|
|
---|---|
Fyra stycken köpes-annonser på lika många dagar, ovanligt! Ni som söker eller äger 518i E34, varför väljer/valde ni just den modellen? Själv valde jag min pga att den är väldigt ekonomisk och har en grym körglädje, trots den lilla, lilla, lilla motorn :) /markus | |
Hej! Är inne på min tredje E34 518i, visserligen med andra BMW och och till och med nåt annat märke imellan. Varför det blev denna modell har lite olika förklaringar till varje bil men först och främst för att E34:an är så otrooligt snygg. Min 518i -90 köptes då jag hade länge åkt i E28, senast 528i, och ville ha en nyare bil med bättre totalekonomi då jag åkte nästan 6 mil tor till jobbet varje dag. 518i Touring Executive -95 köptes när E36 kändes trång då barnvagnen skulle få plats. Att det blev just en 518 var en slump, den var ett riktigt höjdar exemplar, fulldokumentaerad lågmilare i absolut toppskick, var omöjlig att gå förbi. Gick även bra att dra husvagn med. Nyköpt 518i -94 köptes inte för skicket direkt men för att det är en för oss passande andrabil, snygg, komfortabel, rymlig, ekonomisk och billig i inköp. Det ska ju sägas att det definitivt inte är några fartåk, men det räcker till för vanlig körning, och då är det inte ofta extra kraft saknas även om det då och då går en tanke till sexor och åttor. Men en fin billig och komfortabel bruksbil är det helt klart. Tycker nog att 518 fått oförskämt mycket dålig kritik. Känslan i allt och körglädje för övrigt är ju lika underbar som vilken BMW som helst. |
|
Jag skulle absolut kunna tänka mig en 518i E34,men det som stör mig litegrann det är det där med kamremsbytena,dels så finns risken att den går av mellan serviceintervallerna,dels så är dessa intervall nu nere i 4000mil vilket ytterligare bekräftar mina(och andras) farhågor om en "smärre" konstruktionsmiss... När också BMW kom med kedja till denna motor 95(ganska diskret lanserad) så är det också det ett "bevis" för att dessa första årsmodeller av 518i E34 är betydligt sämre ur tillförlitlighetssynpunkt än 1995 års modell o framåt.. Men en snygg,komfortabel,fin bil med körglädje(o ja trots den lilla motorn),växellådan är också värd allt beröm den kan få. Tyvärr så har det jag först skrev hämmat mina ev investeringar i en 518 E34. 95 och 96:an tycker jag är lite för dyr för att det ska vara ett alternativ....ännu. Mvh Janne. |
|
Jo jag har prövat på vad du skrev i min 90:a, dagen innan kamremsbytet skulle utföras på BMW gick helveteskapet av.... 10.000:- fattigare veckan innan semestern, dock gjorde bilsalongen i skövde ett utomordentligt snabbt o bra jobb. Enligt ETK har min 94:a M40 = rem, men enligt mekonomen har den M43 = kedja. Nån som vet vilket som är rätt, jag tror på M40 men man kan ju hoppas att jag har fel! |
|
Nog är även M40 en tillförlitlig motor. Vi har en sådan som andrabil och den har väl snart gått 34 000 mil, enda som är byt (förutom kamremen ett antal ggr såklart) är ventillyftarna, men det är samma på sexorna. Vid 25 000 mil ca brukar dom behövas bytas. ........... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
///Eriksson>>>Är eran andra bil en E30? Verkar som om M40 i kombination med E34:an har större tendens att "kapa remmar" än E30 med likadan motor(iaf det jag hört o sett). Sedan så är det trist att en i grunden ekonomisk bil som ändå 518i E34 är att den naggas i kanten av "ideliga" kamremsbyten. bmwlundqvist>>>Ring till BMW, dem bör veta vilken motor du har.Din vagn ligger ju litegrann i gränslandet för motorbytet. Mvh Janne. |
|
Jag har iofs bara haft en 518 ett drygt år,införskaffad som vinterbil, men jag var på det hela taget nöjd. Bekväm och ganska ekonomisk för att vara så stor, samt att designen är tilltalande. Nu måste jag jaga en ny 518 eftersom jag sålde den gamla då jag trodde att jag ville köra min 740 även på vintern men ångrade mig. Ser fram emot ännu en vinter med en trofast 518. =) |
|
--->bmwlundqvist M43 kom -09.94, dvs alltså på -95:orna i Sverige. Men en tysk bil kallas -94 trots att det är en -95:a i Sverige, om den är tillverkad under "hela" året -94. Så kolla vilken månad -94 din bil är tillverkad så har du svaret. BMW borde också veta om de slår upp ditt chassienummer. |
|
Janne T: mycket intressant det där med kamrem / kedja. Visste inte det. Kollar nämligen på just 518 som vinterbil. Tack Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
Janne T: Nej det är en 518 -92. Importerad och har varit civilpolisbil i tyskland :) Dock i otroligt bra skick. ........... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
Ok, då har jag rem ,då det är en sv.såld -94 utagen 09/93 :( | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.