2478
Hasso ser tillbaka på Bilsalongen 2003Men när det ska bli den största svenska Bilsalongen genom tiderna, kan man ju inte missa detta gigant-evenemang. Fast på ett sätt gör man det ändå, när det blir så där otroligt stort, så försvinner intrycken av föregående objekt lika fort som man ser ett nytt häftigt. Egentligen känner man sig delvis tom på intryck när man lämnar en bilutställningen eller bilsalong. Det blir helt enkelt för mycket och man skulle behöva dagar för att kunna tillgodogöra sig allt istället bara för att skumma lite på ytan. Men det handlade mycket om stora motorer ( Bild 1 och 2) och det är nog en utveckling som man inte kunde tänka sig när bensinkrisen var som störst och alla motorer skulle vara mindre och snålare. Om man tittar på lacken på bild 1 så hann jag bara vända ryggen till så var grabbarna framme med polertrasan (Bild 3) lackerna såg inte alls fräscha ut, det sliter en del på visningsbilarna helt klart. En V12 i snygg förpackning (Bild 4), fast jag fördrar nog Alfas koncept ( Bild 5) där man ser vad pryttlarna ska vara till. Och sådan här utställningsobjekt gillar jag skarpt (Bild 6 7) är visst Lexus som förövrigt var en imponerande bil, kände av den höga kvalitén så fort man satt sig i prestigemodell (Bild 8) finns tydligen cabbar också (Bild 9-10) men utsidan är jag inte tilltalad av. Sedan blir det ju många bilar som är väldigt lika varandra (Bild 11-12) KIA, fast Jaggan är ju klart elegantare, en bil som jag själv funderade starkt på innan jag köpte min 528. Och visst den är inte så tokig invändigt (Bild 13) men jag blev avskräckt av alla knappar överallt, har lite "knappfobi" och här är det "to much" och bagaget var som ett halvt "brevlådeinkast". Trots detta är jag väldigt förtjust i den nostalgiska modellen. Och när det gäller nostalgi så fanns det ju riktiga guldkorn och där stod ju jubilerande Ford för rejäla fin bilar som jag är stor entusiast av. (Bild 14-15). En monter som denna här (Bild 16) med en 58-Krom-Oldsmobile var nog den snyggast av alla. En sådan här Polis-Porsche hade vi i länet, (Bild 17) ingav stor respekt på den tiden, och det är ju så här dessa fina vagnar ska se ut (Bild 18) Andra SUVar och modeller räknas inte riktigt som Porsche tycker jag. Fler bilar som ser lika ut eller har jag helt fel ??? (Bild 19-20) :DDD. BMWCS-montern var imponerande stor och visst var den nostalgisk den också. (Bild 21-22). Och jag hittade självklart BMWs monter fast man tycket det var lite konstigt att de var i B-laget och inte i stora A-hallen. Var ju tvungen att ha en BMW-påse att bära reklamen i, nått annat dög ju inte så klart. En mycket fin inredning som förmodligen är utsliten efter ett par sådan här salonger, jag uppskattar när instrumentbrädans överdel är svart, känns lite för plastigt och japankitschigt med en ljus. (Bild 23). Som jämförelse (Bild 24) en av det tråkigaste, på en förövrigt rätt snygg cab. Man hamnade istället direkt i MB frosseriet och visst har de även fått till någon variant av Daytonaviolett dom också, imponerande baksäte. (Bild 25-26). Och denna fläktmatade AMG missade säkert ingen. (Bild 27) Fast Carlsson är självklart värre och ett par Carlssonfälgar står högt på önskelistan, bara så praktiskt med redan stöldmärkta hjul. (Bild 28-29) Fick självklart 20 spänn extrarabatt på en Carlsson t-shirt. "Brandbilen" var ju också en kul framtids grej, ju mera gasa, ju mera vatten. (Bild 30.) . Sedan fanns ju en "Hot-Rod" avdelning också , så då är väl allt i sin ordning och cirkeln är sluten. (Bild 31-32-33-34). Mycket kan man tycka om ett sånt här stohej, men attans kul är det för oss "bilfanatiker", fast var befanns sig alla bikinibrudarna?, trodde det var standardutrustning på alla bilmärken i på stora bilsalonger. Text o bild Hasso
|