8293
Hasso vid sunda vätskor
Så blev det äntligen dags för den stora vätskebytardagen, kylarvätskan var redan bytt, bilen fick en inspektion 1 18-09-03 vid 15282 mil och bromsvätske byte 30-9-02 vid 10329 mil dvs på 2 årsdagen ganska precis, jag har väntat på klocksymbolen för nästa byte då det borde varit dags i september oktober, men ingen klocka har dykt upp. Det visar sig att med lite uträckning att klocksymbolen nollats felaktigt vid en oljeservice 04-03-03 för 669 dagar sedan. Så nu blir det en ny Inspektion 1 ++ för att ha järnkoll på maskinen. Bilen har idag rullat 15835 mil och är väl inkörd, den har rullat 5000 mil om året i 3 år kan väl inte bli en bättre inkörning, knappast några kortkörningar här inte, snarare som långmilad autobahnlok. Allt tappas ur , motor växellåda , bakaxel, Bild 3-4-5. Självklart ska även tråget ned, för att kolla oljepumpen, som visar sig sitta fast utan lösa bultar. Bild 6-7. Sedan får bilen stå över natten och rinna av. Det ger en extra halvliter olja i avtappning inklusive det som inte rinner ur tråget vid normalbyte. Men bult och de två muttrarna, Bild 8 visar att de är av självlåsande typ. Bulten har nått gängsäkringssmet på sig redan från fabrik, men allt säkras om med Permabond gängsäkring efter att ha tvättas rent med startgas. Bild 9. Sedan anbringas det packningstätning på var sida om trågpackningen Bild 10. Bakaxeln får 1,2 liter Castrol SAF-XO, Växellådan 1,8 liter Castrol Transmax Z. Motorn 8 liter Valvoline synpower .5W-40. Servoburken sugs ur och får ny Mobil ATF. Bromsvätskan byts också Dot 5. Man har fint sällskap på Bil&Elservice en fullriggad fet MB S-500 står bredvid, motorn ser imponerande ut och har fler hkr än polaren på lyften, men intriörmässigt UURRRKKK J gillar jag inte. Bild. 11-12-13 Eftersom Johan Söderberg fått repat nivåregleringskablage på löpande band, så måste jag självklart kolla hur det ser ut på min bil, och jag kan bara konstatera att det är någon utan fordons/elteknisk utbildning som konstruerat detta, totalt regelvidrigt. Kablarna förses med kabelskydd, dom ligger nämligen emot både här och där i bakvagnen och skaver. Bild 14. Sedan var det dags för lite datauppkoppling, börja med Bosch diagnos. Bild 15. Det går inte heller att nolla serviceindikatorn med Bosch utan här hänvisar programmet till diverse knappande på trippmätaråterställningsknappen och tändningsvridningar som går få till from årsmodell 2001med lite klurighet. Hoppar över den varianten på reset av lampor och klocksymbol. Får inte heller fram den historik som jag vill ha utan byter till Carsoft. Det finns ett fel på instrumentcluster som nollas bort vad som är orsaken vet jag ej, får väl se om det återkommer, gör det garanterat när jag plockar ur instrumentet för kromringsmontering det vet jag sedan 528an. Bild 15-16. Historiken säger att det förbrukats 666 liter bensin, sedan senaste serviceåterställning och att det var 669 dagar sedan tvåårsintervallen nollades samt visar mätarställningen i LKM som skiljer några kilometer från instrumentet vilket är full normalt.. Så nu är det Hassokoll på bilen utan funderingar vilket känns bra. Text Foto Hasso
|