Bild på användaren ErikW Till startsidan
54 år. Bosatt i Mölndal, Västra Götalands Län ID: 12141
Senast inloggad: 2025-01-10 21:17
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 518i -95 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BilBlogg
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2009-01-09 Precis före nyår fick E34:an ny ägare. Annonsen kom ut på måndagen innan julafton, sedan var jag bortrest ett antal dagar. När jag kunde kolla mina mail hade det hört av sig över 20 personer, det hade jag inte räknat med i dessa tider! Nåväl, det blev så att en östgöte som hittat anonnsen på AutoPower som hade hört av sig direkt kunde skicka sin Göteborgs-boende son att kolla på bilen. Det var många som hade velat komma och kolla, men tyvärr hade jag bra en bil att sälja... Angenämt problem iofs, men det är tråkigt att man inte kan göra alla nöjda.

Det känns lite konstigt att inte ha den kvar efter att ha i 14 år, men jag kan inte samla på fler bilar. Bilen var ju i ett maklöst fint skick, jag tror inte det finns många E34 kvar som ser ut så här. Bilen blir nog väl omhändertagen, det var en BMW-CS medlem med medlemsnummer 1XX som köpte bilen.

Bilens skick och historik, i kombination med en annons med mycket information och bra bilder gjorde säkert att det gick snabbt att sälja. Annonsen såg ut så här:

----
518i Executive - 1 ägare

Jag säljer nu min extremt fina BMW som har varit i familjens ägo sedan ny!
Bilen har ägts av BMW-entusiaster och alltid blivit väl omhändertagen

Fakta:
E34 518i Executive -95
Regnr XXXYYY
Mätarställning 15540 mil
Tagen i bruk 1994-11-04, Svensksåld
Nybesiktigad, gäller till 2009-12-31
Färg: Kaschmirbeigemetallic 301
M43-motor med 115hk (kamkedja)

Fabriksmonterad utrustning:
AC
ABS
Spoilerpaket i bilens färg
Läderklädd airbag-ratt & handbroms
Fjärrlarm & centrallås
Eluppvärmda stolar, spolare, lås och speglar
Strålkastarrengöring
Dimljus
Elhissar fram
Farthållare
Lilla färddatorn med yttertemp
Velour- & gummimattor
Beige tygklädsel i flockvelour
Högglanspolerad ädelträinredning inkl växelspak
Instegslister
Bagagenät fram på passagerarsidan & i bagage
4x nackskydd

Eftermonterad utrustning:
Helt nya vinterdäck på fem-ekrad 15”-fälg
Motor- & kupévärmare
Sony CD-spelare med 6 högtalare
Läslampor fram & bak
Vita blinkers fram & på sidorna
Genomlastningslucka med skidpåse
Förbandslåda under passagerarsätet
Lackad M5-panel mellan bakljusen

Utdrag reparationer:
Nov-08 Nytt oljetråg & packning
Jun-08 Oljeservice (alltid helsyntet)
Dec-06 Insp II, Bromsskivor fram, belägg, stötdämpare, casterstag
Dec-04 Bromsskivor bak, belägg, handbromsbackar, batteri

Finns inga bucklor eller skador på bilen, jag undviker alltid att parkera så att jag får dörruppslag ;-)
Det finns ytterst få stenskott och bilen är alltid handtvättad
Senast maskinpolerad i juni 2008
Bilen är djur- och rökfri
Alla 4 nycklarna finns & verktygslådan är full

Kända brister:
Det är lite rost i kanten passagerardörren, samt det börjar krypa lite vid nummerskyltsbelysningen. Det är verkligen inte mycket, men jag föredrar att påtala det själv. I övrigt fungerar ALLT som när bilen var ny!

Jag vet att XX 000 är mer än vad andra begär, men bilen är i ett skick som motiverar priset!!!

Säljes eftersom jag köpt nyare BMW, byte är inte aktuellt
---- Bloggbild
 
  2007-10-16 Fick tag på en återbudstid på bilprovningen i förra vecka så jag och bilen var inte helt förberedda på detta. Jag brukar normalt sett försöka komma i nytvättad bil för att få lite ”pluspoäng”, men fick ändå beröm för bilens skick och den slank igenom utan anmärkning. Bloggbild
 
  2006-12-18 Nu har jag renoverat framvagnen på min 518i; Nya stötdämpare, casterstag, broms-skivor och –belägg. Tidigare har det varit en skakig upplevelse att bromsa, det har vibrerat och skramlat förfärligt. Komforten har inte heller varit någon höjdare, varje vägskarv och fartgupp var en pina.

Bytet gick så smidigt som jag hade hoppats, men självkart sitter sakerna ordentligt fast. Bra verktyg är värdefullt, jag hade utrustat med mig med längsta förlängningsskaftet och största rörtången. Det som var svårast att få bort var ringen som håller stötdämparen, men även kulleden till casterstaget satt rejält fast. Jag hade förstås god hjälpa av sökfunktion AutoPowers på forum, Johan & Sean's E32 Page [LÄNK] och BMWE34.NET WORK [LÄNK]

Som bilderna visar var bromskivorna helt förstörda av rost, man ska inte ha en avställd bil stående utomhus... Kulleden i ena casterstaget var glapp och båda bussningarna var rätt vissna. Ena stötdämparen var helslut, den hade läckt och en cykelpump har nog mer dämpning. Den andra dämparen var klart svagare än de nya jag monterade.

Efter bytet går bilen som en dröm, tänk vilken skillnad detta gör! Bloggbild
  2006-12-18 Bloggbild
  2006-12-18 Bloggbild
  2006-12-18 Bloggbild
  2006-12-18 Bloggbild
  2006-12-18 Bloggbild
  2006-12-18 Bloggbild
  2006-12-18 I min jakt på nya stötdämpare har jag noterat att det finns en hel del varianter till E34. Hittade en bra bild som visar vilka infästningar det finns. Bloggbild
 
  2006-12-02 Äntligen har jag fått tummarna ur och skaffat bakljus med vita blinkers, fram och på sidorna har jag haft sedan länge! Jag passade på att köpa detta när jag ändå behövde en del saker till framvagnen som ska renoveras.

Det blev inte Hella/BMW original utan kopior från Depo Autoparts, skillnaden i pris var rätt märkbar. Det krävdes lite justeringar innan passssningen blev som jag ville, men slutresultatet blev i alla fall bra. För att det inte ska se ut som ett stekt ägg i blinkersen så sprayade jag ett ytterst tunt lager med värmebeständig silverfärg på glödlamporna.

Provade även den nya nummerskylten som jag fått av Janne, tyvärr är den inte godkänd för gatbruk...

Fler bilder finns i galleriet: [LÄNK] Bloggbild
 
  2006-04-09 Suck...- punktering!
Två likadana spikar intill varandra, det är nära att man misstänker sabotage.

Monterade istället på sommardäcken men när jag räknade antal tappade dubbar blev jag lite gladare - bara en enda på fyra hjul, trots att de rullat i tre säsonger. Det är den som syns på samma bild. Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 3812 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se