5021
En snabbtitt på E60 545.
Är den lika elak som den ser ut? Bild 1. Ren och fin hämtas den ut från Borgs. Bild 2. Personligen har jag inte vant mig vid den nya karossen, men i svart gör den sig betydligt bättre än i ljusa färger. Luckan går upp av sig själv med fjärren på nyckeln, hur blir det om man vänder ryggen till och stoppar nyckeln i fickan och råkar av misstag trycka på knappen? Bild 3. Jag sätter mig bakom ratten, med Asken i en lånad X3a på släp. Bild 4. Komfortstolarna är nog det bästa jag suttit i någon gång, men många knappar är det att hålla reda på, men det finns ju minnesinställningar och när nackstödet sluter sig runt nacken så sitter man rent gudomligt. Varför måste man trampa på bromsen för att bilen ska starta? meningslöst påhitt, eller skrämselhicka av att någon Audi skenat. Sist jag råkade ut för "pedalstart" så var det en gammal Fordson traktor. På ena sidan ratten sitter det minst tre reglage, och det är nått jag inte gillar, lätt att hamna fel med och pilla på farthållaren stället för blinkersspaken. Som för övrigt har en trevlig funktion, en liten touch och det blinkar 3 ggr och vrider man på ratten så fortsätter blinkandet automatiskt till man svängt färdigt. Likheter med E39 ser jag inte ett spår av, en helt ny bil E60. Den aktiva styrningen är ju nått nytt som bara känns så där toppen, Bravo! BMW här har ni gjort nått riktigt bra. Tystheten är "total" i bilen skillnaden är större till E39 än vad E39 är till E34 får jag intryck av. X3 an placeras strategiskt för en trottoarjeep, Asken hittade en ovanligt stor vägbula den här gången, Bild 5. Här känner man igen sig utan problem. Bild 6. Jag hade precis innan rattat en X5 i Askenfart i rusningstrafiken i Stockholm och X3 känns smidigare att handha även om sexans pigga insugningsljud inte uppväger X5ans mullrande V8, så är detta nog en bil som BMW får sälja mycket av. En riktig trevlig vagn en provkörning i riktigt dåligt väglag vore helt rätt. Men 545an då, det är ju oundvikligt att lägga plattan i botten, och här känns skillnaden mot 540, 545an svarar direkt på gaspådrag, lika rappt som en E46-330 och motorn suger iväg bilen på ett imponerande sätt. 0-100 straxt under 6 sekunder säger specarna och jag betvivlar det inte alls. Det är fortfarande väldigt tyst i bilen, visst råmar det lite under huven, men det ska det göra. Bilen går som på räls, väghållningen är som vanligt i yppersta BMW klass denna med Dynamic drive vilket ska minimera krängningar. Lyfter man på huven så är det först man lägger märke till är motorkåpans utformning är helt annorlunda. Bild 7. Invändigt så är det ju inte vad man är van vid, inredningen känns på nått vis mera spartansk ut i jämförelse med E39 men är vackert utformad i modern design , Bild 8-9-10. Detta är ju en invänjningshistoria detta också , denna vagn dignar ju av utrustning och inställningsmöjligheter, och jag tror detta tar tid att lära sig, att få den kvinnliga delen av familjen att uppskatta detta, när dom bara vill sätta sig i och köra blir nog inte lätt, jag tror även att många äldre blir skrämda av all ny teknik. För egen del känns E39 så där lagom, detta lite to much, och jag är även skeptisk till hur det kommer att funkar efter 10 år och 30.000 mil. Men visst uppskattas det ändå, "lekstuga" får vi som bekant aldrig för mycket av enligt vissa, och kika bara på PDC-en, ser ut som radarn på nått hangarfartyg och funkar helt förträffligt. Bild 11. Denna bil är elak, mycket elak, när det gäller fartresurserna, men väldigt snäll att köra. Med tystheten och de comfortabla stolarna så är väl risken att nicka till stor, vore nog bättre med ett säkerhetssystem för sömn än Fordsonsstart. Och 645an är ju bara så snygg eller hur?, bara tummen UPP Bild 12-13. Text. Hasso Bilder Hasso , Johan, Micke, Kalle.
|