Freude am fahren med E23 - några erfarenheter
Av Jan Söderman, BMW Club Schweden-medlem 873
Publicerad i Bayerische Blatt nr. 4 1995
Sökandet |
Efter att ha blivit av med min rostiga och blårykande 528i -82 (nödvändigt, hade varken tid, kunskap, lust eller pengar att renovera den) började jag leta aktivt efter en modell jag länge velat äga: E23, d v s första 7-serien. Inte den vackraste bilen man kan tänka sig men den gör ett massivt intryck. Det är dock svårt att älska den sluttande bagageluckan. (Vem vet, kanske den blir trendig nu när 70-talsmodet är det gällande)
Jag siktade in mig på årsmodell 84-86 då jag tror att 4-stegsautomaten som kom -84 är betydligt mer ekonomisk, om man nu kan prata om ekonomi i det här sammanhanget, och kanske trevligare att köra. Hade även kunnat tänka mig en 528:a automat om jag skulle hitta en fin och välutrustad sådan. Även 535iA kunde komma i fråga, men endast om jag kunde hitta en utan det i mitt tycke klunsiga M-plast-paketet. |
En konstig sak i sammanhanget är att efter att ha provat ett antal 528iA och jämfört dom med 728:or kunde jag konstatera att 728:orna kändes betydligt piggare och rappare på gaspådrag trots att motor och automat borde vara lika. 728:n som har närmare 200 kilo mer att släpa på borde vara den som känns "tom" i botten, men det känns faktiskt som om det vore tvärtom.
Bilen jag till slut fastnade för var en "fullutrustad" 735iA på en bilfirma i Bällsta. Har ni förresten tänkt på vilken innebörd fullutrustad kan ha för en bilsäljare? Själv har jag aldrig sett en fullutrustad BMW, tror jag. Värsta exemplet var för några år sedan, en 528i -87, på en nu nedlagd bilfirma i Västerås, som var helt ren förutom manuell lucka. "All utrustning, 179000:-" stod det på den prislappen. Skrattretande. |
Bilen |
Nåväl, den här hade i alla fall klimator, elhissar runt om, farthållare och lite till förutom sånt som är standard, t ex färddator och ABS. Även ellucka hörde till utrustningen vad man nu skall med den till om klimatorn fungerar. Svensksåld och Balticblå med originalhjul (ballongdäck, 205/70-14" - annat än fälgskydden jag hade på min förrförra bil, 323i -84, 195/50-15").
Ingen "heläkta" 735:a dock, då cylindervolymen på 735i i Sverige fram till -84 "endast" var 3210 ccm (-85 års modell hade 3430 ccm).
Standardutrustningen på 735i i Sverige motsvarande dock 735i i Tyskland. Det fanns dock många fel på det här exemplaret, speciellt på den elektriska utrustningen. Centrallåset var dött, kylanläggningen startade inte, höger bakre elhiss död, varvräknare och bränsleförbrukningmätare döda. | Avgassystemet såg och lät uppgivet ut, med mera, men annars verkade den hyfsat frisk i kaross, motor och låda. Stötfångare och vissa lister något krokiga och dessutom var det fel frontplåt, en äldre modell utan dimljusuttag. Inredningen var felfri bortsett från att någon vandal borrat hål i träpanelen bredvid växelväljaren för fäste till mobiltelefon.
Ingen affär gjordes första gången men jag letade vidare. Efter att inte ha hittat något vettigare efter ytterligare några veckor ringde jag handlaren och bjöd 10000:- mindre än vad som stod på prislappen. Då borde man kanske anat oråd om inte annat, när budet accepterades utan vidare, dock med förbehållet att ingen garanti utgick. |
Köpet |
Tillsammans med en BMW-ägande kompis tog jag tåget till Sumpan och hämtade bilen en ruggig decembereftermiddag. Den var en njutning att köra faktiskt. Kompisen fick köra från Bålsta så jag kunde pilla på färddatorn utan att riskera medtrafikanternas liv och hälsa.
Första tveksamhet infann sig vid en längre tids stadskörning då vattentempen gick upp mot rött om man inte höll fart på bilen. Det visade sig att fläktkopplingen hade gett upp (inte första gången det händer mig) och för att minska risken för kokning vid en kortare provkörning var termostaten helt enkelt urplockad). |
Lätt fixat. Hittade en nyskrotad 735iA -84 i Örebro som fick släppa till fläktkoppling och kylare. Kylare? Jo, vid färd på E18 i Västerås några dagar tidigare hoppade en kylarslang av vilket skapade nästan härdsmälta innan jag kom till en avfart. Toppen klarade sig men det visade sig att anslutningen var av sedan tidigare och slangen satt på stumpen. Tur vi kom hem första gången i alla fall.
Den här 735:an i Örebro fick släppa till massor i början. Bland annat plockade jag ur elhissmotor och instrumentgrupp med fungerande mätare. Vet inte vad jag hade gjort om inte den råkat bli skrotad ungefär samtidigt som jag köpte min. |
Sen då? |
Den skrotade hade även komplett felfri skinninredning, beige med eljusterade framstolar vilket jag inte kunde motstå utan inhandlade densamma. En helg åtgick för skifte av inredning. Vem kunde tro att det var så mycket kabel som kunde löpa i mittkonsolen? Hursomhelst blev resultatet över förväntan, nu var lyxbilskänslan än mer påtaglig. Ett ytterligare plus var att mittarmstödet i bak innehöll en komplett original förbandslåda, inplastad och allt.
En lustig grej i sammanhanget är att den gamla velourinredningen, felfri och Pacificblå, köptes senare av en annan kille från Örebro! Cirkeln är sluten.
Original sportratt och hel växelväljarkonsol inhandlades ungefär samtidigt. Det blev många resor till Örebro i vintras när det var som mest hektiskt. Dock kunde jag inte åka BMW någon gång utan dom resorna skedde i hustruns 205 CTi och Uffe & Majsans 323. (Inte BMW, Mazda!) Tack i alla fall för lånet. |
Centrallåset hade inget allvarligt fel utan det var en lödd säkring på kretskortet som hade gått, inget som inte 2 min med lödkolven kunde fixa. Tipset, bland många, kom från Bengt & Olle på Aros Auto i Västerås. Vad hade man gjort utan dom?
När färddatorn dog var deras tips att kolla glassäkringen på kretskortet. Rätt som vanligt. Lätt fixat (BMW brukade enligt uppgift byta ut kortet när säkringen gick).
Samma när bilen vägrade gå rent på självaste julafton! Efter att ha bytt och kollat det jag kunde tuffade jag upp den i mellandagarna till Aros Auto. Där visade det sig att fördelarlock och rotor faktiskt var originalgrejor. Inte illa va! Datummärkt -84! Sug i er originalfreaks! Bidragande orsak till att byte inte skett tidigare kan vara att grejerna kostade över 1000:-. Några slangar vid luftmängdmätaren visade sig också läcka vilket inte heller kan ha bidragit till motorns välbefinnande. |
Sommar |
Då vi har husvagn hade jag tänkt att 735:an skulle sitta som gjuten som dragbil, 1900 kg släpvagnsvikt lämnar ju mer än ett halvt ton marginal till vår Smaragd enkelaxel. Men det var ju ingen krok på pärlan! Lätt fixat, det var ju bara att ringa runt till skrotarna så hittade man en sån direkt!
Tji fick jag, större delen av vintern letade jag begagnad dragkrok utan resultat. Siarr och Vänersborg har upphört med tillverkningen och BMW original kostade 3900:- plus elsats. I mars fick jag äntligen via en datasökning napp hos Jämtlands Bilskrot i Östersund som hade skrotat en 728i -81. Dom skickade ner dragkroken för 1000:- + frakt 150:-.
Det visade sig vara en originalkrok, till glädje för mig. Monteringen gick inte som en dans men efter lite om och men satt den i alla fall på plats, nymålad och grann.
Kontrollbesiktning och besiktning av draget gick prickfritt trots tveksam skönhetssömn (nervös?) natten innan. |
Är det varmt nog? |
Nästa fel: Klimatorn. Detta visade sig inte vara så enkelt. Först påfyllning av kylmedel. Var redan fullt. Sen konstaterades att den startar vid direktmating. Jag åkte till Örebro för 4:e gången, i 25° vårvärme och egen bil för att prova klimatorautomatiken från den skrotade 735:an. Dock fungerade det inte bättre med den och jag ville inte köpa en annan sådan om jag inte visste att det var felet. Det finns tydligen lite givare här och där som också kan krångla. |
Då letade jag reda på en kontakt vid knapparna för klimator i mittkonsolen så kunde jag styra den manuellt därifrån tänkte jag, via direktkabeln för kompressortillslag. När jag hade byglat en i mitt tycke lämplig kontakt fungerade klimatorn exemplariskt! Den slår av och på och reglerar kylan perfekt efter innetemperaturen! Är det tur eller skicklighet månne? Kanske är det någon givare som är förbikopplad men jag tar den chansen...... |
Lite tips.... |
Ljusinsatser är samma som till E28 från -82. Kostar 435:- på BMW men 495:- på Biltema och 748:- respektive 695:- på Micro och Mekonomen så kolla alltid först.
För att nollställa serviceintervallmätare, kortslut 1 och 7 i diagnosuttaget under 3 sekunder för oljeservice och 12 sekunder för inspektion. Ha tändningen på och alla strömförbrukare avslagna. Gäller endast icke-katar. Om någon skulle veta ett lika enkelt sätt att nolla kat-bilar så kontakta mig. |
Vill också uttrycka mitt missnöje över BMW Sverige som av reservdelpriserna att döma tycks tro att det fortfarande är bara direktörer som kör E23. Exempelvis vid förfrågan kostar frontplåt (i svart plast!) 4500:-!!. Handbromskonsol (visserligen med uttag för eljusteringen av stolarna, men ändå) 3500:--!!!! Stötfångare kostar visst 6-7000:- enligt andrahandsuppgift.
Många av de delar som är gemensamma med E28 är däremot lägre så en motsvarande prispolitik skulle vi E23-ägare bli tacksamma för. |
Sammanfattning... |
Utan att ha hittat den här Örebro-bilen hade nog ägandet blivit dyrare än önskvärt. Budgeten har ändå överskridits med mer än jag vill tänka på. Att man kan vansköta en från början fin bil på ett sådant sätt....
Bland annat skulle en hellack behövas för att få en snyggare bil, men det får räcka med utgifter för ett tag. |
Körmässigt är jag mycket nöjd. Bilen är mycket bekväm, utan att man tappar BMW-känslan när man vill åka undan. 6:an låter vackert vid kick-down.
Skatt och försäkring är inte kul att betala och bränsleförbrukningen håller sig på knappa litern vid landsvägskörning och 1,4-1,5 vid stadskörning. |
Först publicerad i Bayerische Blatt nr. 4/95
|