AutoPower.se
Denna sida är inte i bruk längre.
Gå till den nya frilansarsidan -->

HASSOS BILAR
[ 540i touring -01 ]
[ 528i -96 ]
2955

Årskrönikan 2004


Bild


Bild
Bild 1
Bild
Bild 2

Bild
Bild 3
Bild
Bild 4

Bild
Bild 5
Bild
Bild 6

Bild
Bild 7
Bild
Bild 8

Bild
Bild 9
Bild
Bild 10

Bild
Bild 11
Bild
Bild 12

Bild
Bild 13
Bild
Bild 14

Bild
Bild 15
Bild
Bild 16

Bild
Bild 17
Bild
Bild 18

Bild
Bild 19
Bild
Bild 20

Bild
Bild 21
Bild
Bild 22

Bild
Bild 23
Bild
Bild 24

Bild
Bild 25
Året 2003 avslutades med riktig vinter och kyla på nyåret Tidsmaskinen tickar vidare Bild 1. (konstverk på resecentrum i Örebro)

Konstaterade redan i januari att jag aldrig kört så lite med en året runt registrerad bil som med 528an, jag höll mig på ca 150 mil med Mercuryn sommartid. Men ute i is snön har jag i alla fall varit en och annan gång, Bild 2 . Men att köra 240 mil på ett halvår är nog minimirekord för min del, orsaken är att gumman opererade sin fot och inte kunde köra bil på 1? månad så jag åkte enbart Mercedes. Dumt att smutsa ned 2 bilar dessutom så kan man automattvätta MB.

En resa till 08 för att åka på putsarträff blev det i alla fall, i goda vänners gemenskap, tyvärr så uteblev jag från putsandet, men jag hade redan kompenserat det dagen innan med att snabbtesta E60 545 och X3.

Men 528 fick sig en rejäl nedsmutsning Bild 3, har nog aldrig varit så skitig sedan den tillverkades. Fast visst jag använder bilen till alldagliga ting ibland Bild 4-5-6.

Under våren hände inte så mycket mera på BMW fronten utan, det första riktigt BMW relaterade blir den tidiga morgonen när det dunkar på dörren 05.45 gumman har redan åkt till jobbet och jag somnat om. Vänlige Asken står och flinar utanför och jag sneglar på uppfarten, va fasiken åker han i ??,. Bild 7. Är för trött för att fatta någonting, fyra pipor ser jag, en M5 -E39 var fasiken har han fått tag på den. Stephan "Kellener" Berglunds M5 har gått inför landning i Hassoland, nu gäller det att få den att lyfta igen ). Trimmad med + 40 hkr eller nått åt det hållet är det garanterat den mest potenta E39 som hälsat på sedan "Krutis". Och det är bara att konstatera att roligare kan man knappast ha, hamnade nästan i Arboga innan jag fick hejd på gasen och vände tillbaka till Örebro. Det konstiga var att det inte tog längre tid att åka till jobbet än vanligt trots omvägen. :DD. Jag vill ha en manuell V8 !!.

Ett besök på Bil&Elservice för att försöka få rätsida på dom dyra bromsskivorna. Bild 8, det är alltid värt ett försök att svarva om det finns material så det räcker. På jobbet finns det stora motorer och häftiga hjuldiametrar där också. En V20 nyrenoverad GM diesel och nysvarvade hjul. Bild 9-10. Det talas ju om det surfas på jobbet på autopower , men inte heller :) Bild 11. (observera matlådan=Lunch).

Årets största ljudupplevelse stog 540IS för på Gävleträffen, Rickards överladdade 540-96 har ett sound som ingen annan BMW kan komma i närheten av, den där härliga känslan när det börja rysa i ryggmusklerna infann sig tveklöst, en bil som väcker beundran och förtjusning var den än dyker upp. Bild 12-13. Det blev några bilder till Rickards hemsida också www.540is.com. Men väldigt många andra fina BMW fanns det också.

Jag blev förundrad på perrongen en tidig morgon i Kumla ,10st lika BMW motorcyklar på rad i tre kulörer blå, röd och silver det ser man inte var dag. Vad anledningen var har jag ingen aning om men det vore intressant att veta den. Bild 14.

Tog en regnig sväng till Eskilstuna träffen som BMWCS ordnar, en mycket fin träff som slutade i strålande sol och trevlig miljö med mycket fina bilar.

"Gnällbältesträffen" gick ju av stapeln en bit in i juli. Jag fick åter göra bekanskap med en M5a denna gång en superfin E34 som "Gemini" lär mig provköra. Jag vill ha en manuell V8!!!

Vi fick ett annat celebert besök inte av en BMW, utan av en vagn av ädlare märke enligt de flesta. Jag hade förväntat mig en ny GT3-RS (sveriges första) men tyvärr hade den totalt förolyckats nere på Ringen, utan besöket fick bli en spritt ny 997, som en galant dam tillika kusin med min sambo, kom farande i direkt från Gelleråsen och hjälmen på passagerarsätet efter testkörning. Fina bilder blev det . Bild 15-16-17.

En längre resa söderut till Andreas" wolw" och Kiddes Ronneby, var en mycket trevlig resa bodde självklart på Ronneby brunn. Bild 18. En mycket sevärd stad mot det 60-tals bygghysteri som jag är van vid.

Svängde även över till Guru Folke som jag hittade i ett körsbärsträd med bara benen synliga, bjöds på en trevlig rundtur i den "gröne" 528an-00 i Sölvesborg med omnejd samt fika, en mycket trevlig eftermiddag.

Johan Söderberg dök upp med en inbytesbil en hyfsad E46 ­328 och fick lite airbaghjälp. Bild 19.

Morametallic är en kulör som jag verkligen gillar sedan jag träffade på M5an vid Trafikmagasin-inspelningen, denna 528T fastnade i kameran i Örebro. Bild 20.

Denna 520T med invidual ytter och inre drog verkligen blickarna till sig på långt håll. Bild 21-22.

Tyska bilar kan man nog se som väldigt säkra, min polares Audi 2,8 quatro rev 55 stängselpinnar och efter åtskilliga varv i luften så fanns det inte en rak bit nånstans, vajermärken över hela bilen, men två ynglingar som lånat bilen klev ur bilen "oskadda" med mindre blessyrer. Bild 23. Det som förvånade var att AC systemet var tätt trots att hela framvagnen var bortsliten.

Det började med en massa SMS nere från Tyskland, Kenta och Janne var på billetarresa. Några dagar senare kom denna länk från Kenta. Den 23 september. Jag kikade på bilderna en kvart sedan mejlade jag Kenta och förbjöd honom att sälja bilen innan jag provkört den. 5 dagar senare stog den på min garageuppfart efter en provkörning i de flesta hastigheter som det fanns siffror på. Bild. 24.

2 dagar senare satt det en annons på 528an på Powerbörsen , 3 dagar senare var den såld, måste nog ses som årets snabbaste bilaffär när det gäller E39 ? Och så var man då äntligen V8 ägare igen, jag har inte ångrat mig en sekund än. Fick ju även lite kul pyssel, 528an fanns ju inget att göra mera vid enligt mitt tycke och bara tvätta är väl inte så kul. 528an hamnade ju bara 800 meter bort till en ägare som jag vet kommer att pyssla om den på samma sätt som jag, så samvetet mot min trotjänande klenod är gott. Den står nu i vinteride i ett varmbonad larmat garage. Man kan se över 40.000 besökare i dagboken och 43.000 på förstasidan att 528ans ägande har rönt ett visst intresse bland Powerbesökarna och det är jättekul tycker jag. Ett tack för visat intresse är väl på sin rätt.

Årets sista BMW-besök blev Janne Söderman som även han hittat en mycket fin 528. Bild 25 , Han övertog mina vinterhjul samtidigt som han levererade mina nya till 540.

Hoppas att ni vill följa med i 540 dagboken också, besökssiffrorna tyder på att det finns ett intresse för den också.

Då avslutar jag året 2004 med att önska alla POWER besökare och POWER medarbetare ett riktigt Gott nytt 2005 vi syns och hörs här och där.

Text och foto Hasso

050104







AutoPower.se
Denna sida är inte i bruk längre.
Gå till den nya frilansarsidan -->

HASSOS BILAR
[ 540i touring -01 ]
[ 528i -96 ]