inga problem men att få loss den från länkarmen var omöjligt, blev till att plocka loss hela länkarmen och ta med den till en verkstad med press och låta de pressa i den nya spindelleden. 400 kr fattigare åker jag tillbaka och monterar på länkarmen.

Idag har det varit en bra bil dag för min del, jag har fått ordning på bilen, men å andra sidan är man frusen som få efter mekande i kylan. Nu blir det till att ta ett varmt bad och slappa hela kvällen!
 
  2006-01-07 Vid en genomgång visade det sig att det var för lite bromsvätska i behållaren, jag fick fylla på några deciliter innan behållaren var full. Färdbromsen tar mycket bättre nu känns det som, misstänker dock att det kan finnas lite luft i systemet. Förhoppningsvis innebär detta att bakbromsarna tar lite jämnare.

Bytte även olja, oljefilter, tändstift och luftfilter. Det var nog ett tag sedan bilen fick sig en större service. Tändkablarna kommer nog behöva bytas inom en snart framtid, försökte göra rent kontaktytorna så gott det gick och visst blev det lite bättre men hur man än vrider och vänder på det så har tändkablarna hängt med i 28 000 mil.

Mätte laddspänningen över batteriets poler på tomgång och kunde som bäst mäta en laddspänning på 13.6 volt, detta säger mig att det vore klokt att byta generatorns laddningsrelä inom en snar framtid.

Nu när man har servat bilen, kan man börja tänka på att mäta bilens avgasvärden.

Jag hann även pilla med lite små fix i kupén som att spänna vajern till handbromsen så att den inte tar så högt upp. Passade även på att fixa till veven till soltaket som inte ville stanna uppe, något som är enkelt gjort och som inte tar speciellt många minuter, ett betydligt bättre och enklare alternativ än att köpa en ny vev för 300 kr på BMW. Tog ett par bilder på förfarandet, just in case intresse för ett mektips om det skulle finnas.

[ Nytt/gammalt luftfilter ] ---> Bloggbild
 
  2006-01-06 Då har man varit och köpt in diverse service-produkter och förhoppningsvis så ska man hinna med att utföra en service på bilen redan imorgon. Det känns rätt meningslöst att mäta avgasvärden på bilen innan den har fått sig en grundlig service.

Även en spindelled är inhandlad, men jag väntar nog ett tag med att byta den. Känns som att man har en massa annat smått och gott som behöver fixas till först.
 
  2006-01-05 Då har man köpt ytterligare en 4-cyl bil, denna gång blev det en 318i - 88 med M10 maskin. Även denna gång blev det en 2 dörrars E30.

Bilen har fått följande anmärkningar hos bilprovningen:

1. Avgassystem, läckage, utsläppskontroll ej utförd.
2. Spindelled, vänster, glapp

Enligt besiktningsprotokollet tog bakbromsarna något ojämnt 1.0 vänster bak och 1.4 höger bak, vilket ger en differans på 29%. 30% skillnad (eller mer) mellan vänster och höger ger anmärkning, gränsfall med andra ord.

Föregående ägare (besökare på Autopower) har låtit svetsa igen läckaget på avgassystemet och i samband med detta ska en utsläppskontroll ha genomförts. Enligt verkstaden hade man uppmätt för höga avgasvärden på bilen, det finns dock inga papper på detta.

Enligt föregående ägare har bilen inte servats sedan i somras så en stor service (Insp II) kommer att genomföras snarast.

[Precis hemkommen med den nya bilen] ---> Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 1513 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se