AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E30 Cabrio Erfarenheter

Visad 89.888 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg784 st
Postad/Inlagd2005-08-29 13:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320iT -16
Jag har ett irriterande skrammel från vänster sida när jag kör på ojämn väg med suffletten nere. (Det hörs inget när suffletten är uppe.) Jag antar att det är något i sufflettställningen som inte sitter riktigt fast. Det är väl inget annat att göra än att ta bort sidopanelen för att kolla. Hur tar man bort sidopanelen?           IP: ...[234.225]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-30 05:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Håkan:

Då har vi alltså totalt ca 130 000 chassinummer kartlagda? Då är vi snart i mål.

Justeringen i steg 7 är från rep manualen men jag har aldrig behövt göra den. Brukar funka med standardvärdet S3 = 5 grader t.h. om TDC och göra steg 6 och sedan steg 8.

Instruktionen kommer på sajten nån gång. Har anteckningar på sufflettmotorns inställning som jag inte hunnit skriva ner. Kanske till vintern.

IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-30 06:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jörgen:

Jo tar man bort sidopanelen kommer man ju åt sufflettmekanismen och kan lyssna bättre under färd. Kolla [LÄNK] där finns en länk till "justering av bakre sidorutor" på tyska. Men det finns bilder på hur panelen tas bort. Sittdynan måste bort först. Ryck uppåt på vänster och höger sida.           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg784 st
Postad/Inlagd2005-08-30 09:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
320iT -16
Tack för hjälpen. Jag får försöka med översättningstjänsten Babel Fish [LÄNK]. Engelska är lite lättare än tyska.

MVH
Jörgen           IP: ...[234.225]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-30 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Jörgen:

Här kommer en gissning som kan vara värt att prova om du vill slippa skruva. Jag hade också detta skallrande. Det var sufflettluckans låsbygel som skallrade mot klon som den griper in i när sufflettluckan stängs.

Två varv med isoleringstejp runt nedre delen av låsbygeln gjorde att det blev tyst! Kanske inte den flottaste lösning men väldigt enkel och det håller fortfarande efter 2 år.

Och i vanlig ordning numer, tänk på buggen så att du inte stannar när luckmotorn går om du ska testa denna lösning.

Håkan           IP: ...[234.225]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-30 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Molle:

Yes, det återstår 10688 st chassinummer nu. Jag håller på att årsmodellsbestämma och mata in i filen de jag hittat. Det tar lite tid men kommer att bli klar om några kvällar.

Tyvärr har jag inte noterat vilka reg.nummer jag har jobbat med men jag har kollat varenda annonssite per 2005-08-28. Så i princip innebär det att om annonsen är inlagd 2005-08-28 eller tidigare så har jag med den. Du kommer få en lista på vilka siter jag kollade av per detta datum.

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-30 10:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Håkan och Jörgen:

Men om låsbygeln skallrar mot klon så är det ju snarast så att klon på den sidan inte är tillräckligt åtdragen vid stängd lucka. Då skulle man väl
snarare göra en justering.

Jörgen: När börjar dina tidigaste batcher?           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-30 10:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Den sista frågan var visst till Håkan :)           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-30 10:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jörgen: För sidopanelen, kolla in ett av de tidigare inläggen på denna sidan [LÄNK]           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg784 st
Postad/Inlagd2005-08-30 12:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
320iT -16
Molle: Jag förmodar att den justering som nämner inte kan göras utan att sidopanelerna demonteras. En annan sak beträffande sufflettställningen, bakom bakrutorna sitter små fjäderbelastade luckor. Om man öppnar dessa kan man se lederna i sufflettställningen. Det ser ut som det är här som man ska smörja lederna.           IP: ...[234.225]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-30 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Molle och Jörgen:

Självklart är det så att om bygeln skallrar mot klon så behövs en justering. Tejpen är väl snarast att se som ett provisorium för att slippa skallret eller för att konstatera om det verkligen är det som är felet. Sedan att jag behållit detta provisorium i två år beror nog mer på tidsbrist (läs slöhet) från min sida.

Molle:
Sitter på jobbet nu och har uppgifterna hemma. Kan dock säga så mycket att det är i årsmodellerna 1986 - 1988 jag hittat mest chassinummer.

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-31 06:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jörgen:

Sufflettställningen har teflonlagringar i alla leder som inte ska behöva smörjning. Enligt BMW har sufflettställningen bara ett par smörjpunkter och det är "glidbanorna" i sufflettmekanismen. Om du har sufflettluckan fullt öppen så kan du se dom i sufflettmekanismen. Jag tror det är två-tre banor per sida. Ett par av dom är till den bakre bågen (om denna går trögt/sakta är det ofta glidbanorna som behöver fett)

Lättast att fetta in med sidopaneler borta, men det går ändå. Vissa av banorna kommer man åt ganska bra med öppen sufflettlucka och suffletten nerfälld andra med öppen lucka och suffletten uppfälld. tänk på att inte stanna suffletten då luckmotorn går.

Antal inlägg784 st
Postad/Inlagd2005-08-31 08:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
320iT -16
Tack Molle. Det står inte mycket om detta i instruktionsboken.

MVH
Jörgen           IP: ...[234.225]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-31 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Nu har jag inspekterat min sufflettlucka. Jag misstänker att det är så att suffletten inte trycks ihop fullt utan att det är sufflettluckan som får ta jobbet att trycka till suffletten. Om jag trycker ned suffletten för hand (det går väldigt lätt att göra det, inget motstånd alls) så stänger luckan i stort sett helt (någon ynka mm glipa längst fram mot ”B-stolpen”). Det kan också vara i kombination med vajrarna som helt enkelt är gamla och har töjt sig. Justerskruvarna är ställda på max så det går inte att "korta" vajrarna något mer.

Molle, nu får vi hjälpas åt att förstå varandra. Det gäller steg 5 i din beskrivning ovan.

Enligt din beskrivning ska (när sufflettluckan är öppen) vredet stå uppåt med 5 grader åt höger från TDC. Problemet är höger och vänster beroende på hur man tittar på det. Några frågor för att bekräfta att mitt vred står rätt:

1. TDC är det lika med Top Dead Center, alltså lika med rakt upp?

2. Om vi leker att vredet är minutvisaren på en klocka, då står mitt vred ungefär 4 minuter i 12 när jag sitter i baksätet och tittar på det. Är det OK? Eller är det så illa att det står på ”fel” sida om klockan 12? Borde alltså varit 4 minuter över 12?

3. När du plockar bort vredet, lossar du då skruv nr 30 på denna bild [LÄNK] ? Anledning till att jag frågar är att den skruven är helt söndertrasad på min bil. Jag ser inte ens om det är en insex, torx, stjärna eller vanligt spår. Jag ska självklart köpa ny men hur jag får bort den gamla vete fan just nu.

4. Om jag istället väljer att ta bort tryckstången från kulleden, d.v.s. separera nr 2 och 4 på bilden ovan, hur gör jag lättast då? Jag har sett att där sitter en liten låsbygel (nr 32 på bilden). Men inte kan väl den lille hålla fast tryckstången? Är det bara att bända lite försiktigt? Eller är det avdragare som gäller?

Övriga delar enligt din beskrivning ser bra ut (förutom då tryckstången som jag inte kunde lossa). Det enda jag kan klaga på är att i nedcabbat läge är sufflettluckans högra del (sett bakifrån) är 2 mm högre än den vänstra delen. Detta förekommer inte i uppcabbat läge. Jag gissar att det är sufflettmekanismen på den högra sidan som gör att det blir lite trångt där.

Om felet skulle vara på det sätt att det är sufflettmotorn som ska dra ihop suffletten lite till. Har du, eller någon annan, någon aning om vilken stång man ska skruva på eller hur man justerar detta?

Håkan           IP: ...[192.118]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-09-01 07:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag tror inte jag sett nån cab där luckan inte gör det sista jobbet med att få ned suffletten. Så länge som det går mycket lätt som på din bil tror jag inte det är något problem.

1. TDC är vredet som pekar rakt upp. Inställningen 5 grader till höger om TDC gäller när du tittar på vredet framför dig.

2. Ja den står på fel sida om klockan 12. Den har gått för långt moturs
och passerat TDC.

Detta förklarar dessutom varför din lucka inte stänger trots du har kortaste wirarna. När du ställer in S3 rätt (flytta läget medurs) kommer också S4 att ändras så att luckmotorn stannar senare och din lucka stänger mer.

3. Skruv 30 är insex. Jag gissar att du kan borra bort skallen på skruven.
Sen kan du dra ut vredet och den utstickande skruvresten kan du sen
skruva loss med en polygrip el dyl. Men du kan få offra vredet 4 (ca 200 kr)
vid borrningen.

4. Jag lossar alltid sprinten 21 eller skruv 30. Jag tycker det är smidigast.
Då slipper man pilla med låsbygeln 32 runt kulan (som dessutom är av mjuk lättmetall och lätt skadas av omild behandling). Spruta in olja runt kulan om du ska dra. Om kulan är sliten kanske det går utan avdragare.

Jag tror inte du behöver pilla på sufflettmotorn ännu. Det egentliga felet till
att din lucka inte stänger är att mikrobrytarna S3 och S4 står såpass mycket fel. När du ställer in S3 rätt (justerskruven medurs i små etapper) så kommer
luckmotorn att dra allt mer i wirarna vid stängning och du kommer att få förlänga wirarna så att inte luckmotorn kör fast så som står i sista stycket på steg 8 innan du nått fram till den rätta inställningen S3 = 5 grader t.h. om TDC.

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-09-01 12:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Ock, ock, ock...

Jag får åka och beställa skruv (30) och vred (4). Kanske till och med vred (10).

Ett annan sak som jag funderar på är följande:

Vredet (10 på bilden) ska stå 5 grader höger. 5 grader är ju oerhört lite. Om vi fortsätter jämförelsen med klockan tidigare så är
- 15 minuter över 12 = 90 grader
- 5 minuter över 12 = 30 grader
- 1 minut över = 6 grader.

Det blir ju inte ens en minut över 12 för 5 grader!

Mitt vred står alltså 4 minuter i 12. Borde stå en minut över 12. Detta innebär alltså att jag ska justera S3/S4 = 29 grader medurs (4 x 6 + 5).

Molle, tänker jag rätt?

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-09-01 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Vred 10 behöver du nog inte byta för skruvens skull.

Det är vred 4 (inte 10) som ska stå 5 grader (+/- 1 grad) t.h. om TDC.

Ja om du nu vill ha minuter blir det 5/360 = x/60 och lös ut x
vilket blir x = (5x6)/360 = ca 0,835 minuter över 12.

Men är det inte bättre att ta en gradskiva och tejpa en linjal längs
med vinkeln 5 grader och lägg skivan på vredets mitt så har du ju
vinkeln längs linjalens längd.           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-09-01 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
f-n det blir (5x60)/360 = ca 0,835           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-09-01 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Molle:

Bra med ett klarläggande att det är vred 4 som ska justeras till nästan 1 minut över 12! Nu spelar det inte så stor roll, båda står fel. Jag ger mig på justeringen i helgen.

Tack ska du ha för hjälpen! Jag hör av mig och berättar hur det går!

Håkan           IP: ...[192.118]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-09-02 08:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Visst, tänk på att förlänga wirarna allteftersom du skruvar justerskruven stegvis medurs så att inte luckmotorn kör fast när den drar allt mer i
wirarna.
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2018 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d  -92
Pris: 79.000:-

BMW 325  -03
Pris: 35.000:-

BMW 535d  -08
Pris: 160.000:-

BMW X3  -12