[ Senaste blogginlägg ] |
|
2009-05-26
|
Min v12a fick äran stå i mitten som dragplåster i BMW CS-montern på Tjolöholm Classic Motor [LÄNK] i helgen, det var en ära!
Inför detta så ägnade jag en stund förra veckan åt att polera den diamantsvarta lacken, något som jag inte behövt göra under de 6 år som jag ägt den. Passade även på att ta en sväng med bilen och kameran i kvällssolen, resultatet är de 30 sista bilderna i galleriet [LÄNK] (med början på de kromade avgaspiporna).
|
|
2008-05-18
|
Idag ställde jag på bilen, har själv varit sjuk i flera veckor och inte kunnat göra det tidigare. Jag passade även på att montera in en ski-sack som jag haft liggande, det gick lätt att med en slägga banka upp det förperforerade hålet bakom armstödet.
Passade även på att ge bilen en rejäl rengöring både in- och ut-vändigt, bilen kommer att ställas ut på Tjolöholm Classic Motor kommande helg: [LÄNK]
Min 3-åriga dotter var med mig hela tiden, hon älskar att ”hjälpa till” att tvätta och fixa bilarna. När jag dammsög bilen satt bakom ratten och ”körde” till hög musik – undra hur detta ska sluta....
|
|
2007-08-27
|
Så har mätaren börjat på ny siffra, 200 000 km ploppade fram på söndagskvällen längs halländska E6:an. Bilden är tagen med mobiltelefon, därav den bristfälliga kvalitén.
V12:an har inte varit ute på långfärd på flera år men klarade helgens 60-milatripp med glans, även om bensinförbrukningen inte är något att skryta med. Men det kostar att ligga på topp...
|
|
2007-08-23
|
Idag var jag och 750:n på besök på Bilprovningen, resultatet var blankt protokoll :-) Som vanligt krävdes lite varmkörning för att få ner HC under gränsen, men det hade jag räknat med.
Senare på dagen behagade klimatanläggning att enbart skicka ut varmluft, oavsett hur man ställde den. Löste det med en tillfällig bygling, då det snabbt behövdes åtgärdas inför helgens långresa. Jag har tidigare haft problem med maxlägesgivaren på förarsidans temperaturhjul, så felet var lättspårat.
|
|
2007-08-21
|
De sista årsmodellerna av E32 750i hade kromade njurar som standard, jag lyckades få tag på en begagnad omgång i rätt hyfsat skick. Har haft dessa njurar liggande ett tag men tvekat på om det är snyggt med krom på E32. Nåväl, resultat blev nog rätt bra då kromet är ju inte så markerat som på nyare BMW-modeller.
|
2007-08-21
|
Njurarna innan byte.
|
|
2007-08-10
|
Nu jag lagat bensinläckaget och ställt på bilen! Innan avställningen för nästan två år sedan hade jag problem med sporadiskt läckande bensin någonstans baktill, det var en mindre flod som forsade ut. Varje gång jag försökt laga det tidigare har det sluta läcka, lagom till bilen blivit upphissad. Så även denna gång, men jag hann i alla fall lokalisera vilken slang som bensinfloden kom ifrån. Efter en del letande hittade jag att det var en slangklämma som inte gick att dra åt helt. En ny slangklämma monterades och felet var fixat! Passade även på att byta motoroljan även om den gamla hade inte varit med många mil, men den var inte bytt på några år.
Hade faktiskt glömt vilken känsla det är att glida runt i denna bil, man kan inte tro att den fyller 20 år nästa år! Premiärturen blev dock lite svettig; 27 grader och svart skinn i diamantsvart bil med trasig AC gjorde att svetten rann…
|
2007-08-10
|
Bilden visar var läckaget bak var, det var slanklämman till övre änden på en slangstump till bensinfiltret som inte gick att dra åt.
Har tidigare bytt de båda nedre bensinslangarna i motorrummet, men gjorde då misstaget att montera slang från Biltema. Efter ett år läckte den betydligt mer än originalslangen från 1988, nu blev det BMW original igen. Inte helt lätt att komma åt att byta, långa armar och en mejsel med flexibelt skaft underlättar.
|
2007-08-10
|
Monterade också en ny nyckelring som passar klockrent till denna bil, om någon undrar så har jag faktiskt fått den av min fru!
|
|
2005-04-17
|
Byte av tätning till locket på slutväxeln.
|
2005-04-17
|
Lock med hastighetsgivare.
|
2005-04-17
|
Sluväxeln vilar på domkraften.
|
2005-04-17
|
Märkbrickan:
S= diffbroms.
3,15 = utväxlingen.
|
2005-04-17
|
Märkbrickans placering syns på nedre skuven på vänstra sidan.
|
2005-04-17
|
Bakre hållaren.
|
2005-04-17
|
Drivaxeln demonterad från hjulnavet, dock inte nödvändigt för att byta packning i slutväxeln.
|
|
2004-05-03
|
Byte av båda oljetrågspackningarna!
Övre trågpackning.
|
2004-05-03
|
Nedre trågpackning.
|
2004-05-03
|
De fyra borrade 14mm-hålen i sprängkåpan.
|
2004-05-03
|
De fyra borrade 14mm-hålen i sprängkåpan.
|
2004-05-03
|
De fyra borrade 14mm-hålen i sprängkåpan.
|
2004-05-03
|
De fyra borrade 14mm-hålen i sprängkåpan.
|
2004-05-03
|
Kontakten till ojenivågivaren.
|
2004-05-03
|
Nedre tråget lossat.
|
2004-05-03
|
Oljepumpen synlig.
|
2004-05-03
|
Resterna av nedre trågpackning, lossade med Biltemas packningsskrapa och CRC Gasket Remover.
Pga av efterdragna skruvar på en dålig packning, var tråget lite ojämnt Jag böjde tillbaka det för att det skulle sluta helt tätt.
|
2004-05-03
|
Bild underifrån.
|
2004-05-03
|
Lossad servoslang.
|
2004-05-03
|
Oljesticksröret.
|
2004-05-03
|
Anslutning till oljepumpen.
|
2004-05-03
|
Svårt att komma åt.
|
2004-05-03
|
Oljepumpen (och insexnyckel för att spänna kedjan).
|
2004-05-03
|
Insexnyckel för att spänna oljepumpskedjan.
|
2004-05-03
|
Konsol som måste lossas.
|
2004-05-03
|
Intråckling av övre trågpackning.
|
2004-05-03
|
Trångt att få in packning mellan tråget och växellådan.
|
2004-05-03
|
Oljesticksrörets övre infästning måste lossas (och dras åt!).
|
2004-05-03
|
De förkolnade resterna av övre packningen.
|
2004-05-03
|
En vanlig spackelskrapa och min hemmagjorda skrapa av plattjärn. Plattjärnet behövs för att komma åt längst bak vid växellådan.
|
Antal läsare till bloggen:
5660
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.