7864
Ronnie Peterson
* 14/2 1944 11/9 1978
Med anledning av att det är 25 år sedan som vår största
motorstjärna förolyckades, så har Örebro Läns
Museum en mycket sevärd minnesutställning mellan den 14/6
t o m 21/9, ett besök rekommenderas.
Örebro län har haft och har många fina motorstjärnor
Stig Blomkvist, Ola Strömberg rallyförare, Bernt Persson,
Henka Gustafsson, Indianerna speedway. Kumlagrabben Fredrik Ekblom,
hans skyddsling stjärnan i go-kart granngrabben Markus "Macke"
Ericsson även han kan bli nåt stort, tillhört sverigeeliten
i sin klass under flera år. Edward Sandström och Ted Björk
i bilracing. Per Jansson och Lasse Carlbark roadracing även han
från Kumla.
Men störst av dom alla är fortfarande Ronnie Peterson, "hissmontören"
från Örebro, som började med att bli flerfaldig svensk
mästare i go-kart i början på 60-talet. Svensk mästare
Formel 3 1968-69. EM-mästare Formel 2 1971.
Alla bilder är klickbara
|
Bild 1 |
Bild 2 |
Bild 3 |
Bild 4 |
Bild 5 |
Bild 6 |
Bild 7 |
Bild 8 |
Bild 9 |
Bild 10 |
Bild 11 |
Bild 12 |
Bild 13 |
Bild 14 |
Bild 15 |
Bild 16 |
Bild 17 |
Bild 18 |
Med nio säsonger i Formel 1, 123 F1-lopp, tio F1-segrar, 206 VM-poäng.
14 pole positions i March-Lotus-Tyrell. Samt sportvagns-VM för Ferrari och mästerskap för touringvagnar
för BMW. Rally, Rallycross samt standardvagnslopp. Så är
han större än någon annan svensk motorstjärna genom
tiderna hittills.
Bild 1. Det började med "traktorn" ett hemmabygge
som pappa snickrade ihop. Sedan en lysande karriär i go-kart som så
många andra efterföljare.
Bild 2. SWEBE en Örebrobyggd F3 racer byggdes i fyra ex och
tävlades med under 1966.
Bild 3. Tecno F3 racer som Ronnie 1969 grundade sin Formel 1-karriär.
Med 15 segrar på 19 starter och inte sämre än fyra, vann
även det viktigaste F3-loppet över Reine Wisell på Monaco
efter en stenhård duell.
Bild 4. Många meter vägg men fina bilder, en av dom syns
här.
Bild 5. En F1-segerbuckla från det ärofyllda Monacos Grand
Prix 1974.
Bild 6. Tyrell P4 1977 en flopp kan man väl kalla den sexhjulingen,
en bil som Ronnie trodde mycket själv på men blev en besvikelse.
Bild 7. BMW kördes också här en bild från 1974,
denna 3.0 CSL hade olika motoruppsättningar bla. en 3.5-liters samt
en värsting: 3.2 liters turbomaskin med 900 hkr och en toppfart på
348 km/h! Asken, känn dig bortblåst!
Ronnie körde BMW även privat, en 533 (modifierad 525).
Bild 8 och 9. JPS Lotus -72 i 1975 års tappning, den är bara
så vacker, vagnen har varit orörd sedan Ronnie klev ur den 1975.
Bild 10. Här är det "open air" så det räcker
till, inget litet K&N.
Bild 11. Förarmiljön är väl inget direkt att hurra
för, kolla uttaget vid växelspaken.
Bild 12. En Mclaren Ford.
Bild 13. Luftutsläppen för främre bromsskivorna.
Bild 14. En March 761 vinnare Monza 1976. Tyvärr så kommer
man mera ihåg den röda Marchen med den spektakulära frontvingen.
Bild 15. Den här var den syn som konkurrenterna fick se vid segern
på Monza.
Bild 16. Här ligger de flesta i lä vad det gäller bredd
och profil.
Bild 17. En av prissamlingarna. Notera pokalen med en figur i. Den är
för bästa kamrat och vän bland F1-förarna.
Bild 18. Det ska sättas upp en staty i en rondell i Örebro
och här är ett av alternativen.
Jag glömmer aldrig den 10 september 1978, man satt så klart
som spikad framför burken och väntade på starten, skulle
det bli den fjärde segern på Monza? Starten gick och ögonen
naglades fast på Ronnies Lotus som fick en hyfsad start men sedan
blev allt bara rök och damm, bilar som for huller om buller och att
Ronnie var bland dom som drabbats var jag säker på eftersom
jag inte hade släppt hans bil med blicken.
Där tog karriären för vår största motorstjärna
slut. Ronnie avled den 11 september av komplikationerna efter kraschen.
För att citera Kenneth Olausson fotograf, journalist och vän till
Ronnie: "Att en lumpen start och en klantig doktor skulle bli hans
öde, känns än idag totalt meningslöst". Kenneth
som har stor del i utställningen har tagit 12.000 bilder och upplevt
43 Grand Prix med Ronnie. Hans intresse för F1 upphörde därmed
också.
Fakta och bilder kommer från utställningen och program samt
Länsmuséets hemsida.
Det är en väl använd 50-lapp att lägga ett par timmar
på denna utställning.
Text och foto: Hasso.
|