AutoPower.se
Denna sida är inte i bruk längre.
Gå till den nya frilansarsidan -->

HASSOS BILAR
[ 540i touring -01 ]
[ 528i -96 ]

6482

Hasso kör ///M-bil i Gelleråsen.




Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Bild 10

Bild 11

Bild 12

Bild 13

Bild 14

Bild 15

Bild 16

Bild 17

Bild 18

Bild 19

Bild 20

Bild 21

Bild 22

Bild 23

Bild 24

Bild 25

Bild 26

Bild 27

Bild 28

Bild 29

Bild 30
Nu var det återigen dags för Norska BMW klubben att inta Gelleråsen för den årliga bankörningen i maj. Det var flera andra klubbar inbjudna Alfa,Porsche mfl. Det behövde "chippas"med några pannor 98 oktan, och då blev det både BMW på två och fyra hjul vid pumpen. Bild 1.

Väl framme (bild 2) i fint sällskap, 540 med M3 hjul är forumidkare "hape" Håkan, mannen som gillar "snälla örebroare"(se topic) Den mycket fina violetta 530? E34T tillhör Jounis polare den har även utrustas med xenonljus (bild 6) där tändspolen till lampan skohornats ner mellan huvgångjärnet och innerskärmen. Flera fina BMW infann sig bild 3-4 cabben var till salu. "Hapes" 540, snyggt med M3 hjul och tvåpipigt utblås. Bild 5.

De lokala putsmaffian leds säkert av ägarna till dessa , en 328C och en M3 för här var det skinande och repfri kanonputs. Bild 7 och 8. Den här norska M5an är ju inte långt efter, "de gamle"står sig gott. Bild 9-10.

Medan denna Alpina både skamfilad och med lagerknack, fått gett upp redan tidigt på förmiddagen. Bild 11.
M5 E34 T i silverskrud är inte att förakta, en mycket fin vagn. Bild 12.
Kön var lång för att komma ut på banan. Bild 13-14.
En fet E32 och en Porsche som ger ett visst sug efter Hemglass- truddelutten och en pistageglass._. Bild 15.

En Lotusmodell som inte jag sett eller lagt märke till tidigare. Bild 16.
E30 M3 är ju en klassiker som aldrig är fel, en modell som tilltalar de flesta. Bild 17.
Denna udda skapelse kallas visst Baurcab eller nått sånt ? Bild 18.

Att norrmännen inte är blyga på gaspedalen vet jag sedan tidigare, men ibland går det över styr, men trots 1_ varvs rullande, så gick både bil och förare för egen maskin till depån. Bilen behövdes bara dammas av lite sen "påt" igen. Bild 19-20.

Minst men snabbast_) Bild 21 Denna pytte Alfa Sud-dade banan med M3or på löpande band , men man får en viss förståelse när bilen inte väger mera än en tom Heinekenburk, med konceptet bort med all originalplåt, popnita dit tunnaste möjliga aluminiumplåt överallt där det är åtkomligt, huv, tak dörrar mm. Bild 22-23-24. Sedan släpper man ner en ospecad pigg motor, och så åker man skjortan av det mesta. Om man sedan rullar med bilen så kommer den inte att bli större än en pressad returburk. Ägaren har säkert fruktansvärt kul.

Det finns ju fina Alfor i härliga kulörer också. Bild 25.

En lokal däcksfirma har en fälgutställning och jag hittade en rätt fet fälg som föll mig i smaken. Bild 26 ­27.

Bild 28. Om hjärtat finge välja så skulle det inte vara svårt.
Det vore utan tvekan ////M. Bild 29-30.

Att få nycklarna stoppade i sin hand på denna utsökta vagn är nått som många enbart får drömma om, att få köra en Sveriges finast BMW bilar, inte undra på att man ser lite kaxig ut _.

Jouni hjälpte till med fotot. Det är ju väldigt sällan jag själv fastnar på bild. 300 hkr. manuell låda, det har sedan jänketiden varit förenat med darrande ben, krampande vader, på gränsen till meniskoperation efter en kväll bakom ratten på ett trimmat jänkejärn. Och då självklart med obekväm hästsparksliknande framfart,för att inte slira minsta på kopplingen som annars brann upp ögonaböj. Men Jounis kommentar "gumman älskar att köra bilen" så då var jag övertygad att då slipper jag den symtomen i allafall.

Intrycket att hamna 20 år tillbaka i tiden fanns inte spår av, bilen måste ha varit 15 år före sin tid när den byggdes, de flesta finesser + lite till och förarmiljön kändes inte alls obekant. Här måste BMW varit mil före sina konkurrenter.

Att sedan smyga iväg med mullrande Ferritasystem, mjuk och smidigt som vilken shoppingvagn som helst känns väldigt konstig med tanke på bilens prestanda. Trots de modifieringar av fjädring och lågprofilhjul så är bilen mycket komfortabel, ligger på BMW-vis som ett strykjärn på vägen.

Växellådan är av mycket trevlig karaktär, distinkta klockrena lägen och tvekar inte alls, då jag vänder bilen och får "order" att stämpla pedalen i botten och växlar straxt innan 7000 varv. Och den rör på sig!!! Rejält_!!!.

Det här har man gärna fortsatt med resten av dan, men har man lovat att inte vara borta för länge hemifrån så blir det att Tacka!! så mycket för provturen och vända 528an hemåt.

Jag har vid några tillfällen, när jag sett superfina lågmilade E34 M5- bilar på PowerBörsen funderat och funderat på att man kanske skulle??. Men inser nog att man får nöja sig med det man har och 528an är nog mera passande för mig att rulla omkring i. Den har ju sin charm och ASWD på sitt sätt, och behovet av en året- runtbil finns ju i första hand. Fast en ///M-bil där ju kulfaktorn skyhög, så man vet ju aldrig, man kan ju få tokryck ibland.

Text o bild Hasso

030512







AutoPower.se
Denna sida är inte i bruk längre.
Gå till den nya frilansarsidan -->

HASSOS BILAR
[ 540i touring -01 ]
[ 528i -96 ]