AutoPower.se
Denna sida är inte i bruk längre.
Gå till den nya frilansarsidan -->

HASSOS BILAR
[ 540i touring -01 ]
[ 528i -96 ]

10642

Hasso pysslar i garaget




Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Bild 10

Bild 11

Bild 12

Bild 13

Bild 14

Bild 15

Bild 16

Bild 17

Bild 18

Bild 19

Bild 20

Bild 21

Bild 22

Bild 23

Bild 24

Bild 25

Bild 26

Bild 27

Bild 28

Bild 29

Bild 30
Ny bil !! Innebär ju alltid en massa roligt pyssel och donande och äntligen blev det en V8 igen. 528an var ju färdig inte så mycket mer än bara åka i och det är inte riktigt vad jag tycker är ett roligt bilägande. Trots detta har jag hållit mig länge för att byta bil. Istället för att göra ett mastodont dagboksinlägg så gör jag en sammanfattning vad som gjorts hittills.

Bild. 1
Utanför Trygg-Hansas kontor i Örebro efter att smygkört mycket försiktigt med endast Trafikförsäkring, det krävdes en okulärbesiktning för att få bilen helförsäkrad.

Bild 2-3.
Kopplingen var lite ostabil i sitt handhavande pedalen hade vid några tillfällen fastnat i botten för både Kenta och mig så ny olja och demontering av CDV-ventilen så blev den bättre och stabilare, svårt att säga om hydraliken är 100% men den funkar bra nu. Bilen hade ju stått still i över 1 år på BMW i Tyskland, och jag vet inte om BMW byter kopplingsoljan samtidigt som bromsoljan, jag är tveksam till detta bromsoljan böts vid 10.000 mil 020930 och kopplingsoljan såg inte lika fräsch ut som bromsoljan i alla fall.

Bild 4-5-6.
Skinnet på förarstolens sidostöd hade fått lite "patina" av slitage vid i och urstigandet. Inköpte skinnfärg hos EM-möbler funkade perfekt. Sedan fick hela inredningen en rejäl skinninsmörjning med lädervårdsmedel.

Bild 7. GPS antennen fick sin plats ovanför backspegel för där finns det en "glugg" i metallfilmen i den värmeavledande klimatkomfortrutan.

Bild 8-9.
Kylaren är ett frågetecken, kylelementen har krupit ut mellan kapillärrören, jag misstänker att någon har motortvättat bilen med för starkt medel och sedan inte spolad rent med vatten ordentligt, för det finns en hel del "ärgade" alu- miniumdetaljer under huven och detta kan vara orsaken till när bilen stått så länge att kylelementen har ärgat lite grann och sedan tryckts ut av fartvinden. Så den ska bytas är inte så dyr runt 2500 kr.

Bild 10-15.
Rost javisst det ingår ju på några år gamla BMW med uselt rostskydd dessutom en konstruktion som är under all kritik. Man placerar inte en kabelgenomföring i en "badbalja" det är elementärt kunnande. Då blir det så här när det alltid står fukt och det drar in damm, sand som håller fukten kvar under plasten på bakluckan och sedan går det fort. Bilar som ständigt står utomhus drabbas ganska fort misstänker jag. Jag har slipat med Dremmeln och grundat med kallförzinkning och därefter Hammarlack och förseglad genomföringen med silikon så att inte fukten ska kunna stå i gummigenomföringen. Lite samma sjuka som drabbade 528an i gummigenomföringen runt bakluckelåset. Fast detta syns ju inte förrän rosten kryper ut i kanten på luckan. Silikon är inte alltid det bästa att använda då det kan vara lite aggressivt under härdningsprocessen, men det var vad som fanns hemma. Sedan är det som bekant lackerarnas mardröm.

Bild 16 ­ 22.
Larm och rutmärkning har också tillkommit. Larm är nått jag aldrig installerat tidigare, men med flera mer eller mindre felaktig scheman från olika larmtillverkare specade för E39 och med Bentleys bibel som visades sig vara pålitligast med inte perfekt utan det krävdes en del mätningar för att hitta rätt signaler till larmet. Då jag jobbat många år med reparationer av elektroniska säkerhetssystem och krockar och brandskador på fordon, där endast lödning är tillåten vid skarvning så föll det sig naturligt att ta fram lödpennan. Klädnypor som tredje hand är bra. Visst ser det rörigt ut men var en "baggis" att få till och så blir ju min installation inte lika som proffsen vilket kan ha sina fördelar. Polaren Folke var ett bra stöd också, satt som vanligt inne med bra info. Självklart så är jag övervakad av "Superwisor" som hittat sin plats i baksätet. När jag stoppat i säkringen, så funkade allt enligt bruksanvisningen. Fick nog VG av polaren i baksätet, som inte gjorde en min när jag testade alla kontakter och dörrar, jag hade hörselskydd.

Bild 23-24.
Vänlige Asken kom på besök, med lite nya kulöranpassade bilvårdsburkar från BMW samt även stänkskydd som man inte kan leva utan om man är rädd om bilen. NEJ jag har inte polerat bilen, den är fortfarande bilhandlarblank utan tvättrepor förmodligen välpolerad med någon lackbehandling, då lacken är lättvättad och len.

Bild 25-28.
En dekal från Karlskrona dök också upp och man kan absolut tro att mina Gotlandsimporterade vinterhjul tog vägen förbi välkände putsarskribenten Olsson i Karlskrona med tanke på hur dom ser ut. Lite hempul för att få matkassarna stå kvar, karborreband under backen på den grå bagagerumsmattan från Biltema och en ihopfällbar plastback funkar helt OK.

Bild 29 ­30.
Och visst används "skåpet" så klart, tro inget annat, på väg till tippen så passerar jag min fd trotjänare, han ser ut som han lider lite i regnet och rusket, men han är numera inställd i ett varmt och skönt och larmat garage och tas fram när vårsolen börja skina.



Text o bild Hasso
2004-11-19





AutoPower.se
Denna sida är inte i bruk längre.
Gå till den nya frilansarsidan -->

HASSOS BILAR
[ 540i touring -01 ]
[ 528i -96 ]