chassIT
JohanE Till startsidan
40 år. Bosatt i Säter, Dalarnas Län ID: 15560
Senast inloggad: 2017-10-14 20:06
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 320i M3-replika -89 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2009-09-29 M3E30 har ingen viskofläkt utan kör med el-fläkt. Istället för viskokopplingen så sitter det en mutter. Den har jag köpt till min då jag inte heller använder viskokopplingen.
[LÄNK]
 
  2009-09-15 Skulle montera M3-grenrör men det passade inte riktigt mot blocket så nu har jag satt dit M54-grenrör istället.
För att få ihop resten av avgassystemet med grenrören så behöver jag flänsar. Dessa har jag tillverkat idag. Det blev två stycken sådana.
Som vanligt har man inga riktiga maskiner tillhands utan får stå med borrmaskin, vinkelslip och bågfil...
Nåja det blev helt ok ändå. Bloggbild
 
  2009-08-20 Skaffade röret till extratanken igår. Tanken har jag sen förut men nu kan jag snart montera den. Det som fattas är slangbiten mellan tanken och röret och så hålet i skuffgolvet förstås. Bloggbild
 
  2009-07-11 Har haft pyspunka på bromsservon och testade att koppla bort den och plugga vacuumslangen till den och nu går motorn bättre. Förut har den hostat och haft sig vid start från stillastående och vid häftigt gaspådrag. Det verkar vara nästan borta nu.
Så jag tog och köpte mig ett nytt servo från 316i E36. Det som sitter där är från en likadan bil och går fritt från insuget på M50-motorn. Det ska bara modifieras lite grann på ingående pinne så att man kan fästa den i pedalen.
  2009-07-11 Sådärja!
Då var servon bytt och bilen provkörd. Servon är skapligt tät, det testade jag såklart innan jag monterade den.
Det tråkiga var att känslan i den här servon är allt annat än skön tyvärr. Men man vänjer sig väl med den också. Jag har då ingen lust att demontera och montera en annan igen på ett bra tag.
 
  2009-05-11 Köpte "nya" fälgar i måndags och idag fick jag hämta ut dem med mina däck på. Det är Style 5 från 5-serien.
Monterade dessa och det blev helt ok. Skulle varit lite bredare bak bara. Nu är det 8" med ET20 och det ser ut som att det skulle varit fint med 9".
De var i väldigt bra skick för att vara 16år gamla, det är bara klarlacken som är sliten och ett litet kantskrap.
Ska ta bort klarlacken och polera upp fälgbanan senare. Kanske till hösten.
Ett plus är att jag slapp använda spacer till dessa. Med Radial 32 i samma dimension var jag tvungen att använda 3mm spacer för att fälgen skulle gå fritt från främre bromsok. Bloggbild
  2009-05-11 Bloggbild
  2009-05-11 Bloggbild
 
  2009-04-06 Knäppte några kort med min gamla slitvarg till kamera idag. Den hänger med skapligt för att vara såpass gammal som den är.
[LÄNK] Bloggbild
 
  2009-03-31 Igår startade jag upp bilen och tog en liten premiärtur. Motorn gick igång direkt.
Imorgon tar jag eventuellt hem den och kör den ett tag medan jag lagar upp brukisen. Jag kommer förmodligen få någon tvåa på den gröne imorgon då den ska besiktas. Har mina misstankar och vi får se om de slår in, annars fixar jag det ändå.
 
  2009-03-23 Idag kom så äntligen bakrutelisterna på plats. Skönt att bilen kan få se normal ut baktill och att man slipper ha svart tejp som list.

En före-bild Bloggbild
  2009-03-23 Och en på det färdiga resultatet.
Bloggbild
  2009-03-23 Tur att man hann klart för en halvtimme senare såg det ut såhär.
Bloggbild
 
  2009-03-22 Igår kväll blev det montering av bakluckelisten. Började med att skjuta in den från sidan men det tog stopp efter bara någon decimeter. Tog då och tryckte in den lite åt gången längsmed hela bakluckan. Då var det gjort på bara några minuter. Bilen såg genast betydligt mer komplett ut.
Om jag hinner ska jag montera bakrutelisterna idag. Kanske även innerskärmarna. Bloggbild
 
  2009-03-20 Förärade bilen med lite nya saker idag.
Det blev:

07 11 9 911 694 - Skruv till diffen
07 11 9 921 054 - Mutter
51 24 1 933 793 - Tätningslist baklucka
51 24 1 961 697 - Anslag till bakluckan
51 31 1 934 902 - Höger list till bakrutan
51 71 1 933 125 - Clips till sidokjolarna
51 71 1 933 827 - Kåpa
51 71 1 933 828 - Mellanstycke
51 71 1 935 841 - Innerskärm V
51 71 1 935 842 - Innerskärm H

Listen till bakrutan har jag sökt länge och då den slutats tillverkas har det varit klurigt att få tag på den. Nu har de börjat tillverka den igen och då passade jag på direkt. Likaså med listen som sitter i framkant på bakluckan mot bakrutan.
 
  2009-03-15 Hämtade en till motor igår, en M54B30. Kanske man kan göra nåt skoj av den som att transplantera veven till min M50. Eller så kanske den hamnar i mitt locost-projekt. Antar att jag måste använda eftermarknadssprut till denna om jag ska använda hela motorn då den väl kräver nyckel och sån kringutrustning för att funka. Bloggbild
 
  2009-01-04 Såhär kul är det att inte ha garage till bilarna när snön och kylan slår till. Bloggbild
  2009-01-04 Bloggbild
 
  2008-12-03 Har lite trasiga innerskärmar så någon gång i den närmaste framtiden ska jag ta och beställa nya sådana. Inte så roligt när det skrapar i när man backar eller svänger.
 
  2008-11-19 Lite uppgifter om bilen efter regbesiktningen.
De är tagna från vägverkets hemsida. Jag redigerade bort tomma och onödiga poster.

Fordonsidentifikation
Regnr: OKM428
Fabrikat: BMW 320I
Färg: RÖD
Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1989
Fordonsslagsklass: I

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2009-08-01 - 2009-12-31
Senast godkända besiktning: 2008-11-17
Vägmätarställning: 190015

Tekniska data
Motoreffekt, kw: 140,0
Effektnorm: DIN
Kaross: Täckt, Taklucka (04)
Växellåda: MANUELL
Tankvolym, liter: 64

Antal passagerare, max: 3
Krockkudde, främre passagerarplats: Nej

Skattevikt, kg: 1340
Tjänstevikt, kg: 1340
Totalvikt, kg: 1600
Max lastvikt, kg: 260

Däckdimension axel 1: 215/40R17
Däckdimension axel 2: 215/40R17

Längd, mm: 4350
Bredd, mm: 1650

Drivmedel 1: BENSIN

Skyltformat fram: EU-ENRADIG
Skyltformat bak: EU-ENRADIG


Tillägginformation

Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.

MOTOR:BMW 25 6 S1
BROMSAR FRAM:BMW M3
BROMSAR BAK:BMW M3
T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
T31AX MOTORN UTBYTT, SKA UPPFYLLA DE KRAV PÅ UTSLÄPP ENLIGT BILAGA 3
FÖRORDNINGEN (2001:1085) OM MOTORFORDONS AVGASRENING SOM FÖLJER
AV 5 KAP. 15 § VVFS 2003:22.
T71K SPÅRVIDD FRAM 1440 MM
T71L SPÅRVIDD BAK 1425 MM
  2008-11-19 Köpte på mig grenrör från M3E36. De ska tydligen passa lite bättre i E30-karossen än vad de gjutna rören från de M50-försedda E36:orna gör. Man måste modifiera dem lite för att de ska passa tydligen. Jaja vi får se hur mycket moddning det behövs när jag sätter igång.
 
  2008-11-17 Idag var jag iväg till Hedemora och besiktade bilen. Den gick igenom med blankt papper vilket var trevligt. Nu slipper man ju ha någonting hängandes över sig som måste åtgärdas och jag kan ta resterande pillgöra i min egen takt. I och med att jag inte har vinterdäck till bilen så var det extra skönt att det gick bra då jag ju slipper halka dit en vända igen då det förmodligen är mer snö/blask och har blivit december då man måste ha vinterdäck på bilen vilket jag inte har.
Tack för idag.
 
  2008-11-14 Regbesiktningen hos bilprovningen idag gick bra, bilen blev godkänd. Nu har man en 320 -89 med M50B25 som är helt laglig att framföra på vägen. Känns bra att allt är klart. För den här gången... ;)
Snart kommer man väl på nåt annat man "måste" göra.

Kostnad hittils för själva omtypningen:
Bullertest: 1250
Byggbesiktning: 4000
Hyra av GDS-hall: 57:-
Registreringsbesiktning: 930:-
6237:-

Kostnad för bygget:
Motor: 2500:-
Växellåda: 1000:-
styrboxar: 1300
328-kardan: 1200:-
Generator: 800:-
Diffklump: 2400
Gamla motorn: -3000:-

Summa: 6200:-
Totalt: 12437:- Bloggbild
 
  2008-10-29 Gjorde bullertest och byggbesiktning hos SFRO idag. Bilen blev godkänd och låg på 76dB(A). Nu väntar registreringsbesiktning hos bilprovningen. Hoppas den också går bra så att man kan få köra med bilen lite mer än bara några provsträckor som nu.
 
  2008-10-23 Boxen är bytt och bilen är provkörd. Verkar funka nu. Hoppas det berodde på den gamla boxen. Har skruvat isär den och kikat i den och en transistor är bränd så förhoppningsvis är det det som ärr felet.
Gjöt även en luftfilterburk igår för att få ner insugsljudet en del.
 
  2008-10-15 Har bytt avgassystem på bilen och testat ljudnivån igen. Fick ner den till 83dB vilket är 1dB under godkänd nivå, inte mycket att spela på där. Hoppas den går igenom med det. Framöver ska jag bygga ett nytt system med lite matematisk hjälp, detta är bara hopsnickrat att av delar jag hade hemma. Inte helt optimerat med andra ord.
Tyvärr har jag ju även haft problem med att bilen går på fem cylindrar när den kommer upp i temperatur. Har köpt en "ny" databox och ska testa med den.
 
  2008-09-30 Medan jag väntar på mina nya packningar till ventilkåpan så passar jag på att fixa till den lite. Målade den i gjutjärngrå och svart skrynkelfärg. Blev riktigt fint tycker jag. Det svarta är fortfarande vått på bilden så inga skrynklingar syns. Men den grå var så fin att jag nästan övervägde att måla hela i den färgen. Bloggbild
 
  2008-09-29 Gjorde ett bullertest på bilen häromdagen. Den får bullra max 84dB men tyvärr så låg min på 86dB. Slänger på ett annat avgassystem som jag tror är från en E36 320. Enkelt rör i alla fall och ser fräsch ut. Min gamla original är nog ingen idé att sätta dit då den nog inte dämpar så bra efter 19 år.
Sen upp och testa igen på flygplatsen.
 
  2008-09-25 Igår monterade jag diffen. Det gick förvånansvärt bra för en gångs skull. Bytte kåpan på den till stora E30-kåpan och sen var den bara att skruva upp. Allt passade perfekt. Imorrn tänkte jag putsa av undersidan på den för att sen måla på den med en dos Por15. Det hade ungefär samma glans som original men lite tjockare lager så förhoppningsvis håller den sig fin ett tag. Ska måla dit S:et sen så den ser mer ut som den gjorde från början.
[LÄNK]
 
  2008-09-23 Köpte "ny" diffklump idag. Blev en bromsad med utväxling 2.65:1. Är inte ute efter nån accelerationsraket så den här utväxlingen blir nog trevlig. Har ju 2:56 på 325:an och det funkar ypperligt. Lite skillnad mot 3.46 som sitter på nu. Kanske man kan få användning av ettans växel också. Det är ju en femväxlad låda så man vill ju ha användning av alla.
Blir att göra om bakre fästet då det inte är samma som E30. Det ska nog inte vara så svårt, har ju lyckats med bökigare saker än så.
Lite Por15 semi gloss på den nyslipade ytan blir bra. Tog bara ovansidan nu och tar undersidan då jag fått upp den på bilen. Ville inte hålla på och vända på den i onödan. Bloggbild
 
  2008-09-10 Bilen provstartad och nu även provkörd. Körde ett par mil igår för att kolla att allt funkar samt passade på att köpa nya muttrar och brickor till frontstötfångaren.
Den går faktiskt lite bättre än med 2L-motorn. Inte så konstigt i och för sig. Rolig är den men jag måste skaffa short shift, E30-spak och ZF-låda funkade inte bra ihop. Ligger man på femman och låter bli att gasa så drar gummidamasken ur växeln och då har man rätt långa växellägen.
Nu ska jag bygga en ordentlig ram till elfläkten, den som sitter där nu är tämligen provisorisk. Har kopplat fläkten via termokontakten till AC:n som sitter i kylaren så att man slipper ha en knapp i bilen. Det funkade mycket bra och man slapp köpa extra delar. Kör den via ett relä som jag också hade liggandes.
Sen ska kabeltrasslet i motorrummet snyggas till och kåporna ska monteras.
Tyvärr så läcker bromsservot, det pyser vid pedalen och känslan är inget vidare. Den bromsar dock som den ska.
Håll till godo med en mobilbild på motorrummet med kabeltrasslet. Bloggbild
 
  2008-09-07 I förrgår blev det startförsök för första gången efter motorbytet. Resultat, motorn tände inte ens till lite grann. Trist, man vill ju att det bara ska funka när man hållt på så länge med den.
Misstänkte ju då att det var min adapter mellan M50-motorkabel till E30-kabelhärva som var felaktig. Plockade loss den och for hem och mätte upp den och skrev upp på lapp vad som behövdes lödas. Igår for jag till garaget igen med min "nylödda" adapter. Var bara två sladdar jag lödde om och ingen av dem hade egentligen nånting med start eller tändning att göra så jag hade väl inga stora förhoppningar att den skulle hoppa igång.
Mycket riktigt så var resultatet precis som det första försöket, stendöd. Bara startmotorn som går runt.
Jahapp, skruvade loss en tändspole och jordade den mot karossen och kollade om jag fick gnista. Gnista fanns. Bara spridarna kvar då.
Skruvade ur hela spridarbryggan och vred på nyckeln med bryggan liggandes så man kunde se om det kom någon bensin. Det kom ingenting från någon spridare. Tog och stoppade dit en annan spridare och testade igen.
Yes, den öppnade och sprutade ett fint moln av bensin. Bara att fortsätta att byta resterande fem spridare. När det var klart testade jag igen och nu efter mycket om och men så startade den. Äntligen har man kommit nära slutet känns det som. Nu återstår provkörning för att kolla så allt funkar som det ska och sen montera skärmar och huv.
Godnatt...
 
  2008-08-30 Avgasdelen klar. Lite pillgöra är det då det inte är överdrivet mycket plats vid det främre grenröret och framvagnsbalken. Blir en ganska kraftig vinkel på avgasröret där. Nu väntar jag på lite slangar och slangkopplingar och ett spännhjul till servo/generator/vattenpumpremmen.
Imorgon om jag hinner till garaget så blir det att montera en elfläkt till kylningen. Blev på tok för lite plats för viskofläkten mellan kylaren och motorn. Använder M20-kylare avsedd för AC-försedda bilar då det var en sådan som satt i min bil från start och det är inga fel på den alls. Dumt att köpa nytt om det inte är trasigt.
Känns som att man kan ana ljuset i tunneln nu. Bara hoppas att ljuset inte kommer från ett hål i taket...
 
  2008-08-19 Igår tillverkade jag en avgasrörsfläns. Hade tappat bort en och att hitta begagnat verkade smått omöjligt så det fick bli egentillverkning. Tyvärr så är maskinparken begränsad så borrmaskinen och vinkelslipen blev tvungna att duga. Resultatet blev ju skapligt ändå. Passade perfekt gjorde den också och det är ju huvudsaken.
Nu är det bara resten av systemet kvar. Bloggbild
 
  2008-08-07 Efter att jag fått fel kardan och mycket letande har jag nu fått tag på en 328-kardan. Blev lite telefonterror till diverse bildemonteringar innan jag fick tag på en som hade rätt hardyinfästning och längd. Alla utom den jag köpte hade lilla hardyinfästningen. Trodde ju att alla 328:or hade den stora.
Den som jag hämtade idag passade i alla fall rätt upp på bilen. Jag bytte stödlager till det från E30 istället för att göra om infästningen på det som satt där. Snyggare , enklare och snabbare. Har även bytt motorkudde på högersidan då det inte funkade med M20-original märkte jag. Tråget blev att ligga på styrväxeln och det är ju inte särskilt bra. Satte dit en från 525 E34 och då går den fritt med några mm. Hade ju M20-kudden där för att jag skulle slippa byta bromsservot men nu åker jag på den operationen ändå. Hämtar nog ett från en M5E34 imorrn. Har ett bromsservo från 318/318 E36 som skulle varit perfekt men det passade inte i hålen i torpeden tyvärr. Sen när jag fått till allt detta med motorns lutning och servo så ska jag ta tag i avgasdelen. Blir lite eget snickeri där med då det var väldigt trångt. Sen är det nästan dags för provstart. Bara nästan...

Kostnad för bygget hittils:
Motor: 2500:-
Växellåda: 1000:-
328-kardan: 1200:-
Generator: 800:-
Gamla motorn: -3000:-

Totalt: 2500:-
 
  2008-07-30 Motor och växellåda på plats. Bloggbild
 
  2008-07-20 En bild på en halvfärdig adapter till kabelhärvorna mellan E30 och M50. Bloggbild
 
  2008-07-19 Distansring färdig. Ska bara punktas fast. Bloggbild
 
  2008-07-16 Har köpt repsats till slavcylindern till kopplingen nu då den läckte som ett såll. Hoppas det blir tätt nu. Ska ta itu med E30-M50-elen snart också. Funderar på att göra en adapter så slipper man klippa och klistra i originalhärvorna. Har ju ändå kabelhärvor från E36 och E30 liggande till ingen nytta.
Idag blir det förhoppningsvis svarvning av en distansring till urtrampningslagret. Gillar inte metoden med att förlänga pinnen i slavcylindern då urtrampningslagret blir onödigt mycket snedbelastat om man inte höjer infästningen lika mycket på andra sidan. Nä, distans verkar enklast och bäst så det får bli en sån.
 
  2008-07-11 Köpte ett "nytt" svänghjul idag till det hutlösa priset 100:-.
Det är från en E30 320 -83 och passar direkt på M50 utan att behöva svarvas. Mycket tunnare och lättare än det dubbelmassesvänghjul som sitter där original. Bloggbild
 
  2008-07-04 Har påbörjat urmontering av M20in. Istället för den ska det nu i en M50B25. Började gilla den motorn mer och mer efter köpet av 325an. Mer ekonomisk och så slipper man remmen. Men antar att jag blir tvungen att byta bakaxelklump då den nog blir att varva en del. Klumpen är i och för sig från en 320is som också har 1:1 på femmans växel så det kanske funkar utan att man får växla ihjäl sig. Å andra sidan har väl de varvstoppet högre än de M50-försedda modellerna. Som vanligt får framtiden visa hur det blir. Nu ut i sommarvärmen... Bloggbild
 
  2008-05-17 Nu är nästa delprojekt med bilen halvt som halvt påbörjat. Köpte på mig en M50B25 häromdagen från en 525. Nu ska jag samla på mig de övriga delarna och sen blir det motorbyte och registreringsbesiktning.
 
  2008-04-07 Idag när man vaknade så var det fem centimeter snö ute och fullt snöväder. Roligt... Nja, jag som hade tänkt åka på ombesiktning idag för hjullagret men det verkar jag få ställa in. Jaja, bara att finna sig i situationen och vänta på att snön smält bort. Bloggbild
  2008-04-07 Chansade och åkte iväg och besiktade bilen ändå. Var ju inte någon snö på de stora vägarna och bitvis var de ju till och med torra. Bilen gick igenom så nu får jag åka med bilen, skönt.
 
  2008-04-04 I tisdags den 1:a april blev det besiktning, gick både bra och mindre bra. En tvåa på höger framhjulslager. Visste att ett av de högra lagren var på g då det låtit av det redan förra året. De kollade med maskin men hittade inte vilket hjul det var så den gången kom jag igenom. Nu hittade de på vilket av dem det var så det var ju bra för då kan jag åtgärda det.
Nu letar jag info om E28-lager då de enligt uppgift ska passa på M3E30. Har satt dit fjäderbenet från den andra M3an nu så jag kan besikta den och åtgärda detta i lugn och ro.
Fick veta av BMW att bakrutelisten jag beställt för ett tag sen gått ur sortimentet vilket var trist då det ser lite kasst ut utan. Vet någon var man får tag på list så blir jag tacksam för ett tips...
Lade även in tre nya bilder under bilder: [LÄNK] Bloggbild
 
  2008-03-29 Pysslade om 320in lite idag inför besiktningen. Kollade över alla lysen, batteriet, varningstriangel och så vidare.
Tvättade även av den vinterdammet så den blev fin igen.
Tycker att den är lite hög bak så det får bli en sänkning där men det får bli efter besiktningen. Det som är kvar nu är att ställa in vänster handbroms då den tog lite dåligt.
Slänger in en halvdålig mobilbild efter tvättningen. Bloggbild
 
  2008-02-22 Var iväg och tittade till bilen lite idag. Anledningen var att jag skulle byta bakre dräneringsslangarna till takluckan. Vill ju inte ha in en massa vatten i skuffen. Har fasat för detta då det verkade svårt att få slangen ner genom c-stolpen. Men det gick förvånansvärt snabbt. Lite hjälp av värmepistolen så gick det lätt att trycka på slangarna på rörstumparna uppe vid armaturen också. Skönt att ha det avklarat.
Kontrollerade den hemmagjorda torrbollen också när jag ändå var där. Var lite vatten i botten på hinken.
Har gjort den av en kökssil, nylonstrumpa, tösalt och en hink och som det såg ut så funkade det. Hade ju bilen ute ur garaget när jag lackade de andra delarna och hade lagt en presenning över bilen som tydligen inte var vattentät. Fick en del vatten på golvet i baksätet som jag har hållt på att ta bort.
Nedräkningen har börjat nu och det är snart dags att ta ut den i friska luften. 5 veckor kvar...
 
  2007-12-18 Nu är bilen ivägkörd till vinterdvalan. Det som är kvar att göra i vår är täckbrickor till stötfångarna, blinkersglas, byta lyktor, fixa till avgasröret så det sitter som det ska.
Förhoppningsvis ska jag få tag i lister till bakrutan också.
Montera dimljusen ska också göras... Ja finns en del att göra än.
Fler bilder finns under bilder: [LÄNK] Bloggbild
 
  2007-12-11 Börjar likna nånting nu. Bara lite justeringar kvar och lite smågrejor som ska på plats sen är den i princip färdig, i alla fall på utsidan... Bloggbild
 
  2007-12-08 Har snart monterat ihop bilen igen. Bara lite småjusteringar kvar, sen väntar provkörning till besiktningshallen. Skönt att det snart är klart men vad ska man hitta på då? Det lär i och för sig inte bli några problem då jag har en del saker framför mig som ska göras.
 
  2007-11-24 Sprutade på toppfärgen idag som blev Zinnoberröd (138). Gick väl sådär, en rinning och lite dammpartiklar trots att jag var noga med att torka av bilen samt blöta golvet. Nåja det är ju en garagelack och första gången med billack för mig. Får duga helt enkelt.
Nu är det bara resten kvar som dörrar, stötfångare, baklucka och sånt löst. Bloggbild
 
  2007-11-23 Grundade bilen, blev tre lager. Gick faktiskt över förväntan. Ytan såg fin ut efteråt, kunde inte se ett enda fisköga i den och inte så mycket damm heller. Lite blev det men inte så mycket. Bloggbild
 
  2007-11-22 Klädde in mina föräldrars garage i plast och gjorde en provisorisk lackbox. Tänkte att det är bättre att lacka den innan man ställer undan den.
Plockade bort allt löst utom huven och maskerade in resten. Bloggbild
 
  2007-10-26 Bilen blev blev färdigslipad för ett tag sedan men tyvärr slog kylan till så någon lackning är inte att tänka på. Däremot så blir jag tvungen att ställa på den nu och flytta den då vi blir av med lokalen den sista november. Blir eventuellt en vistelse hos mina föräldrar för bilen till dess att den parkeras för vintern. Om man nu hittar någonstans att göra av den.
 
  2007-08-26 Skulle beställa blinkersglas till M3E30 från Malå karosseriteknik (MKT.se) och han hade då endast lösa glas till en sats som skulle vara komplett med bakstycke och allt. De glasen ville han ha fullpris för, helt galet tyckte jag i alla fall och struntade i att köpa därifrån. Jag menar köper man en produkt för fullpris så vill man ju ha en komplett sats och inte bara en halv. Han ursäktade sig med att han själv hade köpt in det till fullpris. Jaha men det är väl inte jag som sista kund i ledet som ska bli drabbad av det. Det skulle ju han tagit upp med sin leverantör.
Mycket skumt sätt att se på saker och ting tycker jag.
 
  2007-07-01 Så har man då börjat med att slipa ner bilen. Bloggbild
  2007-07-01 Under tiden jag slipar på bilen så har jag ett annat fortskaffningsmedel.
Rätt skoj att åka moppe faktiskt. Bloggbild
 
  2007-05-25 Nu i och med de nya reglerna angående motorbyte [LÄNK] så funderar man ju igen lite grann på att stoppa i en 3,5L-maskin under huven. Har ju en perfekt låda till den, Getrag 265 dogleg, liggande i garaget. Nåja, man får väl ta tag i det där efter att alla nuvarande projekt blivit färdiga. Skulle vara kul i alla fall.
Återbesiktningen gick bra så nu får man köra med bilen igen. Kommer inte köra så mycket med den ändå då det är en hel del kvar att göra.
 
  2007-05-21 Idag besiktade jag bilen.
Det gick bra förutom att mittbältet saknas. Får sätta i det och ha det liggande under sätet. Ingen kommer ju sitta där ändå.
Gjorde även en registreringsbesiktning för borttaget drag. Detta hade bokningsgumman missat eller nåt för när jag kom dit så var det en vanlig besiktning inbokad. En stor eloge till Hedemora Bildemontering som löste det smidigt ändå.
Imorgon blir det återbesiktning sen väntar en massa jobb med att slipa hela bilen inför lackeringen. Pust...
Bilder på bilen: [LÄNK]
 
  2007-05-18 Nu är bilen hopskruvad, däcken och alla lysen är fixade.
Nu väntar besiktning och lackning.
Går besiktningen bra blir bilen parkerad igen och jag får slipa en del. Går det inte bra så blir slipningen uppskjuten då jag vill ha bilen godkänd innan jag ger mig på att plocka bort delar och slipa. Bloggbild
  2007-05-18 Bloggbild
  2007-05-18 Gjorde misstaget att snabbt räkna ihop vad jag lagt ner på detta bygge. Notan stannade inte hitom 45000. Då har jag inte ens räknat allt. Man kunde egentligen köpt en till M3 om man räknar in bilpriset också.
Å andra sidan gjorde jag detta för att lära mig lite plus att jag inte köpt allting på en gång.
Lite roligt att jag till slut fick tag på originaldelar också. Ingenting är glasfiber utan bara M3E30 original. Enda kvar från 320 som är orört är taket och huven. Dörrarna är fortfarande samma men med igenspacklade listdiken.
 
  2007-05-10 Köpte lite klips till bilen igår. Till kjolarna, skyltbelysningen och diverse lister. Köpte även nytt bränslerörsgummi samt plåtskyddet över bränslerören i hjulhuset.
Bild: [LÄNK]
Ska hämta mina nypålagda däck idag samt skruva fast skyltbelysningen.
 
  2007-05-02 Såja, nu är det inte mycket kvar. Frontplåten ska dit och däck beställas. Alla fästen gjorda, hål borrade för kjolarna och lite skyddslack på. Den ska bort sen då bilen ska lackas. Ska besikta först för jag har dåligt med dragbil att dra bilsläp med. Jobbigt att både låna bil och hyra släp. Bloggbild
 
  2007-04-28 Saker händer långsamt med bilen nu. Stötfångaren fram är på plats i alla fall. Tillverkade kopior av fästena från M3an då de kostade för mycket att köpa hos BMW. Har även bytt ut kabelstammen till baklysena mot den äldre varianten då kontakterna inte är lika på den gamla och nya modellen av baklysen. Monterat tillbaka tankröret och expansionskärlet. Sen har bilen fått ett "nytt" bakre avgassystem. Alla skarvar är kittade och målade.
Nu är det hålen för kjolarna kvar som ska borras. Tillverka fästen till stötfångaren bak. Montera tillbaka batteriet och rutorna.
Sen är det dags för påställning och besiktning hoppas jag. Känns som att om man bara hade lite mer tid till övers så skulle det vara gjort till veckan. Men man har ju lite andra plikter än att bara vara i garaget också.
 
  2007-04-15 Spackling påbörjad. Ett evighetsjobb om man vill få det riktigt bra. Egentligen borde man lärt sig att tennspackla för att slippa eventuella sjunkningar i spacklet. Nu tror jag inte att det är någon större risk då jag har väldigt tunnt lager med spackel.
Man börjar se slutet på projektet nu. Synd att man inte har mer än nån timme då och då för att hålla på. Det tar sådan tid då.
Ska bli skönt när det är klart. Bloggbild
  2007-04-15 Bloggbild
 
  2007-03-28 Har hämtat punktsvetsen och provsvetsade lite för att komma på hur man gör, vilket inte var så invecklat ens för mig som knappt sett en punktsvetsmaskin på bild. Blir svetsning om några dagar då man får lite tid över. Sen ska bakluckan justeras in, den är lite sned nu så jag blir nog tvungen att lägga mellan någon distansbricka så den kommer upp ett par mm på högersidan. Bloggbild
 
  2007-03-23 Nu är skärmarna delvis ditsvetsade, väntar på en punktsvets så att det blir helt klart. Bytte ut bakre delen av vänsterskärmen idag då den var för knölig för att kunna få till så att det skulle bli bra. Efter det provmonterade jag lyktorna för att se om det skulle behövas justeras något, det behövde det inte göras som tur var. Skönt att det kan gå som man vill ibland.
Nu är det bara mellanplåten som ska sättas fast samt tillverka botten på höger balja (där batteriet står).
Efter det blir det spackling, spackling, spackling. Bloggbild
  2007-03-23 Bloggbild
  2007-03-23 Bloggbild
 
  2007-03-15 Här är en bild på hjulhuset när det är färdigprimat. Bloggbild
  2007-03-15 Här är skärmen ditsatt men inte fastsvetsad, det återstår en del inpassning innan jag är nöjd.
Notera att det ser ut som om bilen är uppallad på brädor men så är inte fallet. Lyften går på tryckluft och jag har lagt dit dem för att inte bilen ska åka ner och ställa sig på bromssköldarna om trycket går ur lyften. Bloggbild
 
  2007-03-13 Dagens övningar är över. Blev nästan en heldag i garaget, mesta tiden gick åt till att borra ur punktsvetsar. Vet inte hur många jag borrat ur men det känns som flera hundra. Är ju inte bara en sån om man säger så.
Jag köpte punktsvetsborrar på biltema och det var en investering jag inte ångrar då de funkade hur bra som helst.
Nåväl, jag lyckades få bort bakre plåten och ena bakskärmen idag. Sen ska M3-skärmarna passas in, de är inte lika djupa i baljorna på sidorna så de lär jag bygga om.
Blir ett par timmar där imorgon också så vi får se om jag hinner med någonting då. Bloggbild
  2007-03-13 Här syns campingupphängningen av ljuddämparen. Det var besiktningskillen som sa så till mig då jag besiktade bilen senast. Spännbandet ska bytas ut mot riktiga grejer senare. Bloggbild
 
  2007-03-12 Satte dit M3-skärmarna idag för att se lite hur resultatet kommer bli. Ser ut som en gammal polisbil i färgsättningen. Annars helt ok. Blir intressant med röda bakskärmar. Bloggbild
  2007-03-12 Bloggbild
 
  2007-01-31 Idag fick jag hem tygmattorna till bilen (Tack BjörnB för tipset). Fick även fästena till M3-stötfångarna. Fint, snart kan man börja mickla på alla detaljer. Eller inte...
Har ju fortfarande skärmbytet kvar.
 
  2007-01-30 Kan man handla BMW-delar på Volvo?
Nja, vet inte så noga men jag var i alla fall dit och hämtade en burk svetsprimer som jag beställt där förra veckan. Ska enligt andra forum vara väldigt bra. Jag tänkte därför testa den när jag ska byta ut bakskärmarna och mellanplåten samt när jag sätter dit rutramen på C-stolpen igen. Vi får se hur det blir.
Pris: 209:- för 250ml
Artikelnummer: VO 1161816 (om någon skulle vilja köpa själv) Bloggbild
 
  2007-01-17 Hängde på M3-stötfångaren idag bara för att kolla hur det ungefär blir att ser ut. Man kan ju få en liten förhandstitt tänkte jag. Den hänger på lyktspolningen så den hamnade en aning för högt men det kan bli bra när det är klart.
Gjorde inte så mycket i garaget idag, ska ju ändå till jobbet snart men jag passade på att plocka ihop lite runt och på bilen. Man vill ju gärna kunna röra sig i garaget samt att så lite brännbara saker som möjligt ska vara i närheten när man ska skära och svetsa. Bloggbild
  2007-01-17 Bloggbild
 
  2007-01-12 Körde en frontstötfångare till garaget idag, ska väl dit vad det lider. Det som fattas nu är sidokjolarna samt fästdetaljer för bakstötfångaren. Har inte kollat om BMW har sådana men det borde de väl ha tycker jag. Annars får jag väl plocka bort stötfångaren på den äkta M3an i mitt andra garage och tillverka en uppsättning kopior.
Imorgon blir det lite tidstillbringning med den svarte så då kanske man hinner någonstans.
 
  2007-01-11 Har plockat rent lite bak på bilen nu. Snart sitter där en "äldre" mellanplåt istället. Det går framåt... sakta...
Som synes så samlas det en del lort bakom stötfångaren och plasten bakom registreringsskylten. Bloggbild
 
  2006-12-31 Har ställt in bilen i garaget nu och börjat skruva lite. Stötfångare, frontplåt och skärmar... Ska samla kraft och mod att ge mig på bakskärmarna och mellanplåten också.
Lite stökigt i garaget bara. Vi har inte riktigt installerat oss än. Bloggbild
  2006-12-31 En till lite suddig bild. Bloggbild
 
  2006-12-08 Idag var jag till mina föräldrars garage och slipade bort lite överflödigt material på den ena bakskärmen. När jag köpte dem så satt det betydligt mer M3a kvar på dem än jag ville ha, jag vill ju bara ha kvar utsidan på dem. Den är även lite bucklig så den ska få sig en liten omgång med släggan. Vi får se hur det slutar.
Som vanligt åkte jag ifrån kameran så det blir inga bilder nu heller.
 
  2006-12-07 Inget har hänt med bilen så det har inte blivit nåt bloggande men får ev. tillgång till garaget i januari och då ska bilens alla skärmar bort. Bak blir det kapskivan men fram är det ju enkelt med skruvar. Huga, blir det största projektet jag tagit mig för med... Hoppas det blir bra.
Skärmarna som ska dit kommer från M3E30 och är original och inte några glasfiberkopior. Mellanplåten bak ska också bytas ut mot en från den tidigare E30-modellen för att lysena ska passa. Sen väntar lackering. Motorn ska också få sig en översyn. Å den som ändå var utrustad med tid och pengar.
Åtta stycken fälgar ska poleras upp också. Varför blev man bilintresserad?
 
  2006-09-12 Idag har jag bytt stabilisatorstag på bilen till de från M3E30. Det var sista delen att byta så nu är alltså hela framvagnen (utom styrväxeln) samma som på M3E30. Bak är dämparna det enda som är kvar att byta. De som sitter där nu är från M-technic-chassit och har inte samma karaktär som M3ans.
 
  2006-08-25 Har köpt en M-tech II-ratt till bilen. Den kommer från en M5 E34 och är i väldigt bra skick. Köpte den från bildemonteringen (bildelsbasen) till det skyhöga priset 600:-. Det lönar sig verkligen att kolla där ibland, dessa rattar får man inte för under 1000:- här på powerbörsen eller blocket. Mycket nöjd.
 
  2006-08-24 320in blev av med M3-hjulen idag. Den har numera 16" hjul från en E36.
320in blev lite hög med de däcken, dimensionen är 225/50/16 men de tar inte i någonstans utan E36-hjul verkar passa rätt bra med ET-måttet, i alla fall bak, fram tar de i fjäderbenen så därför rullar den fortfarande på 17" E39-fälgar där så det ser ju lite annorlunda ut.
 
  2006-08-21 Var ut på en liten powersemester i helgen. Var upp till Idre och vandrade lite på nipfjället och sen var vi till Njupeskär, sveriges högsta vattenfall. Det var väldigt fint där och nipfjället var särskilt avkopplande med sin nästan totala tystnad. Det enda som hördes var nån fågel ibland och så var det ett flygplan långt borta som störde lite.
Nåväl, på hemresan fick man förstås punktering. Hade lånat ett hjul från M3an just för ett sådant här tillfälle, som jag hade hoppats skulle utebli. Jag visste ju av att jag hade taskiga däck men att de var så dåliga som de var det visste jag inte. Hade jag vetat så hade det nog inte blivit någon resa utan jag hade lagt pengarna på nya däck istället.
Men det syntes knappt att det var punktering för däcket hade nästan inte sjunkit något alls. Finns iofs inte mycket gummi när man åker på 35-profil.
Men nu står jag inför ett litet dilemma. Jag hade ju tänkt köpa nya däck till 320in nästa år men nu vet jag inte om jag ska låna alla hjul från M3an, den står ju redan utan ett hjul, och ställa av den för säsongen eller om jag ska köpa nya däck redan i år.
Det mest ekonomiska och förnuftiga vore att ställa av M3an och använda bruksbilen bara. Men hjärtat vill ju använda M3an lite till, det är ju ändå mer än en månad kvar till avställning. Tänkte ställa av M3an sista september.
Jaja, vi får se hur jag gör.
Hjärta eller hjärna...
  2006-08-21 En bild från däckbytet. Notera spiken eller skruven i däcket. (röd ring)
Kolla även kanten på däcket som är totalt nerslitet. Förmodligen har luften pyst ur sakta och eftersom låga E30 sliter på insidan av däcken så har det blivit slitet mer och mer på sidan av däcket och till slut blev det ett riktigt hål. (Insidan är längst till höger på denna bild.) Bloggbild
 
  2006-08-10 Igår var jag till Kungsåra Bildemontering utanför Västerås och kollade på en fälg från en BMW 540 E39, Radial styling 32 eller BMW style 32, eftersom mina två framfälgar blev skadade vid påkörningen förra våren. Se bild längre upp i bloggen: [LÄNK]
Jämförde fälgarna då den finns i två varianter, vanlig och brilliantline och det är den senare jag har. Fälgarna visade sig vara likadana och det satt t.o.m en etikett på fälgen som talade om att det rörde sig om en brilliantline. Fälgen var inte helt skadefri men det var så pass lite fel på den och den kostade 800:- så jag slog till.
Kan avända min skadade fälg som reservhjul. Den är ju trots allt bara skadad i lacken och inte vind eller något sådant. Nya däck blir det inte förrän till nästa säsong.
 
  2006-07-07 Ja just det. Har ju bytt databoxen mot en annan. Nu funkar bilen betydligt bättre vid kallstart, om man nu kan kalla det för kallstart när det är närmare 30° utomhus. :)
 
  2006-05-22 Tomgångsmotorn är nog inte riktigt bra, bilen är lika trög när den är kall nu igen. Tomgången vandrar och bilen lägger nästan av när man gasar till och är dessutom väldigt slö. Får ta och byta ut den mot en annan.

Förärade bilen med ett nytt emblem på bakluckan häromdagen. Blev bra.
Tvättade och vaxade bilen också och lacken är verkligen inte bra. Tämligen medtagen av väder och vind. Tiden har väl också spelat in kan jag tro. Märks tydligt hur sliten lacken är om man jämför med den nya dörren och skärmen. En nylack av hela bilen skulle ju inte sitta i vägen...
 
  2006-04-28 Har haft problem med att när bilen är kall så går tomgången upp på 2500varv och vid minsta gaspådrag lägga av. Misstänkte tomgångsmotorn så jag bytte till en från en annan modell. Men 320 och 325 har inte samma fysiska utseende så jag fick knåpa ihop en fin lite slangkoppling.
Nåväl, efter bytet så gick bilen bättre när den var kall. Tog då och gjorde ren original tomgångsmotor fastän den knappt såg lortig ut sen fyllde jag den med MoS2 smörjmedel. Efter det bytte jag tillbaka och testade igen. Nu går bilen skapligt på tomgången vid kallstart. Lite pendlande men det kan man leva med.

Snart ska jag stoppa tillbaka 535-spridarna och börja köra på etanol igen. Ville inte köra på det när motorn inte gick riktigt på bensin. Blir ju lite svårt att få till det bra med ett bränsle som inte motorn är gjord för om den inte går riktigt bra med det den är anpassad för.
Kanske man ska stoppa på en flamspärr på påfyllningsröret i samma veva. Etanol kan ju trots allt, om man har en väldig otur, antändas i tanken.
 
  2006-04-07 Bilen blev påställd igår och besiktigad idag. Blankt papper .
Nu väntar jag på finväder och torra fina vägar...
 
  2006-04-03 Idag startade jag upp bilen efter nästan ett halvår begravd i snö. Startade förvånande nog direkt som om jag nyss parkerat. Det var skönt.
Testkörde lite också nu efter diffbytet vilket också funkade bra, kan faktist ta mig fram fint i snön nu. Förut gick det inte ens att köra i svagt nerförslut men nu gick det bra även i uppförslut och med sommardäck.
Har blivit van Volvon så nu var det ett väldans klipp i BMWn. Går väl över rätt snart bara man har kört en stund tyvärr.
Nu väntar påställning och besiktning...
Bara vädret kunde bli varmare och snön ville försvinna.
 
  2006-03-30 Har monterat på en bromsad diffklump idag med utväxling 3.46:1.

Knäppte ett par kort på de båda klumparna om någon vill se skillnaderna på "stora" och "lilla". Bloggbild
  2006-03-30 Bakifrån Bloggbild
  2006-03-30 Uppifrån Bloggbild
  2006-03-30 Plaketten på utväxlingen.
Det står: S3.46:1 Bloggbild
 
  2006-03-20 Var ut till 320in idag. Har tyvärr inget garage åt den så den blir tvungen att vara utomhus på vintern. Nu hade den i alla fall tinat fram så jag passade på att knäppa ett kort. Skitig som få var den också.
Snart dags att åka i den hoppas jag. Bloggbild
 
  2006-02-27 Monterade en M3-vinge på bakluckan idag.
 
  2005-11-30 Nu har bilen blivit avställd för vintern.
 
  2005-08-18 Men redan efter tio dagar, fick jag hämta ut bilen igen med nylackad dörr, skärm och en ny styrväxel.
Lite kvar av semestern i alla fall.
 
  2005-08-08 Idag fick jag lämna bilen på reparation. Jättekul tänkte jag eftersom jag förstog att jag skulle bli utan BMW hela semestern. Blir till att åka Volvo istället, 71:ans 145 kombi. Jaja, det går ju det med.
 
  2005-06-13 Denna dag fick en dyster början. Vaknade av grannen som bankade på min dörr.
Ute på gatan hade min och två grannars BMW-bilar fått en liten röd Mazda intryckt lite här och var. Förödelsen var stor, särskilt för mina grannar och Mazdakillen. Min bil klarade sig relativt bra ändå. Intryckt dörr och skärm. Två skrapade framfälgar och en demolerad styrväxel. Bloggbild
  2005-06-13 Bild på min bil efter krocken. Bloggbild
  2005-06-13 Bild på grannens 525. Hundbenet är intryckt i dörren. Notera även att bakluckan inte är riktigt stängd, det gick inte heller på grund av att bakvagnen blev nån cm kortare så luckan går ner bakom plåten. Bloggbild
  2005-06-13 Bild på den andra grannens 750iL. Behöver väl inte sägas var den hamnar någonstans. Bloggbild
  2005-06-13 Vänster framfälg efter smällen. Snygg är den ju inte... Bloggbild
  2005-06-13 Mazdan var inte särskilt vacker den heller...
Föraren kom undan med ett litet sår på örat, egentligen helt otroligt med tanke på hur bilen ser ut.
Den lilla mazdan flyttade först 525 in i 320in, en sträcka på nästan en parkeringsruta. Sedan knuffade den in 320in i trottoaren för att efter det fortsätta in i 750in och flytta den en bra bit ut i vägen.
Det var bara min bil som undgick skrotning. Alla de andra tre blev grundmaterial till nya plåtdetaljer. Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 14991 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2017  AutoPower.se





Däck365