AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E30 Cabrio Erfarenheter

Visad 89.875 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-12-06 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
man bockar och tackar för tipsen!           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-01-17 19:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Uppdatering: [LÄNK]           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-01-17 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Sidan e sketsnygg!!!
Ett kanonjobb, helt enkelt - Tackar!

/Magnus

Min samling:[LÄNK]
          IP: ...[191.135]
Antal inlägg39 st
Postad/Inlagd2006-01-17 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
325 cab -92 E30
Det är verkligen MYCKET info ni har letat upp. Jag håller med föregående, verkligen bra!!!

Bonath           IP: ...[95.1.52]
Antal inlägg1.179 st
Postad/Inlagd2006-01-18 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
E30 320i -89 Cab

700 LS Luxus -65
Det är bara att lyfta på hatten och gratulera, vilken fantastisk fin sida ni har gjort, den innehåller ju verkligen all tänkbar info man kan önska sig runt denna modell.

Imponerad av den mängd information som ni samlat in, ni kan verkligen kalla er entusiaster.

Mats
BMW CS #5847           IP: ...[8.88.76]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2006-01-26 15:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sidan har verkligen blivit ett under av information och tips, verkligen fint jobbat..

Men jag har en undran, vart kommer luftmotstånds datan ifrån?, vem har gjort den och hur? Dom verkar nästan lite optimistiska. Men det beror ju på hur dom gjorts.           IP: ...[7.0.100]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-02-20 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
alla luftmotståndsvärden kommer från BMWs egna broschyrer.           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-04-13 11:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Väcker lite liv i denna tråden igen:-)

molle 325 hade lite funderingar när det gällde fjäderbensstag man slapp demontera innan man kunde plocka ur batteriet.

Kan meddela att det inte är några som helst problem med staget från "G E".

[LÄNK]

Om 14 dagar plockar jag ut bilen ur dvalan - regn, eller inte=))))))

/Magnus

Min pärla: [LÄNK]
          IP: ...[3.113.2]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-04-17 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
e30cabbe: Tack då vet jag det. Jag kommer inte åt min cabbe särskilt ofta på vintern (inlåst på magasinering) så det brukar bli urplockning av batteriet varje vinter. Då e de ju bra om man slipper riva loss staget varje år.

Kan du känna någon skillnad med staget på? Jag undrar om det verkligen kan göra så mycket att det också känns när man kör?

Min cabbe kommer att få sova lääääänge i år. Fram till slutet av juli pga utlandsresor. Får se hur SI batterierna klarar den sömnen.

Molle           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-04-17 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
molle325:
Min cabbe står ju fortfarande stilla - tar inte ut den förrän om ett par veckor, så omdömen vad gäller detta får allt vänta ett tag.
Tror väl egentligen inte heller att jag kommer märka nån större skillnad - vi får se!
Återkommer när jag varit ute o kört ett tag:-)))

/Magnus

Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-04-27 22:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
molle 325:
Kunde inte hålla mig längre, utan plockade ut cabrion för några dagar sedan.
:-))))))

När det gäller detta fjäderbensstag, så är det i alla fall en sak som slår mig; Den har i stort sett helt upphört med sitt "knakande" och "gnekande". Bilen går helt enkelt tystare...
Har ju även varit och känt på våra kära spårvagnsspår och tycker mig i alla fall märka att skärmarna håller sig lugnare än förut. Nån buskörning blir det inte tal om förrän jag "kört in" mina nya bromsar och bytt tillbaka till mina org 15 tums hjul, då Kuhmo-däcken som satt på Alpinakopiorna jag köpte, spårar nåt hiskeligt. Ska försöka fixa en framvagnsinställning i morgon f.m. innan jobbet - blir det inte bättre då åker originalhjulen på igen...

/Magnus

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-04-28 14:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
e30cabbe: Nu e det dags alltså :) Jo det känns lockande. Premiärturen utan tak är lika endorfinbefrämjande varje år men dessvärre får min vänta i år.

Det kanske kan vara värt att satsa på ett stag då ja. Det kan ju knappast bli sämre ialla fall. Jag måste säga att beläggningen kring spårvagnspåren är ju hemsk här och var. Får snart skaffa SUV för att klara de allt djupare groparna i asfalten här och var längs rälsen. Antar att det är vintern/plogbilar som sliter hårt men kom igen det är väl dags att underhålla gatorna nu!!

Var gör du framvagnsinställning i gbg? 540in skulle nog behöva sig lite massage framtill.

/molle           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-04-28 14:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Jo, det är Pekka´s framvagnsservice som gör det. Ligger "Bakom" Peugeot i Grimbo industriområde. Jag var där idag, innan jobbet och visade upp bilen... Han kunde snabbt konstatera att undre länkarmen på vänster sida på något sätt fått sig en knäck. Detta gör att vänster framhjul löper ca 15 mm "längre bak" än det högra:-/// Hjulen däremot, stod alldeles rätt...

Åkte direkt ut till Joakim på Göteborgs bilservice och beställde en ny - hade tur och fick med den i hans beställning från Tyskland - betydligt billigare än på BMW Group. Tid lär bokas för byte när den anlänt till honom.

Efter byte till originalhjulen igen, märks inget av någon kass länkarm - skumt!

Får testa med Alpinakopiorna igen efter länkarmsbytet.
De passar ju sååå bra, men får ligga ligga till sig i garaget så länge...

/Magnus

Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-04-28 14:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Jo, jag glömde en sak;

Till Pekka åker man bara o ställer sig i kön o väntar på sin tur - ingen tidbeställning, alltså!

/Magnus

Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-01 09:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Tack för tipset till Pekka, ska testa det.
/molle           IP: ...[.192.37]
Antal inlägg18 st
Postad/Inlagd2006-05-03 00:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
330xd -09 E91
Hej! har en E30 cab-91 som inte elcaben funkar på, har "hittat" en relädosa i bakluckan som tydligen styr caben, nån som vet hur/om man kan kolla/felsöka alt var kan jag hitta en annan?

IP: ...[169.107]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2006-05-05 21:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Hej!

Först och främst, har den fungerat tidigare för dig? Om ja, vad hände när den slutade fungera?

Det kanske är så att du måste synkronisera motorerna. Jag rekommenderar att du söker på E30 AND cab. Du kommer då att få mycket att läsa. Ämnet har varit uppe på tapeten tidigare i denna tråd.

På www.e30cabrio.se hittar du mycket matnyttigt. Om du klickar på Underhåll => Löpande underhåll => Löpande översyn EM sufflett så hittar du mycket. Avsnitt 7 tar upp hur du synkroniserar motorerna.

Håkan           IP: ...[192.118]
Antal inlägg18 st
Postad/Inlagd2006-05-05 23:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
330xd -09 E91
Tack för tipsen, för info kan jag säga att jag just köpt den och enligt tidigare ägare så var det "bara" relät som inte var ok, nu har jag rivit lite mer och bl a hittat en "dosa" med vajrar på andra sidan i skuffen där motorerna sitter där en av vajrarna är av så det verkar som om verkligheten är en annan, så jag har inte kunnat pröva funktionen än. Jag river väl vidare och ser om jag orkar hela vägen eller om jag ger upp och lämnar in den. Lite stressigt med ett projekt man normalt skulle ta det lungt med på vintern. Nu på vårkanten när värmen börjar komma är det inge kul och sitta i garaget och skruva. Du har förresten inga kontakter som skulle kunna göra jobbet om paniken kommer?

Hälsningar
Leinor           IP: ...[169.107]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2006-05-09 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Man kan nog rekommendera att lämna till BMW verkstan. Generellt kan man säga att man ska vara försiktig med att trixa med sufflettmanövreringens inställningar själv. Det är lätt att motorerna blir felinställda och därmed drar sönder stag (för ca 200-1000 kr styck), vajrar eller i värsta fall drar sönder huset till sufflettmotorns växellåda (ca 2000 kr med rep. sats eller ca 6000 kr nytt på BMW + arbete).

Sufflettmanövreringen är inte komplicerad i sig: två motorer, en styrbox och lite mikrobrytare men det är många komponenter som ska funka ihop. På BMW har de en elektronisk test utrustning som de kopplar till kontakten till sufflettens styrbox och kan mäta om allt fungerar som det ska omkring styrboxen. En sådan test gick på 2-3000 tusenlappar för några år sedan. Men innan det kan man ju kolla lite själv. Klistrar in ett klipp som nog kommer på sajten när vi får tummen ur:

GDS TEST AV STYRBOX OCH MIKROBRYTARE

1. Säkringar 4, 21 och 25 måste vara hela

2. Frikoppla båda motorer (se inst bok) så att suffletten och sufflettluckan kan röras fritt för hand.

3. Öppna båda låshandtagen och lyft upp sufflettens framkant. Lyft upp den bakre bågen och bind fast den i uppfällt (vertikalt) läge så att sufflettluckan kan röras fritt mellan helt stängt och helt öppet läge för hand.

4. Ta bort skyddet i bagageutrymmet framför motorerna borttaget och lämna bagageluckan öppen lite på glänt.

5. Låt en person sitta i bilen med tändläge 1 och håll sufflettens öppna-knapp intryckt samtidigt som den andra personen sakta för sufflettluckan för hand mellan stängt och öppet läge och samtidigt lyssnar i bagageluckans öppning om sufflettmotorn går igång. Motorn går tyst när den är frikopplad så lyssna nära bagageluckans öppning i en helt tyst miljö (eller koppla en voltmeter till sufflettmotorn).

6. Sufflettmotorn ska gå igång (få spänning) då luckan befinner sig i eller nära ett av sina ändlägen.

7. Upprepa proceduren samtidigt som stängknappen hålls intryckt. Sufflettmotorn ska gå igång (få spänning) då luckan befinner sig i eller nära ett av sina ändlägen.

8. Om sufflettmotorn går igång, koppla in motorerna och gör synkronisering och prova att öppna suffletten. Om ingen motor går, gå till 9.

9. Frikopplade motorer. Om sufflettmotorn inte går igång (får spänning) i stegen 5-9 lossa på stagen till sufflettställningen till höger i sufflettlådan. Dessa sitter under skyddsplåten som är skruvad med torx. När stagen är borta återstår bara vredet som sufflettmotorn driver.

10. Vrid runt vredet för hand (det kan vridas 360 grader med frikopplad motor) och lyssna efter tickandet från mikrobrytarna. Det ska vara ett tick då vredet står ungefär rakt bakåt och ett tick då det står ungefär rakt framåt.

11. Ställ in sufflettluckan så att den står i halvöppet läge (ca 45 grader) och bagageluckan på glänt.

12. Låt en person sitta i bilen med tändläge 1 och håll sufflettens öppna-knapp intryckt samtidigt som den andra personen vrider runt sufflettmotorns vred. Vid ställena där det tickar ska luckmotorn gå igång (få spänning). Lyssna noga i bagageluckans öppning (alternativt koppla en voltmeter till luckmotorn) om luckmotorn startar/stannar.

13. Upprepa proceduren samtidigt som stängknappen hålls intryckt. Vid ställena där det tickar ska luckmotorn gå igång (få spänning) resp. stoppa.

14. Om ingen motor går igång (får spänning) vid något av tillfälle i steg 5-13 kan man misstänka något av följande

styrboxen får inte ström (öppna båda låshandtagen och lyft upp suffletten i framkant. Dra ur stora kontakten till styrboxen i tändläge noll och då suffletten är stängd. I tändläge 1 gäller sedan i stora kontakten till styrboxen: spänning mellan jord och stift 11, spänning mellan jord och stift 19, spänning mellan jord och stift 20, spänning mellan stift 11 och 12, spänning mellan stift 20 och 3, om ingen spänning kolla kabelbrott)

mikrobrytaren ovanför höger solskydd trasig

strömbrytaren på inst. panelen trasig

sufflett- och/eller luckmotor trasig (kolla genom att koppla 12V direkt till varje motor)

mikrobrytare trasiga

styrboxen trasig (en ny kostar ett gäng tusenlappar)

IP: ...[.192.37]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2006-05-09 19:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Ja, vad säger man - det är skönt med manuell sufflett:-)

/Magnus

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2018 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d  -92
Pris: 79.000:-

BMW 325  -03
Pris: 35.000:-

BMW 535d  -08
Pris: 160.000:-

BMW X3  -12