AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Transistortips /

Visad 14.706 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.348 st
Postad/Inlagd2004-08-08 16:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
mm , det där är karrakteristiskt för brända transistorer.

först brinner en upp , så de återstående får slita hårdare och också brinner upp efter ett tag.

lycka till !

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."           IP: ...[.26.171]
Antal inlägg432 st
Postad/Inlagd2005-04-19 18:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hejsan wadel!
Tänker byta mina transitorer imorgon och undrar hur du sätter fast de nya. De gamla är ju nitade. Borrar du ut de gamla nitningarna. Löser aceton det gula materialet som sitter över och ersatte du detta materialet då du var klar?
MVH
Ulf           IP: ...[7.51.73]
Antal inlägg302 st
Postad/Inlagd2005-04-19 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iL, -90
Hej har inte sett wadel här på ett bra tag, har för mig att han skulle sluta med forumet..



mvh: mr_majzoo
icq: 29815001           IP: ...[.152.13]
Antal inlägg432 st
Postad/Inlagd2005-04-19 22:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hejsan!
Tack för den upplysningen. Är det någon annan som kan berätta hur de har gjort då de ersatte sina transitorer?
MVH

Ulf           IP: ...[27.48.7]
Antal inlägg432 st
Postad/Inlagd2005-04-20 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hejsan!
Någon som har gjort reperationen på svärdet? Jag har köpt transitorerna och svärdet står i aceton. Kommer acetonen att lösa den gula ingjutningsmassan eller bara lacken? Vore kul att diskutera reperationen med någon som har gjort den. Hur löste ni tex nitningen av komponenterna? Ni får gärna ringa.
MVH

Ulf           IP: ...[.49.197]
Antal inlägg8.935 st
Postad/Inlagd2005-04-20 13:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
XC70 D4 2015
Jag var på G att byta men gjorde det aldrig, sålde bilen istället...

Mvh           IP: ...[137.133]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2005-04-25 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
735iAL -87
Jag har startat projektet ett antal gånger men aldrig blivit färdig.
Problemet var, att aceton löste inte ingjutningsmassan, trots att svärdet stått i aceton över en 14 dagars period.
Så jag slipade bort massan. Nitarna klippte jag upp. Försöker att använda de gamla transistorernas ben. Här står idag.

Vad jag har gjort under tiden är, att jag har köpt ett svärd från skroten, som just nu har även det slutat att fungera. Här är det nog bara lödningarna som felar dvs inte transistorerna.

Mvh

Bo           IP: ...[130.254]
Antal inlägg432 st
Postad/Inlagd2005-04-25 11:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hejsan!
Jag har precis gjort reperationen och skall återmontera det idag. Jag har provat det och det går då man kopplar in det. Det var en del anvisningar i tidigare inlägg som gjorde det mer komplext än det behöver att vara och det vet man ju nu då man gjort jobbet.

Ulf           IP: ...[.50.230]
Antal inlägg432 st
Postad/Inlagd2005-04-25 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
HJÄLP! Satte i det reparerade svärdet idag med de komonenter som har angetts här. Fungerade bra i tre km sedan luktade det bränt av skyddslacken och fläkten stannade. Allt detta arbete och körningar efter komponenter till ingen nytta. Var helt klart ledsen. Efter en mil så började fläkten att gå igen och nu går det inte ens att stänga den. Att reglera den steglöst går inte heller. Vad är fel? Mycket tacksam för snabbt svar då jag skall ut och köra långt till helgen.

Ulf           IP: ...[.51.237]
Antal inlägg219 st
Postad/Inlagd2006-04-04 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
lyfter en gammal tråd..

är det rätt ersättare till transistorerna?

ovan tämnda 71-175-42, blev lite orolig då jag läste Topgun007s inlägg.

(funkar denna: 71-149-29)

Tips ang. demontering av de gammla transistorerna: borra ut nitarna(räcker med huvudet), använd hammare och stämjärn, placera jämsmed och knacka till lätt så släpper det utan att skada något annat. obs, glöm inte att avlöda dem innan.           IP: ...[1.32.67]
Antal inlägg219 st
Postad/Inlagd2006-04-04 11:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
elfas artikelnummer menar jag ovan..           IP: ...[1.32.67]
Antal inlägg219 st
Postad/Inlagd2006-04-10 17:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Jag testade att byta alla trissor, om man böjer svärdet en aning startar fläkten.
Detta tyder ju på sprickor i kortet, men jag kan inte hitta några. Skrotar därför detta styrkort.

Jag behöver kopplingsschema för fläkten. Tips på vart jag hittar ett sådant mottages tacksamt.
          IP: ...[1.32.67]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2007-07-17 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej!

Har också problem med min fläkt, men den har helt lagt av och ger inte ett ljud ifrån sig. Har inte haft dessa steglösa eller fullfläkt problem, frågan är då är det motorn på fläkten som har gått hädan eller ska jag felsöka vidare?

Todde           IP: ...[5.19.50]
Antal inlägg10.892 st
Postad/Inlagd2007-07-19 15:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i-97
M5-99
520i-98
Todde>>>Kollat säkringen?

Mvh Janne.           IP: ...[0.12.77]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2007-07-19 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i M-Sport 2006 (E61)
Ja det har jag, även dom under baksätet men kan inte se att ngn är trasig. Vilka säkringar är det som har hand om fläkten? Vad jag kan se i handboken så är det 19, men dom nämner inga säkringar alls under baksätet eller är det dom som börjar på 30 någonting...

Synen är inte vad den har varit, men var ute och kollade en gång till.

Men som sagt, vilka är det som har hand om fläkten?

Todde           IP: ...[5.19.50]
Antal inlägg10.892 st
Postad/Inlagd2007-07-19 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i-97
M5-99
520i-98
Vill minnas att i min E32.a så satt det en säkring i boxen på vänster sida under motorhuven nr 19(30A)(förarsidan s.a.s.)......har absolut inget minne dock att jag var under baksätet o rotade när det gällde kupéfläkten :)



Mvh Janne.           IP: ...[0.12.77]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2007-07-19 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i M-Sport 2006 (E61)
Jo den är hel, satte dit en annan (på 20A) men den gick ju inte så där är nog inte felet då. Angående under baksätet så har jag läst en del här på forumet och dom nämner att det kan vara bra att kolla även där :)

Nej det är nog så att fläkten har dött, för i vintras så dog fläkten när jag körde defrostläget på i ett par minuter, men fläkten kom igång efter en liten stund när man hade stängt av det där. Fast alla här verkar ha ett tvärtom problem när det gäller full läge på fläkten. Min går ju inte på något läge alls. :)

Får ringa skroten och se vad dom har att erbjuda. Om ingen annan här har något annat tips?

Todde           IP: ...[5.19.50]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2007-07-19 18:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i M-Sport 2006 (E61)
Nu har jag t.o.m varit ute och plockat bort svärdet och kollat upp det, det såg fint ut och böjde lite på det om det fanns en kallödning (allt efter instruktionerna på mekatipset [LÄNK] Men den är död. :)

Tack för visat intresse iaf.

Todde           IP: ...[5.19.50]
Antal inlägg233 st
Postad/Inlagd2007-07-21 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i M-Sport 2006 (E61)
Detta är helt otroligt, idag hoppade fläkten igång och jag blev NÄSTAN besviken för detta innebär ju att det är kontaktproblem någon stans och det ska fan hitta det. :)

Någon som kan ge bra tips på VAR man ska börja?
Jag har alltså haft klimakontrollen borta med tändningen på och juckat på kablar och kontakter på baksidan. Jag har också som jag nämde ovan haft fläktsvärdet borta och jocksat lite med det enligt beskrivning här på mekatipset. Inget av dessa eller kontroll av säkringarna har hjälpt tidigare, men idag bara fungerar den igen.

Tacksam för hjälp här! :)

Todde           IP: ...[5.19.50]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2007-07-21 20:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
... kan det vara kolen som är slut och nu duttat till mot kollektorn??

MVH /// Paap R           IP: ...[158.119]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen