[ Senaste blogginlägg ] |
|
2011-05-05
|
Såg på Transportstyrelsens hemsida att bilen du är officiellt avregistrerad.
|
|
2011-04-30
|
I dag kom ett kuvert med regskyltarna samt en kopia på ett dokument från den finska tullen så nu är det bara att skicka in detta till Transportstyrelsen och sen ska det hela vara klart.
|
|
2011-04-29
|
Fick mail från köparen att bilen nu var i Finland så jag kunde ställa av bilen. Resan hade gått bra och bilen hade uppfört sig som den skulle hela vägen. Det känns bra att den nye ägaren är nöjd, hade ju varit lite trist om något strulat med bilen.
Nu är det bara att invänta skyltar och kopia på tulldeklarationen så att dessa kan skickas in till Transportstyrelsen så att exporten kan formaliseras.
|
|
2011-04-27
|
Då fick jag vinka farväl till 530'n idag. Köparen flög ner från Tornio i Finland och har nu en 160 mil att köra för att ta sig hem. Förra bilen jag sålde gick till Norge och denna alltså till Finland...Får ser om det dyker upp någon dansk nästa gång man ska sälja.
Annonserades för 92' och slutpriset blev 86' vilket jag är full nöjd med.
Detta var min tredje E39:a och jag har i princip sedan 2002 alltid haft minst en men nu kan man nog anse att den epoken är avslutad...
|
|
2011-04-24
|
De två spekulanterna finns kvar och trots att ingen av dem har sett bilen mer än på annonsbilder och några kompletterande bilder så har jag fått bud, motbud och ytterligare ett motbud. Förhoppningsvis kan det bli affär i kommande vecka.
Några som i så fall blir glada är alla barn på gatan...Då vi bara har två platser på vår uppfart och just nu tre bilar så står 530'n nu parkerad bredvid uppfarten på gräsmattan vilket gör att jag inte har kunnat montera upp vår stora studsmatta...530'n fick i alla fall tillfälligt lämna sin "parkeringsplats" i dag då årets första gräsklippning gick av stapeln.
|
|
2011-04-21
|
Nu har bilen varit ute på annons drygt en vecka och än så länge är det väl en 6-7 st som hört av sig. Två av dessa verkar riktigt intresserade och båda verkar sikta in sig att titta på bilen efter påskhelgen.
|
|
2011-04-13
|
Har nu lagt ut bilen på Blocket och PowerBörsen och responsen är väl som väntat relativt svag. Har en som ska titta på bilen i morgon och sedan har jag fått två bytesförslag vilket jag inte är intresserad av. Dock så var den ena som kom med ett bytesförslag så pass intresserad att han dagen därpå la ut sin bil till försäljning på Blocket.
Priserna på E39 har diskuterats i ett antal trådar och när man kollar igenom 530 Touring på Blocket så är det en stor spridning på priserna. Kollar man specifikt på 530i Touring med M-sportpaket så har de flesta rullat över 20' mil så frågan är hur mycket 5-8' mil mindre på min är värt i pengar? Det pris jag satt är väl i de flestas ögon i överkant men det är en fin bil och man måste ju börja någonstans. Finns det ingen köpare så får man ju anpassa sig.
Vi får se hur det går i morgon. Om jag förstått spekulanten rätt så vill han köpa bilen men hans sambo är mer tveksam då hon vill ha en mindre bil...
|
|
2011-04-11
|
Så då dök det upp nya PDC-sensorer i rätt färg på tyska eBay så den här gången så var det bara att hugga direkt. En lackerad inkl frakt för 42€ = 381kr är ju inte helt fel.
|
|
2011-04-07
|
Fick i morse på sommarhjulen vilket gör det till en helt annan bil utrseendemässigt och med all säkerhet underlättar en försäljning. Även om en köpare vet att det finns snygga sommarfälgar så ger nog fälgarna monterade en mer "vill ha känsla" för bilen.
Det enda som egentligen återstår för en helt fungerande bil är ett byte av en PDC-sensor. Tyvärr är det en av de lackerade som är dålig och då är inte utbudet på eBay lika stort. Hade en på gång men var lite för långsam så den försvann. Förhoppningsvis dyker det upp någon ny.
Ska i helgen köra en rejälv tvätt och städ och om vädret är bra även ta lite nya bilder så att den kan läggas ut på annons.
|
|
2011-03-28
|
Nu börjar tiden med denna 530 närma sig sitt slut. Det var i slutet på juli 2005 som jag var nere i Tyskland och köpte den och det är utan konkurrens den bil jag har ägt längst. Då mätaren i dag står på snart 14.800 mil så har det blivit ungefär 7.700 mil i min ägo. Kan nog också säga att det är den bästa bil jag har haft. Inte lyxigaste, inte snabbaste, inte roligaste, inte billigaste men totalt sett nog den bästa...hur man nu kan definera detta.
Förra veckan fick den spendera en dag på verkstaden för ett par olika saker.
- Hade ett tag noterat ett litet missljud på tomgång när man startat bilen på morgen. Första tanken var väl att det är kallt ute och de flesta bilar låter lite illa vid kallstart då men när jag sedan fick ett "check coolant level" så kopplade jag...Vattenpumpen. Har tidigare haft rasade vattenpumpar på två andra BMW så jag är medveten om att ett totalras kan dra med sig mycket annat i fallet...Kollade av nivån i kylarvätskan vilken var nästinitill perfekt men när jag kände på fläktbladen så glappade det rejält i fästet mot motorn. Fick i alla fall in bilen till verkstaden utan att något hände så bytet blev enbart vattenpumpen den här gången.
- Vindrutespolningen la av den här vintern precis som förra och det var återigen en slang som hoppat av vid pumpen. Åtgärdades utan kostnad men fick betala för 1 liter sporlarvätska...
- PDC bak har bråkat en längre tid, dvs fungerat i bland och ger en konstant ton i bland. Sist jag hade bilen inne så konstaterade dom att en sensor hade lämnat felmeddelande men att den fungerade nu så dom bytte den aldrig. Jag blev då lite sur då jag förklarat att den funkade då och då och hade bett dom att byta. Fick nu i alla fall reda på vilken det var så nu ska jag se om jag kan köpa en på eBay istället, för att spara en slant. I och med att det är en av de lackerade så kostar den ju skjortan på BMW. Ingen kostad här heller då jag vid förra besöket fick betala för felsökning.
Summan blev ändå 3800kr varav den största delen var arbetskostnaden för bytet av vattenpump.
Kommer inte att börja försöka sälja den innan sommardäcken är på för det är lite skillnad på "vill ha faktorn" om det sitter 18" style 42 på eller 16" style 33.
550'n kommer ju inte att vara reggad på ytterligare kanske två veckor så förhoppningsvis så kommer minusgraderna på nätterna/morgnarna då vara ett minne blott...
Verkar ju vara lite segt att sälja E39 och enligt vissa trådar på forumet även fina E39 med M-sportpaket så vi får väl se hur det går. Den är ju snart 10 år gammal men för sin ålder så är den fin. Dessutom välutrustad och bra historik, en ägare i Tyskland och en ägare i Sverige. En E39 med totalt två ägare hör väl numera knappast till vanligheten.
|
|
2010-10-29
|
Här va man inte så aktiv...Så vad har hänt med bilen de senaste fyra månaderna? Inte så mycket, den fick nya skivor fram för någon månad sedan och häromdagen så lades vinterhjulen på. Var ju innan dess några dagar kring nollstrecket men sedan vinterhjulen kommit på så har det knappt varit under +10...
Rullar ytteligare en vinter på samma dubbade Good Year Ultra Grip. Verkar vara otroligt slitstarka då jag köpte dessa begagagnade (använda en säsong) och har kört med dom 3 vintrar. I princip alla dubb finns kvar och det är mycket mönster kvar. Känns dom det kommer att bli pensionering pga ålder och inte slitage efter denna vinter...
14.380 mil har den nu rullat...
|
|
2010-06-07
|
Den invändiga städningen fick vänta tills idag då jag inför väntande minibilsemester till Legoland lyckades få några timmars bilvård godkända av frun ;) Blev dammsugning, invändig tvätt av alla ytor, tvätt av alla gummimattor, fönsterputs samt en tvätt utvändigt.
Passade även på att smörja in framstolarna med Meguairs lädermedel eftersom dotterns barnstol ändå var urmonterad. Första gången jag använder detta medel men det verkade fylla sin funktion. Baksätet får vänta tills tid infinner sig. Avslutade det hela med att testa Meguair's gel för däcksidorna. Också detta var första gången för denna produkt. Har tidigare testat olika former av skum och spray men denna var lättare att applicera där man vill ha den och resultatet blev kanon. Får se hur länge det håller...
Snart dags för ett återbesök hos Vonne för en uppdatering av lackkonserveringen.
|
|
2010-05-28
|
I går var bilen inne på Inspektion I som genomfördes av Theanders utan några konstigheter. Utöver servicen så fixades också vindrutespolningen och en kärvande frambroms.
När det gäller vindrutespolningen så var det bara slangen som hoppat av från pumpen inne i hjulhuset. Oket till höger frambroms var dåligt så det blev ett byte. Fick valet mellan att köpa ett helt nytt eller ett renoverat utbytesok. Då det gavs 3 års garanti på utbytesoket samt att det kostade 1400kr jämfört med 2900kr för ett nytt så blev det sådant. Bilen är ju snart 9 år gammal så det kändes som det förnuftigaste valet.
Skivorna gick det att köra ett tag till på men kommer att behöva bytas innan nästa service.
Håller regnet sig borta i helgen så står invändig städning på schemat. Två dagisbarn drar ju med sig avsevärda mängder grus och sand varje dag.
|
|
2009-11-19
|
Man ska passa sig väldigt noga för att vara kaxig...530'n bara rullat utan några konstigheter...jo, fram tills igår då min fru ringer. Hon är upprörd då hon står mitt i en korsning då att bilen bara dött och den går inte att starta. Det är storm, regn och hon har två små barn i bilen. Några vänliga medtrafikanter hjälper henne att få bilen åt sidan och dom får även igång bilen som dock går illa och kilometern hem ger ytterligare två motorstopp.
Jag kör hem från jobbet för att kolla vad som kan ha hänt och eventuellt ordna med bärgning till Theanders i Lund där vi sedan tidigare hade tid bokad idag för lite annat. Provar bilen som först går som vanligt men på min andra runda så börjar den gå illa, precis som den inte får luft. Ryckigt och ingen kraft och när man stannar till så dör den.
Ringer Theanders för att få en möjlig felanalys och om det är idé att själv försöka köra in den eller det är bärgning som gäller...Som jag skrev tidigare så var vädret inte det bästa så det var inte rätt kväll att bli stående någonstans med en död bil. Anders på Theanders gissar på kamaxelgivare eller möjligtvis luftmassemätare och tror inte det ska vara några problem att köra in bilen.
Jag kör de knappa 2 milen till Lund och bilen går som en klocka men nu är motorn varm. Både när min fru fick problem och när jag själv testade tidigare så var motorn halvvarm.
I dag ringde dom från Theanders och sa att det fanns en felkod på insugssidans kamaxelgivare så den är nu bytt.
Vid kontroll av tätningen i båda bakdörrarna så var själva plasten delvis sönder så det blir ett byte på båda sidor. Tyvärr så hade dom lyckats beställa hem till fel bil så det blir först i morgon som bilen blir klar.
|
|
2009-11-14
|
Över ett halvår sedan det blev något skrivet om 530'n och då handlade det om att sommahjulen nyss kommit på...För någon vecka sedan lades vinterdäcken åter på...
13.000 mil har passerats och den bara rullar på utan några konstigheter. Kräver någon halvliter olja ibland vilket är fullt normalt för M54:an. Märkte för någon vecka sedan att de var onormalt mycket vatten på vänster bakdörrströskel samt att det vatten som droppade från dörren även kom från glipan mellan plåt och "dörrklädslen"...Detta problem känner man ju igen och det tätningen inne i dörren som släppt. Har bokat tid på Theanders kommande vecka för att dom ska fixa detta och kontrollera höger bakdörr. Ska även passa på att byta bromsvätska eftersom "klockan" i kombiinstrumentet varit synlig ett bra tag nu.
|
|
2009-04-14
|
En lång och solig påskledighet går mot sitt slut...Som husägare är det ju fullt upp med inoljning av utemöbler, gödsel av gräsmattan, rensning i rabatterna och tio saker till som frun hade skrivit på listan ;) Då man lyckades få undan det mesta på listan så blev det i dag tid över för lite bilpyssel (vilket givetvis inte fanns med på listan ovan...). Båda bilarna fick varsin rejäl tvätt på uppfarten vilket var premiär för året. Alltid skönt att slippa stressen med nedräknande polettapparater och kunna ta sig lite extra tid där det behövs...
Nu blev det ändå bara tid för utsidan den här helgen så nästa blir det förhoppningsvis lite välbehövlig dammsugning och avtorkning inuti...
Bifogar en bild på 530'n som i veckan också fick sommarhjulen monterade. Ser ändå hyffsat fin ut för att snart vara 8 år gammal. Åtminstonde tycker jag det men så brukar ju alltid föräldrar tycka att sina barn är vackra och så är det väl med bilar också ;)
|
|
2009-02-25
|
I helgen var temperaturen ett par grader över 0 och bilen fick sig en välbehövlig tvätt. Hann med M5:an dagen innan så det var bara att njuta en stund med två skinande bilar på uppfarten då det inte hör till vanligheten under vinterhalvåret.
En ren bil avslöjar tyvärr också en del saker...:( Upptäckte att jag fått en liten bula på vänster bakdörr. Måste ha hänt ganska nyligen för jag låter i princip blicken vandra över bilens sidor varje gång jag går ifrån eller kommer till bilen. Kan inte påminna mig att jag varit parkerad riktigt nära någon annan bil senaste tiden men tydligen har det ändå varit någon som lycket få till det. Inga skador på lacken dock vilket är positivt...Den är ju snart 8 år gammal så lite smått får man ju lära sig att leva med antar jag...
Passade även på att byta glödlampan för vänster bromsljus då "CHECK BRAKE LIGHT" plingat några dagar. Bortsett från att jag fick byta en xenonlampa strax efter jag köpt bilen 2005 så tror jag att detta är den första lampa jag behövt byta...På min fd V70 så tror jag att jag bytte en 4-5 lampor på de knappa två åren jag hade den.
|
|
2009-01-29
|
Kul mätarställning...i brist på annan intressant information...
530'n har inte rullat speciellt mycket de senaste månaderna märker jag då 12.000 mil passerades 27/9-08...345 mil på drygt 4 månader. Det blir dock lite mer nu då jag kör den nästan dagligen till och från jobbet.
|
|
2009-01-21
|
Då det i december blev tillökning i familjen så ska 530'n åter få sin airbag avaktiverad vilket sker idag.
Skulle egentligen har gjorts för 3 veckor sedan men Theanders eller BMW i Tyskland hade missat något så rätt koder var inte på plats. På grund av detta så fick jag idag gratis lånebil, en 118d. Har tidigare kört 116i och 118i i snikutförande och då inte varit speciellt imponerad. Denna 118d är betydligt trevligare att köra även om dieselljudet är vad det är...Dessutom har den sportstolar, sportratt och lite fräschare inredning än de jag kört tidigare så sammanfattningsvis en betydligt trevligare upplevelse.
|
|
2009-01-18
|
530'n fortsätter att rulla problemfritt och det enda spännande som hänt de senaste månaderna är att frun trots PDC backade på en annan bils dragkrok. Det var tydligen ingen fart att tala om och resultatet blev ett mindre märke på bakkjolen. Tror att en del av det går att polera bort. Finns för övrigt ett par mindre märken till sedan tidigare så det kankse blir en omlackering när tillfälle ges.
En sak till var det ju...När det för någon vecka sedan blev lite kallt (dvs under -3 här i Skåne), så var samtliga dörrar omöjliga att öppna. Fick till slut upp en bakdörr och kunde med lite akrobatiska övningar starta bilen och få fatt på isskrapan som låg på golvet höver fram. Efter listsmörjning senare på dagen har dessa problem inte återkommit.
Har det senaste året observerat att höger sidospegel börjat släppa in fukt vilket inte är ovanligt när de automatiskt avbländbara glasen börjar få några år på nacken. Tidigare i höstas så började det bli riktigt fullt och då ett nytt glas på BMW kostar närmre 3000 så blev det köp av ett bättre begagnat på tyska eBay. 62 Euro + 10 Euro för frakt hamnade kalaset på. Spegeln kom en vecka senare men har nu legat i min hylla i två månader då det har varit mycket annat som tagit tid men i dag fick jag äntligen tummarna loss och monterade den nya.
En bild på hur den gamla såg ut...
|
2009-01-18
|
Baksidan av den nya spegeln.
|
2009-01-18
|
Gammal och ny sida vid sida...
|
2009-01-18
|
Den nya på plats.
|
|
2008-11-13
|
När det idag var 530'ns tur att besöka Bilprovningen så ville den självklart inte vara sämre än M5:an förra veckan och resultatet här var också ett blankt papper.
|
|
2008-09-27
|
En milstolpe passeras
|
|
2008-09-26
|
Så fick äntiligen 530'n lite omvårdnad med polering och PAS lacksskydd. Precis som med M5:an så var gjordes det hos Vonne i Arlöv och resultatet blev även denna gång till full belåtenhet.
Detta behandlingspaket som även innehöll interiörservice och Windshield hade jag bjudit hem på auktionssajten www.bjudnu.se. Paketet kostar normalt 6900kr medan jag betalade ca. 4000kr vilket gjorde det hela riktigt prisvärt, åtminstonde i mina ögon...Frun höll inte riktigt med men hon tyckte i alla fall att bilen blev fin...;)
|
2008-09-26
|
Som alltid är det gott om trevliga bilar utanför Vonnes lokaler eftersom dom är granne med Autoropa...
|
|
2008-08-26
|
Fick tillbaka bilen från lack i lördags eftermiddag och vad jag kunnat utröna mellan regnskurarna så blev det riktigt bra. Bad honom också peta i färg i alla stenskott vilket också blev gjort.
Fick åter igen nytta av mitt eftermonterade drag då ett gäng brädor skulle köras hem från Bauhaus i går. Klart smidigt med alla byggvaruhus där man får låna släp gratis när man handlar större saker.
Såg ytterligare en sak som måste åtgärdas på bilen...höger backspegelglas har ett bra tag haft ett par små områden som varit missfärgade men nu har området växt och den börjar se riktigt illa ut. Vet att dessa automatiskt avbländningsbara kostar en bra slant på BMW så det lutar nog åt eBay där jag sett flera annonseras. Får luska fram artikelnummer så det blir rätt glas man köper...
|
|
2008-08-22
|
Som jag skrev i min vanliga blogg [LÄNK] så passerades just 3-årsdagen sedan 530'n kom i vår ägo.
Det var lite av en tillfällighet att jag köpte denna bil. Vid den tidpunkten hade jag en relativt ny V70 och vi behövde en bil till då min fru fått jobb på en ort 8 mil bort. Då hon skulle lägga en 70-85 mil i veckan så letade jag efter en diesel och mitt i allt surfande på mobile.de så hittade jag denna 530 med rätt utrustning, rätt mil och till ett pris som var attraktivt.
Hade ju tidigare haft en 540iA Touring -00 som var en mycket trevlig bil. Den hade i princip allt men saknade M-sportpaketet. När jag då hittade denna 530 med just M-sportpaketet kunde jag inte motstå den. Kollade med frun om hon kunde tänka sig att köra V70 ett tag tills vi hittade en ersättare till denna och det var inga protester, hon gillade faktiskt Volvon mer än vad jag gjorde.
Köpet av 530'n gjordes upp över telefon och någon vecka senare begav jag mig ner till Bielefeld och tog hem min första bil från Tyskland.
Väl hemma så ersattes de Style 5 fälgar som av någon anledning satt på med ett par 18" Style 42 i nyskick.
Sedan förra hösten är det mest frun som kör med den då det var då jag införskaffade M5:an. Snart har den rullat 5000 mil sedan vi köpte den och det har varit problemfria mil. Faktiskt en av de bästa bilar jag har haft då den är praktiskt, komfortabel och samtidigt hyffsat rolig att köra, åtminstonde om man jämför med liknande bilar typ V70, 9-5, A6 mfl.
Kommande projekt för bilen är några mindre lackjobb nu i helgen. Har ett stenskott på A-stolpen som har bildat en liten rostbubbla samt att någon skrapat kanten något på ett av de bakre hjulhusen, inget stort men bör åtgärdas innan det börjar rosta. Lite trist för detta hände bara någon månad efter just denna del lackerades pga ett rostskyddsgarantiåtagande. Har en fd grannes bror ;) som är lackerare och jobbar lite extra på helgerna så han skulle fixa detta till ett bra pris.
När väl detta är åtgärdat så ska jag utnyttja lackkonserveringspaketet hos Vonne som jag köpte via en auktionssajt för ca. 55% av ordinarie pris.
|
Antal läsare till bloggen:
5422
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.