AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilstereo GPS Navi TV Tele Ljud Larm ]

Carx, Varan eller Caramp?

Visad 6.031 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg19st
Postad/Inlagd2004-08-03 15:38
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d -99
900 Mhz
Hej!

Har nu äntligen installerat datorn i bilen.. Riktigt häftigt måste jag säga. Just nu kör jag CarX vilken funkar bra, men jag är ändå nyfiken på om det är någon som testat Varan eller Caramp.

IP: ...[166.254]
Antal inlägg1.024 st
Postad/Inlagd2004-08-04 17:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Trevligt! Ska också göra detta bara dygnet blir 36 timmar.

Carmamp har jag testat på datorn och den verkar ha bättre stöd för internet applikationer som mail och surf, dock kostar den pengar.

Caramp och en G3 lur kan man nog ha skoj med om man bor i stan och bara kör i stan.

Mvh
Kristian           IP: ...[.148.77]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2004-08-05 08:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -99
900 Mhz
Hehe jo 36 timmar dygn skulle inte jag klaga på... Men ibland får man lite tid över till att roa sig..

Det var ju trots tack var dig som jag lyckades.. utan att få tag i interfacet hade det aldrig blivit av..

Det enda problem jag nu måste lösa är att få ett bra sätt att starta datorn på.. och sedan blir det nog att bygga in lite röststyrning.. men det får väl bli till jul eller nästa sommar...
          IP: ...[.138.98]
Antal inlägg1.024 st
Postad/Inlagd2004-08-07 13:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Stänga av datorn är ju inte så stort problem det är ju bara att använda sovfunktionen i windows att den ska lägga sig och sova om inget görs efter en tid. Har man då en bärbar dator med batteri så kan den ju sova i flera dagar utan att dra ur batteriet, så det inte ligger och drar ström från bilens batteri Men om inte datorn vaknar upp av signaler från interfacet vilket den borde göra tycker man. Kommer start av datorn bli besvärlig. Någon hade löst det med att ha ett trådlöst tagentbord i bilen. Men jag är inte sugen på att ha ett tagentbord i bilen.

Skriv gärna hur du kommer lösa det, för snart är jag där också med samma problem.

Mvh
Kristian
NU är det allt bra varmt! Bakufull som ett as är jag också!           IP: ...[.216.41]
Antal inlägg650 st
Postad/Inlagd2004-08-07 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Merca med skruvad sexa.
Davidp: Jag är nästan klar med min installation av PC i bilen. Min bil har ingen navi, har en 7" pekskärm istället. Jag kör med en ITPS [LÄNK] som styr start och stopp av min MINI-ITX PC.

Har Mediacar som interface och IBUSCOM till att kommunicera med knapparna på ratten osv.

/Johan

Riktiga män kör sedan.           IP: ...[.65.137]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2004-08-09 07:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i -98
Hejsan

Finns det några bilder ifrån era byggen? Skall till i min alldeles strax också, väntar bara på ITPS:en.

Davidp:
Vart har du dragit fram kablarna? Vad har du för spänningsregulator?           IP: ...[7.51.30]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2004-08-09 13:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -99
900 Mhz
Hej!

skall fixa bilder under dagen och skicka till dig.

Är inte riktigt klar med kablarna för strömen.. så just nu går det en kabel från 12-volt uttaget fram i bilen till kofferten. Jag har en DC/AC-omvandlare. Men skall fixa till ett cigg uttag bak, då jag får tid.

Annars så använder jag kassetbandspelaren ljudutgångar och på bilden kör jag på pin 13 och 14 på den vita kontakten till TV-tunnern. Alltså RV kamerans in och ut.

Har du några mer frågor är dte bara att ställa.. hjälper dig gärna.           IP: ...[166.254]
Antal inlägg1.024 st
Postad/Inlagd2004-08-09 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Davidp: Skicka gärna bilder till mig också..

Mvh
Kristian           IP: ...[7.190.2]
Antal inlägg1.024 st
Postad/Inlagd2004-08-09 22:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Davidp: Måste du har i en kasett i bandaren fram? Vid skärmen.

Ärligt talat skulle nåogn göra en "Gör-det-själv" dokument på svenska. Ska se om inte jag gör en sådan när jag gör denna installation.

Är någon sugen att hjälpa till? Eller vill göra detta samtdigt? Så kan vi dokumentera ordenligt, samt slå 2 huvuden ihop för ännu snyggare installation.

Hör av er om det låter intressant.

Mvh
Kristian           IP: ...[.216.41]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2004-08-10 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -99
900 Mhz
Hej!

Jo jag måste ha kasset i spelaren, Detta för att jag kör ljudet via kassetens utgångar.. och om det inte finns en kasset i så kan jag inte gå över till Tape mode och "starta" utgångarna för kasseten... usch vad krångligt det låter...

Har funderat att dokumentera lite och lägg upp på mektips.. men först måste jag snygga till installationen lite.. Nu är det kablar överallt.. Men det var tur att man kunde tyska.. det underlättade mycket.

Hoppas jag kan ta lite bilder idag... hann inte med det igår..
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2004-08-10 11:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i -98
Davidp:

Har du sedan eller touring? ... tips på kabeldragning? har hört att passagerartröskeln rekommenderas ... själv har jag ingen navi så jag skall ha en 7 tum touchscrren fram, blir ju lite mer kabeldragning då .... Om bara nu Schenker hittar mitt paket så jag kan sätta igång....           IP: ...[7.51.30]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2004-08-10 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -99
900 Mhz
Agonar: Jag har sedan.. Men jag har stora Navipaketet så "Monitor" fanns redan.. Så allt mitt ligger där bak. Håller på att fixa ett cigg uttag där bak för just nu har jag en kabel genom hela bilen...

Antal inlägg1.024 st
Postad/Inlagd2004-08-10 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
DavidP: Jag förstår inte riktigt ännu hur det fungerar med att få bild, köpte du den dära "back kamra" kabeln på BMW? Och kopplade på din dator S-Video till den? Räckte detta? eller var du tvungen att klippa kablar.

Mvh
Kristian

IP: ...[7.190.2]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2004-08-10 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -99
900 Mhz
Alf_VON_Sil: Nej Det ända jag gjorde var att ta en vanlig RCA kabel.. skalla den och sedan köpte jag små kablar med ett litet stift på från BMW 11 kr st.. behövs två styckna..

Sedan så stoppade jag in den i pin 14 och 15 på den vita kontakten som går in i TV tunern. Sedan har jag en omvandlare från VGA till Video. Tänk på att det är viktigt att formatet är NTSC. När jag hade gjort det så hade jag bild..

Jag har visseligen haft lite problem med att se på TV samtidigt som jag Kör programet från datorn.. men jag har inte hunnit lägga ner någon energi på det problemet än...

Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2004-08-10 15:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -99
900 Mhz
Hmm jag menar att skala kabeln.. att skalla den ger ingen högre effekt.. :)           IP: ...[166.254]
Antal inlägg1.621 st
Postad/Inlagd2004-08-10 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330e -19 [G20] leverans 19-09-16
Jaguar XF -16
MB S350 -11 [W221]
Johan / olja:

Gärna mer detaljer och länkar om IBUSCOM!

Mvh Björn
[LÄNK]           IP: ...[.37.194]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2004-08-10 17:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -99
900 Mhz
balmgren: Var det något speciellt du vill veta om IBUS.. är det koder eller liknande du är ute efter?           IP: ...[166.254]
Antal inlägg1.024 st
Postad/Inlagd2004-08-10 19:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
På nyhetegruppen HACKTHEIBUS finns en Engelsk dokumentation hur man ska göra. Dock tycker jag författaren verkar kringå svåra moment som inte är helt självklar.

Här är länken till gruppen, ni måste bli medlemmar för att få tillgång till filen.

[LÄNK]

Tur att vi har DavidP som har genomgått denna coola sak. Blir mer frågor till dig strax gossen min! :)

Lite bilder vore coolt att se även om det ser för jävligtut!

Mvh
Kristian           IP: ...[.216.41]
Antal inlägg1.024 st
Postad/Inlagd2004-08-10 20:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Balmgren: Hack the ibus guppen borde intressera dig om du är ute efter lite IBUS info. Men jag antar att du redan letat där?

Hälsa drottningen från mig :)

Mvh
Kristian

IP: ...[.216.41]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2004-08-10 20:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d -99
900 Mhz
Självklart hjälper jag till!.. Skall fixa bilder.. Måste bara få ordning på den här j*vla telefonväxel jag håller på att installera..

I veckan blir det nog mer Lek med IBUS.. Hoppas jag skall få ordning på en del saker och sedan åka på någon BMW träff och visa lite roliga saker..

Va sägs som DISCO mode? Alla lampor blinkar på bilen.. hehe.. Börjar nog bli lite trött...

Antal inlägg650 st
Postad/Inlagd2004-08-11 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Merca med skruvad sexa.
Balmgren: Jag har inga kul länkar utöver Hacktheibus att komma med. I-Bus if. köpte jag färdigt hos [LÄNK]

ALF_VON_SIL: Dokumentationen är lite luddig. Men med lite läsande och trixande fick jag igång Ibuscom med CD-emulering och styrning av Mediacar.

Agonar: Jag klämmde in min burk bakom vänsterhjulhus och drog kablarna över hjulhuset till tröskeln vä., till B-stolpen, in under förarstolen och upp genom mittkonsolen. Vill du ha bilder på installationen? Tyvärr har jag lite störningar att reda ut, kan bero på att jag kopplade ur regulatorn på min ITPS. Utredning pågår .

Jag svarar gärna på ev. frågor om I-Bus

/Johan

Riktiga män kör sedan.           IP: ...[.65.137]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 525e  -85
Pris: 125.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 239.000:-

BMW M140  -18