AutoPower.se
Denna sida är inte i bruk längre.
Gå till den nya frilansarsidan -->

HASSOS BILAR
[ 540i touring -01 ]
[ 528i -96 ]

2604

Hassos årskrönika 2005


AutoPower.se - Hassos årskrönika

Klicka på bilderna för att förstora
AutoPower.se
Bild 1
AutoPower.se
Bild 2
AutoPower.se
Bild 3
AutoPower.se
Bild 4
AutoPower.se
Bild 5
AutoPower.se
Bild 6
AutoPower.se
Bild 7
AutoPower.se
Bild 8
AutoPower.se
Bild 9
AutoPower.se
Bild 10
AutoPower.se
Bild 11
AutoPower.se
Bild 12
AutoPower.se
Bild 13
AutoPower.se
Bild 14
AutoPower.se
Bild 15
AutoPower.se
Bild 16
AutoPower.se
Bild 17
AutoPower.se
Bild 18
AutoPower.se
Bild 19
AutoPower.se
Bild 20
AutoPower.se
Bild 21
AutoPower.se
Bild 22
AutoPower.se
Bild 23
AutoPower.se
Bild 24
AutoPower.se
Bild 25
AutoPower.se
Bild 26
AutoPower.se
Bild 27
När jag skrev förra årets krönika så var det innan jul, den förskräckliga Tsunamin hade inte inträffad, vår katastrof Gudrun hade inte heller dragit över. Bild 2. Mina 37 stora träd på tomten stog i allafall kvar däremot tvärs över gatan så strök det med några stycken. Johan B från Växjö "oljegurun" på forumet fick jobb i skogsmaskinbranschen vilket var glädjande i allt elände som drabbade Smålandsskogarna. Arbete växer ju som bekant inte "på trän" eller gör det ??

Första "utflykten" gick tillsammans med Bil & Elservice och hovmeken Stefan till Automässan i Göteborg. Bild 3-8.

Ett mycket intressant besök för det händer mycket inom verktyg och tillbehör. Men hur den stiliga men luttrade damen, bar sig åt som krängde mutterdragare utan att rodna det minsta, trots att jag sa att jag redan hade en, tyckte jag var en bedrift. Bild 7.

Bild 8: Välkända stylingaktörer var också representerade så klart. Det blev först långturen med 540 och det gick som vi Sj:are säger som på räls.

Första Daytonavioletta muskelbilen på min gård. Bild 9. Janne hälsade på med sin då nyinköpta M5-E34 T, hyfsat fräsch bil som med lite omvårdnad och lackering blev riktigt snygg, men som vanligt byttes den bort lika fort som han byter kallingar. Man hoppas på ett liknade Daytonaviolett besök i sommar av en sydlänning som äntligen hittade sin drömvagn eller hur Kalle ? Den sitter i alla fall skinande fint som skärmsläckare på skrivbordet.

Det handlades också in 5 st splitt Krysseker styling 5 med däck för att få rätt elegans på 540. Bild 10.

Asken och Petter Ewers bjöd in på puts och bingelträff så jag passade på att få några dörrbinglor borttrollade. [ LÄNK ]

Och som vanligt regnade det på Gelleråsen när jag kom dit, BMW Club Norge körde sitt årliga race, kan varit det sista ryktades det om. Det gasades dock friskt trots blötan . Bild 11-14. Men frilansare Stephan "Kellener" Berglund trivdes som badankan i sin nyinköpta tvålkopp, trots vätan körde han nog flest varv av alla. Bild 15. Ni följer väl hans superrenovering av sin Alpina B10-91 på bloggen.

Emmabodaträffen med superstagekörning blev en riktigt trevlig tillställning som började med skyfall och åska natten innan man gav ett mycket fint väder under dagen samt att man träffade många trevliga forumdeltagare. Här fick man också en inblick av Gudruns härjningar, det var timmer och omkullblåsta träd så hela Småland såg ut som ett plockepinn. Det planeras redan för nästa års träff, jag kan varmt rekommendera denna utflykt. Bild 16-18.

Det finns massor med bilder från träffen på Touringclubbens hemsida. [ LÄNK ]

Skolavslutning "liten" blir stor och slutar nian kommande på flak till kyrkan Bild 19. Så här ska man se ut Bild 20, när man slutar 9an numera och med fina betyg som räckte till med råge för entreprenörlinjen på John Baur gymnastiet i Örebro, så fanns det nog ingen stoltare pappa denna dag.

Jag tror Wendtan får fullt upp med sådan körning i början på juni , "den dryge" putsmästaren från Lund sålde sin dunkelblåa skönhet för mera praktiskt fortskaffningsmedel och putsmaskinen hade visst gått sönder också. Det drog ihop sig till årets upplaga av "Gnällbältesträffen" och den blir bara större för varje år med mycket fina och udda modeller av BMW. [ LÄNK ]

"Äntligen" som Fylking utropar så hittade Micke sin efterlängtade cabbe, efter många bekymmer, besvikelser och bedrövelser och svikna löften, en välhållen fin 328 som passade han som handsken till nytt putsobjekt. Han stannade så klart för lite fika när han hämtade hem den. Bild 21.

Ett annat uppskattat besök stog "Laxåexpressen" Anders för, med sin Sterlingssilver M5-99, sänkt med Supersprint som ger rätt tonart så var denna bil en mycket trevlig upplevelse. Den är vinteravställd så vi hoppas få se och höra mera av den i vår. Bild 22-23

Avställd till våren 2005 var ju även min fd 528 och den åksugna ägaren hade lite bråttom första veckan och passerade traffipaxbilen i sisådär + 200 km/h vilket gjorde att han fick slita på passagerarstolen resten av sommaren, fick hastigheten nedskriven som tur var, men ändå tråkigt.

Både mest Vridmoment och Cylindrar stog som vanligt Asken för, han hittade två superfina lågmilare under året, dels en E38 740D och mångas absoluta drömvagn, en brilliantröd skönhet 850i, snyggare läckrare vagn med 6vx-låda och tonarten från CSI avgaset går nog inte att hitta. Bild 24-25 Härligt att äntligen få komma bakom ratten på en sådan. Vi har även en dylik lokalt i Kumla. Bild 26.

Och Asken valde rätt när han köpte nya Alpinahjul till den röde , de gör sig bra. Det enda som retat mig är efter provturen med 740D, den mullrar som en V8 ska göra, så någon typ av modifiering kommer det att bli på 540 bild 27, men vi väntar till snö o slask försvunnit.

En annan stor händelse för mig var att få följa med till Frankfurtsalongen, denna mastodontmässa slår nog allt jag varit på tidigare, men mera om detta finns i det "Bakom kulisserna" reportage som jag totade ihop då. [ LÄNK ]

2005 ett år av mycket tråkigheter och katastrofer på alla kontinenter, men också ett år av förändring. Autopower har förändrats och jag som annars har svårt för nymodigheter tycker att Tommie o Janne lyckats riktigt bra, iden med Poweruser och blogg är ju strålande, flera får chansen att skriva om sina bilar och visa bilder vilket nog kommer att leda till ännu mer intresse.

Det får väl visa sig under 2006 hur det går, vi får hoppas att det blir mindre med katastrofer och mera positiva inslag istället, själv är det ett år där jag passerar halvsekelstrecket vilket man kanske inte ser fram emot :

Vi syns och hörs.

Text och foto: Hasso
2006-01-06







AutoPower.se
Denna sida är inte i bruk längre.
Gå till den nya frilansarsidan -->

HASSOS BILAR
[ 540i touring -01 ]
[ 528i -96 ]