AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

E30 Cabrio Erfarenheter

Visad 90.459 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-09-02 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Cab -92
Yes, jag insåg också att första steget blir att förlänga wirarna. Annars blir det tvärstopp. Måste dessutom åka och inhandla en gradskiva.

Håkan           IP: ...[234.225]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2005-10-04 00:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hallå igen,
Har nu börjat komma så långt att det är dax att beställa min förstärknings sats, råka dock hitta detta kit [LÄNK]
under den sedvanliga surfningen...
Vad tror ni?
verkar detta kit bättre?           IP: ...[227.1.9]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-10-05 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Man ersätter alltså hela kåpan med en stålplatta. Jag tänkte oxå i dom
banorna innan jag köpte ny motor.

När jag ser bilderna så undrar jag vad som händer med de två små genomföringarna för växellådans axeltappar. Dom syns på bild här och sitter ovanför runda klisterlappen som det står 151 på [LÄNK] Det verkar som plattan sitter ovanför dessa och alltså inte ger dom ngt stöd? Eller saknas det bara urtag i plattan på bilden för dem?

Det står i texten att det splinade vredet kommer att sitta 4 mm högre än innan och alltså 4 mm högre ioch skruvarna måste vara längre.

Fördelen är ju att plattan är i stål. Under förutsättning att passformen är som utlovas så kan den nog funka bra.           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-10-07 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Är det inte så att stödplattan ska monteras mellan undersidan av botten på sufflettlådan och motorn med orginalkåpan kvar på motorn?

I så fall förstår jag poängen med det hela. I så fall så behöver man inte öppna motorn utan kanske bara snygga till brottskadorna på utsidan.

Vad jag inte fattar är följande: Om stödplattan monteras som jag gissar så kommer ju hela motorn 4 mm lägre. Det stora splinesade drevet måste ju då komma 4 mm lägre. Funkar det verkligen att få fast vredet då?

Svårt att förklara vad jag menar. Men nu måste jag jobba...

Håkan           IP: ...[234.225]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-10-07 14:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Hmm Det står ju att den ska in mellan motor och kaross och jag tänkte att då slänger dom väck kåpan för jag var själv inne på det en gång. Men här är det nog som du säger, kåpan blir kvar. Det förklarar i alla fall varför inga hål finns i plattan för axeltapparna. Men då måste distansen på bilden till för att inte vredet ska skrapa i plåten. Insexskruven till vredet måste vara längre. Jag tror fortfarande att efter lite pulande kan det funka ganska bra om passformen är god. Men hävarmseffekten blir ju förstås större på infästningen till det splinade vredet när det sitter 4 mm högre.

IP: ...[.100.47]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-10-07 21:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Ahh, nu ser jag distansen på bild 3. Hade jag behövt göra operationen hade jag tagit den sista reparationssatsen. Måste bli mycket mindre jobb med den. Dessutom är priset ungefär detsamma vill jag minnas. I princip borde det funka att

1. Lossa båda vreden.
2. Snygga till skadan så att stödplattan kan ligga kloss mot kåpan.
3. Lossa motorn.
4. Skjut in stödplattan mellan motorn och plåten.
5. Skruva dit motorn med 4 mm längre skruvar.
6. Skruva fast vredet på den lilla tappen.
7. Lägg dit distansen på den stora splinade tappen.
8. Skruva fast det splinade vredet med en insexskruv som är 4 mm längre.
9. Klart att prova.

Det enda kruxet jag ser med detta är att det splinade vredet kommer att gå in i den splinade tappen 4 mm grundare än orginal. Eftersom jag inte sett det 'live' så vet jag inte om det kommer att hålla. Jag gissar att den splinade tappen är cirka 15 mm djup. Det splinade vredet kommer då att glidan in i splinesen 11 mm. Molle, du som sett delarna 'live', hur långt in går det splinade vredet i tappen orginal?

Håkan           IP: ...[192.118]
Antal inlägg184 st
Postad/Inlagd2005-10-07 22:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -92
Ibland ska man läsa först och skriva sedan.

I punkt 3 säger dom att det splinesade (profile teeth) vredet nu kommer att gå in i motorn 4 mm mindre djupt. Med hänsyn till dom kraftiga splinesen anser dom att detta är acceptabelt och kommer att hålla.

Håkan           IP: ...[192.118]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-10-10 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Vad jag kommer ihåg från mitt synminne är den snarare bortåt 20 mm djup. Jag skulle definitivt säga att den är längre än 15 mm ialla fall.

En av svagheterna med sufflettmekanismen är ju att alla stänger och vred i mekanismen är av lättmetall och jag vet inte om den splinade delen också är av lättmetall. Detta spelar ju också in.
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-10-21 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Här är en mysko cabbe [LÄNK]

Antingen är det en vanlig 325 cabbe 1990 som fått en massa delar från en M Technic 798a (M tech insteg, M tech II, dörrsidor, dörrhandtag, mittkonsol i läder, elcab) samt Motorsports Macao lackering. Eller också är det en äkta 798a som blivit blivit plundrad på sin frontspoiler (krock?), säten och handbromsdamasken. I så fall är det den fjärde 798an jag sett i Sverige.

Ägaren verkar i vilket fall inte alls ha koll på läget.           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2005-10-21 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Frontspoilern har nog blivit stulen, för den är ju inte ens i samma som resten av bilen... coh sätena kan ju varit för utslitna så dom blev bytta men handbroms dammasken ser ju lite konstigt ut, men även den kanske gått sönder?           IP: ...[7.0.187]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2005-11-06 13:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Hej pojkar!
En fundering när vintern nu i stort sett är här;
Har, efter att ha bytt olja o filter pallat upp pärlan i garaget.
Sett till så att temperaturen därinne håller sig kring 17 grader med hjälp av ett konvektorelement (som ju även ger lite luftcirkulation!), polerat och vaxat den svarta lacken.
Köpt en "tröja" i polyester som dammskydd:-/
Behandlat skinnet och övrig inredning, ja kort sagt gjort det man ska innan vintervilan / pysslet:-)
Nu till min fråga: Vilket mår min nymonterade sufflett bästa av?
Ska den vara uppe och stängd, eller uppe och "öppen" i framkant, vid vindrutan? Dvs. bör tyget / rutan vara sträckt, eller inte??
Spelar det överhuvudtaget nån roll??

/Magnus

Min samling:[LÄNK]           IP: ...[3.113.2]
Antal inlägg175 st
Postad/Inlagd2005-11-06 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04
Toyota Hilux-10
Audi A4 2.0tdi Quattro-09
Bmw 530xd -08
e30cabbe
Den skall vara uppe annars kan bakruntan få sprickor :/ tror det är bäst att tyget också är sträckt..

MVH/ Juhani

BMWPOWER           IP: ...[.80.129]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-11-09 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
e30cabbe: Kul med ny sufflett. Öppen eller inte i framkanten, vi har snackat om det där men det är ingen som tycks veta något om det. Tyget sträcks ju ut en del efter att det nymonterats (vilket man märker genom att det blir allt lättare att stänga framkanten med tiden). Kanske skulle en erfaren bilsadelmakare eller tillverkarna av tygen TW eller Sonnenland ha nåt att säga om det.

En annan sak förresten, ser att du kör både e30 sedan och cab. Märker du nån skillnad i köregenskaper när du växlar mellan cabben (typ sämre vridstyvhet) och sedanen?
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2005-11-09 18:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Jo, cabrion är betydligt sladdrigare än sedanen på vägen.
Här i Göteborg, där vi ju är begåvade med spårvagnar och därtill hörande spår, kan man nästan se hur framflyglarna rör sig när man är tvungen att köra över spåren i gatan. Min bil har rullat endast sommartid, både i Tyskland och här. Den har alltid stått i garage nattetid. Den är i mkt gott skick undertill (och på ovansidan!), fast o fin i fjädring / stötdämpning.
Har beställt ett fjäderbensstag i fram till den - ska bli spännande att känna om det blir nån skillnad, nu till våren. Ska även införskaffa 4 nya däck i den numera inte alltför vanliga dimensionen 205/55x15, de BF Goodrich som suttit på sen jag köpte den av damen i Hamburg, har nog gjort sitt nu...
Sätter en ära i att hålla den så original som möjligt, men ett fjäderbensstag är ju inte hela världen - tror i alla fall inte den blir sämre av det!
Sen tror jag nog att suffletten får vara öppen i framkant nu i vinter...
Hade!

/Magnus

Min samling:[LÄNK]           IP: ...[191.135]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-11-11 15:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Appropå däck. Fram till i somras hade jag Pirelli 205/55-15 som var original från fabrik. Däcken har aldrig varit av fälgarna sen bilen köptes 1991... 14 år... tills jag fick punka i somras. Däcksidorna bokstavligen rasade ihop i småbitar på vägbanan, spröda som Cloetta kexchoklad. En äldre herre Hansjurgen och damen Mechthild vilka aldrig bytte däck har haft bilen innan mig. Och sen jag köpte den för snart 4 år sen har jag kört så lite att det aldrig blidde några. Men nu fick det bli nya däck runt om. Fantastisk skillnad i vägkänsla och körglädje.

Då får jag väl räkna med att mina stackars framflyglar kommer att börja wobbla värre när jag flyttar hem till götet igen i vår. har funderat fjäderbensstag men undrar hur stor skillnad det gör. Jag vill ha ett som man inte måste montera bort för att få loss batteriet. Finns det? Hör gärna av dig om dina erfarenheter efter montering.

/Molle           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2005-11-11 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
molle325:
Testrapport kan ju av naturliga skäl inte avges förrän efter påställning fram i vår:-) Kan ju faktiskt inte montera det förrän bilen står på egna hjul igen - den står på pallbockar i nuläget...
Vilket däcksfabrikat blev det för dig?
Roligt att Göteborg begåvas med en E30 cabrio till!
Har - med undantag av 2 ggr - varit ensam med min under träffarna på Götaplatsen som vi har under sommarmånaderna.
Alltid kul att kolla in en "kollega"!!!

/Magnus

Min samling:[LÄNK]           IP: ...[3.113.2]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2005-11-11 20:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Finns ett par olika modeller på fjäderbensstagen, modellen som går rakt över å inte lite snett bakåt funkar prima om man inte vill montera loss staget innan man kan ta loss batteriet..           IP: ...[7.5.248]
Antal inlägg1.157 st
Postad/Inlagd2005-11-14 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
e30cabbe: Då inväntar jag testrapporten i vår :-)

Speedingguy: vet du nån som säljer såna stag?           IP: ...[.100.47]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2005-12-05 01:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
[LÄNK] har Wiechers sortiment, men jag kommer inte ihåg vilken modell exakt jag hade så du får nog ringa och prata med med dom om hur dom olika ser ut.
Annars finns ju OMP som jag själv använder just nu, funkar fint är dessutom i aluminum.. finns på micro nuför tiden.

Lycka till!           IP: ...[7.1.155]
Antal inlägg1.561 st
Postad/Inlagd2005-12-05 07:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i A Touring -04
MINI One -05
Köpte ett i alu av GE [LÄNK]
Det ligger fortfarande ouppackat i bagaget på cabben - har för mig att det var en "böj" på det. Kan kolla i e.m. om intresse finns!

/Magnus

Min samling:[LÄNK]
          IP: ...[3.113.2]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2018 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 735i  -90
Pris: 15.000:-

BMW 535  -92
Pris: 45.000:-

BMW 320  -04
Pris: 35.000:-

BMW 735 IA  -92