AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E30 Cabrio Erfarenheter

Visad 89.908 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg18 st
Postad/Inlagd2006-05-09 22:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330xd -09 E91
Kanoners!, jag ska sätta igång och testa dina instruktioner när jag raggat upp nån som har tälamod att sitta och köra öppnaknappen lite då och då, verkar ju inte som sagt komplicerat utan bara "bökigt". Jag kollade för övrigt vad styrboxen kostar - 2700.-, betalas i förskott och ca 2 vackors leveranstid, så det hoppas man ju slippa.

Hälsningar

Leif

          IP: ...[169.107]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-10 11:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
leinor: Jag skulle be att få en elektronisk felsök hos BMW innan jag tillslut köper en ny box för att vara säker på att den gamla verkligen är kaputt.

e30cabbe: Det är en klassisk känsla med manuell. Men även på en e30 är det är inte så dumt att bara kunna trycka på knappen i rödljuskön och se suffletten glida ner :)           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-05-10 12:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Jo, så är det väl - är nog bara avundsjuk:-)))))))

/Magnus

Min pärla: [LÄNK]
          IP: ...[3.113.2]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-11 11:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
leinor: Kanske borde förtydliga. I pkt 6 och 7 så ska sufflettluckan stängas för hand i sitt "ändläge" och det innebär att du får låsa den manuellt med veven i bagagen för att mikrobrytaren ska bryta. För att nå ändläget räcker det alltså inte med att bara trycka ner luckan så den är i stängt läge.

e30cabbe: Är det din cabbe som är till salu på autopower [LÄNK]?

/molle           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-05-11 13:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
@molle325
Yepp!
Letar E24....vi får se, det går nog över...blir lika glad varje gång jag sätter mig i den!!!

/Magnus

Min pärla: [LÄNK]
          IP: ...[3.113.2]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-11 14:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
e30cabbe: Din e30 ser ut att vara i gott skick, men E24 är inte fy skam det heller. Kanske inte lika tidlös som e31 men tidlös är den. Fast jag tror din e30 cabbe väcker större uppmärksamhet än en e24 bland de flesta. Men vad sägs som en e31 då? Har sett att dom börjar gå ner i pris, fast det är kanske ras vi talar om då.

/molle           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-05-11 15:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
@molle325

Nja, i nuläget ligger E31:orna som är nåt att ha lite högt i pris för mig:-/
De är dessutom inte roliga att försäkra och är en smula för avancerade för en hemmapulare som jag.
En E24 från -83 el senare baseras ju på E28:an, och det innebär ju att man "kan göra det mesta själv". Det största motståndet mot att sälja/byta bort cabrion möter jag hos min 6åriga tjej:-)))
Vi får se hur det går...

/Magnus

Min pärla: [LÄNK]
          IP: ...[3.113.2]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-12 13:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
e30cabbe: Klart det är häftigare med cabbe (även) när man är 6 år. :-)

Jag känner en som hittade en 628 som gått ca 1000 mil med en ägare för några år sen i tyskland! Bilen var i nyskick. En äldre man köpte den ny och blev sjuk sen stod bilen i hans garage i 25 år innan den gick på annons.

Har du några preferenser på vad det kan bli 628, 633, 635?           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-05-12 13:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
molle325:
Det blir, isåfall, en 635 från -83 och uppåt. Detta med tanke på att den är till största delen baserad på E28, jämfört med de tidigare som ju baseras på E12.
Helst ser jag ju en tyskimport med någorlunda historik, än en svensksåld som rullat året runt i saltet...
Det står dock en lite småintressant en-ägars originalbil i Karlstad med få mil på mätaren.
I vilket fall som helst måste ju Cabrion bort innan det blir tal om nåt seriöst letande. Intressant är ju i alla fall, att det inte längre lönar sig att plocka hem sin nya sommarbil från Tyskland, då priserna nästan är likvärdiga. Utbudet är ju naturligtvis större, men det är åxå allt...

/Magnus

Min pärla: [LÄNK]
          IP: ...[191.135]
Antal inlägg784 st
Postad/Inlagd2006-05-12 13:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320iT -16
Min cab är sänkt av tidigare ägare. Jag har haft vissa funderingar på att återställa till originalhöjd. Det som avhållit mig är kostnaden. Förenade bil tar 3 560 kr för fjädrarna. Frågan är om man kan komma billigare undan. Problemet är att det finns en uppsjö varianter. Själv har jag M-technic, ej svensksåld, ej AC, ej dragkrok. Artikelnummer är fram 31331131027 och bak 33539058543. Fjädrarna fram är samma som till en standard 318i. Bak är de samma som till en 320i 03/85 - 09/87.

Motornord och Schiedmann har inte alls samma antal varianter. De skiljer i princip vara på 4- och 6-cylindriga. Schiedmann tar 1 010 kr för 4 fjädrar och Motornord tar 1 500 kr. Ganska stor prisskillnad.

Hur stor är egentligen skillnaden på de olika fjädrarna? Kan man montera fjädrar till en 4-cylindrig fram och fjädrar till en 6-cylindrig bak?

          IP: ...[234.225]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2006-05-12 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 cab -92 E30
Min 325 cab -92 är original och inte sänkt någonting. Jag kan tänka mig att sänka lite fram men inte bak. Verkar svårt att köpa sänksatser bara till framhjulen. Kan man sätta dit fjädrar till en "4-cyl" fram och på så sätt få en sänkning? Dessa kanske inte passar alls? Hur många mm blir det tro?

Bonath           IP: ...[.74.240]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2006-05-12 17:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 cab -92 E30
Jörgen L:
Har du kollat här: ;-)

[LÄNK]

Bonath           IP: ...[.74.240]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-05-13 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Ville bara tala om att E30:n numera är såld....nu börjar letandet efter en E24:-)           IP: ...[191.135]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-15 14:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jörgen: Menar du standard originalhöjd eller M technic originalhöjd (ca 10-20 mm lägre än standard på 325). Jag antar det senare? Jag har sett bild på din bil och gissar att den lägger kring 30-40 mm lägre än standard. Vad jag vet är det svårt att hitta 10-20 mm sänkning annat än som BMW M tech original. Ännu svårare/sällsyntare är det med M tech cabb.

Om du inte vill köpa M tech original är det enda tipset jag har att titta på [LÄNK] och se om fjädrarna på 325iC m tech används på andra e30. Då ser du tex att dessa framfjädrar även sitter på 318i 09/87- osv. Du borde alltså kunna köpa standardfjädrar fram till 318i på eftermarknaden och få samma höjd som 325iC mtech original. Men man vet ju inte hur bra dessa eftermarknads fjädrar stämmer med orginal på höjd och stvvhet?

Som du säger, på original det skiljer på länder, ac, manuell, auto, drag, cab, sedan inte minst för att vikten och viktfördelning beror på utrustning. Men många fjädertillverkare skiljer bara på 4 cyl och 6 cyl vilket innebär att höjden inte blir så precis när man drar allt över en kam. Köper man 4 cyl fjädrar fram till en sexa blir den ju lägre fram än det som sagts av fjädertillverkaren eftersom sexan är tyngre fram. Jag köpte 30/30 4 cyl fjädersats av misstag till en 325iA sedan en gång. Bak sänkte den 30 mm som sagts men fram sänkte snarare 40 mm pga tyngre sexa och automat. Den blev för låg fram och lutade lite framåt som en EPA traktor.

Bonath: På Schmiedmann kunde man ialla fall förr köpa AP satser för bara fram eller bak. På bildelsimporten kan man tom köpa sänkfjädrar från Weitec för ett hjul.

/molle
          IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-15 14:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
e30cabbe: Grattis. Alltid lika kul att vara på jakt efter ny bil med fräscha slantar i plånboken. hör av dig så vi får höra vad det blev

molle           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-15 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jörgen: Du kan ju även hitta fjädrar till tex 318i -09/87 fram på skroten. Men då gäller det ju att veta att det verkligen är standard original fjädrar (rätt nummer) som sitter på den bilen.

molle           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-15 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
är det förresten nån som har koll på om reservdelsnumret står stansat på fjädrarna så som på alla andra reservdelar?           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg784 st
Postad/Inlagd2006-05-15 14:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320iT -16
Hej Molle!

Jag menar förståss M-technic originalhöjd. Fjädrarna fram är inget problem. Det är samma originalfjädrar som till 318i sedan. Men det kanske även funkar med standardfjädrar till sexcylindriga bilar bak. Att cabben M-technic blir 10 - 20 cm lägre beror nog på den högre vikten. Min cabbe har tjänstevikten 1 440 kg mot 1 160 för 318i sedan. Att fjädringen kallas för sportfjädring kanske beror på andra krängningshämmare och stötdämpare. Men det är märkligt med så många varianter på fjädrarna bak.

Jag förmodar att man måste göra ny framhjulsinställning om man byter fjädrar. Förhoppningsvis behöver man inte byta stötdämpare.           IP: ...[234.225]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-15 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jörgen: Hittar du en 325i manuell tillverkad före 09/87 med standard fjädrar och en 316i/318i from 09/87 manuell med standardfjädrar så är saken biff. Japp, cabben är ju tyngre så den trycker ner fjädrarna så den får rätt m tech sänkning.

Det är bara fjädrarna som skiljer. Alla ECE 318iC-325iC har samma (speciella för cab) dämpare och krängningshämmare (21 fram och 12 bak) oavsett det är m tech eller standardchassi. I USA och Japan har m tech cabbar 14,5 mm precis som 325 sedan m tech.

Molle

          IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-15 16:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
sorry 318iC har ju 20 fram

molle           IP: ...[.192.37]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2018 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d  -92
Pris: 79.000:-

BMW 325  -03
Pris: 35.000:-

BMW 535d  -08
Pris: 160.000:-

BMW X3  -12
Pris: 200.000:-

BMW 318i Touring M-sport  -02
Pris: 30.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen