AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Cabben på min E30 88 sluter ej tätt går det att justera?

Visad 1.372 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg68st
Postad/Inlagd2004-06-01 08:33
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Cabben sluter ej tätt mot carossen längst bak vid rutan, (när taket är uppe) det är en liten glipa på ca 3 mim går detta att justera bort på något sätt?
mvh paulo           IP: ...[.142.13]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2004-06-01 14:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det går att justera hela sufflettställningen i alla riktningar genom
att ändra på antalet distansbrickor mellan karossen och ställningen.

Ställningen sitter fast i karossen med 3 stycken bult (med 13 mm
skalle) på varje sida. Genom att lossa dessa bultar och lyfta upp ställningen kan man flytta antalet distansbrickor vid varje skruv så som önskas och därmed ändra ställningens position i förhållande till karossen.

Innan du lossar de sex bultarna, markera ställningens position mot karossen med markerpenna i längd, bredd och höjdled på BÅDA sidor så att du har en referens att återgå till när du väl börjar prova olika positioner.

Räkna och skriv upp antalet brickor under varje bult innan du börjar flytta runt brickorna så att du vet vad du hade under var
och en av de sex bultarna i utgångsläget.

De sex bultarna kommer man åt när suffletten är helt nerfälld med öppen sufflettlucka och borttagna sidopaneler bak. Du behöver en hylsnyckel med mycket lång axel och liten hylsa för att komma åt den nedersta bulten på varje sida.

Men tänk på: ändrar man ställningens position så att det passar i bakkant kanske det inte längre passar i framkant eller sidkant. Man får alltså kolla så att det passar runt om på alla ställen med uppfälld sufflett innan man skruvar fast den slutgiltigt igen.

Fundera också på varför ställningen är sned. Är hela ställningen skev? Eller har du bytt sufflettyg, då brukar man ibland få justera ställningen eftersom det nya sufflettyget kan sitta med annorlunda (och fräschare) spänst.

Räkna med att det tar några timmars jobb med demontering och montering samt justering hit och dit innan man är nöjd.

/Magnus
          IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2004-06-01 15:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
när jag tänker efter så är det mutter på ovansidan, inte bult
alltså           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2004-06-01 15:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok då provar jag att göra det
mvh Paulo           IP: ...[7.142.7]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2004-06-01 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
635CSi -85
Det Molle skriver är helt korrekt men jag kom på en sak som kan vara värt att kolla innan du ger de på sufflettens position.

Om jag förstått saken rätt så är problemet att sufflettens bakdel inte sluter tätt mot sufflettluckan i uppcabbat läge.

Det luktar dåliga spännband men på staget som går diagonalt där C-stolpen sitter på en sedan finns en justerskruv. Justerskruven är till för att öka eller minska vinkeln på staget i uppcabbat läge. I nedcabbat läge viks detta stag på mitten. Om du skruvar ut justerskruven så att staget kan bli rakare i uppcabbat läge så kanske detta räcker för att spänna suffletten tillräckligt så att den trycks mot sufflettluckan.

Jag har inte själv behövt skruva på mina skruvar och skulle rekommendera att du är mycket försiktig. D.v.s. skruva väldigt lite och känn efter om det blir hårt att stänga och låsa suffletten. Samt kolla om det ger något resultat.

Håkan
          IP: ...[234.225]
Antal inlägg68 st
Postad/Inlagd2004-06-02 06:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok jag ska prova det först det låter som en bra början.
Tack så mycket
mvh Paulo           IP: ...[7.142.5]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14