Bild på användaren Janne (AutoPower) Till startsidan
61 år. Bosatt i Västerås, Västmanlands Län ID: 44
Senast inloggad: Igår 23:40
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 525iA touring -95 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2005-12-01 010504 Lät fylla AC:n och nu fungerar den. Skönt med kyla i värmen.

010815 Klent med anteckningar under sommaren, men den har bara gått och gått, helt utan problem. Vi var en sväng till Malmö på semestern bland annat.

Hur som helst är detta sista anteckningen av mig i alla fall, bilen är såld. Fast man skall aldrig säga aldrig. Jag har som ni kan se längre ned i texten en förmåga att få tillbaka de bilar jag säljer.

Det började med att jag beklagade mig och sade till Staffan att det var rekordlänge sedan jag gjorde en bilaffär, "inte sedan november, man kan ju få dåligt rykte. Hmmm, kanske skulle sälja touringen?". "Jag köper den", sade Staffan. "hur mycket skall du ha?". Staffan ville byta in sin 318i E21 (som han köpt av mig) samt 320i touring (som hans blivande sambo köpt av - håll i er nu - mig).

Det var med andra ord läge för grillafton. Vi brukar av någon anledning föredra att göra affärer under inflytande av vidbränt kött och lämpliga drycker. Respektive bud låg en bit i från varann så vi åkte på semester så länge, för att låta situationen mogna. Vi kallade till ny grillafton i lördags. Förhandlingar inleddes som får lönerörelsen att framstå som småpotatis. Bland annat oroade sig Staffan för att 320-touringen var nytankad och precis gått in i skattedebiteringsmånaden. Jag oroade mig för all utrustning som skulle ingå till 525:an. Visst, 17-tummare, vita blinkers, färddator, chip och sportfilter kan man i värsta fall leva utan, men CD-stereo och vinterdäck kommer att svida lite grann när det är dags att slanta upp för detta.

Men överens kom vi till slut till ömsesidig belåtenhet (?) och nu åker Staffan omkring i 525-touringen och jag flänger omkring i mina 2,5 3-seriebilar (vi bestämde delad vårdnad om E21:an, därav 2,5) och letar något nytt. Vad jag letar efter får vi se, en till E34 touring är nog ett mycket hett grundtips. Det förnuftigaste vore kanske att leta reda en klon på den gröna, men en smula trist, lite nyhet måste det vara. Helst skulle jag vilja handplocka något i Tyskland och köra hem själv. Får se om det blir så. Återkommer i frågan.
 
  2001-04-27 010328 Jaha, då har jag satt på sommarhjulen. Igen. Fick lov att återmontera vinterhjulen då det var snökaos i Sala i måndags morse och jag i enlighet med Murphys eller någon annans liknande lag var tvungen att åka dit under dagen. Jag behöver naturligtvis inte berätta att det var snustorrt och fint på gator och vägar när jag väl anlände. Nåja, lite friskis och svettis med fälgkorset skadar måhända inte.

Passade på att byta skrammelstag när jag ändå hade framhjulen av. Det var nog dock inget fel på dom gamla, hur stadiga som helst. Det i och för sig nätt och jämt märkbara samt sporadiskt förekommande klonkandet från framvagnen kanske får sökas annorstädes.
010418 Har utvecklat en viss skeptis till dom "nya" sommardäcken. Är väl ingen katastrof, men ett något kraftigt vägljud kombinerad med viss spårkänslighet känns lite trist. Jag har visserligen kört många bilar som behövt två filer så fort asfalten skiftat i färg, men jag hoppades att det skulle klara sig helt utan spårningstendenser bara man gav tusan i att toksänka bilen.

Den alltför låga profilen (40 i stället för 45) gör nog sitt till. Och gjorda tester visar att Toyo Proxes starka sidor inte ligger på komfort. Efter att ha konsulterat bland annat däcksajten TireRack pekade önskemålet av ett komfortinriktat däck åt ett och samma håll. Nämligen Kumho 712. Att sedan det däcket har en mycket intressant prisbild gör ju inte saken sämre.

Visserligen är säkert Kumho 1,6 sekunder långsammare runt Knutstorp än StoneGood Zero Contact men jag får försöka leva med det när jag åker till stormarknaden och köper blöjor. Ja, jag erkänner: 17-tummare är bara styling för mig, tycker nästan alla egenskaper är bättre med ett 225/60x15 ballongdäck. Utom möjligen banracing då. Fast har man inte roligare med ett däck där man kan styra med gasen och drifta sig igenom tvära kurvor? Med omutligt grepp kan man ju nästan lika gärna gå på händerna (åka framhjulsdrivet).

Nåväl, fakta är att jag sitter med en uppsättning snygga 17-tummare och givetvis låter jag fåfänga gå före funktion, vad annars? Och vi kan ju alltid hoppas att nya däck förbättrar köregenskaperna en del. Var hittar man nya däck till bästa priser då? Jaa, som varande medlem i BMW Club Schweden så lockar det ju att prova Wheelbase. Där håller man med mig om mina slutsatser och vi resonerar oss fram till att Kumho 712 i dimensionen 225/45x17 borde sitta som en smäck. Så får det bli och i skrivande stund är däcken på väg till mig. Dom gamla 235/40x17 Toyo-däcken har hyggligt med jämnslitet mönster kvar och bör lätt kunna säljas.

010420 Fick Kumho-däcken i går och lät montera dom idag. Larssons Däck gjorde jobbet med att kränga av dom gamla däcken och på med dom nya på bilen för överkomliga 400:-.

Dom nya däcken gör ett bättre jobb och det känns som en annan bil körmässigt. Går lugnare på våra slitna vägar samt bullrar och spårar mindre. Helt enligt mina önskemål. Jämförelsen är inte helt rättvis emedan Kumho-däcken är sprillans och Toyo-däcken halvslitna. Men ändå.

Dimensionsbytet gjorde även att utväxlingen ökade en smula vilken knappast kan vara till någon nackdel. Utseendemässig är jag också mycket nöjd, bland annat fyller däcket ut hjulhuset lite bättre.

Totalpriset inklusive allt blev strax under 1400:-/däck, vilket i och för sig är lågt om man ser till vad det skulle kosta att inhandla däcken lokalt. Däremot blir det förmodligen både kostsamt och besvärligt om det skulle vara något fel på däcken om man handlar på postorder, så vinsten bör vara några spänn för att det skall vara värt risken. Tycker jag. Inga problem i det här fallet dock, Wheelbase´s priser verkar tillräckligt låga för att det skall kunna löna sig.

010427 Nu när värmen kom tänkte jag att det skulle vara skönt med lite kyla. På med AC:n. Men inget att hämta där. Det finns förmodligen inget som är så varmt som en bil med trasig AC. Men vad har hänt, det fungerade ju i vintras?

Snabb koll, kompressorn slår till. Snabb koll, extrafläkten slår inte till! Och går dessutom trögt när man petar på den. Men sitter det inte en halv fågel inkilad mellan fläktvinge och kondensor? Jojomensan, och inte ser den riktigt kry ut heller. Hur nu den kunnat hamna där.

Fläkten går inte igång för det utan jag iväg till BMW-gurus Aros Auto för konsultation. Fläktmotståndet säger Bengt. Jag hem och bort med fronten, och mycket riktigt faller motståndet i bitar så fort jag tar i det. Åker och köper nytt, 200 spänn. Byter detta och fläkten funkar.

Däremot ingen kyla, men enligt Bengt blir trycket i systemet för högt när det inte kyls ordentligt, vilket kan orsaka att kylmediat läcker ut fortare än det skulle annars. Får läcktesta och fylla på, hoppas det hjälper. Har tid hos Aros Auto för detta på fredag 4/5.

Det nya motståndet i mitten av bilden. Det gamla ligger i nederkant --> Bloggbild
 
  2001-03-23 Idag var det dags att inviga nya sommarhjulen, tyckte jag. Solen sken visserligen från en molnfri himmel, men det var kallt värre i luften. Så någon riktig vårkänsla blev det kanske inte.

Bytet gick problemfritt och det gjorde bilen också. Inga vibrationer, ingen sneddragning. Upplevde inga speciella negativa egenskaper under provturen. Möjligen ökad spårkänslighet, men dingtunavägen är förvisso i ett uselt skick. På normal väg gick det utan problem. Stabilitet i hög fart och klart förbättrad styrrespons får hamna på pluskontot. Bloggbild
 
  2001-02-11 När försäljaren på Novation i Uppsala vaknade i morse tänkte han nog inte "Idag skall jag sälja den Dakargula 523:an som värmt hylla sedan juni i fjol!". Men det var just vad han gjorde strax innan stängningsdags. Peter, som jag berättar om ovan och som varit BMW-lös sedan september då han avyttrade sin fina svensksålda 525:a, lade ett bud på nyss nämnda fordon. Han fick bilen till ett mycket bra pris och har all anledning att vara nöjd.

Bilen var smutsig när vi kom dit, så väl medveten om att man ser alla eventuella skavanker vid första tvätten bad Peter om att få skölja av den. Inga problem, den tillmötesgående försäljaren körde direkt in bilen i tvätthallen trots att det var söndag och nästan stängningsdags. Inga småbucklor eller skador hittades vid tvätten och det gjorde inte beslutet svårare.

Vi hämtar bilen på fredag. Efter det att Novation fixat lite smågrejer, nya skivor fram, nytt täckglas över strålkastarna, samt vinterdäck på de 15" BMW Radial som satt monterade. Mer info om bilen i galleriet när den är hämtad. Bloggbild
 
  2001-02-03 000823 Ni som även läser dagboken för 320i Touringen har redan konstaterat att Mattias K och jag tog en runda hos utvalda bilfirmor i kungliga huvudstaden häromdagen. För det mesta en sorglig syn med alla överprisade mätarskruvade rishögar. Dock hade en märkeshandlare för ett japanskt märke en annons i Gula Tidningen som bland annat listade en 525i Touring -95. Begärt pris var 116000:-. Lite högt, men det var en intressant bil så vi åkte dit.

Vi hittade den i det understa garaget, längst in i ett hörn. Prislappen på rutan lockade med ett betydligt rimligare pris, 99000:-. Och då bilen visade sig vara svensksåld, fullservad samt i besittning av det attraktiva så kallade Executivepaketet så blev saker och ting plötsligt intressanta. Executivepaketet består ju som alla vet av: Velourigare velourklädsel, instegslister, nerlackad, bagagenät, högglanspolerad ädelträpanel, metallic (Oxfordgrön i detta fall. Kan inte bli bättre tycker jag), värme i lås, spolare och backspeglar, stöldlarm med fjärrmanövrering, AC och farthållare. Vidare hade den plus som 5-växlad automatlåda, avsaknad av taklucka (mer huvudrum), avtagbar dragkrok och Airbag endast på förarsidan (har småbarn). Däcken var Nokias åretruntdäck på JP-fälg. Ingen höjdare.

På minussidan var bilen lite pepprad i fronten, samt att det fanns uppslagsmärken på dörrarna. Detta kompenserades till viss del av att den aldrig var omlackad. En provtur gav ingen ytterligare anledning till tvivel. Enda som inte var bra var en kraftig obalans runt 100 km/h, men det bör inte vara värre än att det går att balansera bort. Jag bad att få sova på saken. Mailade dagen efter ett bud på 93000:- till handlaren och det tog bara ytterligare ett dygn innan han ringde tillbaka och accepterade, efter en liten justering av köpesumman till 95000:- Som var det jag hade hoppats på från början.

Jag tömde spargrisarna och tog tåget till Stockholm och traskade ut till Norrtull med sonen. Bilen var klar och det var bara att skriva på. Jag kom ihåg att jag inte hade sett själva kroken till draget, och den fanns mycket riktigt inte i bilen. Påtalade detta till handlaren som lovade kontakta förra ägaren för att förhoppningsvis fixa fram den. Annars hoppas jag att han fixar fram en ny.

Tog oss ur Stockholm i rusningstrafiken. Skönt med automatlåda och AC i dessa köer. Ofattbart att folk orkar med detta varje dag, de flesta med manuella lådor till råga på allt. Sonen fick sin utlovade hamburgare vid Max i Barkarby där det av en slump råkade bli ett fönsterbord mot parkeringsfickan där nyförvärvet stod :-)

Spillde i lite soppa i Enköping och bortsett från obalansen som tvingade en att köra antingen under 95 (föga troligt) eller över 120 (där satt den!) så gick hemresan klanderfritt. Finjusteringen av farthållaren är suverän, men jag fick inte komfortstängningen av elhissarna att fungera. Enligt mailinglistan är det rätt teknik som krävs, så jag får väl gå en kurs.

Motormässigt saknar man lite av mullret från den stora sexan. Lite gubbigare och en smula karaktärslös är nog 24-ventilaren. Men så silkeslen och tyst och av allt att döma mycket bränslesnål samt slitstark.

Det som saknas nu bortsett från balans i hjulen är riktig färddator istället för den snikvarianten som sitter där. Skall undersöka om eftermontering av färddator är realistisk. Även CD-stereo skall monteras. Vidare skulle bättre hjul inte sitta ivägen. Om någon har BMW original 15" kryssekerfälgar eller något annat icke alltför extremt att sälja går det bra att höra av sig.

000826 Åkte in på Larssons Däck för att få däcken balanserade. Dom kom med den inte alltför muntra upplysningen att däcken inte gick att balansera ordentligt. Det satt ju Hakkapelitta friktionsdäck på bilen och dessa har tydligen blivit överhettade av att gå på sommaren. Sopor. Jag skall prata med handlaren men förmodligen blir det till att köpa nya. Eller begagnade, Mattias K kan tänka sig att sälja de däck han bytte ut av säkerhetsskäl innan toppfartstestet med 540:n på Autobahn. Han ville av naturliga skäl inte åka 250 med HR-däck (max 210), men 525:an som har en mer blygsam toppfart borde klara sig med dessa däck.
000827 En dagsutflykt med familjen till Mariefred gick utan anmärkning, förutom dom där usla däcken. Skönt att bara hysta in barnvagnen utan att behöva skruva loss hjul och lirka och ha sig.

På kvällen kom Mattias K på besök och när vi jämfört E34:orna färdigt gav vi oss på att byta ett par trasiga glödlampor till instrumentbelysningen. Lite knöligt eftersom vi inte hade lust att lossa ratten och därmed airbagen. Men det gick ganska bra till slut, och nu lyser huvudinstrumenten röda och granna. Mattias levererade även 225:orna idag, så jag skall försöka få däcken bytta i morgon.
000828 Bytt ut dom äckliga dubbfria däcken mot 225:orna. En helt annan bil nu. Går rakare, tystare, stabilare och vibrationsfritt.
000830 Fick försäkringsbrevet från Trygg-Hansa idag. Och för tredje BMW:n på kort tid stämde det inte alls med den muntliga offerten jag bad om i samband med köpet av bilen. Två dagar innan affären ringde jag Trygg-Hansa om just den här bilen och fick beskedet att försäkringen med samma villkor som den tidigare bilen (735:an) skulle kosta 3987:- helår helförsäkring.

Kan inom parentes nämna att min försäkringshistorik är så gott som klockren. Har 22 skadefria år och har på denna tid endast tagit ut två stenskottade vindrutor trots att jag haft minst en bil helförsäkrad och oftast en eller två ytterligare bilar med halvförsäkring. För att inte tala alla premier på hemförsäkring, villaförsäkring, husvagnsförsäkring, pensionsförsäkring och barnförsäkring. Samtliga i Trygg Hansa under en period av 20 år.

Men när försäkringsbrevet kom idag gick jag i taket. Samma grej som hände när jag köpte 318i:n och 323:an. Man har lagt på 35% på offerten och årspremien (samma villkor) anges nu till 5545:-! De föregående gångerna rörde det sig om 5-600 spänn mer i premie, och det fick jag rättelse på efter att ha talat med kundtjänst i mer eller mindre skarpa ordalag. Men när samma sak händer en tredje gång drar jag slutsatsen att Trygg-Hansa medvetet ägnar sig åt bedrägeri genom att lämna felaktiga prisuppgifter. När man sedan har kunden på kroken sitter han eller hon ju där till årsförfallodagen. Det finns ju ett sätt att gå runt detta, men många vill ju inte ha fler ägare på sin bil.

Nåväl, jag ringer kundtjänst och är skam till sägandes sällsynt arg. Tjejen på kundtjänst har ju inte en aning om detta och hävdar att det är rätt pris som jag fått idag. Om jag i samband med detta bland annat råkar kalla dom för ***** hästhandlare ber jag om ursäkt. Det kanske är därför som jag blir bortkopplad när hon skall försöka få tag i den säljare som hade gett den ursprungliga prisuppgiften till mig. Vis av skadan sedan tidigare skriver jag nämligen nuförtiden alltid ner namnet på den som lämnar uppgifter. Det har jag nytta av nu.

Jag ringer om igen och får efter en stunds väntan prata med en annan dam, som skall försöka koppla mig till min säljare. Väntan, väntan. En sitter i Malmö och en sitter i Växjö får jag veta. För att göra en lång historia kort, så visar sig killen i Malmö naturligtvis inte minnas min förfrågan, men han utesluter inte heller att det kan vara som jag säger. Han knappar lite och kollar lite och ber att få ringa upp. Detta har totalt tagit en timme av min tid och jag skulle varit på väg till Uppsala för länge sedan. Jag kaster mig i bilen ooch när jag passerar Hummelsta ringer hustrun på mobilen och berättar att T-H ringt och beslutat sig för att sänka premien till 3921:-. Vad säger man? Skall man vara glad eller? Är det någon vits att plocka sina sju försäkringar ur bolaget eller är alla lika goda kålsupare i avregleringens tecken? Om det är så här mycket strul att teckna en försäkring, vad händer då den dagen det blir en skada?

I Uppsala var det däremot lite roligare. Handlade lite grejer hos Bildelsimporten. Nytt dimljusglas istället för det spräckta, i BMW originalkartong förresten :-). Jag funderade på sportluftfilter men var lite tveksam. Köpte dock ett på Lasses inrådan och det ångrar jag inte. Klart sportigare insugningsljud, utan att vara störande på något sätt. Original är det rätt fjösigt motorljud i 525:an, men nu är det faktiskt bättre. Och med förhoppningsvis en smula lägre bensinförbrukning så kanske det betalar sig självt med tiden. När jag ändå höll på att shoppa så slog jag till på vita fram- och sidoblinkers, som jag stod ute och monterade ikväll i halvmörker mellan åskskurarna. Mycket lyckat, bilen ser klart modernare ut. Bilder kommer snart.

000831 Idag har jag bytt trasigt dimljus, målat draget svart i stället för rostfärgat samt dragit fast förarstolen (!). Upptäckte det när jag dammsög. Har retat mig lite på att det klickat till i stolen när man drar på, och svurit lite över BMW:s på senare år sviktande kvalitet :-) Men förklaringen var alltså att stolen inte var fastskruvad i golvet! Nu sitter den fast i alla fall. Vidare monterat CD-stereo, tog Sonyn från 735:an. Någon högtalare vänster fram låter extra illa, annars gick monteringen utmärkt.

000902 Mattias K var över och hjälpte mig byta kupéfiltret, efter inrådan av Bengt på Aros Auto. Jag berättade att kyla/ventilation var måttlig och Bengt tipsade mig om att byta ut filtret i fråga. Detta var mycket välbehövligt. Luftgenomströmningen i kupén förbättrades markant. Tog även loss låset till bakluckan som innan satt bergfast. Efter ett par liter 5-56 direkt i låset fungerade det igen.

000907 Idag köpte jag 4 (snygga) BMW fälgemblem till JP-hjulen för den hisnande summan av 60 kr.

Jag har även plockat isär programswitchen till automaten för att se varför det inte lyser i den. Det satt mycket riktigt en orange lysdiod därinne, men den var inte utbytbar. Himla pilljobb att få ihop allt sedan, men med hjälp av två bitar fiskelina gick det bra till slut. Såvitt jag kan förstå måste hela kontakten bytas för att lysa igen.

Sedan grejade jag lite med höjdjusteringen av övre bältesfästet. Det kärvar av någon anledning ordentligt, därför har det inte flyttats per automatik. Vajern var inte av, men nu är den det.

Avslutade dagen med att åka och inhandla fyra styck BMW original 15" korseker, á la 535i. enligt radannons i Länstidningen. Dessa var i gott skick och eftersom priset var facila 1000:- slog jag till direkt.

000913 Bränsleförbrukningen mätt på andra tanken landade på 0,99. Detta efter en hel del stadskörning och en del ganska rask landsvägskörning så det är jag mycket nöjd med. Första tanken hade blivit lägre, men då nollades ju tyvärr trippen när vi tog ur instrumentet varför tillförlitlig mätning ej kunde göras.

Idag tog jag och lurade ut Chevelle-Staffan på Alpinaträffen som var här i Västerås. Mycket kul initiativ, och flera fina bilar att titta på. Vi tog sedan en åktur på småvägar runt Västerås. Touringen hängde med fint, och kändes mycket välbalanserad och lättkörd. Men efter den tionde hårda inbromsningen började jag märka att bromsverkan var reducerad. Tog det lite lugnare fram till nästa stopp, och bakomvarande bilar fick då en chans att hinna i kapp :-)

När vi stannat frågade jag Staffan vad det var som luktade bränt, min bil kunde det ju inte vara. Men det var det nog, för efter någon minut började särskilt bakskivorna att lägga en rökridå som inte skådats sedan slaget vid Lützen! Efter ett par minuters avsvalning var vi iväg igen. Andra sträckan var lite snabbare och när jag dessutom använde växelväljaren för att få lite motorbroms som hjälp, gick det hur bra som helst!

000928 Tredje tankningen mättes bränsleförbrukningen upp till 1.01.

Förre ägaren har inte hört av sig om någon krok till draget, så säljaren på Europeiska Motor frågade om jag kunde fixa en krok själv så skulle dom betala den. Heders!

Vidare har jag inhandlat en färddator och tillhörande blinkerspak och satt igång med att konvertera från lilla (tempmätarklockan) till stora datorn.
Det var inte helt säkert att denna operation var genomförbar, men Bengt på Aros Auto ville minnas att det eventuellt kunde göras. Så jag gick efter principen "no guts, no glory" och inhandlade begagnade artiklar á 900:- på radannons via postorder. Från en M5:a förresten, och det skall visst funka med grejer från V8:orna också.
Jag hade ringt skrotarna för att höra om någon hade en dator till rimligt pris, men dom skulle ha 2500-3000:- för typ 10-12 år gamla grejer. Surt.
Och har man sett på tusan, det är bara att byta blinkerspaken och själva manöverenheten så har man en fullfjädrad stor dator komplett med blinkersspakframmatad visning i Check-Controlfönstret och allt! Busenkelt! Enda problemet är att själva datorn är dubbelt så djup och inte går in helt i hålet där lilla datorn har setat. En hel del modifiering i form att bortskärande av plast får göras men inget omöjligt. Att jag sedan felsökte till synes död datorenhet/aktiv i checkcontrolfönstret i en timme eller så är inget att förvånas över när det gäller mig. Det visade sig vara så att alla tre smålamporna i datorn var trasiga, så när jag ersatt dom med lamporna från lilla datorn så fungerade allt fullt ut!

000929 Så, nu sitter färddatorn på plats och fungerar som den skall. Jag fick med hjälp av en vass sidavbitare klippa bort plasten längst bak innanför panelen som höll det gamla instrumentet på plats. Själva spaken som låser datorn på plats är dock kvar så den sitter fast ganska bra i alla fall. Superbt. Nu skulle man bara ha tag i elsportskinn också :-)

Sedan åkte jag till Kungsåra-skroten och köpte innerbelysning med separata läslampor (standard 530i och uppåt) á 200:-.

Tog vägen förbi *# och inhandlade nya diskanter för instrumentbrädan, istället för dom trasiga originalarna. Dom nya hade inbyggda delningsfilter och lät godkänt. 295:-.

001012 Gröna faran har haft lite misstänkt långsamtgående startmotor ibland senaste tiden. Och när jag häromdagen stod med bakluckan öppen några timmar fick jag kabla igång den morgonen efter. Satte den på laddning och hoppades på det bästa. Den tog laddning i varje fall och gick igång. Men när jag i går skulle åka upp till Aros Auto för oljeservice var det samma visa. Igångkabling.

Åkte upp och bad dom titta på batteriet när dom hade bilen inne. Och mycket riktigt, en battericell var kass. Tvi. Bengt berättade att dom här "lågprofilbatterierna" som skall sitta under baksätet ofta är känsligare än normala batterier. Tydligen lätt att dom blir åderförkalkade. Nåväl, nu skall det väl fungera i alla fall, när det är nytt batteri á 1200 spänn.

En halvljuslampa gick sönder igår så jag köpte två nya General Electric Super Blue. Vet inte om det blev någon större skillnad i färg eller ljusstyrka precis.

Javisst ja, kroken till draget har också kommit!

001101 Inte hänt så mycket att skriva om mer än att bilen passerat 18000 mil, men jag kan ju berätta lite vad jag tycker om bilen.

Motor och automatlåda är underbart mjuka och behagliga. Och med sportluftfiltret blev dessutom motorljudet betydligt sportigare. Nåja, allt är relativt, men visst doppar man gaspedalen en smula extra stup i kvarten. Och man ligger gärna och spettar ettan-tvåan-trean med sportläget i. Till båtnad för bränsleförbrukningen förmodligen. Som trots viss insiprerad körning endast går över litern vid övervägande stadskörning. Imponerande. Bilen har trots allt en tjänstevikt på modiga 1760 kg.

Vidare känns chassit föga sportigt. Långt ifrån spänstigheten i treseriebilarna. Förmodligen skulle nya stötdämpare och skrammelstag hjälpa upp en smula, men knappast göra all skillnad i världen. Detta spelar mindre roll då jag planerar att under vintern inhandla något roligare nästa sommar, att ha på sidan av. Inget är spikat, men det jag har i tankarna är den extremt BMW-iga 325i E30. Dessutom är en sådan överkomlig att köpa (nåja, vissa i alla fall) och billig att äga (nåja).

Tillbaka till 525:an. Bromsarna är underbara även om fading vid hårdkörning tyder på att bromsoljan kunde vara färskare. Avsaknaden av taklucka gör bilen betydligt luftigare både i fram- och baksäte. Fungerar utmärkt som familjebil även om det naturligtvis finns bilar med rymligare kombiutrymme. Exteriören är en smula skamfilad, det finns en del uppslagsmärken på dörrarna och stenskott i fronten samt på trösklarna. Det får vara så ett tag, tänk vilken rysare det är att parkera bil i nyskick utanför stormarknaden.

Närmast på tur står inköp av dubbdäck. Siktar in mig på sprillans AGI Sarek vilka förmodligen kommer att monteras på JP-fälgarna som sitter på bilen idag. Vidare finns nya skrammelstag på önskelistan. Dom i och för sig snygga och sköna textilmattorna kommer att inför vintern att bytas ut mot mer praktiska original gummimattor.

001113 Förrförra förbrukningsmätningen stannade på 1,04. Mycket stadskörning. Förra mätningen blev 0.90. Mycket landsvägskörning. Färddatorn visade 0.02 mer i bägge fallen.

Bytte till dubbdäck i dag. Blev nya AGI Sarek som fått finfina vitsord för sin prisvärdhet i allehanda motorpress. Finns däck som är bättre men inte till ett pris som är i närheten av dessa. Betalade 2800:- monterat och klart på bilen. Ett överlägset alternativ till begagnat. Ett år gamla prestigedäck ger dessutom betydligt sämre fäste än nya AGI. Första gången jag handlade något hos Johanssons Däck, men säkert inte sista. Mycket tillmötesgående då jag var i en smula tidsnöd.

Blev dock ett bakslag i samband med detta. Det var meningen att jag skulle sätta vinterdäcken på kryssekerfälgarna jag köpte för ett par månader sedan.

Tog in dom hos kundmottagaren som säger: "Hm, det här är ju inte femtontummare?!". Och det var det inte. TRX 415! Jag visste inte ens att TRX fanns i den modellen så jag har hela tiden utgått från att det var 15". 415 motsvarar runt 16 1/3 tum, så dom är ju något större. Dessa fälgar var tydligen fabrikstillbehör till 635CSi i mitten av 80-talet. Satte dubbdäcken på fälgarna på bilen istället.

001204 Besiktade idag. Inga problem. Finfina broms- och avgasvärden.

Senaste tankningen hamnade på 1.14 i förbrukning. Snittfart 40,7 km/h enligt datorn. Dubbdäck samt lite körning med släpkärra drog upp förbrukningen en smula.

001228 Snöat hela dagen idag. Hittade på en anledning att åka till Biltema, har ju åkt glädjedödande framhjulsdrift senaste vintrarna. Aldrig mer. På (om)vägen till Erikslund passade jag nämligen på att fira genom att visa sonen hur mycket av bredställstekniken som jag mindes. Och det var som det var igår man använde sidorutorna mest för att se framåt med. Förmodligen är det som att lära sig cykla, har man lärt sig så har man. Att sladda med programautomaten i vinterläge visar sig vara lika enkelt som med manuell. Inga obegärda växlingar varken upp eller ned.

Tankade, 1.12 i förbrukning. Snittfart 49,1 km/h. Färddatorn ligger konstant 0,02 l/mil över manuella mätmetoden. Ganska blygsam differens.

010121 Skulle skjutsa sonen till fotbollsträningen. När jag startade bilen hördes ett tydligt missljud från skåpet (bagaget) till. Detta ljud har aldrig uppstått tidigare. Trodde först det var bränslepumpen men det lät mer som ett knarrande relä. Hann inte felsöka på plats utan åkte iväg, och eftersom ljudet förvann när jag trampade ned bromsen samt i takt med blinkers förstod jag att det var något elektrisk. Spårade det sedan till elektronikboxen märkt "Anhängermodul" som sitter innanför luckan till vänster i bagaget.. Inga indikeringar, inget som slutade fungera. Missljudet försvann dessutom efter ett par gånger och har inte återkommit än. Förmodligen styr denna box elektroniken för släpvagnskoppling. Får väl se om den fungerar på fredag då det är planerat att Mattias och jag skall hämta reservdels-E30:n.

Hann sedan inte mer än hem förrän Peter från Sala ringde och hade korn på en 528i -84 som fanns på radannons i lokalblaskan. Han sålde ju sin 525:a till marknadspris i höstas, men nu hade han tydligen baxnat på att åka Vovlo 345. En 528i för sextusen vore grejer istället. Bara att hålla med. Den här bilen uppgavs vara skaplig och eftersom den fanns i Västanfors utanför Fagersta undrade Peter om han fick sällskap. Titta på gamla bumsar är ju mitt favoritnöje, så jag var inte speciellt svårövertalad. Iväg på vintervägar som kunde varit vackra om Vägverket inte envisades med att dränka så mycket som möjligt av landet i så mycket skitig saltsörja som möjligt.

Bilen var bes/skatt enligt annonsen och vid telefonförfrågan uppgavs att den skulle gå till mars. Inte nästa år. I år. Vadå bes, snarare obes. Fast det var värre än så, slutsiffran var 9 och ett registerutdrag gav vid handen att den hade till 0131 på sig innan körförbudet. 10 dagar kvar, wow. Dessutom hade bilen fyra villkorstvåor sedan förra besiktningen, som med största sannolikhet och av allt att döma inte var åtgärdade. Inte småpotatis heller, rostiga fjädersäten, trasiga drivaxeldamasker, rostiga trösklar och skadad spindelledtätning.

Bilen såg rätt skaplig ut. Ett anskrämligt kjol- och spoilerpaket monterat av någon av de 26 ägarna kunde i och för sig dölja en del rost, men annars var den skaplig och lacken såg hygglig ut, prydd i Graphit-metallic. Motorhuven satt dock på trekvart och tillsammans med dom dåligt lackade framskärmarna och den årsmodell 85-lanserade frontplåten närdes misstanken att bilen krockats i fronten vid något tidigare tillfälle.

Säljaren var värsta sorten. Spelade eller var okunnig. Vad tror dessa sanningsflexibla bilsäljare egentligen? Att en spekulant inte hör att silentblocken är så slut att det klonkar av metall mot metall vid varje på- och avdrag? Att det inte skall höras att frambromsarna låter som en stenkross för att beläggen repat sönder skivorna? Bilen som skulle vara skaplig enligt telefonsamtal blev nu bara en besvikelse för Peter. Att karossen och inredningen var hygglig kunde ni inte kompensera ut att parkeringsbroms saknades och att tomgången var ojämn. Eller att TRX-däcken var svårt slitna. För att bara nämna något. Skroten nästa?

010203 Till Stockholm idag. Tänkte kombinera hämtning av nya sommarhjul med att tillsammans med Mattias K bevista BMW CS årsmöte. Och under årsmötet var jag till min överraskning en av fyra som blev tilldelad hedersutmärkelsen "Ständig Medlem" i BMW Club Schweden. Jag fick mottaga en mycket fin plakett som kommer att pryda vardagsrumsväggen. Stort tack till styrelsen för denna utmärkelse, uppskattar det verkligen.

Ingen ände på flytet denna smällkalla vinterdag, hade via telefon "köpt" en uppsättning snygga sommarhjul. Dessa fick jag levererade i samband med årsmötet som alltså bevistades såväl av säljaren som av mig. Det var fyra stycken 8x17 BMW 10-ekrade (dom heter tydligen så), i mycket fint skick. Enda skvanken var en liten repa som gjorts av ett däckverkyg. Fälgarna var skodda med 50%-iga Toyo 235/40. Däcken är kanske inte top-of-the-line precis, men fälgarna är det och priset var ytterst humant. Är mycket nöjd med dessa fälgar vilka jag tycker har ett klassiskt och tidlöst utseende. Kan inte bärga mig till det är dags att montera dom. Bör nog snoka rätt på ett gäng bra fälglås, det får bli nästa projekt. Har någon några förslag? Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 1524 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2021  AutoPower.se