chassIT
JohanE Till startsidan
40 år. Bosatt i Säter, Dalarnas Län ID: 15560
Senast inloggad: 2017-11-21 12:25
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ M3 -87 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2009-06-15 Har beställt ett gäng plastdetaljer till bakdelen på bilen. De är till för att göra undersidan av bilen lite mer slät och styra luften lite bättre än med alla nedstickande delar som reservhjulsbalja till exempel.
Som vanligt sätter jag de nya delarna på M3an och så hamnar de gamla begaganade på replikan

41-12-8-200-462 -- [LÄNK] Sidolock

51-71-1-380-390 -- [LÄNK] FAESTE LEDNINGSKNI.MOTOR
51-71-1-380-391 -- [LÄNK] AVTAECKNING LEDNINGSKNI.MOTOR
51-71-1-380-392 -- [LÄNK] KLAEDSEL LEDNINGSKNI.MOTOR
51-71-1-933-897 -- [LÄNK] AVTÄCKNING VÄNSTER
51-71-1-933-824 -- [LÄNK] Skydd
51-71-1-933-810 -- [LÄNK] AVTAECKNING HOEGER
51-71-1-933-898 -- [LÄNK] AVTAECKNING HOEGER

51-48-1-905-599 -- [LÄNK] EXPANDERNIT

51-11-1-940-371 -- [LÄNK] HAALLARE VAENSTER
51-11-1-940-372 -- [LÄNK] HÅLLARE HOEGER
51-11-2-233-055 -- [LÄNK] Packning
51-12-9-059-116 -- [LÄNK] SATS FAESTDELAR

61-13-1-375-688 -- [LÄNK] Kontakthus
61-13-1-380-587 -- [LÄNK] Kontakthus
61-13-1-375-690 -- [LÄNK] Kontakthus
 
  2007-09-14 Farthållare, hmm. Jag har farthållare i både 325an och 320in så nu idag började jag montera in en i M3an också. Skönt när man vant sig med det. Har haft en liggande till E30 i flera år men det är först nu som jag känt att jag har ork och tid att montera in den,
Passade även på att knäppa ett par regniga bilder av bilen. Kanske är sista gången för året som den är utomhus.
Nu till vintern blir det byte av bakre bärarmsbussningar, såg att de var ruskigt utslitna. Har vetat om att det varit dåliga bussningar då bilen ormar sig vid gas och motorbroms men jag har trott att det varit silentblocken/bakbalksbussningen. Nu när jag bytte till Radial-fälgarna så såg jag riktigt hur de såg ut.
Kika här för nya och gamla bilder på bilen: [LÄNK] Bloggbild
 
  2007-09-13 Nu tror jag att felet är löst. Det var en slang, eller rättare en rörböj, fram på plenumet som var glapp. Lagade den provisoriskt för att se om motorn skulle gå bättre och det gjorde den. Nu blir det bättre lagning under vintern.
Provkörde inte bilen då den är avställd men den betedde sig inte som den gjorde då den gick dåligt utan nu har jag både tomgång och varvningsmöjligheter vilket inte var fallet när den gick dåligt. Inte bolmrykte det från avgasrören heller så jag tror att det blev bra.
Tack till Grusse och Abbe för hjälp och tips.
 
  2007-08-16 Jahapp. Lyckan blev kortvarig med M3an. Igår var jag ute och åkte med bilen då den plötsligt började gå riktigt illa och dra enorma mängder bensin. På grund av detta så sotade den en hel del. Jag tog mig dock hem och kunde ställa in den i garaget och felsökning påbörjades. Misstänkte luftmängdmätaren men jag bytte den utan resultat.
Bränslemätaren gick i botten och en halv tank avverkades ganska omgående så jag visste inte ens om jag skulle hinna hem innan bensinen var slut.
Tänker ha den påställd till sista augusti om jag inte kommer på vad som kan vara fel. Bloggbild
  2007-08-16 På den här bilden syns det ju att den fått i sig en och annan droppe bensin för mycket. Bloggbild
 
  2007-08-13 Ställde på bilen i lördags. Blir en kort säsong med M3an i år igen men det gör inte så mycket, det är kul ändå. Imorgon åker 17-tummarna på då jag ändå ska kika på bromsarna lite. Fick ett skrapande ljud från höger frambroms när jag körde tidigare i eftermiddags. Förhoppningsvis är det bara en sten som hamnat lite olämpligt.
 
  2007-05-10 Köpte nytt plåtskydd för bränsleledningarna i höger hjulhus. Den gamla finns det ej mycket kvar av men jag har dragit mig för att köpa den då jag hört att den var rätt dyr. Jag frågade BMW och den låg på ~200:- så jag köpte en till 320in också.
I och för sig så kör jag inte mycket med bilen och ändå mindre när det är blött ute men nu när den är bytt känns det mycket bättre.
Art.nr. 16 1 179 011 Bloggbild
 
  2007-03-12 Monterade bort originalskärmarna och satte dit Sport Evo-skärmarna idag. Originalskärmarna fick åka till mitt andra garage och bli "nya" skärmar åt M3-replikan: [LÄNK]
 
  2007-02-14 Hämtade mina nylackade Sport Evo skärmar idag hos lackeraren. Det blev väldigt bra. Nu är det bara att försöka få tid till att skruva dit dem.
 
  2007-01-31 Idag fick jag mattorna som BjörnB tipsade om i denna tråd: [LÄNK]
Fick även täckkåpan till reservjulsbaljan, den gamla var lite äten på av rost.
 
  2006-10-29 Igår ställde jag av bilen för vintern. Hoppas att jag tar mig i kragen och fixar bussningarna i bakvagnen nu. Har dessa liggandes och de ska bara pressas i balken. Den har varit lite slingig vid gas och motorbroms och misstänker att det är nåt tok med den högra bakvagnsbalksbussningen.
Finns mycket annat som ska fixas nu också. flytt, renovering av fälgar, ombyggnation av 320in med mera.. ..
Ja vi får se hur mycket man hinner med. Man ska ju vara social också. Pust
 
  2006-09-06 Idag har jag påbörjat ett litet försök till att få någon form av ordning i mitt lilla garage. Har monterat ihop ett gäng hyllor och snickrat en ram som så småningom ska bli en liten bänk. Allt för att jag är trött på att allt ligger på golvet i en enda hög framför bilen.
Hyllorna är i väldigt tunn metall och ganska rangliga, tål inte så hög last heller men efter att jag skruvade fast dem direkt i väggen så blev de mycket stadigare.
Vi får se om ordningen infinner sig när allt är klart.
 
  2006-08-24 Kopplade in belysningen till knoppen idag. Kollade mätarställningen och jag har avverkat hela 50mil i den i år. Får hoppas på bättre M3-väder under september. Lite mer än så vill man ju åka per år.
Tog tillbaka hjulen från 320in också så fick den rulla på hjul från en E36.
Orsaken till varför M3-hjulen hamnade på 320in står här: [LÄNK]
 
  2006-08-17 Köpte en belyst växelspaksknopp idag. Ska montera den senare så bilder finns ej än.

Kan ju passa på att skriva att det blev slut på bensindroppandet efter slang och filterbytet.
Nu ska silentblocken bytas, bilen ormar sig på vägen vid gaspådrag och motorbroms.
Har även tankat bilen för första gången i år, det blev 30L V-power mest som ett test och har ännu inte märkt nån skillnad förutom att det inte luktade som vanlig bensin. I och för sig så kanske man måste åka med bilen för att märka det;). Några mil har man i alla fall avverkat i den. Vi får se om jag passerar 100mil i år.
 
  2006-07-31 Har märkt att det droppar bensin från M3an vid start och har nu kollat upp varifrån det kommer. Det var bränsleslangen från bensinfiltret som efter 19år nog blivit lite torrsprickig och inte riktigt kan hålla tätt. Köpte ny slang och passade även på att köpa nytt filter på samma gång.
 
  2006-07-28 Lade upp ett par bilder på M3an nu efter besiktningen. [LÄNK]
Ska leta på ett bättre ställe att knäppa lite finare bilder på senare.
Nu sitter det originalfälgar på och det ser ju lite smått ut när man är van med 17". Blir nya sådana sen nästa säsong.
Sport Evo 3-skärmarna ska lackas och monteras innan också, ett vinterprojekt. Alltså inga skärmar som breddar mer utan originalskärmar från Sport Evolution 3.
 
  2006-07-24 Besiktade bilen idag och det var glada besked besiktningsmannen lämnade, blankt papper.
 
  2006-07-21 Idag har jag fixat blinkersen och signalhornet. Spolarväska hade droppat in i signalhornet så att det hade rostat sönder totalt. Tydligen så hinner det rosta en del på två år. Eftersom den hade rostat så mycket så gick så klart säkringen då man tutade. Nåväl, monterade dit en ny tuta och satte i en ny säkring så nu är allt som vanligt igen. Skönt att det gick hyffsat bra med tanke på besiktningen på måndag. Ska bli skönt att köra bilen igen efter två år.
 
  2006-07-20 Monterade Nya fälgemblem och listerna ovanpå stötfångaren idag. Blev bra.
Sen ska även höger blinkerslampa bytas och tutan visade sig inte fungera. Får titta på det imorgon.
 
  2006-07-19 Idag så provade jag att starta upp M3an för första gången på två år. Den var tyvärr inte alls lika sugen på det som jag var och tvärvägrade. Suck...
Kollade om gnista fanns, det gjorde det. Kollade om bränsle kom fram, det gjorde det. Suck igen.
Skruvade ur tändstiften efter att jag kört på starten en sväng. Ingen tillstymmelse till att ha fått smaka bensin, inte luktade det nåt om dem heller bara gammal förbränningsdoft.
Det lutade åt att spridarna inte öppnade. Skruvade bort spridarbryggan och tvångsöppnade spridarna, då kom det bensin. Spridarna hade fastnat i stängt läge efter två års stillestånd. Skruvade tillbaka bryggan och tändstiften, vred på nyckeln och den gick igång direkt. Skönt med fel som går snabbt att åtgärda.
Körde ut bilen ur garaget och tvättade av den all pollen och damm så nu är den fin igen och försäkringsbolagets besiktningsman får gärna ringa nu och komma och besikta bilen så man kan få den försäkrad.
På måndag den 24:e väntar besiktning hos svensk bilprovning.
 
  2006-07-17 Bilen påställd. Nu väntar jag samtal från Trygg Hansas besiktningsman. De ville besiktiga bilen en gång till på grund av ändring från avställningsförsäkring till helförsäkring.
 
  2006-07-11 Tråget är också ditskruvat nu. Passade på att känna på skruvarna innanför som man skruvar fast övre tråget med och samtliga satt löst.
Kollade även alla andra skruvar, detta för att när jag tog ner tråget så låg det tre skruvar där som håller övre trågdelen mot blocket. Det är ju inte så bra att ha skruvar simmandes omkring i oljetråget.
Avgassystemet på sin plats och alla skruvar är kända på så de sitter fast. Handbromsarna är justerade.
Det enda som är kvar nu är oljepåfyllnad och införskaffande av ett batteri.
Sen väntar påställning och besiktning.
 
  2006-07-10 Växellådan är nu på plats. Gick hur smidigt som helst även fast jag var ensam, liggandes på ett kallt cementgolv och med växellådan balanserandes ovanför bröstet så gled den i direkt. Tog längre tid att skruva fast den än att få den på plats. Nånting måste vara fel. ;)

Nu är det bara montering av tråget, justering av handbromsarna, montering av en styrled och fylla på olja i motorn kvar tror jag plus att skruva dit hjulen.
Sen blir det en ordentlig tvättning av bilen för allt pollen som blåst in gör den mer gulbrun än vit.
Ska även montera lite gummilister på främre stötfångaren men det blir senare, först koncentrerar jag mig på att få bilen körklar inför besiktningen.
 
  2006-07-06 Växellådan som ska upp. Bloggbild
  2006-07-06 En bild på trågpackningen. Det sitter två packningar en övre och en undre, detta är den undre. Bloggbild
 
  2006-07-01 Tiden räcker inte till... Men nu är i alla fall alla bromsskivor monterade, nya handbromsband samt wirar är också monterat.

34 41 1 158 421 - Bowdenkabel
34 41 1 163 709 - Expander kloss
34 41 1 100 640 - Sprint

Växellådan är nerplockad och den nya ska upp.
Skaffade även en ny oljetrågspackning:
11 13 1 727 983 - Tätning

Nya däck har köpts.
Börjar se ljuset i tunneln och hoppas på några mil i bilen denna sommar.
 
  2006-05-12 Delar till handbromsarna har köpts.
Artnr.
34 41 1 159 467 - Bromsband
34 41 1 100 550 - Justerskruv
34 41 9 064 267 - Monteringssats
 
  2006-05-03 Köpte nya bromsskivor idag. Alla fyra blev det.
34 11 2 226 813 - Fram
34 21 2 225 507 - Bak
 
  2006-05-01 Har skaffat framskärmar till Sport Evo nu. Både skärmar och innerskärmar.

Artnr.
41 35 2 232 977 - Vänster framskärm
41 35 2 232 978 - Höger framskärm
51 71 2 232 763 - Vänster innerskärm
51 71 2 232 764 - Höger innerskärm
 
  2006-02-28 Köpte två nya parallellstagsarmar till bilen idag. De andra har jag "lånat" till 320in. Passade även på att köpa listerna eller tätningarna som BMW kallar det som sitter ovanpå stötfångaren fram. Mina saknades. Bloggbild
  2006-02-28 Inte så förvånande att det ibland är svårt att hitta rätt del när man ska beställa. BMW har olika namn för samma del beroende på om den sitter på höger eller vänster sida samt ett tredje namn i ETK:n.
Parallellstagsarm heter styrstag på ena sidan och styrarm på den andra.

Delarna jag köpte:
32 21 2 225 349 - Styrstag
32 21 2 225 350 - Styrarm
51 71 1 945 950 - Tätning
51 71 1 945 951 - Tätning
51 71 1 945 952 - Tätning
Bloggbild
 
  2006-02-20 Har skaffat ett par nya emblem till huv och baklucka samt monteringsdetaljer.
Det gamla på huven har fått en liten bula och får flytta över till 320in. Det bakre har lite skönhetsfel och får följa med till 320in då emblemen på den har varit utsatta för väder, vind och en del annat.

51 14 8 132 375 - Emblem Bloggbild
 
  2006-01-26 Var till garaget igår och fotodokumenterade allt jag har där. Har varit inbrott i en del garage i området så det är ju bra om man har lite bilder på det man har stuvat undan.

Tur att man har ett gigantiskt garage ändå... Bloggbild
  2006-01-26 Det är knappt man tar sig i och ur bilen. Ska montera nytt dörrskydd på väggen för det gamla ramlade bort. Bloggbild
 
  2005-10-20 Som vanligt så blir det inte som planerat utan M3an har stått hela året utan åtgärd (avställd). Har lagt all energi på 320in som har haft lite otur, skuret lager i spännrullen och blivit påkörd så pass att den stått på verkstad. Plus mina egna ombyggnationer.

Nåväl, en växellåda har i alla fall införskaffats och SKA monteras denna vinter. Måste åka M3 till sommaren.
 
  2004-09-30 Bilen avställd.
Under vintern tänkte jag fixa ett växellådsläte som irriterar mig. Killarna på BMW säger att det inte är något farligt ljud och att man kan åka hur länge som helst med det men jag gillar det inte så det får åtgärdas.



Antal läsare till bloggen: 4106 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2017  AutoPower.se








Däck365