Bild på användaren Kalle (AutoPower) Till startsidan
37 år. Bosatt i Berlin, - Övrigt utomlands ID: 13088
Senast inloggad: 2021-09-10 16:41
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ M5 -93 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2008-01-15 Jag åkte iväg igår, med M5:an som egentligen är avställd. Tyckte att den kunde behöva luftas i det fina vädret. Den startade så snällt och fick förstås som en dröm. Det är alltid lika ljuvligt att köra den när man vant sig av med prestandan under några månader.

Körde bort till GDS-hallen på OKQ8 Valdemarsro, men den var dessvärre upptagen av en tant med en V70, som nyss börjat storstäda bilen när jag kom dit. Jag fyllde på extra luft i däcken och körde till Shell för att tanka fullt. Deprimerande när V-power kostar 13:19 kronor litern...och jag behövde ju 80 liter...

Sen återvände jag hem och väntade några timmar. Åkte tillbaks till Valdemarsro och tog en nattlig tvätt istället, och grann blev den!

Idag var jag nere i garaget och applicerade vinylglans på all utvändig plast. Använde Lahegas produkt som var mycket bra. Därefter körde jag ut och fotade lite nya bilder, som kommer upp i galleriet inom kort.

Nu skall bara kapellet dras över, sen blir det inget mer M5-körande förrän i mars eller April, är det tänkt!

Om jag inte hunnit sälja bilen tills dess, vill säga. Tanken har slagit mig trots att jag verkligen älskar bilen. Det är i min nuvarande livssituation ohållbart att äga två såhär pass dyra bilar - så en måste dessvärre bort. Vilken det blir får framtiden utvisa! Bloggbild
 
  2007-10-02 728:an såldes ju till slut i Augusti och även om jag fick gå ner rätt mycket i pris så får jag vara väldigt nöjd med den affären - körde ju trots allt 1000 mil med bilen bara över sommaren, och hade inga utgifter förutom polering, spolarvätska och oljeservice!

318-touringen är långtidsutlånad till Pappa, och jag saknar den i ärlighetens namn inte speciellt mycket. Visst, E30 har alltid sin charm trots att man blivit bortskämd med E38, men då får det allt lov att vara minst 136 hästar under huven...

Således har det blivit mycket körning med M5, vilket känns bra. Givetvis undviker jag de allra kortaste sträckorna då motorn inte ens hinner bli varm, men att köra till jobb i Lund drar jag mig inte för. Det fungerar förvisso bra, och bilen protesterar inte, men M5 kommer ju inte riktigt till sin rätt förrän man verkligen KÖR den och njuter av potentialen.

Suget efter en bruksbil är följaktligen stort, och jag tycker mig ha dammsugit marknaden såväl på hemmaplan som i Tyskland utan att hitta något lockande. Givetvis är E38 Facelift mest lockande, gärna en välutrustad 728iA men även 740iA och 750i är tänkbara. Föreställer mig även att en E46 328i skulle passa mig bra, gärna coupé och kanske rent av med automatlåda. Hoppas att något dyker upp inom kort!

Knutstorpsträffen har avverkats och det var som vanligt en trevlig tillställning trots att man inte hann springa runt och snacka med alla man velat. Vi hade en förskräcklig tur med vädret - upp emot 30 grader och strålande sol hela helgen! Lyckades bli avflaggad på familjekörningen, jäkla otur att hamna bakom instruktörsbilen (som ironiskt nog var min gamla 318is...).

Bakdäcken börjar bli ganska slitna även om det är lagligt mönster kvar. Detta borgar för väldigt underhållande vägegenskaper när det regnat. Det är inte omöjligt att vårsäsongen kommer att påbörjas med en fälgrenovering och en uppsättning nya sulor runt om.

Packboxen till ingående axel i diffen fuktar lite olja och skall bytas ut - förhoppningsvis hinns detta med innan avställningen. Det verkar även som att det läcker litet servoolja någonstans ifrån. Need For Speed får ta sig en titt och samtidigt byta motoroljan inför avställningen.

Nu är det äntligen uppehållsväder, så jag tänkte försöka hinna med en ordentlig tvätt redan ikväll - bilen är just nu riktigt eländigt skitig.

Avställningen är inplanerad till den sista oktober. Bloggbild
 
  2007-08-02 Sommaren har hittils bjudit på extremt mycket bilkörning, vilket förstås är glädjande. Tyvärr verkar det inte ha haft önskad effekt på växthuseffekten - jag trodde att det hette "global WARMING", men i vanlig murphy-ordning verkar det mest drabba de som redan har det (för) varmt.

Skämt åsido, så har M5:an fått tillbaka gnistan och således fått finna sig i att bli körd mer än någonsin tidigare. Jag bytte batteriet i slutet av juni, och sedan dess har problemen med strömbrist inte återkommit trots en stundtals relativt ogynnsam körprofil.

Det infernaliskt usla vädret har gjort att jag till och med frångått mina principer, och kört M5 trots att det regnat - ett lyckodrag skulle det visa sig. Det är helt hysteriskt kul att öva på sina Tiff Needell-ambitioner på folktomma industrigator och rondeller om nätterna - M5 är verkligen fantastiskt välbalanserad och lättkontrollerad för en såpass tung bil. En gnutta initial understyrning, men tryck till lätt på gasen så kliver bakändan ut i en lättkontrollerad sladd. Alla BMW med över 150 hästar borde ha diffbroms som standard :-)

I söndags bar det av till Anderstorp för att tillsammans med min far och Olof kika på WTCC. Jag hade fixat fribiljetter från BMW, och Olof hade två stycken han fått av sin arbetsgivare - Pappa lovade att bjuda på resekostnaden och föreslog att vi skulle ta M5:an, då han redan gjort sin 750 redo för avställning (!).

Sliten efter lördagens festligheter, och med endast 45 minuters sömn i bagaget överlät jag morgonkörningen till Olof som log belåtet när han fick känna på draget. När vi kommit till Landskrona inser jag att jag i förvirringen glömt mina två biljetter hemma. Vi resonerar att vi sannolikt kommer att träffa på någon bekant eller kollega på Anderstorp, och på så vis kunna fixa en extra fribiljett "på plats", annars borde det kosta runt hundralappen att betala ett inträde - och det är väl ungefär vad bensinen skulle kosta för att hämta upp biljetterna hemma.

Följaktligen fortsatte vi färden norrut, i mycket varierande väder. Regnandet och den stundtals intensiva trafiken gör att vi är något sena till Anderstorp, och vi parkerar bilen ungefär samtidigt som Race 1 i WTCC startar. Fullständigt obefintlig skyltning för fotgängarna till banans entré gör att vi tar en ofrivillig orienteringsrunda i skogen och hamnar på bakgården till en industri snarare än på läktarplats. När vi väl lyckats traska genom regnet och lokaliserat entrén är race 1 sedan länge slut.

Inträdet visar sig kosta ohemula 250:- vilket jag vägrar betala, med tanke på att vi redan missat halva dagen och den usla väderleken. Istället bestämmer vi att min far och Olof skall gå in på området med Olofs två fribiljetter, försöka lokalisera Olofs kollega som vi misstänker har extrabiljetter, och sedan hämta in mig. Lättare sagt än gjort. Efter en halvtimme ringer Olof, uppgiven och berättar att det inte ens går att komma in i depåområdet, där hans kollega skall stå. Vid det här laget är jag så irriterad, blöt och framförallt trött att jag bestämmer mig för att gå och lägga mig i bilen och försöka sova bort den eländiga dagen - Olof och pappa fick således kolla racingen utan mig.

Vädret var extremt lynnigt, växlade mellan strålande solsken (300 grader inne i bilen) och fullkomligt skyfall (omöjligt att ens ha en sidoruta på glänt eller för den delen takluckan tiltad - det regnade in ändå). Jag lade mig i fosterställning i baksätet och lyckades till slut somna. Efter ett okänt antal timmar återvände mina resekamrater, lika utsvultna som jag och vi bestämde oss för att åka in i Anderstorp för att fixa en bit mat. Pappa tog oss på en liten sightseeingtur - han bodde några månader i Anderstorp för 28 år sedan.

Vi hittade en thairestaurant som lyckas leverera en välförtjänt god måltid. Pappa tyckte nog lite synd om sin korkade son, och valde att bjuda på kalaset.

Efter både sömn, mat och en Red Bull känner jag mig redo att ta över ratten inför hemresan som går i rask takt. Väl hemma konstaterar färddatorn en snittförbrukning på 1,1 liter/milen. Tankning visar att den verkliga förbrukningen varit 1,25 liter/milen, och då avses Shell V-power.

Dagens konstaterande blir följaktligen att vi har samma dryckesvanor, och passar bra ihop, jag och "Emma"...

Hör och häpna, men det förekommer idéer i mitt huvud, som involverar att "Emma" inte längre kommer att befinna sig i rabiat originalskick. Det jag framförallt söker är ökat insugsljud, men jag har kommit i kontakt med en firma som verkar mycket seriösa avseende mappning. Jag är lite nyfiken på vad effekten av ett finslipat insugningssystem tillsammans med en mappning på rullande landsväg skulle kunna ge i form av ökat bottendrag, lägre förbrukning och mustigare ljud. Framtiden får utvisa vad som blir av dessa idéer.
 
  2007-06-11 För omväxlings skull lyckades jag vara förutseende och således utnyttja en synergieffekt.

Min syster tog studenten i fredags. Redan i torsdags kom jag emellertid på att studentskiva = massor med god mat = lite för mycket mat = rester = perfekt picknikmat! Således planerade jag tillsammans med Carro in en utflykt på lördagen, med picknig på något trevligt ställe.

Valet föll till slut på Svaneholms slott utanför Skurup. Egentligen lite kort resa, det är väl 4 mil ungefär, och inte världens roligaste väg dit. Den trevliga slottsträdgården lockade dock, och vi fyllde kylväskan med godsaker och åkte iväg. Efter en promenad runt Svaneholmssjön dukade vi så upp all mat på gräsmattan i strålande solsken och över 25 grader - härligt!

Hemresan gick via sydkusten, med ett stopp vid Sveriges sydligaste udde.

Det är alltid lika skönt att köra med M5:an, och det är ju just sådana här utflykter jag vill använda bilen till. AC:n kyler perfekt, och med solluckan öppen och en bra skiva i stereon njuter man av varje kilometer :)

På minussidan så är det fortfarande problem med strömförsörjningen. Jag var hos en bil-elektronikspecialist som mätte och donade, men tyckte att generatorn laddade fullt tillräckligt. Således lutar det åt att batteriet är defekt, så det blir nog till att byta. Bloggbild
  2007-06-11 Miljöbild från Svaneholm Bloggbild
 
  2007-05-11 Klev upp tidigt igår. Det var dags för ombesiktning av M5 (det hade råkat gå en månad, och blivit sista dagen för ombesiktning) och jag vet att det brukar vara relativt kort kö till den obokade efterkontrollen allra först på morgonen. De öppnar 07:00. Gäsp.

Tur att jag bara har 2-3 minuters bilresa till bilprovnigen på Valdemarsro.

Men jag hade rätt, och hamnade först i kön. Själva besiktningen tog inte mycket längre tid heller, utan det hela var över på 5 minuter, inklusive betalning. Totalt tog det mig alltså, inklusive in- och urkoppling av C-tekladdaren och bilresa tur-retur, 20 minuter att besiktiga bilen. Det tror jag är svårslaget :)

När jag tvättade bilen senast provade jag Sonax Michael Schumacher snabbvax som man ska spruta på bilen medan den är blöt, och sedan helt enkelt sämskskinna bort, så ska bilen vara vaxad. Det låter ju väldigt enkelt, men i praktiken så behövde man torka av bilen med mikrofiberduk en extra gång efter vaxningen - så tidsbesparingen jämfört med en vanlig vaxning var nog trots allt försumbar.

Jag tänkte lämna in M5 för grundlig maskinpolering och test av lite olika produkter med nanoteknologi - skall bli spännande. Hittils har jag provat TC-nanos vindrutebehandling och den var svårjobbad men fungerar EXTREMT bra!

Funderar på fälgrenovering, men det får nog vänta till vintern.

Trevlig helg!
 
  2007-04-26 Bilen börjar sakta men säkert bli redo för säsongens äventyr.

NFS har haft den inne för byte av koppling, styrstag, stabilisatorstag och bakaxelolja. Vad som ännu inte är åtgärdat är problemet med att Batteriet inte får laddning (kan vara generator, laddningsrelä eller att batteriet helt enkelt är kass) samt att hjulinställningen Vianor gjorde igår blev fel - vilket skall åtgärdas imorgon. Det var åtminstone extremt skönt att få kopplingen bytt, nu kan man köra normalt med bilen utan att studsa fram...

Igårkväll var det även Klubbkväll hos Förenade Bil - en mycket trevlig tillställning. Jag beställde en ny nyckel till bilen, 1100:- efter rabatt, kodad och klar - inte så fruktansvärt dyrt. Det hölls auktion på allehanda mer eller mindra användbara/smaklösa prylar. Själv köpte jag en "hemlig låda" som visade sig innehålla en Business RDS/kasett till E39, en Defa motorvärmarkabel och en list av ännu oidentifierad härkomst - allt helt nytt förstås. E39-bandaren har ett nypris på 4200:- så det kändes väl OK, även om jag inte har en aning om vad jag skall ha den till.

Jag köpte även:
1 st. Navigationsdator med CD till E65 /Nypris runt 20 0000:-
1 st. CD-spelarenhet till E60
1 st. 18" MV-ekerfälg till E46

Familjen Tryggvesson köpte bokstavligen delar nog för att fylla hela bilen, men var vänliga nog att donera en Defavärmare att komplettera min lösa kabel med.

Angående M5 så lutar det åt att generatorn får åka på renovering... är TRÖTT på att inte kunna nyttja bilen så som jag vill!
 
  2007-04-12 Direkt efter hemkomsten från påsksemestern (Läs lite om denna i 750-bloggen) ställde jag på M5:an och befriade den från sitt vintertäcke. Besiktningstid var bokad till 2007-04-10.

Väderleken tillät dock inte att jag körde med bilen förrän just på besiktningsdagen. Det är alltid lite spännande att starta upp när bilen stått avställd så pass länge, men det behövdes inte ens ett extra varv på startmotorn innan S38:an mullrade igång. Med andakt körde jag ur garaget och siktade på Lund, för att hämta en DVD jag glömt på kontoret. Inte nödvändigt kanske, men jag ville ändå gärna köra en ordentlig uppvärmningsrunda med bilen innan besiktningen, för att ordentligt värma upp katalysatorer, oljor och allt annat.

Bilen går fantastiskt bra. Lite ojämn tomgång, och en tendens till ryckighet vid lågt gaspådrag under 2000 rpm - inget som påverkar körningen nämnvärt, men jag hoppas att en ventiljustering trollar bort fenomenen.

Jag var lite spänd inför besiktningen - första gången i min ägo, och första gången med utbytesmotorn, men min oro visade sig relativt obefogad. Teknikern hittade en glapp yttre styrled - inte chokerande, hade det lite på känn, annars var allt perfekt, inklusive bromsar och avgasvärden - skönt!

Kopplingen har varit hackig enda sedan motorbytet, så jag har bokat tid hos NFS den 25:e för byte av koppling, båda styrlederna och båda stabilisatorstagen.
 
  2007-02-09 Kära dagbok...

M5 har varit avställd sedan den sista oktober. I december tog jag emellertid och tankade den full, fyllde på extra luft i sulorna och tvättade den grundligt inför vinterstilleståndet. Trodde att jag då kunde få ta fram en riktigt ren bil till våren, och bara köra, men så enkelt är det ju inte.

Bilen står förvisso väldigt behagligt i 15 graders konstant värme, bredvid en MB S600 Lang, men det dammar en del nere i garaget. Jag for iväg till Biltema (huuu) och köpte deras största bilöverdrag och två mikrofiberdukar som jag dammade av bilen med. Därefter startade jag upp . givetvis morrade hon igång på första försöket. Körde några vändor nere i garaget i sakta mak, körde kliman på max kyla och max värme...körde tills oljan nått driftstemp, innan jag åter parkerade, kopplade på C-tekladdaren och drog över det nyköpta täcket för att slippa fortsatt dammande.

Nu får hon stå och mysa till säsongspremiären den första April! :-)
 
  2006-09-19 M5 har fått genomgå en Bilstein Engineflush, och fått helt ny Castrol Edge 10W60- olja. Teknikern som "flushade" motorn konstaterade att det var den renaste motor de någonsin kört :-) Filtret som ibland kan vara kolsvart var lite lagom ljusbrunt. Mer om detta kommer i ett reportage! Tack till Autodiesel för bra service och en trevlig kväll!

Idag fick M5 nya pitmanarmar i bakvagnen, som ett försök att trolla bort det dunsande som uppstått vid gasuppsläpp. Det blev faktiskt markant bättre - äntligen, men inte riktigt perfekt ännu.

NFS fick även spänna åt AC-remmen som vrålade som en stucken gris, samt äntligen vända rätt på mina fälgkåpor - så nu slipper jag skämmas!

Tackar för ett bra jobb - som vanligt!

Bilen går nu som en dröm, bortsett från att kopplingen skall bytas - ett projekt för vintern, kanske :-)
 
  2006-09-11 Originalmotorn från min bil såldes komplett till en kille från Västmanland som gjort misstaget att chippa sin M5... följd: Kolv som ser ut som på bilden här... Bloggbild
  2006-09-11 Han var även hygglig nog att maila mig en bild på orsaken till mitt haveri... Tvärslut kedjesträckare som slagit sönder kedjan :( Kul dock att höra att motorn såg ny ut invändigt, alla lagerytor, vevaxel och så vidare var tydligen mycket fint och motorn lever nu vidare i en annan M5 :-)

Han konstaterade dock att "nu blir det inga mer chip - är trött på att meka"... tänk på det - alla som går i trimningstankar! Bloggbild
 
  2006-09-10 Så fort jag kom hem från Tyskland tog jag kontakt med Need For Speed, och rådgjorde med dem angående bilens framtid. Med tanke på reservdelspriserna för motordelar till S38 införskaffades en begagnad motor - komptestad och med fina värden anlände den på pall till NFS en dryg vecka innan själva bilen kom tillbaks från
Ttyskland.

När bilen väl kom, konstaterade vi att 18 av 24 ventiler var böjda, men att blocket åtminstone tycktes ha klarat sig bra - alla kolvar såg fina ut. Ventilerna till S38B38 kostar 1100:- respektive 1800:- STYCK! Att göra en grundlig topplocksrenovering med nya delar från BMW vore förstås det roligaste alternativet, men ekonomiskt sett - totalt vansinne.

Det mest ekonomiska valet visade sig vara att byta hela motorn - men att ta de bästa delarna från respektive maskin. Insug/plenum, ventilkåpa, fläktkoppling, slangar och lite annat smått och gott flyttades över från min gamla motor, och så bokades en tid för bytet.

Det blev mycket framgångsrikt - utbytesmotorn går som en dröm - minst lika bra som originalmotorn! Enda nackdelen var att kopplingen från utbytesmotorn, som såg helt ny ut, visade sig fungera sämre än den som satt på tidigare. Hade jag vetat om detta hade jag förstås låtit montera en ny koppling, när motorn ändå var ur! Nu får det bli kopplingsbyte i alla fall - lite surt.

Jag ska även få bytt Pitman-armarna i bakaxeln - känner mig ganska säker på att det är dessa som orsakar dunsandet som kommer bakifrån vid gasuppsläpp! Och JA, jag ska se till att få vänt fälgkåporna ;) Bloggbild
 
  2006-08-07 Fortsättningen alltså..

Jag ringer BMW Niederlassung Hannover och får prata med servicehandläggare Herr Edgar Latzel. Han ombesörjer så att en ADAC- bärgare skickas efter, och efter att jag meddelat ungefär var jag befinner mig är det bara att vänta i hettan. En Polizei-Mercedes stannar och frågar hur det står till. Efter att jag lämnat lägesrapport och de kontrollerat att min varningstriangel står på lämpligt avstånd frågar de hövligt om de kan hjälpa till med något. ”Nej, såvida ni inte kan reparera BMW-motorer, så ska jag nog kunna klara mig själv”, svarar jag. Den trevlige konstapeln ler snett, men besitter tyvärr inga kunskaper inom reparation av S38. Schade.

Det tar lite över en timme innan bärgaren anländer, halar upp M5:an på flaket, och så får vi helt plötsligt åka Mercedes Benz istället. Inte så glamouröst som det låter, jag noterar en lapp på instrumentbrädan om att senaste oljebyte skedde vid 78 000 mil. Det tar en evighet för den sura gamla lastbilen att köra in till BMW-filialen. Väl där lastas bilen av och vi får träffa Herr Latzel, som ser till att en mekaniker snarast kikar på bilen. Under tiden bjuds vi på drycker och tilltugg efter önskemål.

Det tar inte lång tid innan Herr Latzel återvänder, och meddelar att mekanikerna konstaterat att kamkedjan befinner sig i oljetråget. Följden av detta kan jag räkna ut i huvudet på inte allt för många sekunder- topplockssallad. Herr Latzel inser nog själv det orimliga i situationen, men erbjuder mig ändå en BMW utbytesmotor – för 14 800 Euro – plus arbetskostnader. För att endast öppna motorn för att kunna konstatera skadorna invärtes räknar han med 2000 euro – och då blir ändå ingenting reparerat. Han kikar i någon intern BMW-databas för begagnade delar, men hittar ingen S38B38.

Jag inser omgående att bilen omöjligen kan repareras på plats, utan måste transporteras hem till Sverige på något vis. Vi kontaktar försäkringsbolaget, som lovar att hjälpa till med hemtransport av bilen. Någon mobilitetsförsäkring har vi emellertid inte, så att hyra en bil för att fortsätta resan finns det inte utrymme för i budgeten – vid det här laget så räknar jag dessutom kallt med 40 000:- i reparationskostnader för M5 – alternativt att få sälja bilen i delar. Jag får dock en i mitt tycke god idé, och kontaktar en av beg-bil- försäljarna på Niederlassung Hannover. Nog för att BMW Niederlassung oftast bara har nyare/dyrare BMW i lager, men någon gammal inbytesbil borde de väl kunna ha att sälja till en billig peng – så att vi kunde fortsätta vår semester. Han var dock inte alls lika tillmötesgående som Herr Latzel och nej, någon bil för under 12 000 euro fanns inte att tillgå. När jag frågade om han kände till någon mindre begbilshandlare i närheten fick jag svaret att ”Det är ingen idé att handla av de icke auktoriserade handlarna, de bara skruvar mätarna och fifflar med serviceböcker och allt annat, det avråder jag dig starkt ifrån” – Jaha, tack för den ”hjälpen”, stolpskott!

Vid det här laget inser jag att semestern är över. Jag frågar Herr Latzel om det är OK att bilen blir ståendes på deras inhägnade område till dess att försäkringsbolaget kan hämta upp den, och det är inga som helst problem, lovar han. Därefter hjälper deras receptionist oss med att få tag på ett vettigt närliggande hotell. Stor eloge till den trevliga och extremt hjälpsamma personalen på BMW Niederlassung Hannover (begbilsförsäljaren undantagen) som gjorde allt för att lindra känslan av misär för oss. Tänk om svenska BMW-handlare var lika service-minded!

På bilden står M5 parkerad på gården hos Niederlassung Hannover.
Bloggbild
  2006-08-07 Vi tömde M5:an på all väsentlig packning, lät allt vi kunde undvara ligga kvar, och begav oss på jakt efter hotellet, som enligt uppgift skulle ligga på gångavstånd. Det var inga större problem att hitta dit. Desto större problem hade jag med den snacksalige hotellägaren. Jag berättade för honom om vad som inträffat. Det skulle jag aldrig ha gjort. Han mer eller mindre bokstavligen slet med mig bort till sin ”kompis”, en grek som hade en bilverkstad på en bakgård i kvarteret bredvid. Hotellägaren, som nästan verkade påtänd, och helt i extas över att något spännande hände i hans lugna stadsdel, tjatade infernaliskt om att jag skulle bogsera bort M5:an till grekverkstaden – det var säkert bara att hänga på en ny kedja, och sedan skulle det bara vara att köra igen. Yeah right. Efter cirka en timme lyckades jag övertyga hotellägaren om att jag faktiskt inte hade för avsikt att lämna iväg bilen till hans kompis.

Nåja, vi bestämde oss för att åtminstone njuta av vår kväll i VM-premiärens Tyskland och gå ut för att få en god bit mat. Jag ville väldigt gärna prova restaurangen på bilden: "Krauses Svinstia" lät härligt rustikt! Bloggbild
  2006-08-07 Menyn lockade bland annat med "Stort svineri". Min kära flickvän tyckte att vi skulle satsa på ett lite mer sofistikerat ställe - Jag förstår mig inte på kvinnor
:-) Bloggbild
  2006-08-07 Till slut hittade vi en mycket trevlig restaurant med uteservering i den milda junikvällen. Det var en underbar känsla att efter en minst sagt händelserik dag få ta första klunken på en Grosse Weissbier, som sedan fick sällskap av en Cordon Bleu helt enligt konstens regler - Mums! Bloggbild
  2006-08-07 Efter en sådan dag och dito brakmåltid somnade man förstås som en stock, och hann knappt märka att hotellet hade kvar originalinteriör från sent 60-tal.

Dagen därpå var det bara till att gå upp i vettig tid. Min kära mor hade med hjälp av internet hemifrån Sverige lyckats ta reda på möjliga tågförbindelser för att komma hem! Vi köpte med oss några baguetter och tog med oss all packning på Hannovers kombinerande tunnelbana och spårvagn. Jag är alltid nervös när det kommer till att prova lokaltrafiken på platser man inte känner till så bra, men här fungerade det förträffligt. Det tog inte många minuter innan vi kunde stiga av på Hannover Haubtbahnhof.

Jag lyckades hitta Deutsche Bahn's biljettförsäljning, och det visade sig att de tider som Mamma hittat på internet stämde alldeles förträffligt. Vi fick biljetterna till tåget som skulle gå dryga halvtimmen senare. Först skulle vi åka med ett raskt ICE-tåg till Hamburg, och där byta till ett Danskt tåg, vidare över Puttgarden-Rödby till Köpenhamn, för byte till Öresundståg till Malmö. Allt på samma biljett, och för cirka 1000:- per person - inte farligt!

Tågresan gick helt utan bekymmer och vi var hemma i Malmö vid 21-tiden. Bilen kom drygt en vecka senare...

Fortsättning följer...
 
  2006-08-06 Löjligt länge sedan senaste uppdateringen av M5-bloggen – då kan det väl inte ha hänt så mycket? Oj, oj, oj, kära läsare – ni kunde inte ha mer fel…

Tvärtom så har det hänt så mycket, på så kort tid, att sakerna liksom bara radats upp – och ju längre tiden går desto mer blir det ju att skriva om, och desto mindre tid har man.

Nåväl, vi börjar i någotsånär kronologisk ordning!

Vid lunchtid 2005-05-26 sätter jag och Olof oss i M5:an och tar sikte mot Hallstahammar i Västmanland för inackordering hos vår gode vän herr Lillsund. Vi hinner inte speciellt långt innan vi inser att det vore dumt att äntra norrland utan att fylla våra bukar med en sista stadig och äkta skånsk måltid – nämligen Trippel Whopper Barbeque meal från Burger king i Glumslöv.
Bloggbild
  2006-08-06 Färden gick därefter vidare längs E4 upp till Gränna, där vi svängde av mot Vadstena/Motala, för att färdas en bra bit på de otäcka kameraövervakade vägar som vi än så länge är relativt förskonade från nere i Skåne. Jag helgarderade med nedfällt solskydd och mörke solbrillor. Hittade tyvärr ingen lämplig Kalle Anka- mask. Lyckades hur som helst undvika att bli fotad – och körde väl relativt laglydigt på landsvägarna. I höjd med Örebro blev det motorväg igen, och då tuffade det på lite bättre trots regnskurar. Mina torrspruckna framdäck genererade instabilitet vid kraftiga inbromsningar men i övrigt gick bilen riktigt bra. Bloggbild
  2006-08-06 Inga poliser eller andra missöden på vägen, så vi var framme hos Anton i god tid :-) På kvällens schema stod grillning och samkväm på verandan hos Antons föräldrar. Köttet smakade underbart och sköljdes ned med rikhaltiga mängder "läsk". Det var helt fantastiskt gemytligt att få avbjuta denna varma försommarkväll i den västmanländska Tystnaden och i goda vänners sällskap. Följden av att dricka jättemycket "läsk" på jättekort tid ser ni på den bifogade bilen. Jag har i bästa Aftonbladet- stil pixeliserat den skyldiges ansikte för att inte röja hans eller hennes identitet (ledtråd: Det var inte jag...). Bloggbild
  2006-08-06 Dagen därpå, 2006-05-27, åkte vi på träff i Västerås, där en hel del bekanta forumprofiler dök upp. En väldigt trevlig tillställning som dessutom tog oss ut på roliga lokala småvägar. "Gemini" anlände i sin väldigt fina M5 -95, och jag fick verkligen skämmas som inte hade tvättat bilen efter 60 mil i regn, rusk och smuts :( Bloggbild
  2006-08-06 Det hjälpte inte ens att jag offrade tandborsten för att städa bort överblivna vaxrester... Bloggbild
  2006-08-06 Hemlige mannen försökte mildra konsekvenserna efter kvällens Läsk-frossa med en välkokt wurst - dock helt utan framgång, skulle det senare visa sig... Bloggbild
  2006-08-06 2005-05-28 snaskade vi i oss vars en flottig Hallstahammar-pizza innan vi styrde kosan söderöver. Vi stannade upp en kort stund i Jönköping för att hälsa på Victor ”E38B12” och kika på hans nyköpta 750iA -98 med endast 7500 mil på mätaren och ett skick därefter – makalöst fin! M5 marscherade på riktigt bra och vi var hemma i vettig tid, men med en total snittförbrukning för hela resan på runt 1,4 liter milen – Det kostar verkligen att ligga på topp! Bloggbild
  2006-08-06 2006-06-03 Anordnade vi i sammarbete med BMW Sport Club en träff på Sturup Raceway. Vädret var värdelöst och uppslutningen inget vidare- men framförallt så var det hela extremt dåligt organiserat, vilket vi får ta på oss. Nästa års Sturupsträff skall bli en höjdare, det vågar jag nästan lova! Jag fick åtminstone en del rätt bra bilder på M5:an i den dystra, mulna väderleken - Sista gången jag fotade den med Schnitzerfälgarna, bara någon dag därefter fick jag ÄNTLIGEN tag på en uppsättning vettiga M System II! Bloggbild
  2006-08-06 2006-06-09 - Domedagen för S38 :-(

Bilden bredvid är tagen klockan 05:06 på Shell i Arlöv. Jag fyller upp med V-Power för att köra iväg på en välbehövlig och skön semester i Toscana med min flickvän. Det är samma dag som fotbolls-VM i Tyskland drar igång, och den enda avgång Rödby-Puttgarden- färjorna kunde erbjuda var 07:00 från Rödby. Bara att gå upp i ottan med andra ord!

Dagen innan har jag fått monterat de nyköpta M System II- fälgarna och helt nya framdäck därtill - bilen beter sig nu extremt stabilt även i riktigt höga hastigheter.

Det är knappt någon trafik alls, vare sig i Sverige eller Danmark, fram till att motorvägen mot Rödby övergår till landsväg för en kort sträcka. Här håller man på med ett vägarbete vilket sölar ned trafiken. Jag ser hur minuterna tickar förbi, och hinner nästan bli orolig - innan det åter blir motorväg och dags att trycka gasen i botten. Vi hinner med 20 minuters marginal fram till båten...

I Puttgarden får vi visa passen (!!!) och svänger därefter raka vägen in till Bordershop för att bunkra upp med allehanda drycker - det mesta är ju billigare där än i både Tyskland och Italien. En snabb räd, och trekvart senare är vi åter på väg.

Vi är förstås förberedda på trafikkaos i samband med VM-premiären, men det visade sig vara helt obefogat. Trafiken flyter på riktigt bra – inte ens vid Hamburg tvingas vi stå i kö, däremot stannar jag på en rastplats för att kontrollera och efterdra hjulbultarna – men alla satt som de skulle. Klockan är inte mer än 11:30 när vi når Hannover, och indikatorn för reservtanken tänds. Vilken helt underbar bil för denna sortens körning, tänker jag. Så fruktansvärt stabil även i över 200 km/h, och med en helt magisk gasrespons och aldrig sinande kraft Svepande kurvor och filbyten var rena nöjet med EDC:n låst i Sportläge! Jag noterar på en skylt att nästa mack är 20 kilometer bort längs den trefiliga A7-motorvägen. Yttertempmätaren visar 25 grader, oljetempen drygt 95, och trafiken är för stunden relativt gles – dags att prova toppfarten för första gången!

Jag hinner precis se mätaren nudda 250- sträcket innan jag känner hur motorn tappar kraft och gasresponsen försvinner. Först tänker jag ”Vad konstigt det kändes med toppfartspärren!” och rullar vidare. Jag ser hastighetsmätaren gå ned till 240, 230, ”NU borde den väl hoppa igång igen, åtminstone?” tänker jag innan jag ser att varvräknaren står på noll och noterar att motorn faktiskt är helt avstängd.

Aha, det har blivit något elfel i samband med att spärren gick i, jag måste nog starta om motorn, tänker jag och zick-zackar mig mellan lastbilarna och ut i väggrenen där jag lyckas få stopp på bilen. Vrider om nyckeln, startmotorn går men motorn svarar inte. Provar ett par gånger till innan jag öppnar huven och går ut för att inspektera. I detta läge känner jag mig säker på att det är någon vakuumslang som hoppat av och gör att motorn inte vill starta. Allt ser normalt ut och någon olja har inte läckt ut. Oljestickans nivå ser bra ut och inget märkligt syns genom påfyllningslocket. Jag springer ut och sätter upp varningstriangeln, sedan ringer jag Need For Speed.

Jag får beskriva händelseförloppet men att ställa diagnos via telefon klarar inte ens Tobbe av. Han hjälper mig däremot att hitta numret till närmsta BMW-filial, som visar sig vara BMW Niederlassung Hannover.

Missa inte fortsättningen, som kommer imorgon ;-) Bloggbild
 
  2006-05-17 Nu har M5:an begått träffpremiär, på den trevliga tillställningen vi ordnade tillsammans med Autoexperten i Malmö i söndags!

En mycket trevlig träff, som sagt, med många fina bilar av allehanda slag. Allt från 2002 Turbo till 3 st. M5 E39 (vilket gjorde M5 till träffens vanligaste modell...). Fick även kika på Tommies nyförvärv, och konstatera att det måste vara så udda det kan bli utan att konsultera BMW Individual - Han är garanterat ensam om en LeMans-blå M5 med chromline, komfortstolar, träpaneler, men utan modellbeteckning och M-läppen på bakluckan - Coolt!

Bäst av allt med dagen, mina EDC-dämpare testades i Sachs stötdämpartest och var i helt perfekt skick. PUST - där sparade jag 40 000:-... Lite kul att dämpningskurvorna faktiskt var lite "tightare" när vi testade bilen med EDC:n i sportläge :-)

M5 har fått rulla på en del eftersom 318is fick körförbud på grund av utebliven återbesiktning... Bilen fungerar alldeles förträffligt, men en ganska omfattande chassirenovering är på gång: Casterstag och dito bussningar skall bytas, precis som hardyskiva, kardan-stödlager och samtliga upphängningar till diffen!

Väntar bara på att originaldelarna (Boge/Lemförder) skall anlända från Tyskland. Nog för att jag är original-freak, men jag springer inte till BMW och köper samma komponent som jag via jobb kan handla betydligt billigare.

Men snåla med piratdelar på en M5? Nej, det är inga piratdelar, utan EXAKT samma delar man får när man handlar hos BMW - det går till och med att se att BMW-märket är bortslipat på bussningarna, eftersom det bara finns en tillverkningslina hos Boge/Lemförder/Elastmetall... :-)

Idag fick jag min original växelspaksknopp med tillhörande kablage som jag beställt från Spetz Motorsport (BMW själva kunde inte få fram en knopp med rätt emblem, tur att man har sina kanaler...). Kablaget beställde jag mest som en extra försäkring, men det visade sig att jag beställt helt i onödan - det var naturligtvis fördraget, eftersom belyst knopp var standard på M5. Passade i samband med detta på att ta bort den störiga Handsfree-högtalaren som satt monterad under askkoppen, och vad hittar jag under plattan som omringar växelspaksdamasken - jo en komplett handsfree-enhet till någon gammal Ericsson-telefon :-P Röjde bort det gamla handsfree-möget, städade rent, kopplade in nya knoppen och monterade i omvänd ordning - gjort på fem minuter!

Spänningen steg (hö hö) när jag slog på tändningen och tände ljuset, men givetvis fungerade belysningen i knoppen - underbart! Ska köpa en ny platta där, och eventuellt ny växelspaksdamask, för ytterligare ökad nybilskänsla :-) Bilder på resultatet kommer inom kort!

För den här gången, over and out!

KH Bloggbild
  2006-05-17 Här kommer en bild på knoppen. Beklagar den extremt dåliga kvalitén... orkade inte släpa ned stativet i garaget. Bättre bild kommer snart!

Börjar bli "akut" med originalfälgar nu, som ni vet någon som har en sjysst uppsättning till salu - Säg till! Bloggbild
 
  2006-04-22 Nu har M5 snart varit vaken i två veckor, och redan har jag hunnit med en hel del pyssel :-)

Första åtgärden var att lämna bilen till Need For Speed för allmän översyn och byte av silentblock. Vi konstaterade att det sannolikt blir till att göra "en Asken" och byta de flesta bussningar i både fram- och bakvagn, samt hardyskiva. Några spänningssprickor långt fram på avgassystemet konstaterades, och svetsades igen. Så försvann de flesta tendenserna till ojämn gång på tomgång.

Sedan fick jag hjälp av Alfred att byta framblinkersen till orange. Inte helt odramatiskt! Som ni kan läsa ovan så har jag haft "lite" bekymmer med mitt byte till originalblinkers, och Udos gode vän Murphy har varit i farten allt för många gånger. Så var även fallet denna gång. När jag hade hittat ut till Alfreds verkstad mitt ute i vischan, visade det sig att den orange höger framblinkers han skulle donera var trasig! Otroligt! Klockan 22:00 förra fredagskvällen ringer jag följaktligen till E34-gurun i bokskogen - Johan PC-doktor Sjöström och frågar om han inte möjligen har en orange höger framblinkers till E34 liggandes. "Kom om 10 minuter, jag ska bara leta upp den", blir svaret och jag beger mig återigen mot Torup.

Samtidigt som jag stannar utanför Sjöströms residens kommer Johan utspringande med blinkersen i högsta hugg. Jag tackar så gott jag kan, och hinner mummla något om att han är en ädel man som bidrar till min originalrenovering. Öser tillbaks till verkstaden. Två timmar senare har bilen orange blinkers fram. Två timmar, undrar ni, det verkar som väldigt lång tid? - Jo, men M5 har liksom inte mycket utrymme över i motorrummet, så halva maskineriet behöver demonteras för att komma åt. På högersidan fick Alfred plocka ned spolarvätskebehållare+pumpar och diverse annat jox. På Vänstersidan fick han plocka ned insugsbälg, luftmassemätare, luftfilterhus, servobehållare, återluftare till tanken samt resonansljuddämpare till insuget för att komma åt. Pust!

Bak- och sidoblinkers bytte jag faktiskt på egen hand, och med lyckat resultat. Dagen därpå, det vill säga förra lördagen, åkte jag och min flickvän Anna M5 till påskmiddag hos hennes släktingar strax norr om Halmstad. Solen sken och det var en riktigt underbar utflykt. Annas bror Gustaf (indoktrinerad BMW-fantast) var snäll och tog några bilder på M5:an. Bloggbild
  2006-04-22 Bloggbild
  2006-04-22 Vilket enormt lyft det blev med rätt blinkers, inte sant?

De vita originalblinkersarna är redan sålda och levererades på förra helgens Elmiamässa i Jönköping, på vilken jag var uppkommenderad för att arbeta. Hur folk kan åka till den mässan frivilligt och dessutom betala för eländet övergår verkligen mitt förstånd... Bloggbild
 
  2006-04-12 Idag väcktes M5 ur sitt trygga vinteride. Tanken har varit att väcka bilen till liv redan för ungefär en månad sedan, men det har av olika skäl inte blivit av. Tobbe och Alfred ryckte som vanligt ut och reparerade de bränsleslangar som varit trasiga på bilen, och nu fungerar den som den skall igen!

Jag firade påställningen genom att ta bilen på en lång, härlig vårtur, ut i skogen, på tyvärr alldeles för tjälskadade vägar i Bökeberg, och något bättre vägar i Bokskogen. Hann till och med inom PC-doktor och säga gokväll innan jag dundrade vidare hemmåt.

Bilen känns riktigt bra med några få undantag som skall åtgärdas inom kort:
* Går något ruffigt vid tomgång/lågt gaspådrag. Avhjälpts sannolikt med nya tändstift.
* Framdäcken är som bekant torrspruckna vilket ger lite oprecisa egenskaper vid hård inbromsning / inspirerad kurvtagning. Skall bytas mot flång nya så fort jag får loss en uppsättning originalfälgar (har några på lut!)
* Dunsande från drivlinan vid abrupt gasuppsläpp. Sannolikt silentblocken som är kassa.

Sedan tillkommer övriga åtgärder såsom byte av olja i växellåda och bakaxel, nya filter samt byte till orange blinkers runtom! Imorgon blir det ny växelspaksknopp och nya original velourmattor!

Äntligen vår :D
 
  2006-01-12 Nu står M5:an i tryggt, ljummet och larmat vinterförvar! Nytvättad, nytt batteri med C-tek påkopplad och i gott sällskap av en M5 -90, en Alpina B6 2,8 E30, en 628iA E24 och lite annat smått och gott, tror jag att bilen trivs alldeles utmärkt!
 
  2006-01-07 Idag var jag och pappa ute och bytte batteriet. En stor och tung pjäs, som bekant sitter lite eländigt till under baksätet. Efter hundra svordomar, med brutna ryggar och med djupfrysta och halvt avskalade fingrar satt det nya batteriet till slut på plats, och vi hade inte ens lyckats sabotera någon inredningsdetalj, eller något annat heller för den delen.

Det blev ett Exide X-treme- batteri med 100Ah och 50% bättre djupurladdningsegenskaper än andra motsvarande batterier. Speciellt framtaget för bilar med mycket utrustning... så det var jag ju tvungen att ha (fastän M5:an knappast har särdeles mycket elektroniska finesser)...

Givetvis startade bilen snällt och direkt så fort baksätet återmonterats. Jag körde "några" varv runt kvarteret för att få upp driftstemperatur på motoroljan samt för att köra AC:n. Allt fungerade förstås perfekt och bilen går fortfarande som en dröm - skönt så :-)
 
  2005-12-31 M5:an har nu stått still i drygt en månad, så förra helgen, när det var fint väder, tänkte jag att det kunde vara lämpligt att dra igång den och köra en sväng runt kvarteret eller något, samt varmköra motorn.

Men tji fick jag! Batteriet var stendött, och bilen gick inte ens att få igång med startkablar. Suck! Av med baksätet och mätte upp, 2,4 volt... Kopplade på batteriladdare och lät stå över dagen. När natten kom mätte jag igen, och nu var spänningen uppe på 11,2 volt. Skönt, tänkte jag, då klarar det sig nog, om jag fortsätter ladda hela dagen imorgon (dvs i söndags).

När jag kom ut på söndagen hade batterispäningen sjunkit till 4,2 volt, och varje försök till att ladda vidare resulterade i att säkringen till batteriladdaren brann.

Det blir med andra ord att köpa ett nytt batteri, samt en C-tek underhållsladdare för att hålla det vid liv. Bilen skall flyttas till ett annat garage så fort snön försvinner.

Skulle även försöka transplantera emblemet från min gamla växelspaksknopp, för montering på den nya. Det gick inte alls och till på köpet så förstörde jag det gamla emblemet, så nu MÅSTE jag ha tag på ett nytt emblem, alternativt en beg M-technic växelspaksknopp i toppskick :P

Jag har fått nys om en begagnad passande original-växlare... återstår bara att förhandla priset :)
 
  2005-12-09 Jag var lite orolig ett tag när jag insåg att jag inte fått med någon kod till Business RDS:en... Det löste sig emellertid väldigt smidigt eftersom Peter, som jag köpte stereon av, har en extremt väldokumenterad bil, så fanns givetvis kodkortet samt instruktionsbok på svenska bevarat tillsammans med bilens övriga papper, klockrent!

Det verkar lite omständigt att få till kopplingen mellan stereon och en eventuell växlare. Antingen får jag köpa en BMW-växlare med tillhörande kablage, alternativt någon slags adaptor och ärigenom använda befintlig/eftermarknadsväxlare, men den rebusen har jag gott om tid på mig att lösa :-)

 
  2005-12-07 Har flyttat över dagbok, info och bilder hit till PowerUser nu, och kommer fortsättningsvis inte att uppdatera den gamla dagboken, utan endast skriva här!

Har även köpt en BMW Business RDS (som några av er kanske läst i min personliga blogg). Ser verkligen framemot att få montera den i bilen! Bloggbild
 
  2005-12-03 Hallå!

Det har hänt en del med bilen sedan köpet, fastän jag inte kört den speciellt mycket.

Jag har köpt följande på Förenade Bil:
* Original Velourmattor, anthrazit(mörk)grå.
* Original läderväxelspaksknopp (blev en ej-belyst till slut)
* Daytonaviolett sprayfärg (att använda för att fylla i de få stenskott som finns)

Tack till Jenny på FB Centrum för superb service (som alltid)!

Jag har även köpt motorolja och filter. Det fick, efter mycket velande fram och tillbaka huruvida jag skulle köpa TWS eller inte, bli den helt nyutvecklade Castrol Edge Sport 10W60.

Förra fredagen körde jag ned bilen till Need For Speed och bytte oljan nu inför vinterförvaringen. Tobbe smorde även upp samtliga friktionsbelagda detaljer i motorrummet åt mig - tacktack! Jag tänkte även be dem byta tillbaks framblinkersarna till original orange. De skruvade bort spolarvätskebehållaren och allt annat som behövdes demonteras för att komma åt höger framblinkers. När den vita blinkersen var demonterad uppdagades att jag missat att kontrollera skicket på de orange:a blinkers jag fick med bilen - högerblinkersen var nämligen sprucken :( Bara till att montera tillbaks vit blinkers, spolarvätskebehållare och allt annat igen :(

Desto mer postivt var det när jag skulle köra hem. Motorn gick MARKANT lugnare, jämnare och tystare med Edge 10W60 än vad den gjorde innan oljebytet. Jag körde en sväng för att få upp tempen på alla vätskor innan jag parkerade bilen här hemma, och ställde av den för säsongen.

Jag har haft problem med att hitta emblem till min nya växelspaksknopp. Emblemet skall vara lätt ovalt, och ha de tre "M-ränderna" uppe i vänster hörn. Detta emblem verkar svårt(omöjligt?) att få tag på... Vi får väl se om jag hittar ett. I värsta fall får jag transplantera emblemet från den gamla växelspaksknoppen, tills vidare.

Nu ska jag ut och fira en god väns födelsedag, tänkte jag. Sladda försiktigt där ute i halkan :-)

/Kalle
 
  2005-12-02 Idag sålde jag vinterhjulen som medföljde M5:an. 2000:- för fina Michelin Ivalo 195/65/15 anser jag var en mycket bra affär - för köparen ;-) Men jag klagar inte, var i stort behov av att rensa bort en uppsättning däck ur källaren - det blir en del med fem bilar i hushållet.
 
  2005-11-17 Äntligen!

Jag vet inte hur länge jag drömt om en M5, men jag minns tidiga år, när jag var kanske 4-5. En bekant till familjen drev reklambyrå och körde runt i en Alpinvit M535i med de typiska 16" Kryssekerfälgarna. Jag fick emellertid för mig att det var en M5 han hade. Hur som haver så var denna bil alltid en dröm för mig.

Nästa minnesbild är när jag ligger och läser "Alla Bilar -93". Där finns en bild på en Avusblau M5 3,8 som jag förälskar mig i, och när jag läser prestanda- och effektsiffrorna tror jag knappt mina ögon. I samband med detta blir M5 3,8 en av mina absoluta drömbilar. Mina dåtida kompisar förstår inte alls min passion och tycker att jag är knäpp som föredrar en familjebil framför Porsche och Ferrari, men tystnar snabbt när de får veta att M5 kör ifrån det mesta både från Stuttgart och Modena.

De mest typiska M5-färgerna har för mig alltid varit just Avusblau samt Daytonaviolett. Således drog jag direkt iväg ett mail när det på Blocket dök upp en Daytonaviolett lågmilare bara fem mil hemifrån, utanför Ystad. Säljaren svarade omgående och verkade mycket seriös. Han hade själv haft bilen sedan 1998, då han fått hjälp med att importera den av en vän. Kändes ju bra - om bilen är skit så behåller man den nog inte i 7 år... Jag avtalade tid med säljaren för en inspektion och provkörning.

Så blev det äntligen Lördag. Solen sken och jag åkte med Olof ned till Ystad (för att slippa dånandet i 318is). Bilen levde upp till det skick som utlovats och bekräftats av bilderna, och gick maskinellt mycket bra. Noterade att motorhuven satt lite fel, och att några karossdelar varit omlackerade - men det verkade mycket seriöst gjort och inga nyansskillnader kunde skönjas. Jag slog emellertid inte till på studs, utan ville gärna ha lite tid för eftertanke samt för att kontrollera historik och servicebok. Mycket lämpligt då att säljaren skulle åka bort hela veckan. Jag berättade att jag var mycket intresserad av bilen, och han lovade att inte sälja den till någon annan innan vi lämnat besked.

Mina efterforskningar i bilens historia hittade inga konstigheter. Jag ringde säljaren i fredags eftermiddag och vi kom överens om ett pris. I lördags tog jag med mig stora plånboken och bilens delägare: min käre far.Vi gjorde en sista provkörning av bilen innan vi gjorde upp affären. Förutom bilen medföljde: 4 fräsha Michellin-vinterhjul (Till salu!), Alla originalblinkers (Orange), BMW Bavaria RDS-radio samt två helt nya framdäck Semperit 235/45/17.

Känslan av att köra hemåt i den vackra höstsolen, med Morrissey i högtalarna är obeskrivbar! Det känns verkligen som om jag hittat hem, och som att denna bil kommer stanna i familjen länge!

Bilen ska ställas av inom kort och inte plockas fram förrän till våren. Detta är den första helt rostfria bil jag har, och så skall det förbli! Idag passade jag på att beställa en ny belyst växelspaksknopp och svarta velourmattor hos Förenade Bil (Tack Jenny för supersnabb service!).

Jag var även ute och skulle se om man kunde göra något åt motorhuvens felaktiga inpassning. Döm om min förvåning när allt som krävdes var en 10-hylsa och en halvtimmes arbete! Bara att justera upp "skenorna" som huven låses fast i bakkant, mot vindrutan till. Nu är huven helt korrekt inpassad och jag är riktigt stolt över att jag lyckades åstadkomma detta på egen hand.



Antal läsare till bloggen: 13726 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2021  AutoPower.se