Mugge Till startsidan
41 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 8669
Senast inloggad: 2021-12-09 00:44
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 518i -87 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2006-10-21 Idag sålde jag bilen till en E28 entusiast från Borås.

Följ bilen på ---> [LÄNK]
 
  2006-09-24 Tog helgen till att gå igenom bilen och passade då också på att byta startmotor.

Det visade sig att startmotorn sitter väldigt illa till på den här modellen. För att kunna komma åt och lossa startmotorn, måste in och utloppet till värmelementet till kupévärmen demonteras och därför behöver även kylarvätskan tömmas ut.

Så jag passade på att byta kylarvätskan när jag ändå höll på och luftade systemet ordentligt. Blandade 50% glykol och 50% vatten, vilket ger ett frysskydd som klarar upp till -36 garder.
 
  2006-09-19 Idag hann jag med att svänga förbi bilprovningen under lunchen och få bilen besiktigad. Skatten betalades för nån vecka sedan så nu är det bara att tuta och köra.
 
  2006-09-01 Gjorde en obokad efterkontroll idag och resultatet blev

Godkända poster:
1. Styrarmslagring
2. Länkarmslagring, fram båda sidor, bakre (Casterstagsbussningarna)
3. Bromsrör
4. Fjäder fram vänster
5. Fjädersäte fram vänster

Underkända poster:
1. Fjädersäte fram höger

Nu ska jag ta och skära ut en rejäl plåtbit och låta svetsa på den ordentligt så att det sitter som berget, kan de banka bäst de vill med hammaren så slipper vi fler bekymmer med den på ett bra tag fram.
 
  2006-08-30 Beställde 2st Bilstein bromscylindrar från motornord för 365 kr som nu har kommit. Om det blir tid över så tänkte jag försöka hinna med att byta dessa och de bakre bromsrören och svänga förbi bilprovningen och besiktiga bilen.

[Bild på bromscylinder] --->

Bloggbild
  2006-08-30 Idag passade jag på att byta bromscylindrarna och bromsrören på båda sidor bak. Bytte även bromsvätska och luftade systemet ordentligt.

Nu blir det besiktning!
 
  2006-08-16 På bilprovningen hade jag också fått anmärkning på att det bakre bromsröret hade blivit rostangripet på vänster sida. Han påpekade även att rostan sakta men säkert även hade börjat hitta till röret på höger sida också, men det var inte tillräckligt för att det skulle ge en anmärkning.

Jag hade sedan tidigare köpt ett rör till den vänstra sidan från BMW Group Göteborg. Men när bromsröret skulle bytas var det svårt att hitta någon luftningsnippel. Efter att ha tittat i ETK lite konstaterades det att luftningsnippeln ska sitta på baksidan av trumman. Vid närmare inspektion visar det sig att luftningsnippeln har rostat så pass mycket att den har trillat av, på båda sidor dessutom!

Detta innebar ju att bromsrören inte kunde bytas, eftersom luftning inte hade varit möjligt efteråt. Istället måste hela bromscylindern bytas, eftersom luftningsnippeln sitter i den. Bestämmer mig för att byta båda bromscylindrarna och då är det ju lika bra att även byta det höra bromsröret.

Tittade förbi HCJ bildelar för att köpa bromsrör, tar med det rör jag hade köpt på BMW och ber att få ett likadant. Det rör som jag hade köpt på BMW för 40 kr skulle kosta över 90 kr att köpa på HCJ. Som förklaring får jag höra att röret som jag köpt på BMW är av sämre kvalitet och håller inte lika bra eftersom det är lackat stål medan HCJ säljer kopparrör, vilket inte rostar. Nä visserligen rostar inte koppar, men det "dåliga" originalröret har ju hängt med i över 19 år och 25 000 mil, vilket ändå får anses som godkännt tycker jag. Bestämmer mig för att åka vidare till BMW och handla lite delar och passa på att kika lite på lite bilar.

Åker till BMW och köper bromsrör, oljefilter och oljeplugg och hinner samtidigt spana lite på en M5 E60. Bromscylindrar tänker jag beställa från motornord i veckan.
 
  2006-08-13 Väl framme i garaget började jag med att göra den första inspektionen av bromsskivorna sedan bytet för ca 650 mil sedan. Inga tecken på felaktigt slitage kunde upptäckas, utan skivorna såg väldigt fina ut och bromsarna tar riktigt bra. Bra köp helt enkelt!

[Bromsskivorna innan demontering] ---> Bloggbild
  2006-08-13 Jag hade ringt till BMW Group Göteborg och beställt casterstagsbussningar och bussningen till styrarmen tidigare i veckan. När jag hade kommit hem och packat upp bussningarna insåg jag att jag hade fått fel bussningar.

De casterstagsbussningar jag hade fått var inte riktigt rätt, jag ville ha bussningar till de bakre länkarmarna (dvs Casterstagen) och de bussningar jag hade fått var till de främre länkarmarna. Nu vet jag inte om det är så att BMW kallar båda länkarmarna för casterstag eller om det rör sig om ett misstag från reservdelsförsäljaren.

Nu hade jag inte tid att beställa hem nya bussningar utan fick ringa runt till div. olika bildelsbutiker för att se vem som hade bussningarna hemma. Det visade sig att Mekonomen på Ringön hade bussningarna hemma, bara att sticka och köpa!

[Bild på demonterade länkarmar] --- > Bloggbild
  2006-08-13 Det är blir liet tomt i hjulhuset när länkarmarna är nermonterade.


[Bild på hjulhus med länkarmarna nere] ---> Bloggbild
  2006-08-13 När man inspekterade de bussningar som köpts från mekonomen kunde man se att BMW loggan hade slipats bort. Det rör sig alltså om produkter som tillverkas i samma produktionslina som BMW original delar, men att BMW loggan sedan slipas bort på de exemplar som ska säljas billigare. Med andra ord, så är det en original del jag håller i handen.

[Bild på den bortslipade BMW loggan] ---> Bloggbild
  2006-08-13 Skillnad mellan ny och gammal casterstagsbussning.

[Bild på casterstagsbussningar] ---> Bloggbild
  2006-08-13 Skillnad mellan ny och gammal länkarmsbussning.

[Bild på länkarmsbussning] ---> Bloggbild
  2006-08-13 När allt ändå var nermonterat passade man på att även byta ut fjädrarna mot nya. Efter bytet av fjädrarna och bussningarna i framvagnen känns bilen mycket fastare på vägen, men jag ska nog försöka göra en framvagnsinställning inom kort.

[Bild på nymonterad fjäder] ---> Bloggbild
 
  2006-08-12 Nu har jag alla delar jag behöver till bilen och kan ägna hela helgen åt att skruva bil.

Åker imorgon ner till en kompis med garage och press där följande ska bytas:

1. Casterstagsbussningar på båda sidor.
2. Fjädrarna fram på båda sidor.
3. Bromsrör, sista biten vid trumman på vänster bakhjul.
4. Bussningen till styrarmen.

Har även köpt bussningarna till de främre länkarmarna och även om de inte behöver bytas ännu så känns det som att det är lika bra att även byta dem. Då vet man att alla bussningar i framvagnen är bytta.

Passade på att montera fast avgassystemet idag, så att man kan börja köra bilen igen. Kan meddela att en E28 känns mycket ålderdomlig när man har börjat vänja sig vid en E39.
 
  2006-07-29 Ibland märks det att man äger en gammal bil lite extra tydligt, som idag t.ex. när jag skulle köpa en monteringssats till den bakre ljuddämparen.

- "Din bil är tyvärr för gammal, så vi har inte delarna på lager utan det är beställningsvara."

Monteringssatsen är beställd och jag kommer troligen att få den på tisdag.

Passade även på att köpa 2 nya fjädrar till framvagnen. Blir till att montera dem så fort jag har låtit svetsa fjäderbenen.

[Bild på fjädrarna] ---> Bloggbild
 
  2006-07-27 Jag satt i bilen och körde när jag plötsligt hörde ett metalliskt ljud, det lät precis som om avgasystemet hade gått av och slog i marken. Men jag kunde inte höra något förhöjt avgasljud från bilen, så avgassystemet är iaf inte av tänkte jag.

Stannar och kikar efter, ser att den stora klämman som omsluter den bakre ljuddämparen har rostat sönder, vilket har resulterat i att avgassystemet hänger fritt och slår i marken emellanåt.

Precis när man har börjat tycka att den här bilen börjar bli riktigt pålitlig så händer detta. Fast när man sumerar allt så måste jag säga att jag fortfarande är mycket nöjd med bilen.

Nu blir det till att ställa bilen på parkeringen lite och glida omkring i E39an tills felet är avhjälpt.

[Bild på hängigt avgassystem] ---> Bloggbild
 
  2006-07-22 Igår var det dags för den årliga kontrollbesiktningen. Jag var övertygad om att bilen skulle gå igenom utan större problem, men resultatet blev nedslag på sammanlagt 5 punkter. Nu visade det sig att nästan alla anmärkningar var befogade.

1. Styrarmslagring glapp
2. Länkarmslagring, fram båda sidor, bakre, glapp (Casterstagsbussningarna)
3. Bromsrör bak vänster rost skadat (bara den sista biten, enkelt att byta)
4. Fjäder fram vänster brusten.
5. Fjädersäte fram båda sidor undre rostskadat.

På vägen hem från besiktningen passerade vi 25 000 mils gränsen. Jag är rätt nöjd med bilen egentligen och det kommer inte att kosta några större summor att laga de här felen när man gör jobbet själv, men på något sett känns det som att det börjar bli dags att skaffa sig en annan (nyare) bil, saknar verkligen att glida omkring i en E34 allra helst med en V8 under huven. Men vi får se, kanske kommer den ut till försäljning snart.

[Utdrag från besiktningsprotokollet] ---> Bloggbild
 
  2006-07-10 Fick en smärre chock när jag öppnade posten idag, via ett brev från Vägverket informerades jag om att min bil har belagts med körförbud p.g.a. utebliven kontrollbesiktning. Jag som var helt säker på att jag hade Juli ut på mig att besiktiga bilen.

Ringer till Bilprovningen och får höra att de tidigast kan besiktiga min bil den 21 Juli och Trollhättan är det närmsta stället som har Drive in besiktning.

Sprang ut och bytte höger bakljus som hade gått sönder mot ett bättre begagnat, så nu ska bilen för hoppningsvis gå igenom besiktningen utan problem.

Tack till Henrik.A på forumet för hjälpen med att hitta ett bakljus till bilen.
 
  2006-06-21 Idag damp det ner en folder i brevlådan där jag uppmanades att inte besiktiga bilen denna gång utan "ge den ett nytt liv" som det så elegant hette genom att skrota den.

[Bild på foldern] ---> Bloggbild
 
  2006-06-12 Nu har man passerat gränsen för 1000 körda mil med den här vagnen. Låter kanske lite, men om man tänker på att bilen varit avställd hela vintern och ännu inte varit i min ägo under ett helt år så inser man att 1000 mil ändå är rätt mycket.

Jag har noterat att mängden kylarvätska sjunker med jämna mellanrum, trots att jag fyllde på lite för några hundra mil sedan så möttes jag av denna syn idag när jag gjorde en liten rutinkontroll under huven.

[Bild på kylarvätskenivån] ---> Bloggbild
  2006-06-12 Ett annat tråkigt men självförvållat "misstag" resulterade i spräckt bakljus. Irriterande! Men men, nu har jag iaf lite att pyssla med igen.

[Bild på höger bakljus] ---> Bloggbild
 
  2006-05-30 Sedan jag bytte bromsar och förlängde avgassystemet har bilen skött sig riktigt bra, den har alltid startat och alla vibrationer har försvunnit, så det har inte blivit så mycket skrivet här. Sedan jag bytte skivor har jag alltså hunnit med att köra ca 270 problemfria mil. Det kändes nästan obehagligt att bilen gått så länge utan att krångla.

Men igår var det dags igen, startmotorn hade gett upp helt. Det spelade ingen roll om man knackade på solenoiden eller höll kvar nyckeln i tändläge, starmotorn ville inte göra sitt helt enkelt. Jag orkade inte byta startmotor just då, så jag lät bilen stå över dagen. Imorse startade bilen dock utan problem, nu ska man bara hinna byta startmotor innan den ger upp helt.

Som om det inte var nog, så gick vevarmen till solluckan av idag, så det blir till att beställa en ny vevarm så fort som möjligt.

[Trasig vevarm till solluckan] ---> Bloggbild
 
  2006-04-27 Idag fick jag startmotorn som jag hade beställt från en på Powerbörsen. Så nu blir det till att byta startmotor när tid, lust, ork infinner sig.

[Ny beg. startmotor] ---> Bloggbild
  2006-04-27 Den förra ägaren hade sågat av ändröret, så att avgassystemet slutade innan karossen. Förmodligen i ett försöka att förbättra bilens utseende antar jag.

En nackdel med detta är dock att bullernivån i kupen i ökat kraftigt i motorvägsfart, för att kompensera för detta har jag köpt ett kromat ändrör som jag har monterat på bilen.

Bilen är nu mycket behagligare att färdas i på motorvägen, pga den lägre bullernivån. Utseende mässigt blev det väl något snyggare om jag får säga det själv. Enda nackdelen är att klämman som håller ändröret på plats syns lite för mkt. Jag ska försöka förbättra det vid ett senare tillfälle.

[Kromat ändrör] ---> Bloggbild
 
  2006-04-15 Nu har man bytt skivor och belägg på bägge sidor och slängt på sommardäcken. Har dessutom tagit en provrunda med bilen och det verkar som alla vibrationer är borta.

Nu väntar inkörning och efterkontroll, tror inte att frambromsarna kommer att krångla något mer.

Slutnotan för bromsrenoveringen hamnade på dryga 1000-lappen, vilket får anses mycket förmånligt. :-)

[Efter] ---> Bloggbild
 
  2006-04-14 Idag passade jag på att pyssla lite med bromsarna. Började med vänster frambroms (med det kärvande oket). Precis som innan ville ena bulten inte lossa, så jag provade med att använda mig av en hävarm, det tog inte lång tid innan det small till, det var spärrnycklen som gick av! Men bulten ville inte lossa.

[Bild på spärrnyckeln] ---> Bloggbild
  2006-04-14 Blev riktigt irriterad och plockade fram gasolbrännaren och började värma på bulten. Efter en stunds värmande så gick det mycket bättre och en något skadad bult lossade.

Det visade sig vara hög tid att se efter bromsarna, inte mycket kvar av beläggen. Oket rengjordes och motionerades, samt bromsskiva och belägg byttes. Passade även på att ta ett gäng bilder, kanske kan det bli ett mektips av det hela.

[Skillnad mellan nya och gamla belägg] ---> Bloggbild
  2006-04-14 Dessvärre blev det snabbt mörkt och jag hann bara utföra bytet på ena sidan. Jag får färdigställa arbetet imorgon igen.

[Före] ---> Bloggbild
 
  2006-04-06 Köpte bromsbelägg och monteringssats till bilen idag. Har nu allt jag behöver för att kunna göra vid bromsarna, enda problemet är tiden, i helgen är jag upptagen men innan nästa helg hoppas jag ha hunnit montera de nya bromsarna.

Idag så vägrade bilen att starta. Det är inte första gången det händer, men vid tidigare gånger har det hjälpt att hålla nyckeln i tändläge i ett par sekunder för att värma upp solenoiden, men idag gick inte det heller... solenoiden har gett upp helt.

Så nu får jag se till att även byta startmotor när jag ändå håller på.
 
  2006-04-03 Idag fick jag äntligen mina bromsskivor och till ett kanonpris dessutom!

Enligt Biltemas katalog har 518i [E28] två olika varianter på bromsskivor fram, solida skivor (12 x 284 mm) samt ventilerade skivor (22 x 284 mm), att det sedan aldrig byggts någon 518i [E28] med ventilerade skivor är irrelevant och det hindrar inte heller Biltema från att ta bort de solida skivorna från sortimentet. De ventilerade skivorna är till de motorstarkare varianterna av E28. Detta är väldigt synd eftersom Biltema hade ett mycket bra pris på sina solida skivor, 219 kr/st.

Dessvärre hade Biltema redan sålt slut på ”mina” skivor och Ge Be bil som var det billigaste stället jag kunde hitta (bortsett från Biltema) ville ha 380 kr/st. Som tur var fick jag veta att Biltema i Malmö hade 2 st. skivor av den modell jag eftersökte kvar, så jag ringde snabbt dit och bad dem lägga undan skivorna till mig. Jag ringde sedan Eric och bad honom svänga förbi Biltema på vägen hem från jobbet, vilket han också gjorde. Men då visade det sig att skivorna var gömda på ett så pass speciellt ställe att ingen kunde hitta dem, bara att åka hem igen.

2 dagar senare ringer det från Biltema och säger att man har hittat skivorna jag ville ha och undrade om jag fortfarande var intresserad. Så Eric åker dit igen och köper skivorna. Då visar det även sig att David, Erics bror som är boende i Göteborg skulle ner till Malmö över helgen och kunde därför ta med sig skivorna från Malmö till Göteborg åt mig.

Stort tack till Eric och David för hjälpen med skivorna!

För den som undrar varför ytan på bromsskivan ser konstig ut, så beror det på att skivorna är insmorda med något slags fett som verkligen luktar illa. Förmodligen för att skivorna inte ska börja rosta under transport & förvaring.

[Bild på bromsskivan] --->
Bloggbild
 
  2006-03-28 Lite statistik på mitt E28 ägande fram till dagens datum:

Kördsträcka: 457 mil (fram till senaste fulltankningen)
Bränsle åtgång: 515 liter
Snittförbrukning: 1.12 l/mil (väntas gå ner)
Bränslekostnad: 5 609 kr
Bensinpris: 10.87 kr/liter
Bränslekostnad/mil: 12,26 kr/mil
Servicekostnader: 2 846 kr
Servicekostnad/mil: 6,22 kr

Milkostnad: 18,48 kr/mil

Med milkostnad avses kostnader för bränsle, reparation samt service delat på antalet körda mil. Bloggbild
  2006-03-28 Idag har jag varit och köpt en del verktyg som förhoppningsvis till bromsrenoveringen. Bl.a. har jag köpt en gasolbrännare så att jag kan värma upp den krånglande bulten.

Passade även på att sticka förbi BMW och beställa 4 st nya bultar till bromsoken.

Nu återstår bara att köpa skivor och belägg.
 
  2006-03-27 Idag var det dags att gå igenom bilen för att förbereda den för brukskörning.

Började med att genomföra en liten oljeservice, redan 550 mil sedan förra stora Servicen efter köpet. BMW original oljefilter och helsyntetisk 5W40 olja med API SL/CF klassning användes.

Div. olika vätskenivåer kontrollerades och fylldes på vid behov och luftfiltrets kondition kontrollerades. Passade även på att lufta kopplingssystemet.

När det hela var klart bestämde jag mig för att även montera ner bromsarna för att rengöra och motionera oken. Lättare sagt än gjort skulle det visa sig. Bromsoket vänster fram har kärvat sedan en tid tillbaka, vilket gör att klossen alltid ligger an mot skivan och behöver fixas till.

Hur mycket man än vred och vände lyckades jag inte få loss den sista bulten. Beslöt till sist för att ta hjälp av en större mängd 5-56 samt en liten press för att få loss bulten. Vi tryckte med 2 tons tryck (!) men den bulten ville ändå inte lossa så jag gav upp och åkte hem.

Ska se till att köpa lite bättre verktyg och gasolbrännare så att jag kan värma bulten för att lättare kunna få loss den.


[Besvärlig bult] ---> Bloggbild
 
  2006-03-26 Eftersom E30in nu är såld, så har jag åter tagit 518i i bruk.

Det verkar som att bromsarna kärvar lite och behöver motioneras och smörjas. Tänkte försöka hinna med det under de närmsta dagarna.
 
  2006-01-10 Ställer av 518i p.g.a. E30 köp.
 
  2005-12-30 Jag stack ner till bilen och lossade på pedalen och krängde av damasken på cylinderns ovandel. Därefter lossade jag på brickan som håller allt på plats och bara drog ut kolven från cylindern och det rann ut lite bromsvätska. Jag kontrollerade packningarnas skick och konstaterade att packningarna satt åt rätt håll och att ingen såg avkrängd eller rullad ut. Jag lyste även in i loppen med en ficklampa och konstaterade ganska snabbt att man inte kunde se ett skvatt ;-)

Jag tänkte att om det finns ngt reva i loppen så måste det ju börja läcka när kolven befinner sig vid en viss punkt i loppen och är det packningen så borde det ju läcka bakåt nästan direkt. Så jag pressade i packningen lite långsamt och konstaterade att det inte läckte bakåt, fortsatte att pressa ner den hela vägen mycket försiktigt och inget läckage. så jag monterade ihop allt igen och började pumpa med pedalen för hand och upptäckte att det började bli mer och mer motstånd i kopplingen. Så jag arbetade upp ett tryck och luftade lite och nu fungerar kopplingen på bilen!
 
  2005-12-29
Jag ringde till BMW i Henån för att försäkra mig om att de verkligen hade delen hemma innan jag åkte hela vägen dit för att hämta den. Det visade sig att de inte hade delen hemma, men enligt deras databas skulle delen finns på BMW i Uddevalla. Jag ringer till BMW i Uddevalla och får veta att de har ett exemplar kvar av delen. Jag ber de lägga undan den till mig.

Jag lånar nycklarna till min mors Mercedes 190E och beger mig till mot Uddevalla. Som alla säkert har hört så är det snöstorm ute och det ligger minst ca 5 (!) cm snö på E6an norr om Kungälv. Marschfarten pendlar mellan 50 - 70 km/h och då körde jag om en hel del bilar.

Efter ca 1.5 - 2 timmar har jag hunnit avverka alla de 9 milen mellan Göteborg och Uddevalla och faktiskt även hittat till BMWs lokaler.

Det visar sig att man hos Olle Rutgerssons Bilcentrum [LÄNK] hade en BMW 02 med endast knappa 2000 mil på mätaren i hallen! Bilen var dock inte till salu. Men det var kul att se en 02 i nyskick.

Jag köper den nippeln till det facila priset av 8 kronor och den trevliga personalen erbjuder mig en kopp kaffe inför hemresan. Eftersom jag har sambon väntandes i bilen bestämmer jag mig för att hoppa kaffet och åka hemåt.

När jag sätter mig i bilen säger sambon att hon är kaffesugen, så vi bestämmer oss för att köra in till Uddevalla Centrum för att ta en fika. Vi följer alla skyltar mot Centrum och hamnar så småningom på Kungstorget i Uddevalla där vi hittar ett litet café. Vi parkerar och tar en kopp kaffe. På vägen hem, när vi ska köra ut från torget, är det en bil som plötsligt backat ut från en P-ruta. Jag bromsar och stannar men den här bilen bara fortsätter att backa ut från sin ruta utan att ha noterat oss. Föraren har inte brytt sig om att borsta av snön på bakrutan eller ytterbackspeglarna utan backar i blindo. Jag tutar för att få bilen att sluta backa men det hjälper inte. Innan jag hinner reagerar mycket mer har bilen backat in i min framskärm.

En ung tjej (född 1983) hoppar ut från förarsätet på Opel Corsan som backat in i vår bil och säger något i stil med ”varför kör du när du ser att jag backar”. Det visade sig att hon var sen till jobbet och därför inte brytt sig om att borsta av bilen för att spara tid. När jag vill fylla i en skadeanmälan så säger hon att hon inte hinner eftersom hon har bråttom till jobbet. I det läget plockar jag fram mobilen och ringer polis, först då går hon med på att fylla i en skadeanmälan. Resultat, spräckt blinkers, lackskada på kofångare och skev framskärm.

Jag kör hem till Göteborg och monterar kopplingscylindern. Hur mycket jag än pumpar med pedalen och luftar systemet, lyckas jag inte få något tryck i systemet. Kopplingspedalen känns lika mjuk som gaspedalen.

Min sambo måste vara tillbaka i Malmö imorgon eftersom hon måste jobba och nu befinner vis oss i Göteborg med en bil som bara vägrar fungera. :-(
 
  2005-12-28 Försökte byta huvudcylindern till koppligen idag. Vid återmontering av den nya cylindern märkte jag att en liten plastnippel (som sitter mellan en gummislang och själva cylindern) var skadad och behövde bytas ut. Se objekt nr 7 på bilden. Själva plastnippeln är inte speciellt dyr men den fanns inte på lager hos BMW Group Göteborg. Man var tvungen att beställa hem en sådan och då kunde man få hem den tidigast den 30:de december. Detta ställer givetvis till det för mig väldigt mycket, eftersom jag måste vara tillbaka i Malmö innan kl 13 den 31:a.

Enligt BMW Groups databas skulle den aktuella delen finnas på lager hos BMW i Henån som ligger ca 8 mil norr om Göteborg. Jag ska ringa dit imorgon och se om delen finns på lager och i så fall så får jag ta mig ut dit och köpa nippeln.

Jag börjar verkligen trötta på den här bilens ständiga krånglande. Bloggbild
 
  2005-12-26 Renoverade huvudcylindern som jag hade plockat på returbilen tidigare. Jag ska försöka montera dit den imorgon.

Bilen vägrade att starta idag igen! Bestämde mig för att undersöka om huruvida det är batteriet som strular eller inte. Monterade ner batteriet och satte den i brorsans E36. Det visade sig att E36:an startade utan problem med mitt batteri. Monterade tillbaka batteriet igen. Givetvis ville bilen inte starta. Tog en hammare och bankade lite lätt på startmotorn och provade att starta motorn igen. Motorn går igång utan större problem. Verkar som om det är solenoiden som strular. Blir väl till att byta startmotor snart.
 
  2005-12-23 Efter att ha låtit batteriet stå på laddning i 24h, gick det bra att starta motorn och köra hela vägen från Malmö till Göteborg.
 
  2005-12-21 Idag vägrade bilen att starta igen, samma visa som innan. 12.4 volt obelastad, ca 11 volt vid startförsök.

Tar upp batteriet för att låta den stå på laddning över natten. Blir till att åka till Biltema och köpa ett nytt batteri snart.
 
  2005-12-18 Bilen startade inte, blev tvungen att ta starthjälp från en annan bil för att starta. Mätte spänningen över batteriets poler, 12.4 volt vid obelastat tillstånd. När jag vrider om nyckeln så slocknar halvljuset men startmotorn går inte runt alls, spänningen sjunker till drygt 11 volt men inget händer.

Jag tror inte att det har med kabelskorna att göra men dessa kommer nog att bytas för säkerhetsskull.
 
  2005-12-17 Körde från Malmö till Höör idag, en resa på ca 6 mil. På vägen upp noterade jag att bilen vinglade till så fort jag bromsade, misstänkte att det hade något med lufttrycket i däcken att göra så jag stanade till på en mack för att kontrollera.

Det visade sig att vänster framfälg var så varm att det var obekvämt att ta på fälgen. Visade sig att bromsklossarna ligger an mot skivan, vilket överhettar bromsystemet. Detta är farligt då vänster sida inte bromsas lika mycket som höger sida vid en eventuell inbromsning. Troligtvis rost eller annan smuts som har smugit sig in till oket och hindrar den från retrera fullt ut.

Blir att plocka ner bromsarna och göra rent dem, men det får vänta tills efter jul/nyår och då misstänker jag att skivan har tagit så mycket stryk att det är bäst att byta båda framskivorna.
 
  2005-12-16 Jag monterade ner instrumenthuset idag och bytte alla lampor. Vid återmontering visade sig att temperatur och bensinmätaren har slutat fungera igen. Bara att montera ner allt igen.

Det visade sig vara en lödning på batteriet som hade släppt, något irriterande, men efter lite lödning så sitter batteriets lödöron fast på kretskortet igen.

Bara att montera tillbaka det hela och hoppas på det bästa!
  2005-12-16 Då har man varit och provkört, det verkar inte som att temperaturmätaren vill fungera. Det kan hända att någon lödning på batteriet som har släppt när instrumenthuset återmonterades, men det är inte helt uteslutet att det är själva kretskortet som är trasigt/skadat. Konstigt att temperaturmätaren fungerade tidigare under dagen. Jag tänker i alla fall inte riva instrumenteringen fler gånger nu, utan det får vara tills vidare.

Jag ser trots detta inte ingreppet som misslyckat, då många trasiga lampor byttes ut mot nya. Klart trevligare att köra nu när det är mörkt.

Nu gäller det bara att renovera huvudcylindern till kopplingen.
 
  2005-12-15 Idag lyckades jag komma över en fungerande SI-enhet till E28. Ska försöka montera in denna i bilens instrumenthus redan ikväll och förhoppningsvis innebär det att temperatur- och bensinmätare börjar fungera igen.

[Den "nya" SI-enheten] ---> Bloggbild
  2005-12-15 Monterade ner instrumetpanelen för att försöka byta kretskortet till SI-enheten. Det visade sig att instrumentens innandömmen inte alls var lika trots att båda kommer från 518i E28. Visserligen skiljer det 1 år mellan tillverkningsdatumen, men ändå.

Jämför bilden på mitt SI-kort med bilden på SI-kortet ovan.´

Det slutade med att jag försökte flytta över batterierna från ena kretskortet till det andra och montera ihop allt. Lödningen gick inte speciellt smärtfritt, lödtennet ville inte riktigt fästa på batteriet och lödörat lossnade hela tiden, men till slut gick det lite bättre.

En initial provkörning visade att både temperaturmätare och bensinmätare återfått sin funktion. Hur pass bra de fungerar återstår att se. Däremot så har flera varningslampor slutat lysa. Jag får riva allt igen för att åtgärda de sista bitarna.

[Bild på mitt SI-kort] ---> Bloggbild
 
  2005-12-14 Hade tänk att åka och fixa med bilen idag, men så blev det inte riktigt. Vår valp buffy skadar tassen och vi får köra henne till djursjukhuset för omplåstring, något som tar hela dagen.

Bestämmer mig för att göra bilen riktigt hundsäker, köper en hundsäkerhetsbälte, en sele som jag ansluter till bilens säkerhetsbälte. Jag köper även en förstahjälpen kudde för hundar som jag monterar i bilen.

Jag ska fortsätta hundanpassa bilen, det ska bli en säker plats för Buffy.

[Bild på Buffy med omplåstrad baktass] ---> Bloggbild
 
  2005-12-13 Idag damp det ner en talong i brevlådan, tydligen har jag fått ett paket från Motornord.

Det har inte ens gått 24 timmar sedan jag beställde delarna!

Blir till att åka och hämta ut paketet!
  2005-12-13 Då har man varit och hämatat ut sitt paket på posten.

Innehåll:
3 st packningar
1 st gummidamask
1 st bricka

Jag begriper mig inte på hur mekonomen kan ta 550 kr för detta. Tycker även att de 185 kr som Motornord tar är något för dyrt med tanke på innehållet. Men jag är glad att jag slipper köpa en hel kopplingscylinder.

Nu ska man bara sticka och plocka en huvudcylinder från skroten så man har något att renovera. Ska försöka ta kopplingscylindern från min gamla 518iS som kom in på Returbilen idag.

Måste samtidigt säga att jag är väldigt imponerad över hur snabbt jag fick delarna från motornord. Jag ringde igår och idag har jag delarna på mitt skrivbord.

[Bild på reparationssatsen och dess innehåll] ---> Bloggbild
 
  2005-12-12 Ringde till Motornord och beställde en reparationssats till kopplingens huvudcylinder, kostar 185 kr + 72 kr frakt = 257 kr.

Kollade upp huvudcylindern i ETK (reservdels nr 21521156000) och fick veta att det är samma huvudcylinder i alla E28 och E30, vilket är positivt.

Ska försöka ta mig till Returbilen under de närmsta dagarna och plocka en huvudcylinder (150 kr) som jag kan renovera och montera på bilen. På så sätt slipper bilen stå utan kopplingscylinder.

Allt detta kommer att kosta 407 kr totalt, betydligt billigare än att köpa en ny huvudcylinder för 1000 kr.
 
  2005-12-07 Var på biltema och köpte ett laddningsrelä till generatorn, passade även på att köpa baksätesskydd till baksätet.

Kände att jag hade en liten stund över så jag passade på att sticka ner till bilen byta laddningsreläet. Det var inte mycket kol kvar på det gamla reläet som satt på, så det var verkligen bra att jag bytte det. Annars hade det mycket väl kunnat sluta med att jag blev ståendes vid vägen någonstans. Provade att mäta spänningen över batteriet på tomgång, 14.6 volt, perfekta värden.

På bilden nedan syns det gamla ladningsreläet, kolstavarna som sticker ut här är kraftigt nerslitna. Var från början 3 ggr så långa.

[Det gamla laddningsreläet] ---> Bloggbild
  2005-12-07 Då har man även varit ute och monterat in baksätesskyddet, så nu kan Buffy (vår foxterrier valp) åka i baksätet.

[Buffy] --->
Bloggbild
 
  2005-12-05 Var ute och körde lite idag. Märker att kopplingens tillstånd håller på att försämras, blir snart dags att ta och göra något åt huvudcylindern innan den ger upp helt.

Motornord säljer en renoveringssats för knappa 200 kr, Mekis vill ha 1000 kr för en ny huvudcylinder. Frågan är om det är knepigt att renovera en befintlig cylinder? Någon som provat, skriv gärna och berätta i så fall.

Idag när jag skulle iväg och köra en liten sväng med bilen noterade jag något besvärande, en varningslampa tändes som indikerade att batteriet inte laddades. Så fort jag gasade lite så slocknade varningslampan. jag orkar inte riskera att bli ståendes längst vägen, till helgen tänker jag byta generatorns laddningsrelä bara för att vara på den säkra sidan.
 
  2005-12-04 Bilen står parkerad utanför och den har startat direkt var enda gång sedan situationen ovan. Jag kan inte riktigt förklara det hela, utom att det kanske var solenoiden som hade hängt sig.

Jag försöker att köra bilen så lite som möjligt tills dess att kopplingens huvudcylinder är bytt.
 
  2005-11-23 Efter att ha åkt från Göteborg sent kvällen innan, kommer jag fram till Malmö mitt i natten. Går och lägger mig och försöker att sova någon timme innan det är dags att gå upp.

På morgonen den 23:e går jag ut till bilen låser upp, sätter mig i bilen och vrider om nyckeln... men INGET händer. Allt verkar fungera utom startmotorn! Den ville inte vara med alls. Inte ens dra runt trögt som den ska göra med ett svagt batteri.

Mäter spänningen över batteriet och det visar strax över 12 volt. Jag hade tidigare kolla nivån i batteriet och där fanns inga torra celler. Det verkade som om det fanns kräm i batteriet, men ändå ville bilen inte starta. Det fanns tillräckligt med ström för att köra på helljusen på full styrka utan problem.

Plockar fram hammaren, riktar ett par välriktade men inte speciellt hårda slag mot solenoiden. Gör ett nytt försök men ingen skillnad. Tar loss batteriet och ställer det på laddning i 24 timmar.

Morgonen därpå monterar jag tillbaka batteriet, sätter mig bakom ratten och vrider om nyckeln... det händer inget, jag blir irriterad och håller kvar nyckeln... 2 sekunder senare börjar startmotorn tugga och vipps går motorn igång igen.
 
  2005-11-21 Min lillebror har varit i Malmö och hälsat på mig. På vägen hem till Göteborg får han problem med sin E36, och någonstans i höjd med Halmstad får han motorstopp.

Han ringer och meddelar sin status, vilket gör att jag ringer och ställer på och försäkrar bilen och kör norrut.

Väl framme konstaterar jag att hans batteri är urladdat. Misstänker laddningsreläet, men kan inte göra så mycket på plats då jag inte har ett extra relä med mig. Jag byter batteri med honom, tänker att han kan köra på mitt batteri och under tiden han laddar ur mitt batteri kan min bil ladda upp hans batteri.

Det går dock inte som planerat, efter ca 10 minuter har hans bil dränerat mitt batteri på all ström. Jag bogserar hans bil till närmsta avfart, vilket visar sig vara i närheten av där en tankbil har exploderat, vägarbetsområde med andra ord. Vi hittar ett bra ställe att ställa hans bil på och så tar vi med oss mitt batteri som nu satt i E36an och åker hem till Göteborg.

Jag ställer mitt batteri på laddning över natten. På morgonen sticker jag och köper ett laddningsrelä för 98 kr på Biltema och vi åker tillbaka till E36an som stod strax söder om falkenberg någon stans.

Jag byter laddningsreläet på plats, vilket inte är så himla smidigt på M40. Hela insuget måste demonteras och generatorn tas loss, innan man kommer åt laddningsreläet som sitter nästan längst ner på generatorns baksida.

Därefter monterar jag loss E36ans batteri från min bil och monterar tillbaka den på E36an. Monterar in mitt gamla batteri i min bil och vi åker till Göteborg.

Samma kväll, åker jag ner till Malmö igen, inga problem alls. Blir lite paranoid, stannar vid en rastplats och mäter spänningen över batteriets poler på tomgång, 14.06 volt. helt ok värden! Kör utan problem hem till Malmö.

[Motorrummet på brorsans E36] ---> Bloggbild
 
  2005-11-07 Jag byter kopplingens slavcylinder, den vid växellådan, och konstaterar att det inte gett den effekt jag hade hoppats på.

Tror till en början att det fortfaranade kan finnas luft kvar i systemet. Luftar ytterligare men ingen större skillnad.

Man kan bygga upp tryck i pedalen, så att pedalen fungerar som vanligt, dock tappar kopplingen all tryck efter att den har hållts nertrampad i ca 5 sekunder. Det är som att dragläget börjar vandra uppifrån pedalen och ner mot botten, till sluit passerar dragläget, helt nertrampad kopplingspedal och bilen börjar rulla som om jag har släppt upp kopplingen.

Min teori är att slavcylindern som är ny, bygger upp ett starkt tryck som huvudcylindern inte kan hålla emot. och när man trampar ner kopplingen, börjar huvudcylindern att läcka internt, dvs låta bromsvätskan passerar kolven och tappar på så sätt arbetstryck.

Bilen går nu att köra, men jag anser den inte vara speciellt angenäm att köra, så den får fortsätta stå avställd till lust och ork infinner sig till att ta itu med problemet.
 
  2005-11-03 Förenade bil bjuder in alla BMW Club Schweden medlemmar på klubbkväll.

Mycket godis finns här att titta på, bl.a. får jag för första gången se en M6 i verkligheten.

[M6 som står och väntar på leverans] ---> Bloggbild
  2005-11-03 I och med att det var BMW CS kväll innebar det man hade 20% rabatt på alla reservdelar. Jag passar givetvis på att köpa en slavcylinder till kopplingen till min E28.
 
  2005-10-15 Kylsystemet har nu slutat bråka och fungerar utan problem. Men säg den lycka som varar. Jag har märkt att ettans växel kan vara svår att få i ibland på morgonen. speciellt om det har varit kallt ute. Jag har också kunnat känna på kopplingen att någon av kopplingscylindrarna läcker lite. Men hur mycket jag än letar kan jag inte hitta något synligt läckage, varken från huvud eller slavcylindern.

Mycket riktigt någonstans mellan den 10 och 17 oktober ger någon av kopplingscylindrarna upp. Kopplingspedalen blir helt slapp och har samma motstånd som gaspedalen.

Jag har tröttnat på bilen och ställer av den, börjar lite smått fundera på att skaffa mig en E32.

 
  2005-10-06 Bilen kokade igen, fortfarande blir kylaren inte riktigt varm även om kylarslangarna till temostathuset kan bli små varma. Tar loss kylaren och spolar igenom den och konstaterar det är väldigt dåligt flöde i kylaren.

Lyckligtvis har returbilen precis fått in en vit 518i - 86. Åker dit och kollar och till min stora lycka, så är kylaren näst intill ny. Måste ha varit bytt några månader innan bilen skrotades. Betalar 250 kr för kylare.

Bestämmer mig för att montera in den nya kylaren, men döm till min stora förvåning när jag ställer kylarna intill varandra och inser att 86:ans kylare är över 1 dm längre än 87:ans. Här kan man snacka om lite lätt panik, men inser att e28 karossen inte ser annorlunda ut innan 87. Tar en närmare titt och inser att kylaren vilar på 2 fästen som i sin tur är fästa på 2 gummi kuddar. Rycker loss kuddarna och monterar fästena direkt på balken, monterar på 86ans kylare som passar perfekt. Fyller på med kylarvätska och luftar systemet.

Av någon anledning har de minskat storleken på kylaren fr.o.m. 1987.

Nu känns det som att hela kylsystemet är utbytt så när som på vattenpumpen, men den ger säkert upp vilken minut som helst nu, bara för att jag ska ha något att meka med.


 
  2005-10-04 Min gamla 518iS är nu såld och jag kör ner med min 518i till Malmö igen, även här utan problem.
 
  2005-09-27 Sedan jag bytte kylarslangarna och termostaten har det inte funnits fler indikationer till kokning.

Kör från Malmö till Göteborg utan problem, väl i Göteborg passar jag på att flytta över allt godis från den krockade 518iS:en till min nya 518i.

iS:en får adoptera TRX fälgarna medan jag tar de fina 14" krysseker som suttit på iS:en.

Verktygsstatsen flyttas över från iS:en till den nya. Och den nyas befintliga verktyg hamnar i min verktygslåda.

Ratten som är kanon-fin på iS:en får byta plats med den i den nya bilen. Passar även på att byta ut växellspaksdamasken samt BMW emblemen på motorhuv och bagagelucka mot nya som jag hade beställt till iS:en tidigare men som jag aldrig kommit iväg att montera.

Plockar även ner fläktkopplingen (då jag vet att de fungerar perfekt) från den krockade, och monterar den på den nye bilen.
 
  2005-09-21 Dagen efter att ha monterat på det nya kylarlocket, lyckas jag köra långa rundor i centrala Malmö utan några tendenser till kokning.

På morgonen den 2005-09-21 kör jag tur och retur till Bjärred (en resa på ca 2 mil per tur). Resan går bra och medan jag kör in på parkeringen utanför dörren hemma i Malmö igen, ser jag inga tendenser till kokning. Jag parkerar bilen och står och betraktar ekipaget en liten stund och innan jag går in, bestämmer jag mig för att ta en sista titt under huven. Öppnar huven och ser att det slår en stråle rätt ut i luften från en kylarslang.

Jag känner på kylaren och konstaterar att den är helt kall, känner på slangarna som går till termostathuset och ser att alla är kalla och tolkar det som att termostaten inte öppnar.

Åker till Förenade bil och köper nya kylarslangar. Byter termostaten och samtliga kylarslangar.

Vid det här laget har jag bytt kylarvätska ca 4 gånger.
 
  2005-09-19 Numera står min krockade 518iS i ett garage i Göteborg och samlar damm och min nya 518i - 87 brukskörs av mig.

Jag hade tidigare märkt att bilen hade börjat koka utan anledning. Vid närmare kontroll visade det sig att kylarlocket inte hade varit tillräckligt åtskruvad. Slarv från min sida trodde jag första gången bilen kokade och försäkrade mig om att ha dragit åt kylarlocket ordentligt.

Men bilen fortsatte att koka ungefär var 50:de mil, ofta helt utan anledning. Och varje gång bilen kokade kunde man se att kylarlocket hade hoppat upp en gänga. Konstaterade att det måste vara tryckreduceringsventilen i kylarlocket som felar.

Hade även märkt att gaswiren nästan var av och att fläktremmen hade blivit indränkt i glykol av allt kokande.

Åkte till Förenade bil (BMW) och köpte ett nytt kylarlock, en gaswire och en fläktrem. Det hade varit 11 kr dyrare att handla samma saker hos mekonomen!

Gaswire och kylarlock byttes, bestämde mig för att vänta med fläktremmen tills dess att jag ser att problemet med kokningarna är åtgärdade.
 
  2005-09-07 Spenderade dagen med att återställa bilens framvagn till standard utförande, då den förra ägaren hade försökt "sänka" bilen.
 
  2005-09-05 Jag fick hem bilen sent på lördag kväll 2005-09-03. Bilen var i behov av en service, oljan var dålig så jag ville inte använda bilen till att åka och köpa service-prylar. Lyckligtvis hade jag min krockade 518iS att tillgå. Jag kom aldrig iväg i tid på söndag morgon och biltema var det enda stället som jag visste hade öppet på en söndag eftermiddag.

Jag hade ingen aning om vad för typ av olja som hade använts till bilen, och jag tänkte inte chansa med att slå i helsyntetisk olja direkt, så valet föll på Biltemas delsyntetiska 10W40 (med höga API SL/CF klassning). Luft-, bensin-, och oljefilter inhandlades. Även om jag inte gillar biltemas oljefilter så hade jag inget annat val kändes det som. Gjorde en egenhändig Inspection II (utom byte av stift), där även kylarvätskan byttes. Nu vågade man iaf att köra med bilen.

På måndagen körde jag förbi Micro och köpte 4 st. nya NGK tändstift och övertalade min sambo att utföra bytet. Efter att ha visat henne hur man gör, lyckades hon på egen hand att byta de övriga 3 stiften.

[Sambon byter tändstift] ---> Bloggbild
 
  2005-09-03 Efter att ha blivit påkörd med min gamla 518iS - 88, var man tvungen att skaffa sig en ny bil. Hittade den här på Powerbörsen när jag letade bil till min lillebror, men han visade inget större intresse för modellen och avböjde köp. Eftersom bilen var i mycket gott skick slog jag till själv. Vilket gör detta till min femte BMW sedan jag började besöka AutoPower

Bilens tidigare ägare finns på forumet: ---> [LÄNK]

[Precis hemkommen] ---> Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 26448 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2022  AutoPower.se