AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E30 Cabrio Erfarenheter

Visad 90.454 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-21 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Cab -92
Molle:

Snyggt jobbat!

Designen är ett stort steg framåt!

Jag har samtliga chassinummer till M3 Cabrio om du är intresserad. Den enda bilen som byggdes med EVO II motorn på 220 HK har chassinummer EB85020.

Håkan

Håkan           IP: ...[192.118]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-23 06:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Håkan:

Visst, har sett flera olika start o slutdatum för de tidigaste serierna på olika ställen. Blir intressant att se vilka datum du har.

Alla som inte har face lift:

Kan vi slå fast nån gång att alla e30 cabbar 318-325 har de lägre skärmkanterna?

Lägger jag en tumstock på bakskärmen från den bockade kanten som går i höjd med dörrhandtaget och ned till skärmkantens nedre kant får jag ca 170 mm på min face lift cabbe.

Jag blir inte förvånad om ni som inte har face liftade cabbar får ungefär samma mått. Nån som kan kolla?

IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2005-08-23 06:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
molle:
Ska bara få på mig kläderna först...:-)

/Magnus

Min samling:[LÄNK]           IP: ...[191.135]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2005-08-23 07:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Ang. skärmkanterna på facelift vs. gammal god design, så stämmer det som molle säger...
Har just varit ute i garaget o mätt min 320 '88, måttet var 170 mm.
Passade samtidigt på att mäta min 4-D 318 '90, dvs en faceliftad E30, samma mått där - 170 mm.
Det skiljer dock rätt mycket på mängden plåt bakom bakhjulet under stötfångaren.
Min faceliftbil har betydligt mer plåt i en rakare fason där jämfört med cabben, vars plåt är mer rundad inåt och kortare...typ.

/Magnus

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-23 07:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Magnus: Redan uppe och igång!? : )

Mmh, har misstänkt att det var samma höjd på skärmkanterna ett tag.

Det finns bara två cab skärmar (före och efter face lift) i ETK och då måste alla e30 cabbar ha de lägre bakskärmarna sen introt 03/86.

Kristian ryckte nyss väck en bakskärm på en cab och då insåg vi att en hög skärmkant a la sedanmodell före 09/87 antagligen kommit ganska nära sufflettlådans nederkant som ligger dikt an mot hjulhuset. En gissning är väl att de kom som ett resultat av cabbens extra förstärkningar omkring hjulhusen.

Jaja, då vet vi det. låga skärmkanter tillhör gammal god design :)
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2005-08-23 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Man är alltid uppe och igång med 2 st småtjejer hemma...

Har sett ett hiskeligt cab-hembygge för länge sedan och fattade inte förrän senare vad det var som inte stämde. Den var byggd på en '84 och hade alltså dessa hjulhus som man skulle kunna "kasta in hatten i".
Det var inte vackert - linjeföringen blev helt fel - , så där tänkte designkontoret til lite innan de släppte ut vagnarna på marknaden.
Det syns ju väldigt tydligt när man jämför en riktig cabrio med en BaurCabrio av årgångarna innan faceliften.
Nu blir det inte mer bilar idag - min "To Do-list" för huset är väldigt lång...

/Magnus

Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2005-08-23 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Är det nån här på forumet som är intresserad av att handla på sig en förstärknings sats till el cabben, ska beställa en sats snart som betalas av mitt försäkring bolag (skiten gick sönder för andra gången inne på verkstaden...oj vad jag gråter att det hände just då =)

[LÄNK]           IP: ...[7.0.208]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-24 06:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
gick sönder för andra gången, hur då? vid montering eller när den var monterad? förresten, vad har du för försäkringsbolag som betalar såna saker? :)
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-24 10:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Molle:

Jag plockar fram uppgifterna om någon dag och mailar dom till webmaster@e30cabrio.se.

SpeedingGuy:

När tänker du beställa reparationssatsen till el-suffletten? Jag har funderat på att beställa en bara utifall att... har dock inte lust att lägga ut cirka 1200 kr på något som kanske kommer att behövas. Men du får gärna berätta hur du beställde och betalade samt leveranstider m.m. Jag har sett att dom säljer satsen via eBay men tar inte Paypal.

Håkan           IP: ...[234.225]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2005-08-25 05:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
nu andra gången gick den sönder när den skulle in på lackering, då dom nog fippla med knappen eller nåt innan dom tog av Hard topen (spekulerar bara eftersom jag inte vet, sönder var den när jag fick tillbaka bilen) förra gången var istort sätt samma sak, då hade jag IF (som jag aldrig mer kommer ha, urk! men det är en annan historia).

Dessa org. verkar ju inte vara det mest slit tåliga... så denna gång övertalade jag dom att detta kittet var enklare och billigare att få tag på än org. delen, vilket lyckades.

Dock vette tusan hur dessa tyska gubbarna kommer bli att handskas med... beställning kommer ske inom kort, ska på möte med min verkstad å lackfirma samt försäk bolags bes.man inom väldigt kort, då lacken dom gjorde inte riktigt var i min smak i väl gjort jobb...så efter detta lär jag kontakta tyskarna och höra med dom vad dom tycker är smidigast. Håller er uppdaterade längre fram!
          IP: ...[7.0.208]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-25 07:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det var vågat, jag lämnar aldrig in min cab till nån verkstad utan att först
lossa stagen och ta väck säkringen så får gubbarna pula med suffletten för hand bäst dom behöver medan jag sover lugnt.

Vid det här laget har vi nog hört av bortåt 10 cabägare som "tappat tappen". Repsatsen tycks bli en bra affärside.

Låt oss höra fortsättningen på historien med din repsats och hoppas att allt går vägen.

Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2005-08-25 09:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Lite OT, men inget ont om IF - de fixade en ny sufflett till mig på glasförsäkringen sen bakrutan sprack under uppfällning i garaget:)))

/Magnus

Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2005-08-25 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nja kan väl också jag säga att IF inte gjort nån bra affär på mig men man har banne mig fått kämpa för att få dom reparera bilen, dom var inte direkt tillmötesgående eller trevliga stundvis. Kanske bara är jag som haft denna erfarenhet? jaja nog sagt om försäkring bolag, skulle inte vilja vara utan ett vid nästa inbrott (inte för att det ska bli några mer nu, för denna gången sitter det inte standard larm för ett par tusen i bilen...).           IP: ...[7.0.208]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-25 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
SpeedingGuy:

[LÄNK]

Länken går till en avslutad ebay-auktion där ib-ideenbau säljer reparationssatsen. De brukar dra igång en auktion lite då och då. Det kanske är lättare att köpa via eBay?

Du kan lägga in ib-ideenbau som din favorit-säljare. Då får du ett mail hem när nästa autkion startar. Tyvärr verkar dom inte ta Paypal via eBay heller utan det blir nog IBAN/SWIFT eller något annat bök-betalningssätt.

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-26 06:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio

ib-ideenbau säger ju på hemsidan att dom tar paypal av kunder från USA, då måste dom väl lika lätt kunna ta det från EU kunder också?           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-26 20:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Ja minsann, det ser jag nu. Det vore ju knasigt om dom inte accepterade Paypal från EU. Får fundera om jag ska beställa.

När jag ändå skriver så kan jag ta upp en annan fråga.

Min sufflettlucka stänger sig inte riktigt när jag cabbar ned. Det blir en glipa på 7 - 8 mm längst fram mot 'B-stolpen'. Bygeln går dock in i klon korrekt och låser så det är ingen risk att luckan skulle flyga upp under färd.

Någon som har justerat detta på ett bra sätt?

När jag gjort denna justering tidigare så har jag spänt lite i wirarna. Det har hjälpt lite men inte fullt ut. Borde det inte vara så att microbrytaren till sufflettlucksmotorn bryter strömmen lite för tidigt? Om jag gissar rätt så borde det ju gå att justera suffletlucksmotorns microbrytare.

Vad tror ni om detta?

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-27 09:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Innan det börjar skruvas skulle jag säga du bör inskaffa koll på läget.
Skruvar du på mikrobrytaren så drar motorn ned luckan mera även då
luckan stänger vid uppcabbning. Så frågorna är:

Är det bara när du cabbat ner?

Viker suffletten ihop sig ordentligt?

Är det likadant när du cabbar upp innan(!) bakre bygeln gått ned?

Börja med att stoppa suffletten vid uppcabbning innan bakre
bygeln gått ned (pass för buggen) så att luckan är helt stängd
och sufflettlådan tom. Känn på luckan och försök stoppa emellan
något och bänd upp lite. Glipar den lika mycket nu med tom sufflettlåda?

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-28 12:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Molle:
Jag ska kolla lite mer på det men jag tycker det ser ut som om glipan uppstår enbart när suffletten ligger nedcabbad i lådan. Måhända att suffletten inte viker ihop sig fullständigt. Jag har nämligen monterat en takbygel som tidigare har saknats. Det kan ju tänkas att det kan påverka vikning/hoptryckning av suffletten.

SpeedingGuy:
Här är en pågående auktion från ib-ideenbau.
[LÄNK]

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-08-29 06:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Justerskruven för mikrobrytaren ändrar luckmotorns hela arbetsområde. Skruvar du på den kommer luckan att stänga mer/mindre (läge S4) men också öppna mer/mindre (läge S3). Ett skruvande på justerskruven påverkar alltså två mikrobrytare samtidigt och det är som att jonglera med flera bollar i luften samtidigt.

Men det finns standardinställningar. Klistrar in ett 8-stegs schema som bygger på egna erfarenheter. Både jag och Kristian har använt den på 3-4 bilar med gott resultat. Alla specificerade inställningsvärden kommer från BMWs rep manual. Kör man igenom denna procedur är alltså allt inställt a la BMW.

FÖRBEREDELSE

Montera bort bakre sidopanelerna (du behöver komma åt klorna med stängd sufflettlucka).

Öppna suffletten och stoppa sekvensen då luckan är helt öppen (undvik buggen genom att stoppa körningen först efter att luckmotorn stoppat och den bakre bågen just börjat fällas ned).

Frikoppla luckan från drivningen genom att lossa tryckstången från kulan eller ofta enklare skruva bort vredet. (Om detta är svårt pga spänningar i stången är mekanismen inte korrekt justerad.)

STEG 1 - KONTROLL/JUSTERING AV SUFFLETTLUCKANS LÄGE

Med luckan stängd ska avståndet mellan luckans framkanter och bakre sidopanelen vara lika stort på båda sidor. Inget specifikt mått finns angivet men se till att luckans framkanter inte tar i den uppfällda bakre bågen på suffletten. Vid behov lossa skruvarna vid luckans gångjärn och justera.

STEG 2 - KONTROLL/JUSTERING AV LÅSÖGLOR PÅ LUCKANS UNDERSIDA

Fäll ned luckan för hand och kolla att klorna griper i mitten av öglorna på luckans undersida. Vid behov, lossa skruvarna till öglorna på luckans undersida och justera öglorna i sidled. Skruva åt.

STEG 3 - KONTROLL/JUSTERING AV LÅSENS KLOR I LÄNGDLED

Lossa de två skruvarna som håller paketet med klon mot karossen. Med klon i öppet läge, för luckan upp och ned och justera klon framåt eller bakåt så att luckans ögla kan passera förbi spetsen på klons övre arm med 3 mm marginal. Skruva åt.

STEG 4 - KONTROLL/JUSTERING AV LÅSENS KLOR I HÖJDLED

Stäng luckan för hand och tryck ner den så att den är stängd (på bilens utsida kolla att luckans list är i linje med bakrutans list).

På luckans undersida glider luckans låsögla in i klons käftar då luckans stängs. Med stängd lucka, lossa skruvarna och justera klon i höjdled så att det är 3 mm mellan öglans underkant och den undre av klons armar. Skruva åt.

Koppla in luckan till motordrivningen genom att montera tillbaka tryckstången/vredet och stäng suffletten så att luckan stängs och stoppa inte förrän efter att luckmotorn har stannat och den bakre bågen just börjat fällas ned.

STEG 5 - KONTROLL/JUSTERING AV LUCKANS MIKROBRYTARE S3 och S4

Mikrobrytarläge S3 = Luckan öppen
Mikrobrytarläge S4 = Luckan stängd och låst

Öppna suffletten och stoppa inte förrän efter att luckmotorn har stannat med luckan i helt öppet läge och bakre bågen precis börjat gå ner. Om justerskruven S3/S4 är rätt inställd ska vredet stå uppåt i läge

S3 = 5 grader (+/- 1 grad) till höger om TDC.

Om justering behövs:

1. Lossa låsskruven till vänster om justerskruven märkt S3/S4 på luckmotorn. (Låsskruven låser genom att klämma fast justerskruven S3/S4.) Tändningsläge 1.

2. Skruva justerskruven S3/S4 moturs (medurs) för att flytta vredets läge S3 moturs (medurs). Skruva inte justerskruven mer än ca 5 grader per gång. OBS! Om justerskruven skruvas för långt medurs (tills mikrobrytaren klickar) så får inte sufflettmotorn ström och startar inte. Vrid i så fall justerskruven moturs tills det klickar igen.

3. Dra åt låsskruven.

4. Provkör suffletten/luckan igen genom att stänga luckan helt och sedan öppna den helt och se om vredet stoppar i läge S3 = 5 grader (+/- 1 grad). OBS! Undvik buggen under provkörningarna genom att aldrig stoppa då luckmotorn går!

Upprepa stegen 1-4 tills vredet stoppar i läge S3 = 5 grader (+/- 1 grad)

OBS! Justerskruven S3/S4 på luckmotorn ändrar alltså luckmotorns arbetsområde (dvs. både mikrobrytarläge S3 och S4) och mikrobrytarläge S4 ställs in på köpet.

STEG 6 - KONTROLL/JUSTERING AV TRYCKSTÅNG

Med rätt justerad S3/S4 och luckan i öppet läge (vredet i läge S3 = 5 grader (+/- 1 grad) till höger om TDC) kontrollera nu att det inte finns några överdrivna spänningar i tryckstången till luckan genom att kolla att den lätt kan monteras på och av.

Om inte, justera längden på tryckstången tills spänningen i stången är så liten att den kan monteras/demonteras utan svårigheter.

Sätt tillbaka tryckstången så att bågen på stången buktar bakåt(!) annars kan den skrapa i suffletten och nöta hål på sufflettklädseln.

Stäng suffletten och stoppa inte förrän efter att luckan har stängt och luckmotorn har stannat och den bakre bågen just börjat fällas ned.

STEG 7 KONTROLL AV LUCKMEKANISMEN

Med stängd sufflettlucka, ställ dig bakom bilen och blicka i nivå med bagageluckan och se att sufflettluckan inte putar upp på mitten beroende på att tryckstången står för högt.

Detta fel är sällsynt, men om luckan ändå skulle puta upp behöver steg 5-6 göras om med nytt angivet värde på S3. Ställ in justerskruven S3/S4 så att vredet istället står i läge S3 < 5 grader till höger om TDC. Gör sedan om steg 6 och anpassa tryckstångens längd till detta nya läge för S3.

Man tillåter sig alltså att minska vredets vinkel i läge S3 till att vara något mindre än 5 grader. En sufflettlucka som putar upp är det enda tillfälle då läge S3 tillåts frångå det normala specificerade värdet S3 = 5 grader t.h. om TDC.

Upprepa stegen 5-7 tills sufflettluckan inte putar upp på mitten.

STEG 8 - KONTROLL/JUSTERING AV WIRAR

Nu vet vi att (1) lucka och (2) klor är rätt justerade, (3) mikrobrytarna S3/S4 rätt inställda och (4) tryckstångens längd ok och om luckan nu inte stänger på rätt sätt är det wirarna som inte är rätt inställda. Justera längden på wirarna på bägge sidor så att luckan stänger.

OBS! Om wirarnas längd kortas för mycket kommer inte mikrobrytarläge S4 att uppnås och luckmotorn kör fast. Eftersom inte läge S4 uppnås får inte heller sufflettmotorn ström och kan inte starta. Suffletten kan alltså inte stänga. Då måste wirarnas längd ökas så att mikrobrytarläge S4 kan uppnås.

Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-08-29 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Molle:

Jag tackar och bockar för den förnämliga instruktionen. Tidigare har jag bara gjort steg 2 och 8. Visserligen med gott resultat men nu ska det bli bättre. Eventuellt att jag återkommer med frågornär jag börjar jobba med det. Förhoppningsvis blir det kommande helg. Varför inte lägga in instruktionen på www.e30cabrio.se?

För övrigt kan jag nämna att jag hittat omkring 50.000 chassinummer. Det återstår nu bara cirka 10.000 st. Mer om detta i ett mail snart!

Håkan           IP: ...[234.225]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2018 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 735i  -90
Pris: 15.000:-

BMW 535  -92
Pris: 45.000:-

BMW 320  -04
Pris: 35.000:-

BMW 735 IA  -92